بی ام و

ناموفق‌ترین خودروهای تاریخ بی ام و، از 507 تا سری 3 هاچ‌بک

ب‌ام‌و هرچند در طول تاریخ خود خودروهای فوق‌العادۀ زیادی ساخته است ولی برخی از محصولات این شرکت هم ناموفق عمل کردند.

ب‌ام‌و یکی از موفق‌ترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود. این شرکت با فروش ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۴ و پشت سر گذاشتن رقبای اصلی خود یعنی مرسدس بنز و آئودی، پرفروش‌ترین خودروساز لوکس جهان محسوب می‌شود. بااین‌حال، تمام محصولات تاریخ ب‌ام‌و موفق عمل نکرده‌اند و برخی خودروهای این شرکت به دلایل مختلف متحمل شکست شدند. در ادامه قصد داریم نگاه دقیق‌تری به چند نمونه از این ب‌ام‌وهای ناموفق داشته باشیم و دلایل شکست آن‌ها را بررسی کنیم.

ب‌ام‌و ۵۰۷ سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹

مرسدس در سال ۱۹۵۴ با معرفی ۳۰۰ SL جهان خودرو را شوکه کرد. این یکی از اولین سوپراسپرت‌های جهان بود که توانایی‌های مرسدس را نشان داد. این موضوع واکنش ب‌ام‌و را به دنبال داشت که منجر به خلق ۵۰۷ شد. این رودستر جذاب که یکی از زیباترین ب‌ام‌وهای تاریخ محسوب می‌شود، شبیه یک اثر هنری به نظر می‌رسید. ۵۰۷ علاوه بر رقابت با ۳۰۰ SL، وظیفهٔ تقویت وجههٔ ب‌ام‌و در بازار آمریکا را هم بر عهده داشت و به همین دلیل، شرکت باواریایی آن را به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V8 با ۱۵۰ اسب بخار قدرت مجهز کرده بود. بااین‌حال، ۵۰۷ خیلی گران بود و حتی از ۳۰۰ SL هم قیمت بیشتری داشت. به همین دلیل، درحالی‌که ب‌ام‌و انتظار داشت بتواند سالانه ۵ هزار دستگاه از این ماشین فقط در آمریکا بفروشد، مجموعاً تنها ۲۵۲ دستگاه ۵۰۷ در کل جهان فروخته شد و ب‌ام‌و را به مرز ورشکستگی کشاند.

ب‌ام‌و سری ۳ کامپکت سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵

در دههٔ ۹۰، سبد محصولات ب‌ام‌و فاقد خودرویی در بخش کامپکت بود که در بازار اروپا محبوبیت بالایی داشت. این شرکت خودرویی کوچک‌تر برای رقابت با هاچ‌بک‌هایی مثل فولکس‌واگن گلف می‌خواست تا نظر خریداران جوان‌تر را جلب کند و بدین ترتیب، سری ۳ کامپکت در سال ۱۹۹۴ متولد شد. بااین‌حال، ب‌ام‌و برخلاف رقبا، پلت‌فرمی دیفرانسیل جلو توسعه نداد و برای ساخت هاچ‌بک کامپکت خود همان پلت‌فرم دیفرانسیل عقب سری ۳ نسل E36 را کوچک‌تر کرد. سری ۳ کامپکت با پیشرانه‌های چهار سیلندر و حتی شش سیلندر خطی در دو نسل تولید شد ولی هیچ‌گاه فروش چندان خوبی را تجربه نکرد و نتوانست با آئودی A3 و فولکس‌واگن گلف رقابت کند زیرا این‌ها هاچ‌بک‌هایی پنج‌در بودند درحالی‌که سری ۳ کامپکت به شکل کوپهٔ دودر تولید می‌شد. درنتیجه، بعداً سری ۱ جایگزین سری ۳ کامپکت در سبد محصولات ب‌ام‌و شد.

ب‌ام‌و Z8 سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳

ب‌ام‌و پس از خاتمهٔ تولید سری ۸ نسل E31، به دنبال تولید یک محصول پرچم‌دار دیگر بود و این بار تصمیم به ساخت جانشینی معنوی برای ۵۰۷ گرفت. این تصمیم منجر به خلق Z8 شد که در طراحی کاملاً از ۵۰۷ الهام گرفته بود. اکثر قطعات این رودستر جذاب مثل شاسی مونوکوک سبک‌وزن و داشبورد آلومینیومی اختصاصی بودند و کل بدنه هم از آلومینیوم ساخته شده بود. پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 تنفس طبیعی Z8 اما که ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت از M5 نسل E39 قرض گرفته شد؛ بنابراین، Z8 تمام عناصر لازم برای تبدیل شدن به محصولی موفق و افسانه‌ای را داشت ولی بااین‌وجود هرگز نتوانست فروش خوبی را تجربه کند و تنها ۵,۷۰۳ دستگاه از آن ساخته شد. یکی از دلایل شکست Z8 قیمت گران ۱۲۸ هزار دلاری معادل ۲۳۷ هزار دلار امروز بود که آن را وارد قلمروی سوپراسپرت‌ها می‌کرد.

ب‌ام‌و سری ۵ گرن توریسمو سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷

سری ۵ گرن توریسمو خودرویی بود که سعی داشت چند سگمنت مختلف را پوشش دهد ولی درنهایت در هیچ‌کدام موفق نشد. ب‌ام‌و این خودرو را گرن تورری بلندقامت توصیف می‌کرد ولی مشخص است که نمی‌توان این دو نوع ماشین را باهم ترکیب کرد و نتیجهٔ کار خلق خودرویی با تناسبات نامناسب و ناخوشایند شده بود. این خودرو که بر اساس سری ۵ معمولی ساخته شده بود، قصد داشت خودرویی اسپرت و درعین‌حال کاربردی باشد و البته با فضای پای عقب بیشتر از نسخهٔ سدان و دهانهٔ بزرگ‌تر صندوق بار، تا حدودی در این مسیر موفق شده بود ولی بازار هیچ‌گاه استقبال خوبی از این ایده نکرد و وجود X6 در سبد محصولات ب‌ام‌و نیز جایی برای سری ۵ گرن توریسمو باقی نگذاشت. البته باواریایی‌ها کوتاه نیامدند و بعداً سری ۶ گرن توریسمو را جایگزین این خودرو کردند ولی آن مدل هم موفقیتی به دنبال نداشت.

ب‌ام‌و سری ۳ گرن توریسمو سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰

هرچند سری ۵ گرن توریسمو خیلی موفق عمل نکرده بود ول ب‌ام‌و که نمی‌خواست ناامید شود، چند سال بعد همین ایده را روی سری ۳ هم پیاده کرد. سری ۳ گرند توریسمو اما خصوصاً در سه‌چهارم عقبی حتی از برادر بزرگ‌تر خود هم نامتناسب‌تر به نظر می‌رسید و تناسبات جذاب سری ۳ سدان را کاملاً به هم ریخته بود. البته سری ۳ گرن توریسمو با ۷ سانتی‌متر فضای پای بیشتر در عقب و صندلی‌های تاشو، کاربردی‌تر از همتای سدان خود بود ولی کسانی که خواهان یک ب‌ام‌و کاربردی بودند، ترجیح می‌دادند سراغ X4 بروند که فاصلهٔ بیشتری از زمین داشت و با پیشرانه‌های قوی‌تری عرضه می‌شد درحالی‌که قوی‌ترین موتور سری ۳ گرن توریسمو یک نمونهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۲۵ اسب بخار قدرت بود. درنتیجه، این خودرو فروش پایینی را تجربه کرد و هفت سال پس از معرفی بدون جایگزین از روی خط تولید کنار رفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای
منبع
SlashGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (132 ديدگاه)

    الان قیمت یه زد ۸ رو برید ببینید چنده
    اخ اخ
    اونقدر توی این ماشین خوشگل و جذابه متوجه میشی که کیفت ساخت چیه
    یه دونه تو دبی تو یه نمایشگاه دیدم از همون سال پشت صفحه گوشیم شده

    موافقم 35
    مخالفم 7
    1. صامورایی از قله فوجی

      ۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (414 ديدگاه)

      فرمونش یکی از زیباترین فرموناییه که دیدم.

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/04/BMW-Z8-2003-10.jpg

      موافقم 31
      مخالفم 3
  2. BMW is GOD

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (316 ديدگاه)

    هر کمپانی بزرگی چند تا خودروی ناموفق داره چون تا وقتی که خودروی ناموفقی تولید نکنه و اشتباه نکنه نمی تونه از اشتباهاتش درس بگیره و ضعف هاش رو بر طرف کنه

    موافقم 26
    مخالفم 6
    1. محمدهادی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2557 ديدگاه)

      من عاااشق اون سری سه کامپکتم
      خیلی گنگه
      جالبه پاسخ همیشه بی ام و به محور محرک جلوها یک دیفرانسیل عقب گنگ بوده
      حتی تو هاچ بک هم چند نسل اول رعایت کرد این قانون محشر BMW
      یکی از دلایلی که همون اول عاشق این برند شدم این بود که با ماشینای دف جلو مشکل داشت از اول این شرکت
      واقعا دمشگرم

      موافقم 11
      مخالفم 3
  3. BMW is GOD

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    این ماشینا اصلنم ناموفق نیستن فقط نامردمان زمانه نتونستند ارزش این جواهرات رو درک کنند😏😏

    موافقم 24
    مخالفم 9
  4. یوسف

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1108 ديدگاه)

    درسته که 507 فروش خوبی نداشت وشکست خورد اما…… زمان به اون شکست ارزش زیادی داد و الان قیمت زیادی داره…..
    این ارزش فقط به خاطر طراحی زیبا و بی نظیر 507 بدیت اومده…..

    موافقم 14
    مخالفم 2
  5. حسین دهمرد

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2782 ديدگاه)

    اکثرا رقابت درون خانوادگی بوده ولی این سری گرن توریسمو واقعا کاربردی بوده هم هندلینگ سدانهای بیمر رو دشته هم فضای سر به اندازه ی کافی داشته هم شاسی بلند نبوده.

  6. محمد ۱

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (654 ديدگاه)

    Bmw z8 … شاید فروش موفقی نداشته.. اما طرح زیبا و جذابی داشته.. و ازین نظر به یاد ماندنی خواهد بود… یه ماشین دوست داشتنی بود…

    موافقم 16
  7. سهیل

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    اینا همه عالی بودن. از نظر من یکی از رو مخ ترین طراحی های بی ام و که شبیه ژیان بوده Z3 هست. واقعا قسمت جلو و عقبش ناهماهنگن.
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/02/BMW-M-Coupe-1.jpg

    موافقم 6
    مخالفم 6
  8. Saeedfarshchian

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (279 ديدگاه)

    عکس های مقاله کم هستن
    دوست داشتیم بیشتر این ماشینا و ببینیم بدون اینکه بریم سرچ کنیم

  9. 6.2

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (241 ديدگاه)

    مجموعا ۸ تا لوگوی بی ام و رو بدنه شه. ۲ تا هم داخل کابین هست میشه ۱۰ تا لوگو!!
    چخبره باو فهمیدیم مال خودتونه. کاش موفقم بود آخه

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/03/BMW-1.jpg

    موافقم 7
    مخالفم 5
  10. M power

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (513 ديدگاه)

    درسته فروش خوبی نداشتن ولی هرگز ماشین های بدی نبودند

  11. 🥇M🏆bavaria///👑

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (746 ديدگاه)

    خوشبختانه خودروهای ناموفق ب ام و افتضاح فنی، مهندسی نبودن که وجهه شرکت و خراب کنن.
    فقط سیاست بازاریابی و اینکه یکم بدشانسی تو بیشتر مدل‌ها باعث شد دیگه تولید نشن.

    همون Z8 رو ببینین، اون دوره مگه چند تا خودرو بود که بدنه تموم آلومینیومی داشت؟!!

    این ماشین تو بحث مواد بدنه و سبک سازی وزن کلی هم پیشرو بود.

    ضمن اینکه ب ام و 507 هم در کنار 502، اولین خودروهای دنیا بودن که پیشرانه اونها از جنس تموم آلومینیوم ساخته شده بود!

  12. Armanbimmer

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    قبول کنیم اگه قیمت 507 و z8 پایین تر بود واقعا یکی از افسانه ای ترین ماشین ها میشد که توجه خیلی بیشتری هم به دنبالش بود.
    چون واقعا اینا هیچ مشکلی نداشتن و برای خودشون رودستر و سوپر اسپورت خاصی بودن و فقط مشکلشون قیمت بوده.
    بعد Z8 موتور S62 m5 e39 رو داشته و اون موتور کم موتوری نبوده…

  13. بی وطن

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (152 ديدگاه)

    Z8 واقعا خاص و زیباست.به نظرم یکی از خاص ترین مدل های بی ام و هست…
    کلا از تمام مدلهای دیگه متفاوت تر هستش…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا