در تیرماه گذشته شاهد رونمایی از نسل جدید بیامو سری ۲ و در نسخهٔ پرچمدار فعلی آن یعنی M240i چهارچرخ محرک بودیم. تنها چند هفته بعد، آئودی هم با رونمایی از جدیدترین نسخه از پیشرانهٔ پنج سیلندر افسانهای خود در سینهٔ RS3 جدید به رقیب باواریایی پاسخ داد. قیمت نسخهٔ فول آپشن بیامو کمی از ۶۰ هزار دلار بیشتر است اما برای آئودی بدون سفارش هیچ آپشنی باید چنین مبلغی را پرداخت کرد. آیا قیمت بیشتر به معنای پرفورمنس بهتر است؟ نشریهٔ اسپرت اتو برای فهمیدن پاسخ این سؤال، این دو ماشین پرفورمنس آلمانی را در پیست هوکنهایم باهم مقایسه کرده است.
در ابتدا بهتر است مشخصات فنی دو خودرو را مرور کنیم. بیامو از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکند که ۳۸۲ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ تحویل میدهد. به گفتهٔ بیامو ، این خودرو ظرف تنها ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. از سوی دیگر، موتور پنج سیلندر توربوی آئودی ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و برای انتقال این نیرو به هر چهارچرخ از یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده میکند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این ماشین هم ۳.۸ ثانیه اعلام شده است. نکتهٔ جالب اینکه هردو خودرو ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارند اما درحالیکه وزن کوپهٔ باواریایی ۱۷۵۵ کیلوگرم است، سدان آئودی ۱۷۱۰ کیلوگرم وزن دارد.
با وجود این اختلاف ۱۸۰ کیلوگرمی در وزن، عملکرد دو خودرو در پیست تقریباً یکسان است و هردو یک دور پیست را در ۲ دقیقه طی کردند. البته آئودی با ثبت تایم ۲:۰۰.۳ ثانیه، یکدهم ثانیه از بیامو با تایم ۲:۰۰.۴ ثانیه سریعتر بود؛ بنابراین، چگونه M240i ضعیفتر و سنگینتر اینقدر به آئودی نزدیک شده است؟ به نظر میرسد پاسخ در چسبندگی باشد. M240i حاضر در این رویارویی بجای لاستیکهای پنچرروی استاندارد خود روی لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت ۴S قرار گرفته درحالیکه RS3 از لاستیکهای پیرلی P Zero تروفئو R سفارشی خود بیبهره بوده و از لاستیکهای بریجستون استفاده میکند. این موضوع قطعاً به پرفورمنس آئودی در پیست لطمه زده است. بااینحال، باید توجه داشت که M240i مدل میان ردهٔ خانوادهٔ سری ۲ است و زمانی که M2 جدید اواخر امسال وارد بازار شود آئودی برای پاسخ دادن به یک RS3 پلاس نیاز خواهد داشت.
مشخصات فنی
بیامو M240i | آئودی RS3 | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توربو | ۲.۵ لیتری I5 توربو |
قدرت | ۳۸۲ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۷۵۵ کیلوگرم | ۱۷۱۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۴۹,۵۴۵ دلار | ۵۹,۰۰۰ دلار |
ماکسیمیلیان
۱ فروردین ۱۴۰۱سلام و درود!
عملکرد آئودی با پیشرفت های روز افزون تحسین برانگیز وَ قابل تقدیر است!
و در آن سوی ، شاهد پسرفت روز افزون رقیب باواریائی در طراحی هستیم!
یا علی🌷
محمدهادی
۱ فروردین ۱۴۰۱عه!!
این دیگه چه نظر جانبدارانه یی بود دادی داداش؟!
متن مقایسه داره تعجب میکنه از اضافه وزن و کمبود توان بی ام و از رقیب آئودیش،که چطور با وجود این کمبود دقیقا یک زمان رو در پیست مسابقه ثبت کردن
اونوقت شما با این وجود صحبت از پس رفت میکنی؟!
تازه بازم آخر مقاله اشاره کرده که نسخه واقعی ام سری دو امسال معرفی خواهد شد
باز شما از پسرفت حرف میزنی؟!
راستشو بخوای بنظر من همیشه از نظر توانایی های فنی،آئودی زیر سایه محصولات بی ام و بوده
ماکسیمیلیان
۱ فروردین ۱۴۰۱دوست عزیز اگر کمی بیش از این دقت به خرج میدادید متوجه میشدید که منظور “طراحی” خودرو بوده وَ نه مشخصات فنی!
پایدار باشید ، یا علی🌷
ماکسیمیلیان
۱ فروردین ۱۴۰۱اگر با ذره بین دوباره دیدگاه را باز خوانی کنید ، بنده تاکید کرده ام:
((و در آن سوی ، شاهد پسرفت روز افزون رقیب باواریائی در “”طراحی”” هستیم))
در پناه حق سرفزار باشید🙃🌷
کیانوش
۲ فروردین ۱۴۰۱از نظر فنی هم نزدیک به همن واقعا ام 5 و ار اس 6 الان خیلی نزدیک به همن جفتشون اسپورت ترین محصول تولید انبوه برندشونن
ماهان
۳ فروردین ۱۴۰۱خوب این نظره توئه …اینجا نظرات کارشناسی شدست تعصبی و بیخودی نیست…هر دو فوق العادن….زمانی که ورق سر به فلک نکشیده بود و مجله های خودرو تعطیل نشده بودن…و من هفته نامه های دنیای خودرو رو میخوندم؛همیشه ائودی در پیست مقابل بنز و ب ام دبلیو پیشتاز بود…
زیزیگولو
۱ فروردین ۱۴۰۱تمرکز روی محصول برتر رمز موفقیت آئودی👍👍
Amir Benz
۱ فروردین ۱۴۰۱بی ام و رو ترجیح میدم و ده هزار دلار اختلاف قابل توجیح نیست .
DNA
۱ فروردین ۱۴۰۱قیافه بی ام و رو😒
Jdm باز
۱ فروردین ۱۴۰۱در انتظار m2 competition
MAHDI
۱ فروردین ۱۴۰۱حتی M240i هم کالا در سطح RS3 هستش در حالی که رقیب M240 نسخه S3 آئودی هستش و رقیب RS3 نسخه M2 هستش که در آینده رونمایی میشه
R@m!n
۱ فروردین ۱۴۰۱آئودی هم شده ماجرای همون پسر تو سری خوری که همش زیر موفقیت داداش بزرگه مونده. حتی با قدرت بیشتر و وزن کمتر هم حریف بی ام و نشد. همش باید پشت بی ام و بنز بمونه تا یه موقع پورشه لطمه نخوره.
محمدهادی
۱ فروردین ۱۴۰۱ولی داداش بنظر من کسانی که آئودی رو میخرن نه بخاطر عملکرد بالاترین بودنش،بلکه بخاطر طراحی های ساده و شیکشه که توانایی های اسپرتی هم تا حد زیادی داره و طرفدارانشو اغنا میکنه
بنظر منم ماشینای شیکی میسازه
مثل همین نمونه مورد مقایسه در تست
R@m!n
۱ فروردین ۱۴۰۱درسته ولی خب این مقایسه نسخه اسپرت آئودی هست.
خودم به شخصه طراحی اخیر آئودی رو بهترین می دونم بین آلمانی ها اما تو پرفورمنس حرفی ندارن.
ماهان
۳ فروردین ۱۴۰۱فکر کنم تا حالا مشخصات چری رو اشتباهی به جای ائودی میخوندی…کی گفته ائودی زیره سایه این دو تاست پورشه فولکس واگن سئات اشکودا بنتلی لامبورگینی و بوگاتی با مدیریت ائودی ساخته میشن…بپرفروش ترین المانی در کشور چین…
Moon
۱ فروردین ۱۴۰۱اصلا مقایسه ی خوبی نبود یه ماشین 4 در رو داریم با یه کوپه مقایسه می کنیم . به نظرم باید با M3 قیاس بشه این ماشین ولی شاید بهتر بود ایودی یه خورده بیشتر ماشینش رو تقویت می کرد تا بتونه بهتر رقابت کنه ( این سیاست فولکس که نباید هیچ برندی برای برند بالادستش شاخ بشه خیلی بد به نظرم لامبورگینی باید فروخته بشه تا پورشه یه سطح بالاتر بیاد و پشت بنتلی و بوگاتی قرار بگیره تا تراز بشه همه چیز ؛ البته من وجود سئات و اشکودا وقتی خود فولکس هست یا وجود اسکانیا با حضور MAN هم درک نمی کنم )