این نسل جدید بامو M3 است که احتمالاً تاکنون بارها در مطالب و ویدئوهای مختلف آنرا دیدهاید اما نمونهای که در اینجا میبینید یک تفاوت بزرگ دارد. M3 بهعنوان نماد سدانهای پرفورمنس، در طول تاریخ ۳۵ سالهٔ خود در نسل ششم برای اولین بار با سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive ارائه شده است. البته برای علاقهمندان به رانندگیهای هیجانانگیز جای نگرانی نیست زیرا در کنار نسخهٔ چهارچرخ محرک، همچنان M3 محرک عقب هم ارائه میشود و از برادر چهارچرخ محرک ۷۸ هزار پوندی خود ۲,۷۶۵ پوند ارزانتر است. علاوه بر این، ازآنجاییکه M3 اصلیترین محصول بخش M محسوب میشود، نسخهٔ XDrive آن تغییراتی بیشتری از اضافه شدن دو شافت انتقال قدرت به چرخهای جلو را تجربه کرده است.
در نسخهٔ چهارچرخ محرک M3، بامو تعلیق دو جناقی جلوی خودرو را بازطراحی و بازتنظیم کرده است و مثل قبل، این قطعات بهمنظور کاهش وزن از آلومینیوم ساخته شدهاند. در همین حال، پاسخگویی فرمان الکترومکانیکی خودرو هم مدنظر بوده است تا خیلی از احساس نسخهٔ محرک عقب فاصله نگیرد. توزیع قدرت بین دو محور نیز از طریق یک کلاچ چندصفحهای تنظیم میشود که به گفتهٔ بامو امکان تقسیم گشتاور کاملاً متغیر را فراهم میکند. همچنین در این نسخه، دیفرانسیل فعال M به نرمافزار خاص XDrive مجهز شده و البته شافتهای انتقال نیروی جدیدی هم بهطور خاص برای M3 چهارچرخ محرک و برادر کوپهٔ آن یعنی M4 طراحی شده است.
برای حفظ شخصیت M، تقسیم گشتاور در این خودرو به سمت محور عقب تمایل دارد و در رانندگیهای روزانه هم تمام نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود تا زمانی که کاهش کشش و چسبندگی تشخیص داده شود. علاوه بر این، با انتخاب حالت محرک عقب نیز میتوان تمام ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاوری که توسط پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو تولید میشود را به چرخهای عقب فرستاد. البته این حالت برای رانندگان آماتور توصیه نمیشود زیرا در این حالت سیستم کنترل پایداری پویا هم غیرفعال میشود و در اصل این یک حالت دریفت است که برای پیست طراحی شده است.
در حالت چهارچرخ محرک، کشش بیشتر خودرو از لحظهٔ آغاز حرکت بلافاصله آشکار میشود. طبق اعلام بامو، شتاب صفرتاصد این نسخه ۳.۵ ثانیه است که یعنی ۰.۴ ثانیه از نسخهٔ محرک عقب سریعتر خواهد بود. مثل قبل، حداکثر سرعت این ماشین روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما با سفارش پکیج رانندهٔ M، این عدد به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا میکند. پیشرانهٔ شش سیلندر M3 ممکن است خوشصداترین موتور بازار نباشد اما فوقالعاده تأثیرگذار است. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک خودرو هم چه در حالت اتوماتیک و چه حالت دستی با پدالهای پشت غربیلک فرمان، عملکرد خوبی دارد هرچند که در حالتهای رانندگی تهاجمی انتظار تعویض دندههای سریعتری را داشتیم.
عملکرد سامانهٔ XDrive اما فراتر از اعداد روی کاغذ است و روی جاده سطحی از کشش را فراهم میکند که خودرو حداقل در مسیر خشک کاملاً باثبات عمل میکند. هنگام شتاب گیری برای خروج از پیچها، تعادل M3 XDrive بسیار شبیه نسخهٔ محرک عقب احساس میشود اما تفاوت در اینجا است که وقتی چرخهای عقب خودرو به حد نهایی کشش خود میرسند، چرخهای جلو به انتقال گشتاور بیشتر به مسیر کمک میکنند تا این سدان اسپرت با سرعتی خارقالعاده به سمت مسیر مستقیمی بعد از پیچ شلیک شود. ۵۰ کیلوگرم وزن بیشتر ناشی از قطعات انتقال نیرو به محور جلو در خودرویی که ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد نیز بهسختی احساس میشود و بنابراین از لحاظ تعادل کلی، نسخهٔ چهارچرخ محرک M3 همان احساس شگفتانگیز مرکز ثقل میانی در نسخهٔ محرک عقب را حفظ کرده است.
M3 چهارچرخ محرک همچنین نسبت به خودرویی با این اندازه، میتواند با سرعت و شدت بیشتری وارد پیچها شود اما هنوز هم شخصیت M3 را حفظ کرده و حالا فقط بهطور وحشتناکی سریعتر شده است. بااینحال، هرچند خیلی خوب است که سامانهٔ چهارچرخ محرک به لذت رانندگی M3 لطمهای وارد نکرده اما این یعنی برخی ایرادات M3 (هرچند جزئی) همچنان به قوت خود باقیماندهاند. یکی از این مشکلات، سواری خشک خودرو است تا جایی که روی هر مسیری غیر از آسفالت صاف پیست، سیستم تعلیق M3 ناراحت و آشفته احساس میشود. البته برخی ممکن است از این میزان بازخوردی که خودرو از سطح مسیر ارائه میکند لذت ببرند اما از کوبشهای تعلیق M3 روی مسیرهای پردستانداز قابلچشمپوشی نیست.
برای مقایسه، یکی از نزدیکترین رقبای این خودرو یعنی آلفارومئو جولیا کوادریفولیو برای کمکفنرهای تطبیقی خود از حالتی بنام جادهٔ پردستانداز بهره میبرد که باعث میشود سیستم تعلیق عملکرد بسیار بهتری نسبت به M3 داشته باشد. آلفارومئو همچنین فرمان بهتری هم دارد. البته تنظیمات فرمان هردو خودرو سریع است اما فرمان بامو در هنگام افزایش بار روی چرخها، سبکتر احساس میشود که این در پیست بسیار دقیق و تأثیرگذار خواهد بود اما در دیگر رانندگیها چندان جذاب نیست. البته جولیا سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه نمیکند و بنابراین این مقایسهها برای خریدارانی که خواهان کشش بیشتری هستند اهمیتی نخواهد داشت.
بامو در داخل کابین خوشساخت خود از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی درخشانی بهره میبرد و مثل نسخهٔ محرک عقب، در اینجا هم راننده میتواند تنظیمات دلخواه خود را انتخاب و در دکمههای M1 و M2 روی غربیلک فرمان ذخیره کند. از این طریق، راننده میتواند همیشه بهآسانی به تنظیمات ایدهآل خود برای ترمز، فرمان، واکنش پدال گاز و سرعت تعویض دنده دسترسی داشته باشد.
ازآنجاییکه M3 در حالت استاندارد خودرویی محرک عقب است، با اضافه شدن محور محرک جلو، از حجم صندوق بار آن کاسته نشده و مثل همهٔ نسخههای سری ۳ فضای بار ۴۸۰ لیتری را ارائه میکند. بااینحال، این نسخه با مصرف ۱۰ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، پرمصرفترین عضو خانوادهٔ M3 محسوب میشود. البته مصرف سوخت این نسخه تنها ۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر نسبت به نسخهٔ محرک عقب افزایش یافته که چندان قابل احساس نیست و به سبک رانندگی افراد هم بستگی خواهد داشت.
جمعبندی
سامانهٔ چهارچرخ محرک نهتنها از هیجانی که M3 ارائه میکند نکاسته است بلکه حتی از بسیاری جهات به آن افزوده است. پرفورمنس این خودرو به همان اندازهٔ نسخهٔ محرک عقب هیجانانگیز است و حالا قابلدسترستر شده است. هنگامیکه در پیست نباشید هم ثبات و پایداری سامانهٔ چهارچرخ محرک، اطمینان بیشتری به راننده میدهد. البته هنوز هم ایراداتی جزئی وجود دارد که مانع از ورود M3 به جمع بهترین خودروهای تاریخ M میشود اما بهطورکلی، این یک سدان پرفورمنس فوقالعاده سریع و درعینحال کاربردی است.
مشخصات فنی بی ام و M3 کامپتیشن
BMW M3 XDrive Competition | |
پیشرانه | ۳ لیتری I3 توئین توربو |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۰.۰ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۲۸ گرم/کیلومتر |
قیمت پایه | ۷۸,۴۲۵ پوند |
Bilbo
۱۵ دی ۱۴۰۰یه سری از رنگها هستن که خیلی به این فرم جدید جلو پنجره میان، این رنگ هم یکی از اوناس. به شدت جذاب شده واقعا. پرفورمنس هم که مثل همیشه معرکه. 😍
مزدا
۱۵ دی ۱۴۰۰بین محصولات بی ام و کلاس 5 رو هم در شاسی بلندها هم سدان هاش دوست دارم
مردیم از خوشی
۱۵ دی ۱۴۰۰چه زیباست !!! اونم با این رنگش
R@m!n
۱۵ دی ۱۴۰۰جدای از ظاهر که نخبگانه طراح بی ام و یکی یکی آزتک های آلمانی رو می کنن بهتره راجب سیستم X-DRIVE که روی مدل های پرفورمنس بی ام و عملکرده مشابهی دارن صحبت کنیم. سیستمی که هم بشدت نوآورانه هست هم به همون شدت ماشین های بی ام و رو از اصالت خودش دور می کنه و تبدیل به یه کامپیوتر چهارچرخ کرده.
به طور خلاصه این سیستم با کنترل الکترونیکی تمام چرخ ها و سیستم کنترل پایداری پویا (DSC) تلاش می کنه که در هنگام ورود به پیچ ها چرخی که دچار کاهش کشش یا به عبارتی هرزگردی بیش از حد میشه، با انتقال آنی گشتاور به اون چرخ توازن قدرت و پایداری در همه ی چرخ هارو حفظ کنه. در مدل های پایه و کراس اوور این انتقال 60/40 به نفعه چرخ عقب هست و بسته نیاز با دخالت گیربکس و تعلیق مقداری تغییر می کنه (خیلی مفصل تر هست اما هدف یه چیزه دیگس).
این سیستم روی مدل های M مخصوصا C و CS کاملا متفاوت عمل می کنه و به گفته مهندسین بی ام و تمام تلاششو می کنه تا با انتقال قدرت بیشتر به چرخ عقب (70/30 ، 75/25 و 80/20 و حتی 100/0 که عملا میشه یه دیفرانسیل عقب) وزن زیاده یه سدان رو خنثی کنه و از طرفی با قدرت بیشتری از پیچ خارج بشه. این سیستم با کمک دیفرانسیل هوشمند و فعال، تقویت استحکام موتور و تعلیق در زمانی که نیازه به انتقال قدرت به عقب باشه با سرعت بسیار بالایی ماشین رو از حالت چهارچرخ به تک دیفرانسیل تغییر میده و این چرخه به طور دائم توسط کامپیوتر ماشین کنترل میشه و توانایی اینو داره که دائما در حاله تغییر باشه (این حرکت واقعا یه شاهکار ماورایی در صنعت خودرو هست). این سیستم باعث شده ماشین های بی ام و با اختلاف فاحشی از رقبای آلمانی خودش یعنی بنز و آئودی سریع تر، چابک تر، منعطف تر باشه و نتیجش میشه بهترین سدان های پیست محور که آلمان ساخته.
نقیصه ای که این سیستم داره، این هست که دخالت 100 درصدی کامپیوتر در انتقال قدرت در چرخ ها (حتی در حالت تک دیفرانسیل) باعثه یه ناهماهنگی کوچیک با گیربکس بشه که نتیجش میشه مقداری تاخیر در تعویض قدرت بین محورها و زمانی که یه سدان دیفرانسیل عقبه محض مثله آلفارومئو جولیا کوادریفولیو یا برادرای بلک وینگ با این بی ام و ها سرشاخ میشن دیگه این تاخیر انتقال قدرت و دخالت کامپیوتر رو ندارن و قدرت به راحتی به چرخ عقب منتقل میشه و تعادل ماشین با تنظیم دقیق تعلیق و کمک ها و گیربکس در پیست عملکردی در حد یا بهتر از بی ام و ها ارائه بدن. البته این موضوع دلیل بر عیب نیست بلکه بی ام و تلاش کرده با این سیستم هم کیفیت بالای یه سواری شهری رو به ارمغان بیاره هم در پیست بشدت وحشی باشه و یادآور بی ام و های سنتی باشه که باعثه ارائه بهترین هندلینگ خودرویی بخصوص در مدل های پایه و اکثر کراس اوورهاش شده.
به طور خلاصه ترکیب 4WD و X-DRIVE در مدل های M با همه نکاته مثبتش مشکلات بسیار کوچیکی به وجود میاره که در رقابت با رقبایی که تونستن بعد از 16 17 سال به بی ام و برسن به چشم بیاد.
مازیار
۱۵ دی ۱۴۰۰بسیارخوب👍
و اگه به سیر تکاملی خودروها و بطور کلی به پر رنگ شدن نقش سیستم های کمک راننده در طول زمان توجه کنیم مشخصه که تبدیل شدن به یه کامپیوتر چهارچرخ گریز ناپذیره حالا بعضی برندها مقاومت بیشتری دارن و بعضی کمتر
خوب شد برگشتی دیگه داشتم می اومدم در خونتون😁
R@m!n
۱۵ دی ۱۴۰۰بنظرم این حرکت روی ماشین های پرفورمنس زیاد خوب نیست، درسته کنترل ماشین رو برای افراد آماتور خیلی راحت تر می کنه اما نقش راننده به کمترین حده خودش میرسه.
مازیار جان تلاش می کنم به توصیه خودت عمل کنم و بین چندتا دوسته با اطلاعات مثله خودت بحث کنم. اشتباه از جانبه خودم بود که اینجا از همه انتظاره یکسانی داشتم.
مازیار
۱۵ دی ۱۴۰۰چوبکاری میکنی داداش
من تو این زمینه اصلا بحساب نمیام و اینجا فقط در حال کسب هستم
بهرحال بخاطر اظهار لطفت ممنون و بخاطر برگشتنت خوشحالم
AliREZA
۱۵ دی ۱۴۰۰داداش میخای اصیل باشی سیستم رو خاموش کن
R@m!n
۱۶ دی ۱۴۰۰سیستم X-DRIVE خاموش نمیشه بزرگوار، فقط سیستم های کنترل کشش خاموش شدنی هست.
عاشقه اون هفت نفری هم هستن که مثله خودت نمی دونن راجب چی کامنت گذاشتم 😂
AMIN (M.A.S)
۱۵ دی ۱۴۰۰به به اقا رامین
چه خوب شد برگشتید
شروع مجدد هم که طوفانی عالی بود
سیستم چهارچرخ متحرک بیمر که از نوع AWD هست ب نظر شخصیم خیلی روی اسفالت خشک و برای لانچ سیستم مناسبیه
ولی خب روی مسیر بارانی خیلی باهوش نیست
توی درگی که مت واتسون تو هوای بارونی گذاشته بود میشد عملکرد بهتر سیستم AWD کواترو ائودی رو حس کرد که در لانچ ها خیلی کاراتر از 4Matic و Xdrive بود
بهترین AWD های دنیا به نظرم همین سیستم کواترو ائودی و سیستم AWD سوبارو هستن که برمبنای تجربیات زیاد این دو برند در زمینه رالی هست
یه سیستم AWD هم روی چلنجر GT ها نصب میشه که اون هم به نظرم خیلی سیستم جالبیه
اون ماشین به طور استاندارد دیفرانسیل عقب هست و روی جاده صد در صد قدرت رو به چرخ عقب میفرسته مگر اینکه درک کنه که کشش چرخ های عقب کم شده و اون موقع هست که چرخای جلو رو هم درگیر میکنه
قبلا این سیستم روی چارجر RT هم ارائه میشد و بعضی RT های ایرانم داشتنش ولی متاسفانه روی نسخه فیس لیفت دیگه ارائه نمیشه و فقط شش سیلندرا دارنش
R@m!n
۱۵ دی ۱۴۰۰لطف داری امین جان ♥️♥️
سیستم های 4matic و کواترو بیشتر از اینکه روی پرفورمنس تمرکز داشته باشن روی راحتی سواری تحته هر شرایطی تمرکز دارن، برای همین این دو سیستم نسبت به X-DRIVE در شرایط بارانی و برفی منطقی تر عمل می کنن. سیستم سوبارو هم کاملا موافقم خیلی جذابه.
به هر حال نمیشه همه چیز رو با هم داشت، پرفورمنس فدای راحتی یا بر عکس.
Tommy
۱۶ دی ۱۴۰۰سلام آقا رامین عزیز عرض ادب و احترام متن خیلی جالب و مفیدی نوشتید ای کاش همه کامنت ها مثل کامنت شما پر بار باشه نه بحث و جدل از روی تعصب های کور کورانه که خیلی ها دارند رو ماشین هایی که به احتمال خیلی زیاد تستشون هم نکردن حتی. ولی یه نکته به نظرم اومد توی متنتون که گفتید:«به طور خلاصه این سیستم با کنترل الکترونیکی تمام چرخ ها و سیستم کنترل پایداری پویا (DSC) تلاش می کنه که در هنگام ورود به پیچ ها چرخی که دچار کاهش کشش یا به عبارتی هرزگردی بیش از حد میشه، با انتقال آنی گشتاور به اون چرخ توازن قدرت و پایداری در همه ی چرخ هارو حفظ کنه» فکر میکنم الگوریتم کلی سیستم های آل ویل در پیچ برای حالت اوپتیموم بین oversteer و under stee یونیت دیفرانسیل اعمال گشتاور رو چرخ بیرون پیچ انجام میده تا برآیند گشتاور اعمال شده به اصطلاح yaw angle رو نسب به مماس R پیچ فارغ از roll angle(که تاثیر به سزایی در تحمل فشار G داره) رو داخل بده. و در زمانی که چرخی از اکسل بروی خاک یا شن ماسه قرار بگیره و باعث از دست رفتن ترکشن بشه کلاچ الکترونیکی گشتاور رو برای جلوگیری از اخلال در حرکت به سمت چرخی با ترکشن بیشتر میفرسته
از حضور افرادی با دانش مثل شما در سایت خوش حال میشم به امید روزی که کامنت هایی به دور از کل کل های بچه گانه رو شاهد باشیم
R@m!n
۱۶ دی ۱۴۰۰سلام دوست عزیز لطف داری همه اینجا هستیم که از هم دیگه یاد بگیریم.
راجب نکاته اضافی هم کاملا درست می فرمایین به طور کلی ساز و کار سیستم های چهار چرخ همینه. اما فرق چهار چرخ بی ام و مثله یه چرخه شناور هست که به طور دائم همزمان با کنترل چرخ ها قدرت رو بین محورها با درصدهای مختلف جابجا می کنه به طوری که در هر پیچ بسته به قوس زاویه و مقدار جی وارده توزیع قدرت بین محورها هم متناسب با اون تغییر می کنه.
احمدرضا
۱۵ دی ۱۴۰۰چرا داره از قیافش خوشم میاد ؟
اما دارم مقاومت میکنم😐
GT
۱۵ دی ۱۴۰۰دقیقا منم همینطورم😂 دارم مقاومت میکنم
رنگش بی نهایت جذابه ولی نمیشه با نمای جلو و اون دماغ گشادش کنار اومد وگرنه از بقیه جهات زیباست
Enzo
۱۵ دی ۱۴۰۰تست و بررسی های AutoExpress عالی هستن
خیلی دقیق و با جزئیات ماشین ها رو بررسی میکنن
ارین صاحب جمعی
۱۵ دی ۱۴۰۰آقایون باید تغییر کرد
viper
۱۵ دی ۱۴۰۰طراحیش عاااالیه عالی
ولی چرا اینقدر گرونه؟
پدرام
۱۵ دی ۱۴۰۰حالا که به جلو پنجره M3 بیشتر دقت می کنم جذابه شاید مثل نسل های قبلی نباشه اما ابهت خودش رو داره
ارش
۱۶ دی ۱۴۰۰با این فرم بدنه و رنگ خیلی زیبا شده .
ماکان
۱۶ دی ۱۴۰۰سلام . این مقاله خوب بود . انشاالله که تا جایی که امکان دارد هرچه زودتر یک مقاله هم درباره تجربه رانندگی با بی ام و M4 کامپتیشن نسخه چهارچرخ محرک قرار دهند .
Sina10
۱۶ دی ۱۴۰۰جالبه توی بیشتر نقد هایی که از M3 و M4 جدید دیدم ، منتقدا به ظاهر ماشین اشاره نکردن یا بسیار ریز گفتن ظاهر ماشین بحث برانگیزه
فقط همین!
در حالی که هر کسی حتی اونایی که دانش کمی از خودرو دارن میدونن که ظاهر جزء مهم ترین ویژگی های یه ماشینه
نمیدونم بامو از منتقدا خواسته که درباره قیافه و ظاهر ماشین حرفی نزنن و اونا رو محدود کرده یا ماجرای دیگه ای وجود داشته ،
البته با این رنگ خیلی بهتر شده ،
نمای عقب خودرو حرف نداره ، برخلاف انتقادات اولیه که میگفتن شبیه محصولات و زبان طراحی لکسوس شده ولی از همکن اول به نظرم زیبا بود
درباره عملکرد فنی که خودرو های M همیشه شاخص و معیار بودن
اما متاسفانه همشون یا اکثرشون ایراد سواری سخت و آزار دهنده رو داشتن ، از M5 قبل فیس لیفت گرفته تا M8 که جرمی مخصوصا بابت سواری تحقیرش کرد ، و الانم M3 از جولیا سخت تره
بامو واسه M5 بعد از فیسلیفت این مشکل رو بهبود داده
قیمت هم مشکل دیگه ایه
به نظرم توی این کلاس الفا ماشین فوق العادیه مخصوصا واسه اینکه با این همه سن هنوزم سریع و جذابه!
ولی خب بامو تواناییش رو دوباره اثبات کرد
حیدر
۱۸ دی ۱۴۰۰به نظرم این نسخه چهار چرخ محرک از دیفرانسیل عقب بهتره ولی در سرعت نهایی مثل دیفرانسیل عقب نیست چون قدرت بین دو محور پخش میشه ولی دیفرانسیل عقب قدرت متمرکز است.
من که این نسخه رو ترجیح میدم.
رنگش هم که عالی شده.
به نظر شخصی خودم طراحی این ماشین بحث بر انگیز نیست و خیلی هم قشنگه که سلیقه ای هست.