هنوز چند سال تا معرفی نسل جدید بیامو X5 زمان داریم اما میخواهیم تمامی اطلاعات موجود درباره این شاسیبلند آلمانی را تقدیم شما عزیزان کنیم.
نسل فعلی X5 از سال ۲۰۱۹ در بازار حضور دارد و سال ۲۰۲۵ نیز بیست و پنجمین سالگرد تولید خود را جشن میگیرد؛ اما بیامو قبلاً فرایند توسعه جانشین X5 فعلی را آغاز کرده و قول داده که قوای محرکه برقی را برای یکی از محبوبترین محصولات خود ارائه کند. قدبلند تازهنفس بیامو از جدیدترین زبان طراحی باواریا که با کانسپت نئو کلاس X پیشنمایش شده سود خواهد برد و درعینحال با چند نوع قوای محرکه در دسترس خواهد بود. البته باید دانست شاسیبلند بیامو X5 هنوز چند سال تا رسیدن به بازار فاصله دارند و ژرمنها خیلی وارد جزئیات آن نشدهاند.
- نامگذاری
شکی وجود ندارد که نسل بعدی شاسیبلند موردبحث از نام X5 استفاده خواهد کرد اما احتمالاً نام برخی تریم ها تغییر خواهد کرد. بیامو اوایل امسال اعلام کرد حرف i را از انتهای نام مدلهای بنزینی حذف خواهد کرد. این خودروساز چند سال قبل از حرف i برای تمایز خودروهای انژکتوری خود از مدلهای کاربراتوری استفاده کرد و حالا همین حرف را برای محصولات برقی بکار میبرد؛ اما در آینده مشکلی از بابت تمایز مدلی همچون iX5 با X5 M60 وجود نخواهد داشت و حرف i فقط در مدلهای برقی دیده خواهد شد. انتظار میرود این ساختار نامگذاری اصلاح شده در نسل جدید بیامو X5 بکار رود.
- طراحی ظاهری و داخلی
نسل جدید بیامو X5 از عناصر طراحی نئو کلاس X کانسپت استفاده خواهد کرد. خودروی یاد شده همچنان تناسبات کلاسیک یک شاسیبلند را حفظ خواهد کرد و درعینحال ویژگیهای مدرن یک خودروی برقی همچون دستگیرههای در متمایز در آن دیده خواهد شد. X5 موجود در رندرها از جلوپنجرهای نازک و متفاوت از نمونههای فعلی استفاده میکند. باقی بخشها نیز مدرن به نظر میرسد و خیزهای ساده و تیزی در بخشهای پایین بدنه وجود دارد. اگرچه رندرها نمای عقب X5 جدید را نشان نمیدهند اما انتظار سورپرایز در این بخش را نداریم و احتمالاً طراحی جداگانه در پشتی همچنان حفظ خواهد شد. شاید طراحی چراغهای عقب X5 نیز مشابه X3 2025 باشد. ما همچنین جزئیاتی از طراحی کابین نسل جدید X5 را در دست نداریم اما شاید طراحی جدید بیامو در این بخش بکار گرفته شود، چیزی که در کانسپت X دیدهایم. این کانسپت از یک نمایشگر عریض در داشبورد استفاده کرده و یک نمایشگر افقی و کوچکتر در مرکز آن برای سیستم اطلاعات سرگرمی وجود دارد. البته به احتمال زیاد همین ویژگیها در نسخه تولیدی X5 تعدیل خواهند شد.
- پلتفرم
اگرچه بیامو به زودی پلتفرم نئو کلاس را استفاده خواهد کرد و نسل جدید X5 نیز از استایل مشابه کانسپت نئو کلاس X بهره خواهد برد اما اخبار حاکی از بهکارگیری پلتفرم CLAR برای این شاسیبلند جدید است. در حال حاضر پلتفرم CALR برای سری ۷ و ۵ و iX جدید بکار رفته است. نسخه فعلی پلتفرم CLAR از سال ۲۰۱۵ تاکنون در خط تولید قرار دارد.
- قوای محرکه
پلتفرم CLAR از قوای محرکه درونسوز، هیبریدی و برقی پشتیبانی خواهد کرد. در فول ترین حالت شاهد معرفی مدل X5 M60e هیبرید خواهیم بود و باقی مدلهای X5 جدید احتمالاً مشابه سری ۵ خواهند بود. انتظار میرود پیشرانههای ۴ و ۶ سیلندر توربو به همراه نسخههای هیبریدی عرضه شوند. iX5 برقی به احتمال زیاد از همان موتورهای برقی i5 استفاده خواهد کرد اما شاید ژرمنها تغییراتی در نرمافزار و تکنولوژی باتری آن اعمال کنند. سدان i5 M60 دو موتوره ۵۹۳ اسب بخار قدرت دارد و در عرض ۳.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد و شاید X5 نیز تقریباً به همین اندازه قوی و سریع باشد.
- زمان معرفی
انتظار میرود نسل جدید بیامو X5 به عنوان مدل سال ۲۰۲۷ در دسترس باشد و تولید آن از آگوست ۲۰۲۶ آغاز شود؛ بنابراین معرفی رسمی آن تا سال آینده میلادی رخ نخواهد داد. رونمایی شاسیبلند جدید بیامو پس از رخنمایی محصولات جدید نئو کلاس یعنی i3 و iX3 انجام خواهد شد، خودروهایی که قرار است سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ روی خط تولید بروند.
- قیمت
در حال حاضر قیمت بیامو X5 sDrive40i مدل ۲۰۲۵ از حدود ۶۷ هزار دلار شروع میشود و قیمت مدل M60i نیز حدود ۹۱ هزار دلار است؛ بنابراین انتظار داریم قیمت نسل بعدی X5 نیز تقریباً مشابه همین مدلها باشد اما به دلیل معرفی رسمی آن در سالهای آینده شاید قیمت خودرو نیز بیشتر شود. قیمت پایه ۷۰ هزار دلاری برای X5 جدید دور از واقعیت نیست و شاید بهای مدلهای فول به محدوده ۱۰۰ هزار دلار نزدیک شود. البته باید گفت X5M کامپتیشن فعلی فراتر از ۱۲۰ هزار دلار قیمت خورده است.
hosen
۲۶ شهریور ۱۴۰۳کاش بی ام و همچنان اون جلوپنجره بزرگ رو حفظ میکرد… این جلو پنجره کوچیک رخ ماشینو زشت و بی ابهت کرده واقعا
Navid A J
۲۶ شهریور ۱۴۰۳اتفاقا این جلوپنجره کوچک و کشیده؛ بازگشت ب سنت های قبل ب ام و است و خیلی بهتره. ترکیبش با چراغ گرد و کاپوت اخمو؛ عالی میشه.
amirkhanzadeh
۲۶ شهریور ۱۴۰۳دقیقا هر چند تیم طراحی تغییر کرده باید دید برای سال های آینده چی کار می کنند
محسن
۲۶ شهریور ۱۴۰۳جلوش شبیه دماغ خوک شده
الکساندر
۲۶ شهریور ۱۴۰۳خداوکیلی این سبک طراحی خوبه به شرطی که همه ماشینه این نشن
Amirsh
۲۶ شهریور ۱۴۰۳من بی لم و فن نیستم خیلی ، گرچه در خوب بودن بی ام و شکی نیست
ولی این اگه واقعا اینطوری تولید بشه خیییییییلی خوشگله
خیلی خوب طراحی شده ، ایول
کرگدن باواریا
۲۶ شهریور ۱۴۰۳عقبش خوب نیست ؛ ولی جلوش بدک نیست
mmd@
۲۶ شهریور ۱۴۰۳طراحی اشغال بچه دوساله قشنگتر میکشه🤣🤮🤮🤮🤮🤢🤢🤢🤣🤣🤣
𝐀𝐥𝐢
۲۶ شهریور ۱۴۰۳چقدر بد شده
arvin44
۲۶ شهریور ۱۴۰۳مرسدس و بی ام و میخواستن پرچمدار یک طراحی آینده نگر و فضایی باشن ولی بعد گذشت یه مدت مرسدس کشید کنار چون فهمید اینکارا خیلی زوده اما بی ام و با این طراحیا داره قمار میکنه و ای کاش مدل های جدید بی ام و که میخوان بیان طراحی معمولی تری داشته باشن نه مثل الان
mmd@
۲۶ شهریور ۱۴۰۳طراح قبلیه بی ام و جان خودت بیا که کابوس افتاده دنبالمون🤣
مصطفی صالحی
۲۶ شهریور ۱۴۰۳هر چه قدر ندانیم بهتر است😷
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۶ شهریور ۱۴۰۳از طراحی های رادیکال جدید بی ام و فقط XM و تا حدودی سری هفت(اگه مقایسه نشه) قابل درکن.والسلام
i love Deutschland
۲۶ شهریور ۱۴۰۳چرا اینقدر زشت؟؟ کجاست اون بی ام X6 کرگدن هشت سیلندر؟!!
قیافش شبیه خوک ایرلندی شده تا کرگدن آلمانی!!!
car lover
۲۶ شهریور ۱۴۰۳زشت ترین طراحی تاریخ بشریت
یعنی تو بگو طراحی پیکان بگو طراحی کوییک بگو تارا هر آشغالی هر چیزی از این بهتره
این چیه خدایی؟ خودتون خجالت نمیکشید؟
علی منصوری
۲ مهر ۱۴۰۳عین این قیافه عملی و پروتزیا ک کلی بوتاکس و ژل زدن شده، اصالت خیلی سخت و طی سالها بدست میاد ولی از اون سختتر از بین بردن چنین یادگاریه ک بنظر من کمپانی باواریایی داره کدرش میکنه، شاید زشت نباشه ولی صحبت بی ام و ک میاد استانداردها عوض میشن