اولین نسل بیامو سری ۸ یک محصول طراحیشده با نرمافزارهای کامپیوتری، همراه پیشرانه ۱۲ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته دستی بود که اوایل دهه ۹۰ میلادی، اثر هنری محسوب میشد.
سری ۸ اصیل در سال ۱۹۸۹ پدیدار شد و از طراحی خاص و ویژگیهای ساختارشکن بهره میبرد؛ اما باوجود شایستگیها، این گرند تورر آلمانی با چالشهایی در بازار مواجه بود و نتوانست به فروش بالا و احترامی که لایقش بود دست یابد.
بیامو سری ۸ به خاطر بهبودهای قابلتوجه عملکردی در مقایسه با سری ۶ آن زمان موردتوجه قرار گرفت. با ضریب درگ ۰.۲۹ در مقابل ضریب درگ ۰.۳۹ سری ۶، پیشرانه ۱۲ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته دستی و همچنین تکنولوژی پدال گاز الکترونیکی، سری ۸ نسل اول استانداردهای جدیدی را در کلاس خود وضع کرد. طراحی جدید و سبکتر نسبت به قبل به لطف استفاده از مدلسازی کامپیوتری انجام شد و یکی از فاکتورهای مؤثر در تجربه رانندگی منحصربهفرد سری ۸ به شمار میرفت.
طرفداران بیامو همچنین خودروی یاد شده را به خاطر ویژگیهای لوکس و مهندسی پیشرفته زمان خود تحسین کردند. توسعه سری ۸ کد E31 در جولای ۱۹۸۱ شروع شد و طراحی نهایی آن در سال ۱۹۸۶ کامل گشت. خودروی موردبحث یکی از اولین محصولات بیامو با مدلسازی CAD بود و تستهایی نیز در تونل باد انجام شد. البته زمان عرضه آن به دلیل همزمانی با فروش بالای سری ۶ به تعویق افتاد. سری ۸ را میتوان جانشین غیرمستقیم سری ۶ دانست اما سرانجام در سپتامبر ۱۹۸۹ و نمایشگاه خودروی فرانکفورت بود که بازدیدکنندگان با این خودروی جذاب روبرو شدند.
نسل اول بیامو سری ۸ را میتوان یک دستاورد مهم برای ژرمن ها دانست زیرا برای اولین بار در یک خودروی جادهای شاهد استفاده از پیشرانه ۱۲ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته دستی بودیم. پیشرانههای دیگر در دسترس برای خریداران از نوع ۸ سیلندر ۴ و ۴.۴ لیتری بود. در طول زمان عرضه سری ۸ سه نسخه از نیروگاه ۱۲ سیلندر موردبحث با حجمهای ۵، ۵.۴ و ۵.۶ لیتر قابل انتخاب بوده است. متأسفانه فروش سری ۸ نسل اول تحت تأثیر فاکتورهای اقتصادی قرار گرفت. رکود جهانی اوایل دهه ۹۰ میلادی، جنگ خلیجفارس و افزایش قیمت انرژی باعث شد بازار خودروهای لوکس افت کند. بیامو عرضه سری ۸ در بازار آمریکای شمالی را در سال ۱۹۹۷ و با فروش تنها ۶۹۲۰ خودرو متوقف کرد. البته عرضه آن در سایر بازارها تا سال ۱۹۹۹ ادامه یافت و سری ۸ به مجموع فروش جهانی ۳۰,۶۰۹ دستگاه رسید. همچنین فروش پایین به معنی توقف برنامههای تولید مدل پرفورمنس M8 در سال ۱۹۹۱ بود.
یکی از دیوانه کننده ترین ایدههای بیامو در دهه ۹۰ میلادی توسعه M8 به عنوان رقیب فراری بود. این خودرو از نسخه ویژه پیشرانه S70 سود میبرد و تغییراتی در آن صورت گرفت که از جمله آنها میتوان به رسیدن حجم پیشرانه به ۶۰۶۴ سیسی، طراحی خاص میلسوپاپها، دریچه گاز جداگانه برای سیلندرها، نصب چهار سوپاپ در هر سیلندر، منیفولد ورودی فیبر کربنی و زمانبندی متغیر سوپاپها اشاره کرد. M8 قدرت ۶۴۰ اسب بخاری داشت و میتوانست به حداکثر سرعت قابلتوجه ۳۱۹ کیلومتر در ساعت دست یابد. در واقع پروتوتایپ M8 از مدل کامپتیشن امروزی قویتر بود.
طراحان بیامو در بدنه این خودرو نیز تغییراتی اعمال کردند که شامل مواردی همچون سپر جلوی جدید، آینههای جانبی متفاوت، قوس چرخهای گیراتر و ورودی هوای روی کاپوت میشد. با تمرکز ویژه روی کاهش وزن، برخی بخشهای M8 از پلاستیک تقویت شده با شیشه ساخته شدند که کاپوت، درها و صندوقعقب از آن جمله بودند. وزن خودرو همچنین به دلیل استفاده از رینگهای فیبر کربنی و حذف صندلیهای عقب به کمتر از ۱۴۵۱ کیلوگرم رسید. شیشهها از لکسان ساخته شدند و مخزن روغن هم به صندوقعقب انتقال یافت تا اقدامات ژرمنها در کاهش وزن حداکثری تکمیل شده باشد. متأسفانه همانطور که گفته شد پروژه امیدوارکننده M8 به دلیل تصورات بیامو درباره عدم وجود تقاضای کافی و رکورد اقتصادی دهه ۹۰ میلادی به بایگانی سپرده شد و تنها پروتوتایپ تولیدی هم برای کاربریهای عادی مناسب نبوده است.
حسین
۱ بهمن ۱۴۰۲از چت جی بی تی پرسیدم خودرو برقی برای ایران بهتر است یا هیبرید گاز سوز ؟
و پاسخش:
سوال شما درست به یکی از چالشهای مهم در زمینه حملونقل و انرژی در ایران اشاره کرده است. انتخاب بین خودروهای هیبریدی با موتور درونسوز گازسوز (CNG) و خودروهای تمام برقی به ویژه در شرایط کنونی ایران میتواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. در ادامه برخی از موارد موردنیاز برای تصمیمگیری در این زمینه آورده شدهاند:
۱. **منابع انرژی:**
– در ایران، گاز طبیعی برای تولید برق و انرژی استفاده میشود. در نتیجه، خودروهای هیبریدی با موتور CNG میتوانند از این منابع محلی بهرهمند شوند و نیاز به وابستگی به واردات برق یا تجهیزات مرتبط با باتریها را کاهش دهند.
۲. **کمبود بنزین:**
– با توجه به کمبود بنزین در ایران، استفاده از خودروهای هیبریدی با موتور CNG میتواند به جایگزین مناسبی باشد. این نوع خودروها میتوانند با گاز طبیعی علاوه بر کاهش وابستگی به بنزین، مزایای حداقلی از نظر انتشارات گازهای گلخانهای داشته باشند.
۳. **تأمین انرژی در زمستان:**
– در زمستانهای سرد ایران، فشار گاز و تولید برق ممکن است کاهش یابد. استفاده از خودروهای هیبریدی با موتور CNG میتواند به دلیل اعتماد به گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی، این مشکل را برطرف سازد.
۴. **تکنولوژی باتری:**
– تکنولوژی باتریها یکی از اجزای مهم در خودروهای تمام برقی است. توسعه و تولید باتریهای با بهرهوری بالا و قابلیت شارژ سریع میتواند از چالشهای استفاده از خودروهای تمام برقی در ایران را کاهش دهد.
۵. **زیرساختها:**
– توسعه زیرساختهای لازم برای شارژ باتریها و استفاده از خودروهای تمام برقی نیازمند سرمایهگذاری و برنامهریزی دقیق است. همچنین، شبکه شارژ باتریها نیازمند توسعه است.
تصمیم بین خودروهای هیبریدی با موتور CNG و خودروهای تمام برقی باید با توجه به اولویتها، منابع موجود، و شرایط محلی گرفته شود. همچنین، پیشرفت تکنولوژی و سیاستهای حمایتی دولت در زمینه حملونقل پایدار میتوانند تصمیمگیری را تحت تأثیر قرار دهند.
بنظرم جا داره این مطلب تحت عنوان مقاله در سایت چاپ بشه و نظر متخصصان پرسیده بشه.
NAVID۰۰۹۸
۱ بهمن ۱۴۰۲رنگ سفیدشو ندیده بودم ، به نظرم جذابتر از قرمزشونِ !
تا جایی که میدونم ، این سری ۸ با اینکه خودروی معرکهای بود ولی از طرفی به سرطان باواریایی معروف بود به سبب استهلاک بالا و مشکلات برقی شدیدش!!!
parhamiof
۱ بهمن ۱۴۰۲شبیه فراریه.
جدا از هرگونه تعصب یا هیت دادن خودرو های آلمانی کلا استهلاک بالایی دارن از صاحبانشون بپرسید.
یه پیج تو اینستا بود مهدی خواجه کلایی این مشکلات رو میذاشت.
ناجی
۱ بهمن ۱۴۰۲به نظرم تنها دلیل شکست این اتومبیل به زمان تولید و عرضه مربوط هست، سالهای پایانی دهه هشتاد دوران اوج اقتصاد ژاپن بود که به همراه ایالات متحده سی و پنج درصد کل اقتصاد دنیا رو داشتند و دهه نود هم زمانی بود که خودروسازی ژاپن کل دنیا رو تسخیر کرده بود و هر کمپانی ژاپنی یکی دو تا خودرو اسپرت به شدت جذاب و کم قیمت هم وارد بازار کرده بود، این اتفاق حتی باعث شده بود یک شرکت ممتاز در تولید خودروهای اسپرت مثل پورشه در آستانه ورشکستگی قرار بگیره که با استخدام دو مهندس ژاپنی در نهایت پورشه نجات پیدا کرد، در آن سالها شرکت های زیادی در صنعت خودرو قافیه را ژاپنی ها واگذار کرده و محو شدند، این بی ام و زیبا و دوست داشتنی اگر ده سال دیرتر به بازار می آمد بی شک برای چندین سال ستاره بازار میشد
Moro
۲ بهمن ۱۴۰۲عاشق رخشم
کیارش
۷ بهمن ۱۴۰۲این اقایی ک اسمو بردید ( مهدی کلاهی ) صرفا باهدف جذب فالوور سوژه بد بودن ماشین های المانی خصوصا ب ام وه را علم کرده و به تحریک متعصبان ماشین های المانی مشغول است
Reza
۱ بهمن ۱۴۰۲فقط امیدوارم در دنیای واقعی هم عقده توجه نداشته باشی نوید جان
NAVID۰۰۹۸
۱ بهمن ۱۴۰۲هرکسی یه نظری داره !
به نظر تو عقدست !
اما نظر من اینه که حقیقتِ !
تمام.
amir
۱ بهمن ۱۴۰۲این بیمر با چراغای ارتفاع پایین و جلوپنجره کوچک و باریک و بدنه نسبتا حجیم ولی شیک و اتو کشیده دقیقا همون مفهوم کوسه رو تداعی میکنه
NAVID۰۰۹۸
۱ بهمن ۱۴۰۲البته اصلیترین دلیلش رو یادتان رفت بگویید که چرا از این خودرو استقبال نشد با اینکه بسیار پیشرفته و سرعتی بود و اون هم دلیلی نبود جز ورود تمام عیار شرکتهای ژاپنی در این بخش به نوعی که هر شرکت ژاپنی یک یا دو خودرو در کلاس اسپرتها ( که در اصل رقیب مستقیم سوپر اسپرتهای ایتالیایی آلمانی آمریکایی بودند ) با قیمت به شدت پائین به نسبت کاراییشون !!!
BMW این خودرو را رقیب سری ۶ از خودشان میدید و دید کوتاهی داشت و درست در تایمی بیرون آمد که دهه ۹۰ به دهه ژاپنیها معروفِ !
سالی که لکسوسها متولد شد !
نیسان تویوتا هوندا مزدا هر کدومشان در آن دهه خودروهایی ارائه میدادند که قدرت و سرعتشان با کاتالوگها متفاوت بود و دلیلش هم مالیاتها و قوانین ژاپن آمریکا و اروپا بود که مجبورشون میکرد به رسانهها یه چیز بگن ولی به عمل که میرسید گرگ وحشی میشدند !
کلاً BMW شرکتی نیست که بتواند با خودروهای گران به بازار بیاید و به جز M5 ، باقی BMWها پس از مدتی از یادها میروند چیزی که در مرسدس شاهدش نیستیم و حتی در آئودی !
فقط هند
۱ بهمن ۱۴۰۲شما بیامو ۲۰۰۲ رو یادت رفته ؟
M3 e92 رو یادت رفته ؟
M3 e36 رو یادت رفته ؟
M3 e30 رو یادت رفته ؟
M3 e46 رو یادت رفته ؟
و …
رو یادت رفته ؟
NAVID۰۰۹۸
۱ بهمن ۱۴۰۲نه
به هیچ عنوان از یاد رفتنی نیستند !
فقط موضوع اینجاست که هیچ کدومشون هم M5 نمیشن !
امید
۱ بهمن ۱۴۰۲!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NAVID@@98
۱ بهمن ۱۴۰۲این اثر هنری و مهندسی مثل یک طلاوزرالماس و در و گوهره که زرگر و گوهری قدرش رو میدونن و به ارزش بالای اون پی میبرن و لیاقت ارزش بالاش را دارند هرکه نظرش جلب این طلاوزرالماس نشه لیاقتش را نداره
و لیاقتش لگنی بیش نی🥳🙅
چون واقعا
اثر هنری و مهندسی باهم واقعا این بی ام و ترکیب هنر ومهندسی شده همه جاش عالیه🔥💯😍
جلو. پنجره عاالی موتور افسانه ای عجب عشقی 😘
NAVID@@98
۱ بهمن ۱۴۰۲کلا از هم دوره های خودش یک سر و گردن بالاتر بود مگر سوپر اسپرت های فراری و یا خودروهای اسطوره ای از کمپانی های بزرگ و سطح بالایی مثل مرسدس بنز و فورد و فراری و…از اروپا و آمریکا میتوانستند بعنوان یک چیزی سطح بالاتری ازش باشند در سطح بالا 💯🔥😍
ولی به خودی خود بعنوان یک زرودروگوهروالماس میدرخشید اون هم در سطح بسیار بالا💯🔥😍
چون خودروهایی دیگه باقیمت پایین هم بودند در اون دوره که به دلیل قیمت پایین شون بعنوان گزینه های معمولی استفاده میشدندذوداز نظر فنی هم به گرد پای سطح بالا های اروپا و آمریکا کسی نمیرسید
ولی دلیل اصلیش قیمت مناسبشون بود
در صورتی از نظر فنی همین بی ام و اسطوره بیرقیب بود از نظر فنی و همونطور که گفتم مگر خودروهای اسطوره ای از کمپانی های بزرگ و سطح بالایی مثل مرسدس بنز و فورد و فراری و…از اروپا و آمریکا میتوانستند بعنوان یک چیزی سطح بالاتری ازش باشند در سطح بالا 💯🔥😍
NAVID@@98
۱ بهمن ۱۴۰۲چون طراحی وتکنولوژی و کیفیت مهندسی سطح بالا و درجه یک یی که درش بکار برده شد کسی به پاش نمیرسید مگر فقط سوپرکار های سطح بالای اروپا و آمریکا یی اون دوره که یک چیزی بهتر ازش بودن و سطح بالاتر بودن چون اون تکنولوژی و طراحی و کیفیت مهندسی سطح بالا یی که داشت واقعا باعث شد که فقط سوپرکار های گرانقیمت اروپا و آمریکا در اون دوره یک چیز بالاتر باشن برای همین این بی ام و هنوز مثل یک دروگوهروزروالماس میدرخشه 💯🔥😍🤩
رهگذر
۱ بهمن ۱۴۰۲طبق براورد صندوق توسعه ملی صنعت گاز و پتروشیمی در ایران از سال 1404 بساط تولید رو مجبورن جمع کنن در نتیجه همین اول در بخش اول حرفای شما متوقف میشه وعملی نیست
javad-bmw
۱ بهمن ۱۴۰۲اگر ایران رو بدیم دست چت جی بی تی ، خیلی بهتر از آقایون میتونه مدیریت کنه وضعیت رو.
B
۳ بهمن ۱۴۰۲همین چت جی پی تی با این همه نقص و کاستی جای اینا باشه باز وضعمون خیلی بهتر میشه
Mosi
۱ بهمن ۱۴۰۲کاش m8 تولید میشد.فوق العاده زیباست
NAVID@@98
۱ بهمن ۱۴۰۲اثر هنری و مهندسی باهم واقعا این بی ام و ترکیب هنر ومهندسی شده همه جاش عالیه🔥💯😍
جلو. پنجره عاالی موتور افسانه ای عجب عشقی 😘
18:45
۱ بهمن ۱۴۰۲ممنون از آقا شاهین عزیز مثل همیشه مقاله جذابی بود 🙏🙏
حییییف و هزاااار حیف که سری 8 نسل اول ناموفق از دنیای خودرو خداحافظی کرد…
همونطور هم که اشاره کردین مهندسی خارق العاده این خودرو فراتر از زمان بود و در واقع
ب ام و شوالیه مهندسی رو به دنیای خودرو معرفی کرده بود.
چه خصوصیات فرد اعلایی داشت این m8 هرگز تولید نشده!!
سری 8 حتی اولین خودروی خیابونی خودروسازی آلمان بود که از فرمون پذیری چرخ های عقب بهره مند بود!
𝐀𝐥𝐢
۱ بهمن ۱۴۰۲با رنگ سفید خیلی خوشگل شده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ بهمن ۱۴۰۲عکس بی ام و سری 8 سفید آلپینا من از یک سایت حراج خودرو برداشتم، اگر دوست دارید 138 تصویر ازش هست
https://collectingcars.com/for-sale/1990-bmw-e31-850i-2
قیمت فروش 19 هزار یورو با کارکرد 98 هزار مایل
amir
۱ بهمن ۱۴۰۲کارکردش اگه ۱۹۸ هزار مایلم باشه با ۱۹۰ هزار یورو قیمت بازم ارزش داره بخریش و فقط بزاری تو گاراژت نگاش کنی
parhamiof
۱ بهمن ۱۴۰۲ولی در همین حد که بزاری تو گاراژ و یه 20 سالی تکون نخوره.
fordgt
۱ بهمن ۱۴۰۲واقعا درک نمیکنم چرا بیمر دیگه یه سوپر اسپرت تولید نمیکنه مک لارن f1 سریع ترین خودرو جهان بود با موتور bmw اون وقت خود bmw 🗿
علی یوسفی
۱ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت این ب ام و زیبا مدل دوازده سیلندرش در ایران هست و اتفاقا پلاک هم شده رنگش هم قرمزه یکی دیگه هم شاید در ایران باشه یه موضوع هم اینه در تاریخچه بسیاری از شرکتها خودروهایی وجود داره که وزن و اعتبار سازنده رو بالا بردن در مورد ب ام و هم میشه این مدل و همراه با z8 و m1 نام برد که اعتبار خوب و بالای bmw رو بهتر و عالیتر کردن.
مجتبی .
۱ بهمن ۱۴۰۲همون اثرهنری درسته. واقعا زمانیکه همه چی سرجای خودش بود وکمپانیهای متفاوت طراحی منحصر به خودشونو داشتن وواقعا زیبا بودن نه مثل این سالها که همه تقریبا یک شکل شدن.
فرزاد افشار
۱ بهمن ۱۴۰۲حیف که مدل ام۸ تولید نشده کلی حرف تو زمین پیست داشت. طراحیشم خدایی ۲۰ سال جلوتر از زمان خودش بوده. ولی خب زمانی رو کار اومد که ماشینا اقتصادی شده بودن و ماشین ۱۲ سیلندر جایی تو اون دوره نداشت
.aR
۱ بهمن ۱۴۰۲خودرو های آلمانی و ژاپنی که خودروهای فوق العاده ای هستن
اما یک سری عیب ایرادات هم دارن ولی خوش بختانه این عیب ایرادات اونقدر عیب های بزرگی نیستن که بخوان مارو از این ماشین ها دور کنن
مثلاً همین bmw از همون اول تا الان هنوز که هنوزه اون پیچیدگی سیستم برقیشو داره و همینطور استلاک بالایی هم داره و اگه قطعاتش سر موقع عوض نکن پدر، پدر ادمو در میاره اللخصوص مرسدس بنز که دیگه اصلا پدر جیب آدمو در میاره
خلاصه یک سری ها هستن که اهمیت نمیدن
فقط از رانندگی با این ماشین ها میخوان لذت ببرن که اصل ماجرا هم همینه
به جرات میتونم بگم هیچ چیز تو این جهان بی عیب ایراد نیست.
Siavash.Vahid
۱ بهمن ۱۴۰۲ظاهرش حتی مدرنتر از ماشینهای روز هست. واقعا که یک اثر هنری بی نظیر هست. آدم لذت میبره نگاش میکنه
مجید
۱ بهمن ۱۴۰۲واقعا طراحیش زیباست و ایکاش پرفورمنس پورش روی ظاهر بی ام و و آئودی بود ولی خب غلطانداز بودن ظاهر پورش خودش یه فروتنی داره که اون هم جذابه.
مجید
۱ بهمن ۱۴۰۲جذابترین بی ام و تاریخ؟ من که اینطور فکر میکنم.
M power
۲ بهمن ۱۴۰۲افسوس ک حیف شد
مایکی
۷ بهمن ۱۴۰۲سلام ببخشید من ماشین باز نیستم ولی چند ماهی که سایت تون رو دنبال میکنم متوجه شدم به این مدل ماشین های دهه 90 بسیار بسیار علاقه مندم چون مجموع هنر و مهندسی هستن نه مهندسی خالی میخواستم از دوستان حرفه ای در این زمینه بپرسم آیا میشه همین مدل ماشین رو به روز رسانی کرد تا بتونیم ایراد هاش رو از بین ببریم و باهاش زندگی کنیم؟
چون من اصلا هیچ نوع ماشین مدل جدیدی به دلم نمیشینه از همه برندهای دنیا بدم میاد نمیتونم هیچکدوم شون رو در طراحی تحمل کنم
فقط دهه 90 ماشین ها رو میپسندم
اگر دوستان اطلاعاتی در این زمنیه دارن ممنون میشم راهنماییم کنید
تشکر
BMW
۹ بهمن ۱۴۰۲یک اثر هنری خالص🥲🔥👍
مهندس فردوس قادری
۳ خرداد ۱۴۰۳شتاب بی ام ومحشره
استهلاک بنزازبی ام وکمتره
بنزبرای تمام رده های سنی قشنگه بی ام وتیپ جوان پسندداره
فردوس قادری
۳ خرداد ۱۴۰۳بتزبهتراست یابی ام و؟چه زیبایی خاصی داره این بی ام و
شتاب بی ام وبهتره
بنزاستهلاک کمتری داره
تیپ بی ام وجوان پسندتره
بنزبراتمام رده های سنی خوبه