برخلاف گذشته، این روزها بسیاری از خودروهای اسپرت به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شدهاند زیرا خودروسازان معتقدند که این سیستم میتواند باعث بهبود پرفورمنس خودرو و کیفیت رانندگی شود.
یکی از جدیدترین خودروهایی که برای اولین بار به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده، بامو M4 است. این ماشین دیگر آن M3 ظریفی نیست که قبلاً میشناختیم نیست و حالا به کوپهای وحشی و خشونتآمیز تبدیل شده که گفته میشود با تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive بهتر هم شده است؛ اما آیا M4 xDrive یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس چهارچرخ محرک بازار محسوب میشود؟
برای پاسخ دادن به این سؤال، نشریهٔ بریتانیایی اوو، این ماشین را در برابر سه خودروی اسپرت چهارچرخ محرک دیگر شامل آئودی RS3، پورشه ۹۱۱ توربو S و تویوتا GR یاریس قرار داده است. قطعاً این خودروها بسیار باهم متفاوت هستند اما همهٔ آنها یک ویژگی مشترک دارند: هیجان با چهارچرخ محرک. پس کدامیک از این چهار خودرو بهتر است؟ پاسخ دادن به این سؤال مشکل است زیرا هرکدام از خودروهای مذکور در نوع خود عالی هستند. پورشه توربو S بهعنوان قویترین عضو خانوادهٔ ۹۱۱ بدیهی است که در کلاس خاص خود قرار و از لحاظ پرفورمنس با سه خودروی دیگر قابلمقایسه نخواهد بود.
M4 xDrive با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربویی که ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد، نهتنها در خط مستقیم حریف پورشه نمیشود بلکه از لحاظ دینامیک رانندگی، چسبندگی، کنترل بدنه و ظرافت نیز مغلوب ۹۱۱ خواهد بود. البته باید توجه داشت که توربو S دو برابر بامو قیمت دارد. از سوی دیگر، آئودی RS3 هیجان زیادی را در یک پکیج کوچک و کاربردی با قیمتی مناسب ارائه میکند. این ماشین سریع و هیجانانگیز است، چهار در و پنج صندلی دارد و بسیار از M4 ارزانتر است اما وقتی صحبت از ارزش در برابر قیمت میشود هیچکدام از این خودروها نمیتوانند به GR یاریس نزدیک شوند. این هاچبک داغ ژاپنی به لطف موتور سه سیلندر توربو، گیربکس شش سرعتهٔ دستی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، نسبت به قیمت، هیجانانگیزترین خودروی این جمع محسوب میشود.
بهطورکلی، در پایان این رقابت مشخص شد که هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک مزیتهایی دارد اما خودروها را سنگینتر میکند و لزوماً لذت یا هیجان رانندگی را افزایش نمیدهد. بااینحال، زمانی که بهدرستی از سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده شود، مثل چیزی که در GR یاریس و M4 xDrive شاهید هستیم، میتواند قابلیتهای دینامیکی جدید و تجربهٔ رانندگی منحصربهفردی را فراهم کند و در جادهای پردستانداز و لغزنده، پرفورمنسی مطمئن و تهاجمی را در اختیار راننده قرار دهد.
مقایسه مشخصات فنی
تویوتا GR یاریس | آئودی RS3 سدان | بامو M4 xDrive | پورشه ۹۱۱ توربو S | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I3 توربو | ۲.۵ لیتری I5 توربو | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو | ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۲۶۰ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار | ۵۱۰ اسب بخار | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
وزن | ۱۲۸۰ کیلوگرم | ۱۵۷۵ کیلوگرم | ۱۷۷۵ کیلوگرم | ۱۶۴۰ کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | ۲۰۷ اسب بخار/تن | ۲۵۷ اسب بخار/تن | ۲۹۲ اسب بخار/تن | ۴۰۲ اسب بخار/تن |
شتاب صفرتاصد | ۵.۵ ثانیه | ۳.۸ ثانیه | ۳.۵ ثانیه | ۲.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۳۳۰ کیلومتر/ساعت |
قیمت پایه | ۳۳,۴۹۵ پوند | ۵۵,۴۰۵ پوند | ۷۹,۷۷۵ پوند | ۱۵۵,۹۷۰ پوند |
امتیاز | ۵ | ۴ | ۵ | ۴.۵ |
Reza Waffen SS
۱۸ دی ۱۴۰۱پورشه ۹۱۱ توربو S : لایک
همشون یجا : دیسلایک
phonix
۱۸ دی ۱۴۰۱جایی که پورشه باشه بقیه به چشم نمیان
Royal Driver
۱۸ دی ۱۴۰۱Phonixدقیقا!!
علی
۱۸ دی ۱۴۰۱پورشه قیافه شصت سال قبل دیسلایک ، بقیه شون لایک
MohammaD
۱۸ دی ۱۴۰۱دوستان قبلاً جواب این رو دادن خواهشاً دوباره جو رو نریز بهم …
من نمیدونم چرا به چلنجر ، رانگلر ، مینی ، جی کلاس و فیات ۵۰۰ که میرسید ، اصالت رو مطرح می کنید ولی فقط ۹۱۱ هست که قیافش تکراری و نچسبه ( البته نظر شما کارشناسای ایرانیه که محترم ولی فاقد هر گونه اعتباره ! )
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۸ دی ۱۴۰۱نه عزیز پراید خوبه
فرشاد
۱۸ دی ۱۴۰۱شصت سال اصالت هر سال بهتر از پارسال
هنوز به این حد نرسیدین که راجب پورشه نظر بدین
اگه به عوض کردن قیافه بود که الان تویوتاها تو درگ رقیب نداشتن.زرت زرت قیافه عوض میکنن زیر کاپوتشون هم چیزی واسه عرض اندام ندارن.
(البته توهین به ژاپنی فنا نباشه بحث درگه وگرنه تویوتا هم تو افرود رقیب میطلبه)
این امریکایی بازا غیر اسب هیچی ندارن حرف درگ هم که میاد میگن تو پیست خودش با لاستیک خودش با راننده خودش زیر10 میزنه😂
آقا میلاد
۱۸ دی ۱۴۰۱ستاره شرق آسیا جنسیس بزرگ در لیست نبود .
کیان
۱۸ دی ۱۴۰۱احتمالا منظورت سیاه چاله هست !!!
محسن
۱۸ دی ۱۴۰۱سیاه چاله ماله جاپنه که برقی نمیتونه بسازه مجبوره بره از چانگان باتری قرض بگیره 🤣🤣🤣
مهران
۱۸ دی ۱۴۰۱اینقدر تعصب بیخود رو پورشه نمیدونم برای چیه!این قیمت!!!
بنظرم m4گزینه ی خوبیه تو این لیست👌
البته که هر کس برای تصمیم گیری نگاه متفاوتی داره به پرفورمنس هر خودرو.
من از کودکی هیچوقت وقت انتخابم پورشه نبوده
نظر شخصیم m4 هست با کیت آدرو😍
❤BMW❤
۱۸ دی ۱۴۰۱حق میگی داش
منم بیامو
TESLA
۱۸ دی ۱۴۰۱آها 🤔🤔🤔🤣🤫
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۸ دی ۱۴۰۱ستاره بزرگ اسیا ؟ داداش چی میزنی
نادر
۲۳ دی ۱۴۰۱میتونی بری موزه ببینی
Poria
۱۸ دی ۱۴۰۱اگه مرسدس نباشه
درسته
Reza-a
۱۸ دی ۱۴۰۱خب مقایسه اینا با هم برای کسیه که توان مالی خرید همشون رو داشته باشه و مثلاً کسی جی آر یاریس رو برای استفاده روزمره نمیخره، موضوع انتخاب برای تفریحه و یاریس میتونه تجربه جذابی باشه.
یاریس با این سنگین برداشتن آدمو یاد کلیو وی شیش میندازه.
RENAULT5
۱۸ دی ۱۴۰۱پورشه قیمتش خیلی بالاست
بی ام و بهتره
Sobhan
۱۸ دی ۱۴۰۱خب صد درصد بین اینا پورشه بهتره 🤗
Royal Driver
۱۸ دی ۱۴۰۱توربو اس یک هیولای تمام عیاره همیشه پرچم پیروزی پورشه روی دوششه، شاید یکی از بهترین محصولات پورشه که درحال حاضر تولید میشه هم هست، با یک تخت ۶ همه رو حریفه. این ماشین حکم موشک رو داره، بهترین گیربکس دوکلاچه،بهترین سیستم چهارچرخ محرک. با هرسرعتی هم باشی احساس خطر نمیکنی. از بیرون ساکت و آرومه، ولی در درونش یک هیولا خفته. به امید اون روزی که بتونم توی یکی از همین توربو اس ها بشینم.
مهران
۱۸ دی ۱۴۰۱۱۲۰ تا میدم cs میگیرم که نسخه استوکش توربو اس رو له کرد.۳۰ تا هم خرج زیر کاپوت میکنم میشه هیولا.
به نظر من همهههه جوره بهتر پورشه هم هست👌
فرشاد
۱۸ دی ۱۴۰۱اره به همین خیال باش
ام هشت پرچمداراون از توربو اس با یه فاصله ای خورد که اسنپ پشتیبانی نمیکرد
تو تازه میخوای سی اس استوک بگیری که لهش کنی؟😂یواش برو تو جوب نیفتی
از اون ام سه های تا دندون تیون بخر شاید بتونی بزنی از عقده هات کم شه
TESLA
۱۸ دی ۱۴۰۱با ۱۵۰ هزار پوند انتخابم : تایکان توربو s هست
آقای همساده
۱۸ دی ۱۴۰۱مثل اینه که بری یجایی ازت بپرسن آب بیاریم یا چای بعد تو بگی عرق نسترن…خب الان رقابت بین ایناس
بعد عزیزم شما چرا تسلا نمیخری فنشم که هستی😜
امیرحسین
۱۸ دی ۱۴۰۱پورشه 911
ارین صاحب جمعی
۱۸ دی ۱۴۰۱بی ام و
Pouyan
۱۸ دی ۱۴۰۱هرطور حساب میکنم خیلی ماشینای بی ربطی با هم مقایسه شدن.
R@min
۱۸ دی ۱۴۰۱از اون مقاله ها بود که مجله ماشین بهش نرسیده چند تا دم دستش بوده یه چرت و پرتی ردیف کرده که کلیک بخوره.
آریا
۱۸ دی ۱۴۰۱مقایسه جالبی نبود
سپهر
۱۸ دی ۱۴۰۱تویوتا چیپ تو این جمع چی کار میکنه
آقای همساده
۱۸ دی ۱۴۰۱اومده تا بقیه از حضورش استفاده کنن
Poria
۱۸ دی ۱۴۰۱پورشه پنج برابر تویوتا قیمت داره تقریبا
MASOUD 0099
۱۸ دی ۱۴۰۱PORSCHE 911
مهردادکمال
۱۹ دی ۱۴۰۱خدایی دیگه نمیشه اینا رو با هم مقایسه کرد باز هم خوب بود آخرش نظرسنجی نذاشتن که شما کدام را می پسندین!!!
نادر
۲۳ دی ۱۴۰۱چون میدونن ما پراید داریم و دیگه هیچ خودروی بجز پراید برامون حال نامیده
نادر
۲۳ دی ۱۴۰۱اینا هرچقدر هم بخوان پیشرفت کنن و با ایدههای نو بیان, باز پراید ۱۳۱ نمیشن
ببین کدومشون آنتن برقی داره ؟
فقط پراید است که راه او را میخواند
محسن
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲نبردشون شروع نشده تموم شد.جدیدا چرا خلاصه نویسی میکنید.حداقل از هر کدومشون یه توضیحی همراه با عکس داخل و بدنه بدین خواندن مطلب جذاب بشه.واقعا بدردنخور بود