تاکنون درگهای زیادی بین خودروهای برقی و بنزینی دیدهایم که در این رقابتهای معمولاً به خاطر گشتاور فوری و فقدان گیربکس سنتی، برتری با الکتریکیها است؛ اما علاوه بر این دو، در خودروها نوع دیگری از پیشرانه هم دیده میشود که گازوئیلی یا دیزلی است. البته معمولاً در خودروهای پرفورمنس از پیشرانههای دیزلی استفاده نمیشود اما این قاعده استثناهایی هم دارد که یکی از آنها بیامو X3 M40d است. مهمترین مزیت پیشرانههای دیزلی نسبت به نمونههای بنزینی تولید گشتاور بیشتر است که این ویژگی در خودروهای اسپرت میتواند پرفورمنس مناسبی را فراهم کند.
بنابراین، آیا یک خودروی دیزلی اسپرت در خط مستقیم به لطف گشتاور بالای خود میتواند حریف نمونههای بنزینی یا الکتریکی شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو بیامو X3 M40d را در برابر پورشه ماکان GTS و تسلا مدل Y قرار داده است. قویترین عضو این جمع، ماکان GTS است که پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آن ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته مدل Y هم که از نوع دوربرد است، خیلی ضعیفتر پورشه نبوده و از ۴۳۴ اسب بخار قدرت و ۴۹۴ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد که توسط دو موتور الکتریکی در جلو و عقب تولید میشود.
X3 M40d اما که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل استفاده میکند، با تنها ۳۴۰ اسب بخار قدرت حدود ۱۰۰ اسب بخار از رقبای بنزینی و الکتریکی خود ضعیفتر است که اختلاف قابلتوجهی محسوب میشود. بااینحال، برتری این ماشین گشتاور چشمگیر ۷۷۰ نیوتن متری است که با اختلاف زیادی از هردو رقیب خود بیشتر است. وزن هر سه خودرو نزدیک به ۲ تن بوده و تقریباً هموزن یکدیگر هستند ولی بااینوجود، X3 با ۲۰۰۵ کیلوگرم، سنگینترین عضو جمع بهحساب میآید.
با توجه به مواردی که گفته شد، آیا کراساوور دیزلی باواریایی به لطف گشتاور بالای خود میتواند در ۴۰۰ متر حریف رقبای بنزینی و برقی شود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مقایسه مشخصات فنی
بامو X3 M40d | پورشه ماکان GTS | تسلا مدل Y دوربرد | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توربودیزل | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار | ۴۴۰ اسب بخار | ۴۳۴ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر | ۴۹۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۰۰۵ کیلوگرم | ۱۹۶۰ کیلوگرم | ۱۹۸۰ کیلوگرم |
قیمت | ۶۱,۵۹۰ پوند | ۶۶,۱۰۰ پوند | ۵۴,۹۹۰ پوند |
TML BN
۱۳ خرداد ۱۴۰۱آخه معلومه مدل Y میبره بعد یک ذوقی میکنه بعد وقتی که ماکان سبقت میگیره برادر من خیلی طبیعه که تو اول شی چون الکتریکی داری
و این درگ ها نمیدونم چرا انجام میشن این هزینه وقت واسه درگی که نتیجه اش از روز روشن تره
نمیدونم واقعا
فرامرز
۱۳ خرداد ۱۴۰۱وقتی مت واتسون از کاربایر جدا شد با اینکه کیفیت ویدئوهاش پایین اومد ولی به شدت معروف شد. اینجا ۸ سال پیش تقریبا هیچکی مت واتسون رو نمیشناخت. علت معروف شدنش هم اینکه که بر عکس اون موقع الان تقریبا هر روز ویدئو میذاره. ملت فقط محتوای جدید میخوان و کیفیت براشون مهم نیست. الان هزاران شبکه یوتوب هست که یه محتوا یا تجربه که ما راجع بهش چیزی نمیدونم ولی کاملا بی اهمیت هستن رو به ما معرفی میکنن و ملت هم با شوق زیاد دنبال میکنن. اگه بخوای از این درگ های بی ربط بذاری تا آخر دنیا میشه ویدئو ساخت. برعکس ربکا جکسون که همکارش بود همون مسیر رو ادامه داد و یه مدت هم بخاطره بارداری کار نکرد و کلا ناشناخته موند.
Reza Waffen SS
۱۳ خرداد ۱۴۰۱تو این وضعیت خرید تسلا مقرون به صرفه هستش
امین
۱۳ خرداد ۱۴۰۱با گرونی بنزین تو امریکا خیلی می صرفه
KSH
۱۳ خرداد ۱۴۰۱واقعا مقایسه مسخره ایی بود بی ام و با وزن بیشتر و قدرت کمتر اصلا مناسب نبود واسه این درگ
شاهین
۱۳ خرداد ۱۴۰۱یه سایت و مجله خودرویی نیومد این فیلم عملکرد نبوغی رو پوشش بده:
https://www.instagram.com/reel/CeVae9bjJau/?utm_source=ig_web_copy_link
حالا فقط کافیه مثلا پیچ یکی از چرخا شل باشه سریع تیتر خبری بولد شده با هایلایت قرمز میزنن تسلای فلان شده اینجوری شده!
حسین
۱۳ خرداد ۱۴۰۱جالب بود
همیشه خودروی درونسوز در ادامه درگ
تو شتاب ثانویه برتری داشت و تو اول درگ عقب بود بعد جلو می افتاد
اینجا قضیه برعکس شد و واقعا جالب بود برام
با اینکه قدرت و گشتاور پورشه بیشتر بود و وزنش هم مقداری کمتر
تو شتاب ثانویه و رول ریس نمیتونست بهش برسه
خیلی عجیب بود !!
یا تسلا قدرت واقعی ماشین رو اعلام نکرده و ازش زده یا اینکه واقعا تو ساخت موتور های برقی
به بلوغ رسیده
احتمال های دیگه هم هست ولی ما سعی میکنیم
به حاشیه نریم 😂
در کل درگ سرگرم کننده بود و کمی جالب توجه
اگه کیفیت ویدیو رو بزارید یکم پایین تر رو ۴۸۰ یا ۳۶۰ و تو بعضی صحنه ها
نمای جانبی پورشه رو از ماشین مت بدون دقت بهش ببینید ممکنه کمی یاد کوییک بی افتید
البته میدونم جمله مسخره ایه ولی
واقعا یادش افتادم مخصوصا استایل و کشیدگی عقب ماشین و ستون و در کل نمای جانبی
ولی خب وقتی با جزئیات و از نزدیک نگا کنی
میفهمی عه داشتم چه ماشینی رو با چه ماشینی در نظر میگرفتم 😂
ببخشید خواستم ببینم شما هم تو بعضی نما ها
این تجربه رو تو فیلم داشتید یا نه یکم بخندیم
وگرنه پورشه سلاطین صنعت خودروعه و جایگاهش مشخصه
سلامت باشید دوستان❤