در اینجا دو نسل از کوپههای کامپکت M بامو را باهم مقایسه میکنیم. این راه با سری ۱ کوپه M در سال ۲۰۱۰ آغاز شد و با نسل اول و بعداً نسل دوم M2 ادامه یافت.
دلیل ساخت M2 چه بود؟
دلیل اینکه M2 ساخته شد، موفقیت 1M بود. این خودرو در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد و ابتدا قرار بود تنها در ۲,۷۰۰ دستگاه ساخته شود اما به دلیل استقبال بالای خریداران، نهایتاً ۶,۳۰۰ دستگاه از آن ساخته شود. طبق استراتژی نامگذاری بامو، این کوپهٔ کوچک باید M1 نام میگرفت اما برای اینکه با سوپراسپرت M1 دههٔ ۷۰ اشتباه گرفته نشود، بامو رسماً نام سری ۱ کوپه M را برای آن انتخاب کرد درحالیکه بین علاقهمندان معمولاً با نام 1M شناخته میشود. این ماشین هرچند از لحاظ اندازه بزرگتر از M3 نسل E30 بود اما بخش جدیدی را پایینتر از M3 افسانهای ایجاد کرد. 1M محصول پروژهٔ یک تیم کوچک بود و از قطعات دیگر محصولات بامو استفاده میکرد. سیستم تعلیق عقب، دیفرانسیل و ترمزها از M3 نسل E92 گرفته شده و پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ آن که ۳۴۰ اسب بخار قدرت داشت، با Z4 sDrive35 مشترک بود. 1M دومین محصول توربوشارژ بامو M پس از X6 M محسوب میشد.
چرا 1M به چنین خودروی افسانهای تبدیل شد؟
چون کوپهای کوچک، وحشی و قدرتمند بود. البته 1M مشکلاتی هم داشت. موقعیت رانندگی خیلی بالا بود، دستهدنده خیلی دور بود و کابین نسبت به سری ۱ معمولی تغییرات کمی را تجربه کرده بود اما گلگیرهای برجسته به آن حالتی مهیج بخشیده بود و خلوص بخش بزرگی از جذابیت آن بود. این ماشینی بود که هرگز راننده را از رانندگی خسته نمیکرد.
آیا در مورد جدیدترین نسل M2 هم میتوان همین را گفت؟
بامو خیلی خوب توانسته نسل جدید M2 را بهگونهای طراحی کند که هم مثل 1M عمل کند و هم احساس شود درحالیکه در زیر پوسته هیچ شباهتی به آن ندارد. M2 جدید درواقع بیشتر یک M3 با فاصلهٔ محوری کوتاهتر و پیشرانهٔ ضعیفتر است. این یعنی کوپهٔ جدید بامو بزرگتر از قبل شده و حالا ۸۰ میلیمتر عرض بیشتری دارد که بخش عمدهای از جاده را اشغال میکند. بااینحال، بامو احساسی بسیار پرانرژی به آن بخشیده است. M2 بسیار چابک وارد پیچها میشود و رانندگی بسیار جذابی دارد.
اما خودروی زیبایی نیست
نسل جدید M2 یکی دیگر از دستهگلهایی را نشان میدهد که بامو در طراحیهای اخیر خود به آب داده است. بزرگترین لطمه را به ظاهر این خودرو سپرهای بدشکلی زدهاند که در گوشهها فرمی بلوک مانند دارند. M2 همچنین با قیمت ۶۴,۸۹۰ پوند، خودروی بسیار گرانی است و اگر بجای گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی را بخواهید، ۵۴۵ پوند دیگر هم به این رقم اضافه خواهد شد. البته تنها ۱۰ درصد از خریداران نسل قبلی M2 این گیربکس را انتخاب کردند و به همین دلیل، بامو گفته است که این آخرین خودروی گیربکس دستی M خواهد بود.
ارزش امروز 1M
در حال حاضر، قیمت 1M کارکرده در بریتانیا از ۴۰ هزار پوند آغاز شده و در نمونههای تمیز و کمکار به حدود ۶۰ هزار پوند میرسد. این نشان از افزایش ارزش 1M طی ۱۲ سال گذشته دارد. حالت افسانهای 1M ئ تولید محدود آن، دو دلیل اصلی این موضوع هستند. این اما در مورد نسل اول M2 که بهعنوان جانشین 1M به بازار آمد صدق نمیکند زیرا این محبوبترین محصول M بود و بیش از ۶۰ هزار دستگاه فروخت. به همین دلیل، قیمت اولین نمونههای نسل دوم M2 (مدل ۲۰۱۶) از حدود ۲۵ هزار پوند شروع میشود.
amir
۱۷ دی ۱۴۰۲بی ام و سری دو نسل قبلش خیلی قشنگ بود عاشقش بودم
Mercedes-Benz
۱۷ دی ۱۴۰۲متاسفانه روز به روز طراحی بنز و بی ام و بدتر میشه ولی هنوزم بهترینن
Mercedes-Benz
۱۷ دی ۱۴۰۲M1 عجب اسطوره ای بود
amir
۱۷ دی ۱۴۰۲تو ان اف اس موست وانتد ۲۰۱۲ یکی از خوش دریفتا بود
۱۷ دی ۱۴۰۲من سیستمم نمیاره😐😂
ARIAN
۱۷ دی ۱۴۰۲دیگه مثل سری 1 m نمیاد. این m2 جدید با اون وزن وحشتناکش و قیمت فضاییش دیگه m2 نیست. اندازه m4 شده.
وی
۱۷ دی ۱۴۰۲درسته وزن و طراحی نکات منفیش هست ولی نکات مثبت زیادی داره که این نکات منفی چندان به چشم نمیان موتور قوی و پاسخگو عملکرد عالی در پیست و…
ظاهرشم با کمی تغییرات میشه خیلی زیبا تر کرد
درکل این ماشین رسالتشو به خوبی انجام میده
𝐀𝐥𝐢
۱۷ دی ۱۴۰۲نسل قبلش خیلی جذابتر بود
18:45
۱۷ دی ۱۴۰۲ممنون امیر جان گل کاشتی 🙏🌹🌹
سری1 m اینقدر عالی بود که اون دوره حتی جرمی کلارکسون هم درموردش گفته بود:
هیجان انگیز ترین خودروی کوچکی که تو زندگی خودم روندم!!
درواقع این افسانه همون فرمول موفق M3 e92 رو تو پیکره ای کوچک تر پیاده کرد و نتیجه کار بسیار جذابتر و ماندگار از آب دراومد…
حتی این ماشین 1پله بالاتر از امثال کایمن و tt و اینفینیتی قرار گرفت.
در مورد m2 جدید هم دقیقا بخش m همین فرمول قدیمی رو تکرار کرد و عملا خودروی مهیج تری رو نسبت به M4 میبینیم اونم با قیمت کمتر…
بخش m دوباره نشون داد هنوزم میتونه موجوداتی جذاب و بی نقص و تحسین برانگیز تولید کنه. 💯😍
مهدی
۱۷ دی ۱۴۰۲یکی آرزو های من اینه یه دونه از سری ۱ های موجود تو ایران رو بخرم تر تمیزش رو
تا دین و ناموسش بهش برسم
تیونینگ کنم
تو یو توب یه سرچ بکنید ببین همین اتاق ۲۰۱۰ چه ماشین های رو سوسک میکنه
جرمی کلارکسون
۱۷ دی ۱۴۰۲ام ۱ خوراک تیونه
amir-mr
۱۷ دی ۱۴۰۲قطعا نسل قبلی m2 زیبا تر بود
نسل جدیدش دیگه واقعا m2 نیست وزنش واقعا بالاست و طراحی جالبی هم نداره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ دی ۱۴۰۲کیفیت رانندگی این ماشین خیلی تحسین شده
برای من هم عجیبه
علی جردن
۱۷ دی ۱۴۰۲با ۲۵ هزار پوند بی ام و با موتور Mpower می دن اونوقت با ۲۵ هزار پوند ماها جک J4 می خریم
Fy
۱۷ دی ۱۴۰۲M1تکرار نشدنیه
BMW
۱۸ دی ۱۴۰۲دیگه رفت اون زمام طراحی ها دارن گند میزنن🥲
M power
۱۹ دی ۱۴۰۲M1=کوچولوی دوس داشتنی
M2=سنگین دوس داشتنی
کیومرث
۲۰ دی ۱۴۰۲حرف ندارند