دو نسل مختلف از بامو سری ۵ با ربع قرن اختلاف سن را موبهمو در کنار هم مقایسه میکنیم تا ببینیم طی این سالها چقدر پیشرفت کرده است.
E39، یکی از بهترین سدانهای لوکس تاریخ
بدون شک باید سری ۵ نسل E39 را یکی از بهترین سدانهای لوکس تاریخ دانست. این سدان آلمانی بهعنوان خودروی سال ۱۹۹۵ تاپ گیر انتخاب شد و زمانی که تاپ گیر به مناسبت سیسالگی انتخاب خودروی سال خود تمام برندگان دورههای قبلی را گرد هم جمع کرد، کریس هریس E39 را بهعنوان «کاملترین خودرویی که تاکنون با آن رانندگی کردهام» توصیف کرد. وی از میان دریایی از فراریها و فوردهای سریع، به این سری ۵ رأی داد.
چرا E39 اینقدر خوب بود؟
E39 که در سال ۱۹۹۵ بهعنوان نسل چهارم سری ۵ راهی بازار شد، هم از لحاظ طراحی، هم رانندگی و هم از دید سرنشینان خودرویی عالی بود. این سدان لوکس با طیف گستردهای از پیشرانههای شش سیلندر خطی و V8 بنزینی و همینطور چند موتور دیزلی به بازار عرضه میشد. خودروی آزمایشی ما یک ۳۵۳i است که از پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 با ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این خودرو با شتاب صفرتاصد ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت، به تمام سدانهای لوکس زمان خود میخندید.
سری ۵ کنونی نسل چندم است؟
سری ۵ فعلی که با کد G60 شناخته میشود، چهار نسل و ربع قرن بعد از E39 به بازار آمده است و هرچند ظاهر آن بهاندازهٔ برخی دیگر از محصولات جدید بامو زشت و بحثبرانگیز نیست اما در کنار مدل شیک و باوقار قدیمی، تا حدودی ناامیدکننده به نظر میرسد. خریداران میتوانند برای این ماشین از بین پیشرانههای بنزینی هیبریدی خفیف، پلاگینهیبریدی و یا تمام الکتریکی نمونهٔ موردنظر خود را انتخاب کنند. در اینجا ما مدل پایهٔ ۵۲۰i را داریم که پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی خفیف آن با ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی نزدیک به E39 دارد. این سری ۵ جدید ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
E39 با استانداردهای امروز چه حس و حالی دارد؟
وقتی پشت فرمان یک E39 بنشینید، زمان زیادی طول نمیکشد تا بفهمید چرا این خودرو اینقدر تحسین شد. از تنظیم بینقص فرمان و آرامش در پیچها گرفته تا تحویل قدرت نرم و سواری راحت روی جادههای خراب، همهچیز در E39 نشان از یک سدان لوکس بینقص دارد. درحالیکه کارکرد این خودرو نزدیک ۱۶۰ هزار کیلومتر است، هرچند در کابین فاقد فستیوال تکنولوژی سری ۵ جدیداست اما حتی با توجه به استانداردهای امروزی، هنوز هم احساس لوکسی دارد.
سری ۵ جدید چگونه است؟
هرچند G60 وقار و جذابیت E39 را ندارد اما ازآنجاییکه از لحاظ ابعاد ازهرجهت بزرگتر از سلف دهه ۹۰ خود شده است، چشمگیرتر شده است. همچنین سری ۵ با نیروی کمکی برقی که به پوشاندن هرگونه وقفه در تحویل قدرت پیشرانه کم میکند و با سواری مطمئنتر، هنوز هم بهترین احساس رانندگی را در کلاس خود دارد هرچند که اندکی از راحتی E39 را از دست داده است. مطمئناً G60 شخصیت سری ۵ قدیمی را ندارد و حالا به سدانی بالای ۵۰ هزار پوند تبدیل شده است درحالیکه E39 در زمان تولید قیمت ۳۵ هزار پوندی داشت اما اصل و نسب خانوادگی هنوز هم در جدیدترین نسخهٔ سری ۵ احساس میشود.
مقایسهٔ مشخصات فنی
بامو ۵۳۵i | بامو ۵۲۰i | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V8 | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۳۵ اسب بخار | ۲۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر | ۳۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۷.۷ ثانیه | ۷.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۴۵ کیلومتر/ساعت | ۲۳۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴,۷۷۵ میلیمتر | ۵,۰۶۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۰۰ میلیمتر | ۱,۹۰۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۳۵ میلیمتر | ۱,۵۱۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۳۰ میلیمتر | ۲,۹۹۵ میلیمتر |
وزن | ۱۶۱۰ کیلوگرم | ۱۷۲۵ کیلوگرم |
Petrol Head
۵ تیر ۱۴۰۳نکته مهمی که هنگام مطالعه مقالات خودرویی باید مد نظر قرار بدیم این است که هر مقالهای فقط نظر نگارنده آن را در بر می گیرد که این نظرات کاملا تحت تاثیر علایق و سلایق آن شخص قرار می گیرد …
به عنوان مثال در همین مقاله که با لحن تند و بد علیه ب ام و سری 5 ۲۰۲۴ با کد G60 صحبت می کند ، فراموش کرده است که همین مدل در سال ۲۰۲۴ به عنوان ماشین دوم سال اروپا انتخاب شد .
ماشینی تمام خودروهای دیگه رو کنار زده و دوم شده حالا نگارنده این مقاله با این لحن علیه آن صحبت می کند …
کمی خنده دار نیست …
لینک خبر
https://www.bmwblog.com/2024/02/26/bmw-5-series-second-place-2024-car-of-the-year-award/
arvin44
۵ تیر ۱۴۰۳شما وکیل مدافع بی ام و هستید که وقتی درمورد طراحی این برند حرف زده میشه شما فوری میای میگی این بهترینه؟؟
Kktoos
۵ تیر ۱۴۰۳توی۲۵سال دنیا چقدر عوض شده و ما چی شدیم ۲۵سال پیش یه ماشینی مثل این چند نسل عوض کرده چه ماشینایی که تولید نشده کل دنیا عوض شده اینترنت فراگیر شده کل دنیا تو این۲۵سال اندازه۲۵۰۰سال رفته جلو اونوقت ما هنوز ماشین ۲۵سال پیش فرانسه رو سوار میشیم که۲۰ساله تولید میشن و نهایت داشبوردشون ضعیف تر میشه یا قالپاق عوض میکنن یک نسل احمق ده ها نسل رو نابود میکنه این ماشین طی۲۵سال با هزار تغییر ۴۰درصد افزایش قیمت داشته یعنی سالی کمتر از دو درصد و سرانه درامد چقدر افزایش داشته و قدرت خرید بالاتر رفته در صورتی که ما پارس۲۰سال پیش رو با بیش از۱۰۰۰درصد افزایش قیمت میگیریم که تغییر خاصی هم نکرده و قدرت خرید ما هم کمتر شده خون میچکد از دیده در این کنج صبوری
JaMsHiD-R1988
۵ تیر ۱۴۰۳آیونیک پنج هم به عنوان خودروی پرفورمنس سال انتخاب شد !
اونم رقبایی مثل آئودی RS ، بنز AMG ، بی ام و M و خیلیارو کنار زده . اما خوبه؟
تو جایی که کیا تلوراید که شبیه قورباغه هست اول میشه ، صد درصد این خوک بی شاخ و دم دوم میشه
آشغال آشغاله . حالا هرچی میخوای بگو
سهیل
۵ تیر ۱۴۰۳به نظرم کسی که به این شاهکار میگه آشغال به چنین مغزش معیوبه نه کسی که اون رو میخره
phonix
۵ تیر ۱۴۰۳درسته حتی در بخش طراحی هم از کنار پنل های در و پشت و چراغ عقب و…. عالی کار کردن تنها مشکل همون کلیات مورد نظر افراد اصلی بخش طراحی بی ام وه یعنی این جلو پنجره عجیب هست و طراحی وحشتناک گرافیک چراغ ها …
به خصوص طراحی داخلی که از نظرم بسیار خوب کار شده و از بنز خیلی شاخص تره …
شاید اگر بی ام وه تلاش نمیکرد تا متفاوت پیش بره انقدر مورد انتقاد قرار نمیگرفت .
؟؟؟؟؟
۵ تیر ۱۴۰۳اینا که منفی میدین و نظر منفی درباره ماشین وطراحی میدن بعدش که گذر موقته ماشینه که میاد ایران سجده میزنن و لقب حضرت الاحضرته و… میدن ویه گوشی دستشون میگرن ودور ماشین میچخرن استوری میذارن
froG-driVer
۵ تیر ۱۴۰۳از کجا به کجا رسید
MehdiTurbo
۵ تیر ۱۴۰۳بهتر بود عکس نسل قبل و دو نسل قبلترش کنارش گذاشته میشد
😐
۵ تیر ۱۴۰۳میدونستید بی ام و های افریقای جنوبی ، برای امنیت و جلوگیری از سرقت ، مجهز به شعله افکن بودند ؟😐
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/06/flamethrower-anti-hijack.jpg
😐
۵ تیر ۱۴۰۳عجیب ترین فراخوان جهان مال بی ام وست 😐
«بامو مجبور به فراخوان سیستم جیپیاس خودروهای خود شده است. دلیل این است که رانندگان مرد آلمانی از دستورات صدای یک خانم در این سیستم فرمان نمیبرند!»😐
😐
۵ تیر ۱۴۰۳پیشرانهی ب ام و M5 به حدی آرام و ساکت است که صدای مصنوعی پیشرانه از طریق بلندگوها پخش میشود تا به خریداران سطح پرفورمنس خودرو را یادآوری کند😐
😐
۵ تیر ۱۴۰۳لوگوی ب ام و از ریشهی این شرکت به عنوان سازندهی هواپیما گرفته شده است. لوگوی کنونی این شرکت که ترکیبی از رنگهای آبی و سفید و نشان خاص آن است نشاندهندهی چرخش یک پرهی سفید در آسمانی آبی است
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/BMW-M5-Badge.jpg
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ تیر ۱۴۰۳الهام گرفته از پرچم ایالت باواربا هم هست
Petrol Head
۵ تیر ۱۴۰۳البته ناگفته نماند که خانم ها چقدر از نظر زیبایی و ظرافت سخت پسند و مشکل پسند هستند همین ب ام و سری 5 G60 را به عنوان خودروی سال ۲۰۲۴ از نگاه خانم ها انتخاب شد .
لینک خبر
https://www.bmwblog.com/2024/01/29/bmw-5-series-wins-2024-womens-world-car-of-the-year-award-for-large-cars/
پیام۲
۵ تیر ۱۴۰۳طراحیش خوبه ولی درحد سری ۵ نیست
بیشتر شبیه یه هاچبک گندست
اصلا خاص نیست
JaMsHiD-R1988
۵ تیر ۱۴۰۳از سهامداران بی ام و هستی؟
یا از اونا که فکر میکنن مردم ایران ببو گلابی هستن؟
؟؟؟؟؟
۵ تیر ۱۴۰۳سری 5 جدید تو اربیل دیدم شاهکاری برای خودش
آرش
۵ تیر ۱۴۰۳دهه ۹۰ دهه طلایی بی ام و و ماشینهای ژاپنی بود هم به لحاظ طراحی و هم به لحاظ تکنولوژی
محمدهادی
۶ تیر ۱۴۰۳آره منم موافقم
این وضعیت طراحی های جدید فقط مختص به بی ام و نیست
متاسفانه دنیای طراحی خودرو رفته بشمت بی هویتی و طراحی های کمدی کیوت!
یه زمانی ماشین ها ابهتی داشتن
به همین راحتیا قسمتی از ماشین ورم و پف نمیکرد!
همه چیز اتوکشیده و مینیمال بود
الان با جسارت همه جای ماشینو پف میدن تا بادکنه گنده تر بنظر بیاد!
خب همین میشه دیگه
D.H
۵ تیر ۱۴۰۳ببینید من کاری به موضوع این مقاله ندارم یک موضوع بسیار مهمی در کشور گریبان گیر مردم هست وآن اینکه مسئله خودرو هست ببینید در همهی کشور های جهان مسئله خودرو در وضعیت بسیار خوبی قرار داره منظورم این هست که قیمت ها عادلانه و به اندازه صحیحی است نه اینکه ۲۰ الی ۲۵ برابر قیمت جهانی بله الان ما داریم خودرو هارو ۲۰ برابر قیمت جهانی می خریریم چرا ؟به این دلیل که حمایت های بی جا و نادرست از مافیا خودرو سازی داخلی داره میشه نمی دونم چرا کسی به این موضوع به این مهمی توجه نمیکنه داریم با پول یه بنز s500 مدل ۲۰۱۳ یه پژو پارس مدل ٩۵میخریم یه سری به بازار خودرو کشور های حاشیه خلیج همیشه فارس بزنید خوب کلا مشهود هست قیمت هارو آدم میبینه واقعا ناراحت میشه بخدا دیگه نمی دونم چی بگم لکسوس lx570که به عنوان مثال بیان میکنم در امارات فوق تمیزش مدل ۲۰۱۳ دو ملیارده همون خودرو در داخل ایران بالای ۳۰ ملیارده دیگه نمی دونم چی بگم فقط از دوستان خواهش مندم که به این مسئله گله کنن وا ز سایت ارزشمند پدال و به خصوص آقای اشتری خواهشمندم به این مسأله گله کنن و دوستان رو هوشیار کنن این و بدونید تا واردات خودرو بدون قید و شرط به طور کامل باز نشه و تعرفه ها کاملا عادلانه و منصفانه نشه قیمت همینی خواهند بود که هست و بازار همین طور در کما بستری خواهد بود واقعا برای این اوضاع گله مند و ناراحت هستم دیگه نمیدونم چه بگم باز میگم قضاوت باشما
#واردات خودرو #
Sina
۵ تیر ۱۴۰۳الان ب ام و قدیمیه میگه:
عجب یعنی این بد ترکیب بی اصل و نسب نواده منه
شک ندارم تخم حرومه..یا توی بیمارستان جابجا شده
Puriya
۵ تیر ۱۴۰۳E39 رو عشق است
مدل m5 E39 بهترین ماشین ۴ در تاریخ در زمان خودش بود
محمدهادی
۶ تیر ۱۴۰۳اصن خطوط و تواضع و توازن رو شما نگا کن….
این اون چیزیه که در ماشین های جدید یافت نمیشه
shetab-car
۵ تیر ۱۴۰۳من اگه میلیارد هم باشم باز e39 می خرم نه سری 5 جدید
arvin44
۵ تیر ۱۴۰۳بنظرم اینایی که تو سایت اینقدر از بی ام و حمایت تعصبی میکنن بازه سنیشون بین هشت تا دوازده ساله و نمیدونم چرا قبول نمیکنن طراحی های جدید بی ام و افت کرده خداییش طراحی های قبلی خیلی زیبا بود و من خودم کیف می کردم در کل لطفا بعضیا درباره هر برندی اینقدر تعصبی نباشن خیلی بهتره حالا هربرندی میخواد باشه
زیزیگولو
۵ تیر ۱۴۰۳همون طراحیای قدیمی زیباتر بودن
Amir Enzo
۵ تیر ۱۴۰۳هیچ وقت نسل قدیم قابل مقایسه نیست
Amir
۵ تیر ۱۴۰۳ولی همچنان پدر با ابهت هست😂
رامتین
۵ تیر ۱۴۰۳حس میکنم طراحی های آتی باید به سمت قدیم برگرده، چراکه گیراتر بودن.
amirmohammadja79
۵ تیر ۱۴۰۳واقعا طراحی قدیم رو ببین چقد جذابه، ماشین های جدید کمتر حس ماشین بودن رو منتقل میکنن
خیلی دیجیتالی شدن ماشین ها چ از نظر فنی چ طراحی
Taha Ayoobi
۵ تیر ۱۴۰۳کجاست اون وقار، کجاست اون با کلاسی.
Arahia m3csl
۶ تیر ۱۴۰۳اون سری ۵ نسل e39 واقعا زیباتر و خاص تر از سری ۵ جدیده واقعا ابهت قدیم سری ۵ یک چیز دیگست ادم جای خرید سری ۵ جدید بره همین e39 رو بخره بهش برسه و خرج اساسی کنه براش با کمتر از یک سوم این سری ۵ یک بی ام و واقعی سواره
سید عارف کیوان
۶ تیر ۱۴۰۳سلام سردبیر محترم میشه یک مقاله بزارید در این مورد که چطور میشه یک ماشین e39 خرید؟ و اون رو بهبود بخشید؟ چون هیچ ماشینی دیگه اون ماشین های دهه 90 نمیشن من اگر ماشین بخوام بخرم میخوام برم یکی از همون دهه 90 BMW بخرم و بهبود اش بدم حتی وقتی از رو گوشی نگاش میکنم لذت میبرم چه برسه مال من باشه
لطفا یک مقاله تنظیم کنید که زیباترین و مهندسی و کلاسیک ترین ماشین های دهه 90 کدوم هستند
و
یک مقاله تنظیم کنید که چطور میشه این ماشین ها رو خرید و ارتقا شون داد از لحاظ کیفیت داخل و راحتی
خیلی خیلی سپاسگذارم از سایت بینظیرتون