نسخهٔ M بامو Z3 در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و با مدل ۱۹۹۸ به بازار آمد. این برای اولین بار بود که حرف M در کنار نام مدلهای سری Z بامو قرار میگرفت و هرچند از نسل دوم Z4 دیگر نسخهٔ M کامل برای این خانواده ارائه نشد اما مدل M40i نسل کنونی Z4 قدرت بیشتری از Z3 M دارد. حال این دو رودستر اسپرت باهم ملاقات کردهاند تا بیست سال پیشرفت باواریاییها را نشان دهند (نسل کنونی Z4 در آگوست سال ۲۰۱۸ معرفی شد).
برای شروع این مقایسه میتوان در مورد اندازهٔ جلوپنجرهٔ دو خودرو صحبت کرد اما آنچه که در پشت این جلوپنجرهها پنهان شده مهم است. Z3 M مدل ۱۹۹۸ به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی تنفس طبیعی مجهز است که ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. معادل امروزی این ماشین یعنی Z4 M40i نیز از یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند. با دیدن این اعداد ممکن است فکر کنید پیشرفت زیادی بین این دو مدل وجود ندارد اما همهچیز در اعداد خلاصه نمیشود و درحالیکه رقبای Z4 برای فرار از مالیات به سمت پیشرانههای چهار سیلندر رفتهاند، این خودرو همچنین به قوانین بخش M پایبند مانده است.
Z4 M40i ممکن است یک M واقعی نباشد اما نشانهای سه رنگ M بسیار بیشتری نسبت به پدربزرگ خود دارد که در قسمتهای مختلف مثل کالیپرهای ترمز و پارکابیها دیده میشود. البته رودستر جدید بامو لیاقت این نشانها را دارد زیرا تقریباً یک ثانیه زودتر از Z3 M به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد (۴.۶ ثانیه در برابر ۵.۴ ثانیه) و در گیربکس خود از سه دنده بیشتر برخوردار است. همچنین کل این مجموعه توسط سیستمهای الکترونیکی آشنایی مدیریت میشود که واقعاً داستان ۲۰ سال گذشتهٔ خودروهای پرفورمنس را روایت میکند.
بنابراین، Z4 خودروی محافظهکارتری است ولی تنها درصورتیکه راننده بخواهد زیرا با فشردن دکمههای سمت راست میتوان M40i را به خودروی بسیار وحشیتری تبدیل کرد خصوصاً در مقایسه با مدل قدیمی. Z3 M ممکن است در ظاهر ممکن است خودرویی وحشی و گستاخ به نظر برسد اما این ماشین درواقع از آنچه انتظار میرود راحتتر است و بیشتر شبیه یک کروزر (خودرویی راحت برای مسافتهای طولانی) احساس میشود. ضریب دندههای گیربکس پنج سرعتهٔ این ماشین بلند و تحویل قدرت آن ضعیف است.
به همین دلیل، هنگام فشردن پدال گاز هیچ شگفتی یا شتاب عجیبی در کار نیست. البته رانندگی با Z3 هنوز هم جذاب و سرگرمکننده است زیرا هرچه باشد با یک رودستر محرک عقب ۳۲۵ اسب بخاری طرف هستیم. بااینحال، برای لذت بردن از این ماشین باید سختتر از آنچه تصور میشود با آن رفتار کرد. بهعنوانمثال، برای بیرون کشیدن بهترین پرفورمنس از پیشرانهٔ تنفس طبیعی Z3 باید تا جای ممکن دندهها را دیر تعویض کرد تا جایی که میتوان فقط با دندهٔ دو روی جاده با سرعت مناسب حرکت کرد. در این حالت، دور موتور به بالاترین حد خود میرسد و غرش خالصی از پیشرانهٔ شش سیلندر بامو شنیده میشود. بدون وجود توربوشارژرها، این مانند یک سفر واقعی به گذشته به نظر میرسد.
از سوی دیگر، جذابیت رانندگی با Z4 بسیار بیشتر است زیرا در اینجا گشتاور بیشتری برای چرخاندن چرخهای عقب وجود دارد، ضریب دندههای بسیار کوتاه بهراحتی دور موتور را پایین میآورند و وسایل الکترونیکی مفیدی موجب سهولت رانندگی میشوند. همچنین M40i علیرغم داشتن ۲۳۵ کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به Z3 M، بسیار سریعتر احساس میشود. فرمان Z4 نیز بسیار سریع است و چنان تعادل ذاتی در خودرو وجود دارد که موجب میشود خیلی سریع به رفتارهای آن اعتماد کنید. این Z4 همچنین هرگز وزن ۱.۶ تنی خود را نشان نمیدهد و وقتی کمی با آن آشنا شدید، واقعاً از رام کردن این رودستر چموش لذت خواهید برد.
البته سواری Z4 M40i کمی نرم است و مثل یک خودروی M واقعی احساس نمیشود. بااینحال، اگر شرایط محصولات بامو در اواخر دههٔ ۹۰ را به یاد داشته باشید متوجه میشود که رودسترهای این شرکت هرگز خشن نبودهاند، حتی مدلهای M تمامعیاری مثل این Z3. هرچند رانندگی با خودروهای سادهٔ گذشته خوشایند است و آمپرهای آنالوگ و دکمههای فیزیکی لذتبخش هستند اما هرگز نمیتوان نقش تکنولوژی در بهبود کیفیت سواری و رانندگی Z4 را نادیده گرفت. این ماشین نشان میدهد که خودروهای پرفورمنس در طول بیست سال گذشته چقدر سریعتر شده و درعینحال رانندگی آسانتری پیدا کردهاند.
مقایسه مشخصات فنی
Z3 M مدل ۱۹۹۸ | Z4 M40i مدل ۲۰۱۹ | |
پیشرانه | ۳.۲ لیتری I6 | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۳۲۵ اسب بخار | ۳۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۵.۳ ثانیه | ۴.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۱ لیتر | ۸.۵ لیتر |
وزن | ۱۳۷۵ کیلوگرم | ۱۶۱۰ کیلوگرم |
Humer
۹ اسفند ۱۴۰۰عالی🙂
بهنام
۹ اسفند ۱۴۰۰Z4 جدید لکه ی ننگی دیگر از تیم طراحی سردرگم ب ام و . از منظر طراحی هیچ حرفی در مقابل زدتری لبست سال پیش نداره .گویی اصلاً ب ام و نیست .
محسن
۹ اسفند ۱۴۰۰واقعا طراحی های جدید بی ام و به درد بخور نیست باعث شده سطح طراحی محصولاتش خیلی بد بشه من یکی خودم طرفدار محصولات قدیمیش هستم.
...
۹ اسفند ۱۴۰۰والا
GMA
۹ اسفند ۱۴۰۰با اینکه Z3 قشنگ نیست اما طراحیش حس خیلی خوبی داره، برعکس Z4 که طراحیش بی روح و مرده هست، چه بر سر مرسدس و بی ام و اومده که طراحیشون تبدیل به فاجعه شده؟
Amir
۹ اسفند ۱۴۰۰Z3 چه مشخصاتی داره و چقد هیجان انگیز به نظر میاد
جناب ایکس
۹ اسفند ۱۴۰۰پیشرفت کمی داشته…
reza342
۹ اسفند ۱۴۰۰پسرفت درسته
محمد
۱۰ اسفند ۱۴۰۰طراحی داخلی افتضاحه
چه تناسبی با یک ماشین اسپرت داره؟؟؟
داخلش شبیه دانگ فنگه
Enayat
۱۷ اسفند ۱۴۰۰صنعت گرایی و مد، چیزی هست که خودرو ساز ها مجبور به فاصله گرفتن آنالوگ و تعامل با خودرو ها می کنه….
هر حرکتی دارای نکات مثبت و منفی هست…