کلاسی که بامو X3 در آن به رقابت میپردازد یکی از سودآورترین کلاسهای بازار خودرو است بنابراین این خودرو باید به حد کافی خوب باشد تا جایگاه خود را تضمین نماید. این خودرو رقیبی سرسخت به نام رنجروور اِووک را روبروی خود میبیند، مدلی که ترکیبی از لوکس بودن و اشرافیت برادران بزرگ خود را با قیمت و ابعادی مناسب برای عموم ارائه میدهد. ما این دو خودرو را روبروی هم قرار دادهایم تا ببینیم کدامیک بر دیگری برتری دارد.
استایل کلی خودرواِووک از سال ۲۰۱۱ در بازار حضور دارد اما به عنوان یکی از برجستهترین کراس اوورهای بازار باقی مانده است. نمای گوژپشتی و صیقلی خودرو برجسته و چشمگیر است و فیس لیفت اخیر خودرو باعث تغییراتی از جمله چراغهای جلوی LED و ورودیهای متفاوت هوا شده است. محبوبیت این خودرو شاید باعث کاهش حس انحصاری بودن آن شود اما اووک هنوز هم مقدار زیادی جذابیت در اندرون خود نهفته است.
در مقابل، بامو X3 اندکی خسته کننده است. نمیگوییم که خودرو جذاب نیست اما در مقایسه با اووک، این خودرو بیشتر شبیه برادر بزرگ خود یعنی X5 است و ظرافتهای اووک را ندارد. فیس لیفتی که روی خودرو صورت گرفته باعث به روز شدن چراغها و شباهت آنها به سری ۳ شده اما این موارد نمیتوانند با ظاهر جذاب اووک رقابت کنند.
کابین خودرو
اِووک در داخل خودرو از برادر بزرگتر خود تقلید کرده و طراحی و مواد استفاده شده در آن حس لوکس بودن را دارند، البته اگر کاملاً با رقبای آلمانی خود مقایسه نشود. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی جدیدی با صفحهی عریضتر و فیدبک بهبود یافته وجود دارد. این سیستم عالی نیست اما بهتر از قبل است.
نمای داخلی X3 شبیه اکثر مدلهای در حال فروش بامو است که کیفیت بالایی دارد. کیفیت مواد بکار رفته در کابین دلچسب بوده و سیستم عالی اطلاعات سرگرمی iDrive نیز وجود دارد. این کابین ممکن است به اندازهی اووک خاص نباشد اما در کل X3 کیفیت بهتری دارد.
در بخش فضای داخل کابین ممکن است شگفتزده شوید چرا که دو خودرو تقریباً گنجایش یکسانی دارند. اووک شاید طراحی محدودتر و پنجرههای نازکی داشته باشد اما سرنشین بالغ میتوانند سفرهای کوتاهی با خودرو داشته باشند و صندوق ۵۷۵ لیتری این خودرو پاسخگوی اکثر تعطیلات خواهد بود. کابین X3 شاید اندکی جادارتر باشد اما تنها ۵۵۰ لیتر فضا برای صندوق وجود دارد. البته با خواباندن صندلیهای عقب، فضای صندوق X3 به ۱۶۰۰ لیتر افزایش مییابد که ۱۵۵ لیتر بیشتر از اووک است.
سواری و رانندگی خودرو
برای خودرویی که نشان رنجروور را یدک میکشد، اِووک به طرز شگفتانگیزی فرز و چابک است و در برخی جادهها به لطف کنترل خوب حرکات بدنه همانند هاچبک های بلندقد احساس میشود.
افراد بسیاری انتظار دارند که X3 نیز سواری خوبی داشته باشد. درحالیکه هندلینگ و چسبندگی خودرو خوب است اما X3 پایداری تزلزلناپذیر بامو های قدیمی را ندارد. در بخش تواناییهای آفرود اصلاً جای تعجبی وجود ندارد که اووک شکستی تلخ را به X3 تحمیل میکند. اکثر اووک ها بستهی کاملی از تجهیزات آفرود از جمله تکنولوژیهای رد شدن از آب و حالتهای رانندگی آفرود را دارند.X3 نیز به کنترل صعود تپه و سیستم چهارچرخ محرک xDrive بامو مجهز است اما حریف اووک نمیشود.
پیشرانه خودرو
اِووک تنها سه پیشرانه را در دسترس قرار میدهد، دو گزینهی دیزلی و یک پیشرانهی بنزینی که همگی ۴ سیلندر و ۲ لیتری هستند. نسخهی ضعیفتر دیزلی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و مصرف سوخت ادعایی ۳.۷ لیتر در هر صد کیلومتری دارد هرچند که با این پیشرانه ۱۱.۲ ثانیه طول میکشد تا به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید. این پیشرانه تنها با سیستم تک دیفرانسیل قابل سفارش است. پیشرانهی دیزلی بعدی نسخهای ۱۸۰ اسب بخاری است که با سیستم چهارچرخ محرک عرضه میشود و ۲.۱ ثانیه سریعتر از نسخهی قبلی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد، همچنین گیربکس ۹ سرعته ی اتوماتیک نیز در این مدل قابل سفارش است. پیشرانهی بنزینی ۲۴۰ اسب بخاری بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷.۱ ثانیهای دارد که اگرچه سریع بوده اما هزینههای خاص خود را نیز دارد.
بامو پیشازاین طیف کاملی از پیشرانهها را برای X3 ارائه میداد اما اینک تعداد پیشرانه به ۳ نوع تقلیل یافته و همگی نیز دیزلی هستند (در بازار انگلستان). مدل 20d محبوبترین بوده و نسخهای ۱۹۰ اسب بخاری با شتاب ۹.۵ ثانیهای است و مصرف سوخت ۴.۵ لیتری دارد. پیشرانههای بعدی نیز مدلهای 30d با ۲۵۸ اسب بخار قدرت و شتاب ۵.۹ ثانیهای و 35d 313 اسب بخاری با شتاب ۵.۳ ثانیهای هستند.
ارزش در برابر مبلغ پرداختی
قیمت اِووک از ۴۴۲۰۰ آغاز میشود اما لیست بلندبالایی از تجهیزات اضافی در برابر شما قرار دارد بنابراین جای تعجب نیست که مدل فول آپشن اتوبیوگرافی قیمتی بیشتر از ۷۲ هزار دلار داشته باشد. نسخهی محبوب SE Tech که آپشن های زیادی دارد و از پیشرانهی ۱۸۰ اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک استفاده میکند بهای آغازی ۵۳۵۰۰ دلاری را نشان میدهد.
قیمت X3 نیز از ۴۹۱۰۰ دلار شروع شده و به ۶۸ هزار دلار میرسد. اگرچه که همانند اووک شما میتوانید لیست کاملی از آپشن ها را سفارش دهید که چندین هزار دلار را به قیمت خودرو اضافه میکند. مدل محبوب xDrive 20d M Sport قیمت ۵۷۲۰۰ دلاری دارد و از برخی جزئیات اسپورت برای تمایز با مدلهای ارزانتر بهره میبرد.
در بخش هزینههای رانندگی، نسخهی تک دیفرانسیل اووک میتواند به مصرف سوخت ترکیبی ۳.۵ لیتری در هر صد کیلومتر دست یابد اما نسخهی ۱۸۰ اسب بخاری دیزلی با گیربکس دستی/اتوماتیک مصرف سوخت ۴/۴.۲ لیتری را نشان میدهد. اگر به حد کافی شجاع هستید تا پیشرانهی بنزینی را انتخاب کنید باید بدانید که این پیشرانه مصرف سوخت ۶.۵ لیتری دارد. کممصرفترین نسخهی بامو X3 یعنی 20d مصرف سوخت ۴.۱ لیتری را بر جای میگذارد اما نسخههای قدرتمندتر مصرف بیشتری دارند.
قضاوت
هر دو خودروی حاضر در این مقایسه انتخابی مناسب برای کسانی هستند که دنبال خودرویی کاربردی و شیک برای مصارف روزانه و شهری هستند. البته انتخاب هر کدام از اینها به ترجیحات شخصی شما مربوط میشود اما از انتخاب هیچیک ناراحت نخواهید شد.
X3 کاربردی است و مصرف سوخت مناسب و سواری لذت بخشی دارد درحالیکه بیشک اووک شیکتر بوده اما کابین خودرو کمی کهنسال به نظر میرسد؛ اما این را به یاد داشته باشید که ارزش ثانویهی اووک بالاتر بوده و در زمان فروش خودرو کمتر ضرر خواهید کرد.
امتیاز بامو ایکس۳: ۸.۲
علي
۱۱ خرداد ۱۳۹۵خیلی جالبه عکسهایی که از اووک گذاشتن همه حرفه ایی و رویایی با فتوشاپ کار شده و روتوش داره ولی عکسهای بی ام وه همه طبیعی . ضمنا x3 با اون فروش و سابقه و رضایت مداری که داره و همچنین خدمات پس از فروش گسترده و مکتب طراحی آهسته و همیشه پیوسته و همچنین هندلینگ و رانندگی اسپرت که لذت رانندگی رو دو چندان میکنه نباید با خودرویی که از مکتب نرم بودن و سواری به دور از هیجان و خدمات پس از فروش غیر گسترده و فروش به مراتب کمتر مقایسه بشه و به نا حق دوم بشه . متاسفم برای منبع خبری. باید منتظر تولید نسل جدید x3 ماند و دید چیکار میکنه
Erfan
۱۱ خرداد ۱۳۹۵بله بله شما راست میگید. لابد چارلی چاپلین فتوشاپش کرده ? واقعا این تعصبی که بعضیا روی آلمانی ها دارن عجیبه! خود آلمانی ها هم انقدر روی خودشون تعصب ندارن. البته فراموش نکنید که مردم آلمان اصلا فرشته های مقرب هستن و آلمان هم سرزمین مقدس و برتر در تمام کائناته
علي
۱۱ خرداد ۱۳۹۵اگر تونستی از روی چیزی که الان نوشتی ۳ دور روخونی کنی یک فقره عصای چارلی چاپلین بدون روتوش بهت کادو میدم .????
شایان
۱۱ خرداد ۱۳۹۵اتفاقا رویه خودشون تعصب دارن و خیلی بیشتر حتی خیلی از کشورهای دیگه اروپایی هم خودروسازی آلمانو و خیلی قبول دارن خیلی بیشتر از ماهایی که علاقمندیم چون اونجا زندگی کردم اینو میگم اون فرشته مغربه نه مقرب سرزمین مقدسو نمیدونم ولی به احتمال زیاد برتر و هست تعصب هم به معنی علاقه مند بودنه زیاده چیزه بدی نیست همونایی که در تعصبشون در مقابل آلمانی دوست ها حرفی ندارن برای زدن چنین ادعایی میکنن تا ماهارو تخریب کنن ولی آلمان همچنان خودروسازیش محبوب ترینه چون در تمامیه رده ها برترین هارو داره بایدم هواداره زیاد داشته باشه این طبیعیه یادتم نره آلمان چند سالیه که محبوب ترین کشور دنیاست همیشه بوده ولی چند ساله محبوب ترینه پس این امر یه چیزه کاملا طبیعیه
آریا
۱۱ خرداد ۱۳۹۵من با علی در مورد عکسا موافقم . عکسای اووک خیلی دستکاری شدن. اینکه کدوم بهتره به سلیقه شخصی و نحوه استفاده بستگی داره عنوان مقاله هم نوشته تقابل دو مکتب متفاوت. به نظر من برای استفاده ی شهری x3 بهتره و سری 3 بهتر از هر دو .
ارمان
۱۱ خرداد ۱۳۹۵علی جان شما شبیه یه سری از دوستا قدیمی صحبت میکنید . بی پایه و اساس و غیر منطقی
برای منبع خبری متاسفی برای آرای دوستان در سایت چهطور؟
بد نیست ادم قبل اینکه حرف بزنه یکم فکر کنه تا خدای نکرده به یه عده زیادی توهین نشه
فکر کردن تقریبا مجانیه اگر چه دشمنی شما با ماشین انگلیسی یکم پر واضح بوده و نمیدونم چهطور یه شخص میتونه به یه مشت اهنو پلاستیک اینقدر بد گمان باشه ؟ عجیبه
علي
۱۱ خرداد ۱۳۹۵خوب دوست عزیز الان هم میگم منبع خبری که نمیدونم مال کدوم کشوره و هدفش از مقایسه این دو تا مکتب که ربطی به هم ندارن چیه. رای هم که قوانین خودشو داره . من مثل بعضیها به دنبال رای مثبت گرفتن نیستم که هندونه بره زیر بغلم و حرفمو به صورت شفاف نزنم ضمنا نه ترسی دارم نه پدر کشتگی با کسی .شاید بصورت چراغ خاموش بخوای از ماشینای انگلیسی حمایت کنی ولی من نه گول این سیاستارو میخورم نه منافع خاصی تو بانک یا برندهای انگلیسی دارم که خودمو به آب و آتیش بزنم. ضمنا دیر یا زود به عمق حرفای من خواهید رسید .
ناسا
۱۱ خرداد ۱۳۹۵بحث نکنید.حوصله دارید بخدا شماها
ارمان
۱۱ خرداد ۱۳۹۵اره من دیگه باید اعتراف کنم من سهام داره کمپانی جگوار لندروور هستم و با زیرکی و هوشمندی شما لو رفتم و دیگه دستم رو شد
اه نشد مکتب اینگلیسی رو در کشور ترویج بدم و فقط مردم ایران مدیون زکاوت شما هستن.
اقا ماشین ساز چی کاره سیاست داره اگر هم داشته باشه پس یعنی اینگیلیسی با رنجروور سیاستشون رو تو اف روود به عرفان رسوندن .
ضمن اینکه هر دوی این ماشین ها تو یه سگمنت هستن و کاملان به هم قابل قیاس . در ضمن عکسهای بی ام و هم ادیت داره در کلوین بندی عکس با هم تفاوت دارن البته شما چشماتون ادیت اون برند که اسمشو نمیبرم که تهاجم فرهنگی نشه رو با ادیت تر میبینه
جای ایراد گرفتن از عکس دوست داشتم نظر فنی بدید در مورد کمپانی (بییب)
اقا خدا یه پولیم به ما بده بخدا
علي
۱۱ خرداد ۱۳۹۵خودتم خوب میدونی حقیقتو گفتم حالا دوست داری به سبک انگلیسی مقلته یا سفسته کنی بحثش جداست.ولی بدون به جایی نمیرسی و نخواهی رسید .تمام وجودت وابسته به تفکرات و برندهای انگلیسیه و بس.
ارمان
۱۲ خرداد ۱۳۹۵علی جان جای انگلیسی نبودن مسلمان باش تهمت نزن و به مردم وسله نچسبون وسلام شما انگیلیسی نیستی اما واسه بشریت خطرناکی به من میگی افکارم انگلیسیه جون از رنج روور خوشم اومده خدا شفات بده . دوستان هم دعا کنن بلکه مستجاب شد .
ادامه بحث با شما هم در شخصیت من نیست چون احساس میکنم در شعن من نیست
در ضمن ادلله با سفسته فرق میکنه و مناسفانه در درک شما نمیگنجه
Sina
۱۱ خرداد ۱۳۹۵این حرفها چیه….
من خودم ب ام و رو دوست دارم ولی چون آفرود خیلی برام مهمه ک قابلیت آفرود ایوک خیلی خیلی بهتره چهره اسپرتی تری هم داره از ایووک بیشتر خوشم میاد بین این دو ایووک رو بر میدارم
کسی هم کل کمپانی ب ام و و کل خودرو سازی آلمانو مقایسه نکرده بلکه مقایسه بین یکی از مدلهای ب ام و اونم یکی از شاسی بلندهاش با اون یکی بوده…
کماکانکه اگر مقایسه ای بین X5 M و رنج رور اسپورت HSE باشه اینبار ب ام و رو انتخاب میکنم
فرهاد کرمستجی
۱۱ خرداد ۱۳۹۵رنج رور شاهزاده پرافادست:))) یعنی هزینه مین تنس سر به فلک می کشه!!!
علیرضا
۱۱ خرداد ۱۳۹۵البته بی ام و هم پر استهلاکه و پرهزینه نسبت به بقیه
ناسا
۱۱ خرداد ۱۳۹۵اون دیگه به سلیقه خریدار مربوط.وگرنه جفت خودرو خوبه
Nima
۱۱ خرداد ۱۳۹۵داییم میخواست رنجروور بخره(انگلیس)(الان ولوو خرید) اکثرا از خرابى ها و هزینه هاى نگهدارى بسیار بالاش میگفتن بش توى همکاراش.بعد که ولوو جدید اومد همین XC90 رو خرید.
طراحى داخلى BMW با این که تکراریه ولى خیلى بهتر از رنجروور هست.
مهدی 911
۱۱ خرداد ۱۳۹۵کاری به این مقایسه ندارم ولی خداییش المان تو خودرو سازی از انگلیس سرتره
مهدی 911
۱۱ خرداد ۱۳۹۵کاری به این مقایسه ندارم ولی خداییش المان تو خودرو سازی از انگلیس سرتره واقعا
loli
۱۱ خرداد ۱۳۹۵تمام دنیا میدونن تو ساخت کراس اور حرف اول و آخر رو رنجرور میزنه .تو تست آفرود همین مقایسه هم مشخصه کی این کارس.از لحاظ ظاهرم که ایکس 3 حرفی نداشت در مقابلش
احمد باقری
۱۱ خرداد ۱۳۹۵هر دو باحالن.
امیرحسین
۱۱ خرداد ۱۳۹۵نمیدونم چرا تا مقایسه ای میشه بعضی از دوستان پای دو کشور و تاریخ شون رو وسط می کشند!!!!!!!بابا جان هر ماشین محصولی یگانه هست
من که رنجروور رو میپسندم. رنجروور استاد ساخت ماشین های کاربردی با عملکرد بالاست.طراحی داخلی BMW هم دیگه خیلی تکراری شده
بهادر
۱۱ خرداد ۱۳۹۵خداییش مقایسه این دوتا باهم نامردی در حق رنج رووره.بی ام و طراحیش شبیه شخصیت کارتونیه تا یک ماشین
سعید
۱۱ خرداد ۱۳۹۵فقط رنجروور اووک
احسان(احسان سابق)
۱۱ خرداد ۱۳۹۵همه چی اووک خوبه فقط نمایشگر وسطش خیلی کوچیکه
great britain
۱۱ خرداد ۱۳۹۵من کاری با بعضی دوستان متعصب ندارم که سعی دارن نظراتشون رو به همه تحمیل کنن.
واقعا بعضی ها به رهبره کره شمالی گفتن زکییییییییییی.
پس تکلیف دموکراسی چی میشه؟
مهم اینه که تو این مقایسه رنج روور برنده شده همین.
حرص خوردن نداره که.
از قدیم ماشنیهای لندروور معرف بودن به جون سگی.اینو تمام دنیا هم میدونن.
حالا به این جون سگی کلی تکنولوژی و امکانات وطراحیه عالی هم اضافه شده.
درود به لندروور رنج روور……..
خوشم میاد از طرفدارهای ژاپنی که اصلا تعصب ندارن (0/99 شون )و حاضر نیستن نطراتشون رو به کسی تحمیل کنن.واقعا آفرین.
امیدوارم بعضی طرفدارهای متعصب اون کشوره که لقبش فرشته مغرب هست یاد بگیرن.
عیسی
۱۱ خرداد ۱۳۹۵بی ام وه هر چی هم لوکس باشه باز به پای رنجرور نمیرسه…وقتی صحبت از رنجرور میشه تو ذهن همه مردم یه کمپانی مجسم میشه که تخصصش ساخت suv های لوکسه..برندی که فوتبالیستها و ستاره های سینما ازش استفاده میکنن..برا سیاسیون ضد گلولش میکنن….خلاصه من باشم رنجرو رو با اون طراحی اصیل و منحصر به فردش انتخاب میکنم…
علیرضا
۱۱ خرداد ۱۳۹۵انتخاب من هیچکدوم این دوتا نیست جگوار f pace خدایی از جفتشون خوشکل تره بین هندلینگ و آفرودهم فکر کنم مابین این دوتا قرار بگیره
خط ترمز
۱۲ خرداد ۱۳۹۵با سلام خدمت دوستان
اینهم عکسهای واقع اووک
http://www.topgear.com/sites/default/files/styles/fit_1960x1102/public/images/cars-road-test/carousel/2015/09/b47713a1eaa46b9b0003dfb29342bdfe/rr_evoque16my_4wd_062.jpg?itok=Gc8P0TmN
http://www.rushlane.com/wp-content/uploads/2015/10/2016-Range-Rover-Evoque-launch-India-2.jpg
http://image.motortrend.com/f/oftheyear/suv/1112_2012_suv_of_the_year_land_rover_range_rover_evoque/35457283/2012-land-rover-range-rover-evoque-5-door-dash-view.jpg
Monster_alm
۱۲ خرداد ۱۳۹۵هر دو رو دوست دارم ولی رنجروررر واقعا خاصه اگر بگم خاص ترین تو کلاس خودش دروغ نگفتم
علي رضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۵چه فرقی داره کدوم برنده شده یا کدوم عکساش فلان شده یا کدوم مال کدوم کشوره و…
مهم اینه که هر دو ماشین، ماشین های خوب و با کیفیتی هستن و سلیقه ها متفاوت.من یکی که عاشق دوتاشون هستم و فرقی نداره که انگلیسیه یا آلمانی..
لطفا جزئیات را ول کنید و بچسبین به کلیات…
با تشکر
سهیل
۱۲ خرداد ۱۳۹۵من که تاحالا سعادت نداشتم سوار رنج روور بشم اما ایکس3واقعا ماشین خوبیه و امکاناتش خیلی خوبه بخاطر همین به ایکس3رای میدم اما به شخصه عاشق ایکس4هستم
محمدرضا♥BMW♥
۱۲ خرداد ۱۳۹۵با اینکه عشق BMW هستم اما اینجا انتخابم اووک هست از حق نگذریم خیلی ماشین عالی ای هست.
Pooyan
۱۲ خرداد ۱۳۹۵این رنجروور جدید تر بود و میشه گفت که بهتر بود از بی ام و، بیشتر هم توی آفرود، باید دید نسل جدید بی ام و چه میکنه.
یکی از ساکنین منطقه آزاد اروند یه رنجروور (مدلش یادم نیست همون که بزرگتره و هشت سیلندره) اورد ولی بعد یه مدت مرجوعش کرد چون یکی از سیلندراش از کار افتاد!!! تعمیر کارشم اینجا پیدا نکرد که بتونه درستش کنه
چاپلو
۱۲ خرداد ۱۳۹۵با اینکه X3 عالی بود
اما رنجروور هم از لحاظ افرود و هم طراحی بیرونی یه سر و گردن بالاتره
به شخصه اووک رو بیشتر میپسندم
moein
۱۲ خرداد ۱۳۹۵اروک رو ترجیح می دم
ولی از لندرور ناراحتم که عشق من یعنی دیفندر رو از مدار تولید خارج کرد