بی ام و

بررسی پیشرانه‌های S63 و N63 بی ام و؛ تفاوت‌ها در چیست؟

در این مقاله به بررسی دو نمونه از مشهورترین پیشرانه‌های شرکت بی ام و با نام S63 و N63 خواهیم پرداخت.


این پیشرانه‌های ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری در طیف وسیعی از محصولات بی ام و بکار رفته‌اند. اگرچه هر دو پیشرانه موردبحث شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما درعین‌حال با تفاوت‌های زیادی از یکدیگر متمایز می‌شوند. ابتدا بهتر است به شباهت‌های پیشرانه‌های S63 و N63 بپردازیم که از نظر کورس پیستون، پروفایل میل بادامک، شعاع سوپاپ و نسبت تراکم تفاوتی ندارند. هر دو پیشرانه نیز از آلیاژ مشابه آلومینیوم سیلیکون ساخته شده‌اند.

پیشرانه N63 قبل از S63 توسعه یافته و عرضه شده است. این نیروگاه پرقدرت اولین بار روی بی ام و X6 50i مدل ۲۰۰۸ بکار رفته و طراحی ساختارشکنی داشته است. در واقع N63 اولین پیشرانه جهان با تنظیمات موسوم به hot-vee بوده که در آن منیفولد اگزوز و توربوها بین دسته‌های سیلندر قرار گرفته‌اند. همچنین پیشرانه موردبحث از سیستم تزریق مستقیم و طراحی توئین توربو سود می‌برد. مزایای اصلی طراحی هات وی را می‌توان به پاسخ سریع‌تر توربو و همچنین فضای کمتر موردنیاز برای نصب در زیر کاپوت دانست. خروجی اولیه این پیشرانه ۴۰۲ اسب بخار بوده است.

اما پیشرانه S63 دو سال بعدتر از N63 عرضه شد و اولین بار روی محصولات M یعنی X5M و X6M مدل ۲۰۱۰ بکار رفته است. به عنوان نسخه پرفورمنس از پیشرانه N63، نیروگاه S63 از برخی تفاوت‌های طراحی قابل‌توجه برخوردار بوده تا بیشتر مناسب خودروهای اسپرت M باشد. قدرت این نیروگاه در زمان معرفی ۵۴۷ اسب بخار بود که نسبت به خروجی ۴۰۲ اسب بخار N63 بهبود قابل‌توجهی را نشان می‌داد. پیشرانه S63 به خاطر تفاوت‌های خود توانسته قدرت بیشتری را تولید کند. اولین تغییر این پیشرانه را می‌توان استفاده از توربوهای توئین اسکرول دانست. همچنین منیفولد اگزوز با تیونینگ متفاوت نیز به S63 افزوده شده تا راندمان بهتری داشته باشد. در سال‌های بعدی بهبودهای دیگری نیز در پیشرانه موردبحث رخ داد که از جمله آن‌ها می‌توان به لیفت سوپاپ والوترونیک متغیر و افزایش محدودیت دور پیشرانه در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد که قدرت را به ۵۵۳ اسب بخار رساند. در سال ۲۰۱۴ خروجی S63 به ۵۶۷ اسب بخار رسید و نهایتاً از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، این پیشرانه با قدرت ۶۰۰ اسبی عرضه شد.

اما تغییرات پیشرانه N63 در سال ۲۰۱۳ شامل اضافه شدن والوترونیک، پیستون‌های سبک‌تر و میل‌لنگ و یاتاقان‌های فورج کاری شده بود. ماحصل تغییرات یاد شده افزایش قدرت تولیدی به ۴۴۴ اسب بخار بود. در سال ۲۰۱۸ دو نسخه از N63 تولید شد به گونه‌ای که نسخه نصب شده در X5 قدرت ۴۵۶ اسبی داشت درحالی‌که قدرت مدل M850i به ۵۲۳ اسب بخار می‌رسید. دیگر تفاوت‌های دو پیشرانه بی ام و شامل خنک کاری و مسیر عبور روغن منحصربه‌فرد در S63 و کمپرسور کاراتر این پیشرانه بوده است. S63 همچنین از ۱۶ نازل اسپری روغن در مقایسه با ۸ نازل N63 استفاده کرده است. همچنین تعداد اویل پمپ‌های پیشرانه S63 برابر با ۲ عدد بوده درحالی‌که N63 از یک اویل پمپ استفاده می‌کند. در سال ۲۰۲۲ بود که هر دو پیشرانه موردبحث جای خود را به نیروگاه جدید S68 دادند. این پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی اولین بار در بی ام و XM، بی ام و 760i و X7 M60i نصب شد. از آن زمان تاکنون، پیشرانه S68 در اکثر محصولات استاندارد و M بی ام و بکار رفته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. 🥇M🏆bavaria///👑

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    ممنون از شاهین بزرگوار بابت مطلب داغ و ناب🙏🏆🌹🌹

  2. Mr Tiger

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    موتورهای n63 و b58 بطور خاص فوق العاده کم استهلاک و پرقدرت هستن و قابلیت تیون بسیار زیادی دارن…بی ام و گفته تا حداقل سال ۲۰۳۰ موتور با کد جدید نداره… اینقدر که این موتورا پیشرفته و بروز هستن… انتظاری جز این از بیمر نمیره… الکی نیست که فروشش از بنز بیشتره و پرفروشترین لوکس ساز دنیائه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا