بامو غیر از ساخت خودروهای اسپرت جذاب، پیشرانههایی را هم برای استفاده در سوپراسپرتهای شگفتانگیز در اختیار دیگر شرکتها قرار داده است.
هرچند بامو در طول تاریخ خود تنها یک سوپراسپرت واقعی بنام M1 ساخته است اما پیشرانههای فوقالعادهٔ این شرکت تاکنون در سینهٔ سوپراسپرتهای زیادی از دیگر شرکتها قرار گرفتهاند. این باعث خلق سوپرکارهای جذابی با قلب آلمانی شده است که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.
آسکاری KZ1
آسکاری یک خودروساز کوچک ایتالیایی بود که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۰ فعالیت میکرد. خودروهای این شرکت چندان برای طرفداران سوپراسپرتهای شناختهشده نبودند و همین موضوع حتی در مورد مشهورترین خودروی آسکاری یعنی KZ1 هم صدق میکرد. بااینحال، KZ1 که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تنها در ۵۰ دستگاه ساخته شد، یکی از جالبترین سوپراسپرتهای آن دوران بود. KZ1 که هم بهعنوان خودرویی برای جاده و هم خودرویی مسابقهای طراحی شده بود، از یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی لانهزنبوری با فریم عقب فولادی و سیستم تعلیق مستقل الهام گرفته از لوتوس استفاده میکرد. این ماشین از بدنهٔ فیبر کربنی زیبایی همراه با کابین لوکس با تودوزی چرمی بهره میبرد و جالب اینکه چراغهای جلوی آن از پژو ۲۰۶ گرفته شده بود. KZ1 از پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری هشت سیلندر S62 بامو متعلق به M5 نسل E39 و Z8 استفاده میکرد. این موتور اما کاملاً تیونینگ شده بود تا ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. به لطف این نیرو، سوپرکار آسکاری ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
دتوماسو گوارا
دتوماسو برخلاف آسکاری، بسیار مشهورتر است که بخش بزرگی از این شهرت به لطف سوپرکار پانترا حاصل شد. این سوپرکار بود که بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۲ با پیشرانهٔ فورد تولید میشد. پس از خاتمهٔ تولید پانترا، دتوماسو که آن زمان مالک مازراتی بود، توسعهٔ جانشینی برای سوپرکار قدیمی خود را آغاز کرد. نتیجه، خلق گوارا بود که روی شاسی خودروی مسابقهای مازراتی بارچتا ساخته شد. گوارا اما که ابتدا بهصورت کوپه و سپس رودستر تولید شد، نتوانست بهاندازهٔ پانترا مشهور شود هرچند که یکی از بهترین هندلینگها را در بین خودروهای پرفورمنس دههٔ ۹۰ داشت. دلیل این موضوع، شاسی آلومینیومی برگرفته از مسابقه بود که از تعلیق مستقل به سبک خودروهای فرمول یک و ترمزهای برمبوی مشابه فراری F40 استفاده میکرد. گوارا که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ تنها در ۵۲ دستگاه تولید شد، ابتدا از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 بامو استفاده میکرد که از مدل 840Ci (نسل اول سری ۸) گرفته شده بود. هرچند این موتور تنها ۲۸۰ اسب بخار قدرت داشت اما گوارا را به لطف وزن سبک، در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. بااینحال، در سال ۱۹۹۸ بامو به تولید این موتور پایان داد و به همین دلیل، دتوماسو برای مابقی نمونههای گوارا از موتور V8 فورد استفاده کرد.
وایزمن MF5
وایزمن که در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد، یک خودروساز کوچک آلمانی است که به تولید خودروهای اسپرت لوکس دستساز میپرداخت. جذابترین محصول این شرکت، MF5 بود که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ تولید شد. این خودرو از یک شاسی مونوکوک آلومینیومی استفاده میکرد که بدنهای از جنس فایبرگلاس با طراحی رترو روی آن قرار گرفته بود. MF5 که در نسخههای کوپه و رودستر تولید میشد، ابتدا از پیشرانهٔ V10 بامو M5 و M6 استفاده میکرد که بدون شک یکی از جذابترین موتورهای تاریخ بامو محسوب میشود. از سال ۲۰۱۱ به بعد اما به دلیل خاتمهٔ تولید این موتور توسط بامو، وایزمن سراغ موتور هشت سیلندر N63 باواریاییها رفت. MF5 با وزن ۱۴۰۵ کیلوگرم، با پیشرانهٔ ۵۰۰ اسب بخاری V10 ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
وریتاس RS III
وریتاس یک شرکت آلمانی کوچک و ناشناخته بود که در سال ۱۹۴۶ توسط مهندسان سابق بامو تأسیس شد و امروز وجود ندارد. این شرکت کار خود را با تیونینگ خودروهای بامو آغاز کرد و سپس مجموعهای از خودروهای جادهای و مسابقهای را توسعه داد. وریتاس در سال ۱۹۵۳ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و نزدیک به نیم قرن بعد، شرکت جدیدی با نام ورموت با هدف احیای وریتاس شکل گرفت. اولین خودروی این شرکت، تفسیر مدرنی از مشهورترین محصول وریتاس یعنی رودستری بنام RS بود که در دههٔ ۴۰ تولید میشد. این خودرو با نام RS III بهعنوان یک کانسپت در سال ۲۰۰۱ رونمایی و حدود هشت سال بعد تولید آن که به تنها ۳۰ دستگاه محدود بود آغاز شد. این ماشین هم از همان پیشرانهٔ ۵۰۰ اسب بخاری V10 بامو استفاده میکرد که در وایزمن MF5 دیدیم. RS III به لطف این پیشرانهٔ قدرتمند، ظرف کمی بیش از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. این رودستر زیبا همچنین از شاسی پیشرفتهای هم بهرهمند بود که راندگی را لذتبخش میکرد.
مکلارن F1
در اوایل دههٔ ۹۰، مکلارن تصمیم گرفت تمام تجربیات موتوراسپرت خود را در بهترین خودروی جادهای ممکن ارائه کند. F1 که توسط مرد افسانهای جهان خودرو «گوردون موری» طراحی شد، مملو از تکنولوژیهای برگرفته از مسابقات بود. این ماشین با ارائهٔ تجربهٔ رانندگی قابلمقایسه با خودروهای فرمول یک در خودرویی جادهای، مطابق با نام خود عمل کرد. یکی از دلایل اصلی موفقیت فوقالعادهٔ F1، پیشرانهٔ ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت بامو بود. این موتور با ۶۲۷ اسب بخار قدرت، به سوپرکار مکلارن کمک کرد با دستیابی به حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت در سال ۱۹۹۸، به سریعترین خودروی تولیدی جادهای جهان تبدیل شود.
hosen
۱۰ مرداد ۱۴۰۳اون انجین 12 سیلندری که رو مکلارن F1 گذاشتن شاهکار دست بشره واقعا
amir
۱۰ مرداد ۱۴۰۳اف یک که دیگه تکرار نمیشه
طراحی وایزمن با وجوده اینکه از المان های زیباشناختی بهره نمیبره ولی هماهنگ و جالبه
مزدک
۱۱ مرداد ۱۴۰۳میشه کمی درباره ی این المان های زیبایی شناختی که می فرمایید، شرح بدید؟ بنده با وجود بیش از بیست و پنج سال مطالعه ی مستقیم و غیر مستقیم علمی درباره ی خودرو، و مشاهدات فراوان در حد وسع و بضاعت خودم، ادعایی در زمینه ی اتومبیل ندارم، چون تقریبا یک بحث بی کران هست. اما با وجود بی کرانگی مطلق زیبایی شناسی، در این زمینه (در استاندارد آکادمیک کشورمون در زمینه ی استتیک) مدعی هستم. جالب بود برام اشاره ی شما به المان های زیبایی شناسی! لطفا واضح تر توضیح بدید.
سپاس
سهیل
۱۲ مرداد ۱۴۰۳در زمینه علمی خودرو که مثلا ۲۵ سال تخصص داری ادعایی نداری. ولی در زمینه زیبایی شناسی که بی کرانه هست مدعی هستی؟!
کلا با خودت چند چندی؟
Mohammad
۱۰ مرداد ۱۴۰۳این پست رو دیدم یاد حرف گوردون موری افتادم
میگفت از bmw ناراحتم ، چون اگه قرار باشه انجین بسازه جزو برترین انجین ساز های دنیا محسوب میشه
و مهندسی خودشو تو f1 ثابت کرد ولی هیچوقت این بخش از اسپورت سازی رو ادامه نداد
پیام۲
۱۰ مرداد ۱۴۰۳رودستر زیبا 💀
SMS
۱۰ مرداد ۱۴۰۳خودرو های ناشناخته هم دنیای عجیبی داره
سهیل
۱۲ مرداد ۱۴۰۳مکلارن F1 خودرو برتر ۱۰۰ سال اخیر شد.
PegaSus
۱۰ مرداد ۱۴۰۳آسکاری چقد خوشگله 😃
amir
۱۰ مرداد ۱۴۰۳نکته جالب اینه که چراغ جلوهاش با ۲۰۶ مشترکه
PegaSus
۱۰ مرداد ۱۴۰۳بله جناب، توی توضیحاتش نوشته بودن این قضیه رو
POUYAN
۱۰ مرداد ۱۴۰۳بین اینا فقط F1 معروفه و برجسته،بقیشون خیلی معمولی و فراموش شده هستن.
ehsan
۱۰ مرداد ۱۴۰۳من به شخصه از بی ام و خوشم نمیاد
ولی قابل توجه اون جو گیری که میگفت بی ام و نمیتونه سوپر اسپورت بسازه
انجین یکی از ماندگار ترین خودرو ها ساخت بی ام و هست
بالاخره فلسفه و برنامه هر خودروسازی متفاوت هست
amir
۱۰ مرداد ۱۴۰۳در جواب اون ماشالا باید گفت درسته بی ام و سوپراسپرت نمیسازه ولی سوپرسدان میسازه یه لشکر سوپراسپرتو شرمنده میکنه الانو نگاه نکنید با این ام فایو جدید ت ر زده
سهیل
۱۲ مرداد ۱۴۰۳سوپر اسپورت خانوادگی میسازه. مثل سری ۸
همون سری ۲ هم الان برای سوپر اسپورت ها شاخ هست😊
BMW
۱۰ مرداد ۱۴۰۳فقط مکلارن F1
mosafer
۱۰ مرداد ۱۴۰۳وایزمن قیافه بامزه ای داره
Salari
۱۱ مرداد ۱۴۰۳کاش بی ام و این ام پنج جدید رو هم مثل قبل روی پرفورمنس و شتابش تمرکز میکرد ، البته الان قوی ترین ام پنج تاریخ محسوب میشه.
M power
۱۱ مرداد ۱۴۰۳دمش گرم با اینکه بیمر بازم ولی ب غیر از مکلارن چارتا ماشینه دیگرو نمیدونستم یا بهتر بگم نمیشناختم
آرش
۱۱ مرداد ۱۴۰۳مک لارن F1 افسانه هست👍
آرمان طینه زاده
۱۲ مرداد ۱۴۰۳چیزی که شاید دوستان کمتر بدونند و اینجا هم بهش اشاره نشد اینه که بی ام و به کمپانی های دیگه ای هم پیشرانه داده.مهمترین هاش پیشرانه هایی هست که برای کمپانی های تحت مالکیتش ساخته و تامین کننده ی پیشرانه ی اونهاست که رولزرویس و مینی هستند.و اما برای کمپانی مورگان،لندرور رنجرور(که قبلا تحت مالکیتش بودند) و حتی تویوتا داره پیشرانه تامین میکنه.جالب تر اینکه با همکاری گروه پژو سیتروئن پیشرانه ی اقتصادی و حجم پایین ۱.۶ لیتری توربویی رو ساخت که هم در گروه بی ام و و هم در گروه پژو سیتروئن استفاده میشد روی مدل های مختلف و سالیان سال به عنوان بهترین پیشرانه ی بین یک تا دو لیتر انتخاب میشد.