بی ام و

ورشتاینر سه نسل کلاسیک و مدرن بی ام و M3 را کنار یکدیگر جمع کرد

ورشتاینر یکی از ماهرترین تیونرهای محصولات آلمانی به ویژه بی‌ام‌و M3 به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید M3 کنونی همزمان با رونمایی رسمی کاملاً جنجالی ظاهر شد و از نظر تکنولوژی و استراتژی اهداف متفاوتی داشت؛ بنابراین وقتی می‌بینیم سه نسل مختلف این خودرو در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا میزان تغییرات رخ داده را نشان دهند نظر ما به آن‌ها جلب می‌شود. ورشتینر اخیراً M3 E30، مدل مدرن‌تر M4 F82 و نسل جدید M3 G80 را گرد یکدیگر جمع کرده تا تفاوت‌ها و شاید شباهت‌های آن‌ها را بیابد.

از نظر ایدئولوژی، M3 مدرن اصلاً شبیه جد خود نیست. M3 E30 یک خودروی طراحی شده برای پیست بود و از همان ابتدا به منظور رقابت در مسابقات تورینگ توسعه یافت. به خاطر وجود مسابقات تورینگ مختلف و پاسخ بی‌ام‌و به مشتریان، ژرمن‌ها مجبور شدند M3 E30 را برای استفاده جاده‌ای و هماهنگی با قوانین مسابقات تولید کنند. به همین خاطر این خودرو را هنوز هم جزو محصولات کمیاب و نادر بی‌ام‌و می‌دانند. کابین پر سر و صدا، سواری خشک و پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی پرقدرت جزو ویژگی‌های این مدل هستند. برخی طرفداران بی‌ام‌و هنوز هم از M3 E30 به عنوان بهترین خودروی این برند از نظر لذت سواری نام می‌برند هرچند برخی نیز معتقد هستند این خودرو کند و ناراحت است.

با یک پرش چند ساله به بی‌ام‌و M4 F82 می‌رسیم که در واقع نسخه کوپه از M3 به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است. این خودرو به چند دلیل جزو مهم‌ترین محصولات تاریخ معاصر این برند به شمار می‌رود. اول اینکه M4 F82 باعث تولد دو خودروی متفاوت یعنی نسخه چهار درب M3 و نسخه دو درب M4 شد. قبل از آن هر دو مدل با نام M3 شناخته می‌شدند. همچنین تولید این مدل به معنی تزریق توربو به M3/M4 بود، چیزی که باعث ناراحتی برخی طرفداران شد؛ و اگرچه انتقادات زیادی به M4 F82 از جمله فرمان بی‌حال، شاسی به دور از حالت ایده آل و صدای نه چندان جذاب پیشرانه وارد شد اما این خودرو طراحی جذابی دارد. M4 موردبحث در حال حاضر زیباتر از سال‌های اولیه معرفی به نظر می‌رسد اما شاید این امر به خاطر قرار گرفتن در کنار نسل فعلی M3 باشد.

به گزارش پدال و به نقل از بی‌ام‌و بلاگ، نسل فعلی بی‌ام‌وو M3 G80 را می‌توان جنجالی‌ترین نسل از این خانواده دانست. M3 کنونی اولین خودرویی است که از جلوپنجره بسیار بزرگ استفاده کرد. همچنین اولین مدلی به شمار می‌رود که بجای گیربکس دوکلاچه نسل قبلی با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود و همچنین اولین نسل با سیستم چهار چرخ محرک است. علاوه بر این، M3 G80 سنگین‌ترین M3 تاریخ خواهد بود.

به لطف پکیج آئرودینامیک جدید ورشتاینر و بازنگری در جلوپنجره کلیوی شکل بی‌ام‌و، نمای جلوی این خودرو جذابیت بیشتری دارد. آنچه ورشتاینر انجام داده دست‌کاری جلوپنجره و نصب میله‌ای افقی است که شبیه میله سپر بزرگ به نظر می‌رسد و چشمان بیننده را روی بخش بالایی جلوپنجره متمرکز می‌کند. این کیت جدید ورشتاینر از سه قطعه اصلی یعنی اسپویلر جلوی فیبر کربنی، اسپویلر عقب VRS و جلوپنجره فیبر کربنی تشکیل شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    نه یه نه محکم !!!
    هنوز هم با این جلوپنجره‌ی بزرگ کنار نیامدم و جذابیت ایجاد نمیکنه !!!
    دیگه دارم مطمئن میشم مشکل از طراح هستش نه منی که با گذر زمان به بیشتر خودروها علاقه پیدا میکنم مثل لندکروزر ۳۰۰ و بنز S جدید !

    موافقم 43
    مخالفم 6
    1. بهراد

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (243 ديدگاه)

      من هنوز نفهمیدم واقعا بی ام و هدفش چیه از بزرگ کردن جلوپنجره؟! یکی نیست بگه اخه مرد حسابی وقتی میبینی این جلوپنجرهات شوخی صنعت خودروسازی عالم شده و هیچکیم ازشون خوشش نمیاد دیگه واقعا هدفت چیه؟ نسل های قبلی سری ۷ رو یادتونه چه ابهتی داشت؟ الان رخ جلوی نسل فعلی به قدری زشت شده که اصلا قابل مقایسه نیست با قبلش چرا؟ چون همش جلوپنجرس رسما!

      موافقم 33
      1. Payfast

        ۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (808 ديدگاه)

        هرچی جلو پنجره بزرگتر شه هوای بیشتری وارد میشه پس بازدهی بهتری داریم

        موافقم 1
        مخالفم 9
  2. R@min

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2050 ديدگاه)

    رینگ های این تیونر استثنایی هست رو هر ماشینی بزاری انگاری دو سه تا کلاس میره بالا رو بیمر بزاری که هیچ.

    یادش بخیر یه زمانی تو ایران رینگای اسپرت زیاد بود.

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. BMW/M-POWER

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (110 ديدگاه)

      رامین جان
      الان مگه میشه رینگ اسپرت خرید با این گرونی، اون دوران دیگه گذشت
      قبلا طرف دیسک و صفحه ی ماشین ،لنت،روغن،فیلتر بنزین و … رو حتی قبل از موعد مقررش عوض میکرد
      الان طرف هر موقع پول دستش بیاد شاید یه دیسک و صفحه ای که تا اون اخرش استفاده کرده و روغنی که 500 تا ازش گذشته و لنتی که به فلز رسیده عوض کنه

      موافقم 21
      مخالفم 3
  3. احمدرضا

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    سی سال دیگه ب ام و میفهمه با هویتش چیکار کرده

    موافقم 18
    مخالفم 1
  4. BMW/M-POWER

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    بزرگترین خودزنی که بی ام و میتونست توی تاریخ خودش انجام بده اضافه کردن سری 4 به سبد محصولاتش بود
    طوری که m3 افسانه ای کلا زیر سایه ی m4 قرار گرفت و به کل کمرنگ و فراموش شد
    m4 ای که هییییییییچ چیز جدید یا مثبتی به سری 3 اضافه نکرد جز اضافه وزن و اینکه توی دونسل اخرش بخش زیادی از حس فرمان معروف سری 3 از بین رفت
    دو تا خودروی کاملا مشابه به هم با نهایت 10 درصد اختلاف عملکرد
    شما الان باید توی دنیای اینترنت و مجازی چشمت بیشتر به m3 میخورد تا m4 نه اینکه هر جا بری همش m4 m4 m4 m4
    من نمیدونم کدوم برند میاد اینجوری خودزنی کنه و بهترین و کامل ترین کوپه ی اسپرت دنیا رو از بین ببره
    یاد e46 و اون دوران بخیر

    موافقم 19
    مخالفم 2
  5. amir1400

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    به امید روزی که ب ام و فقط خودرو برقی تولید کنه ، عصر خودرو های بدرد نخور بنزینی دیگه تموم شده و دنیا داره هر روز بیش تر به سمت الکتریکی حرکت میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 17
    1. ❤BMW❤

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      بدرد نخور بنزینی ؟
      هعی

      موافقم 14
    2. miladzm

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      دعا نکن که دیگه بی ام خودروی بنزینی تولید نکنه ؛ چون در عصر برقی جایگاهی در این صنعت نخواهد داشت و پرچم در دستان خودروسازان دیگری خواهد بود ….

  6. ❤BMW❤

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    از نظر من m3 جدید از لحاظ طراحی واقعا شاهکاره و خیلی زیباست
    اگه به من پول خرید هر دو شون رو بدن ، m3 رو انتخاب می‌کنم به جای m4
    از لحاظ عملکرد هم خیلی تفاوتی نمی‌کنند
    (البته که m4csl رکورد نوربرگ رینگ بی‌ام‌و رو داره ولی m3 یه چیز دیگه اس)

    موافقم 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا