بی ام و

بی ام و 507 مدرن با ظاهر کلاسیک؛ طرح تازه برای Z4

یک شرکت آلمانی با استفاده از شاسی Z4 جدید، رودستر ۵۰۰ اسب بخار ساخته است که بی‌ام‌و ۵۰۷ کلاسیک مدل ۱۹۵۶ را یادآوری می‌کند. این محصول حدود ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

BMW 507-Inspired Z4 Retromod Created By German Coachbuilder

زمانی که بی‌ام‌و مدل ۵۰۷ را رونمایی کرد، بلافاصله به خودرویی محبوب تبدیل شد و در خاطره‌ها باقی ماند. این کوپه رودستر از یک پیشرانه تنفس‌طبیعی ۳ لیتری ۸ سیلندر V شکل سود می‌برد که قدرت ۱۵۰ اسب بخار قدرت خود را از طریق یک جعبه‌دنده ۴ سرعتی به چرخ‌هایش منتقل می‌کرد. حال یعنی ۶۵ سال پس از تولد این خودروی افسانه‌ای، خودرویی تازه با الهام از آن و بر پایه بی‌ام‌و Z4 G29 تولید شده است که برخلاف ۵۰۷، چندان زیبا یا بهتر است بگوییم همه‌پسند به نظر نمی‌رسد.

شرکت فناوری خودروی استلا (Estella-Fahrzeugtechnik) مسئولیت ساخت رودستر «تِندِر ۵.۷» را برعهده داشته است. این مجموعه تمام صفحات بدنه را از فیبرکربن ساخته است. طرح نهایی با الهام از ۵۰۷ کلاسیک شکل گرفته است و می‌توان با دقت در خطوط بدنه منظور آن را متوجه شد اما به‌طور کلی باید به تندر ۵.۷ شخصیت مختص خودش را اعطا کنیم.

در کابین این رودستر عجیب هم بازنگری شده است اما همچنان می‌توان آثار یک بی‌ام‌و مدرن را در آن مشاهده کرد؛ از نمایشگر مرکزی روی داشبورد گرفته تا کنسول مرکزی آشنا که DNA بی‌ام‌و را فریاد می‌زنند.

زیر کاپوت تندر ۵.۷ یک پیشرانه B58 بی‌ام‌و خفته است. این موتور ۳ لیتری توربوشارژ تخت ۶ سیلندر در حالت استاندارد توان تولید ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد اما در تندر ۵.۷ و به‌لطف بهبودهای فنی مانند استفاده از توربوشارژر جدید، ورودی هوا تازه و سیستم اگزوز به‌روزشده که شرکت استلا در آن ایجاد کرده، به خروجی ۵۰۰ اسب بخار و ۶۵۰ نیوتن‌متر رسیده است.

تندر ۵.۷ سوار بر سیستم تعلیق تنظیم‌شونده کویل‌اور و رینگ‌های ۲۰ اینچی آلپینا حرکت می‌کند. سازنده آلمانی این خودرو لطف کرده و تنها ۱۵ دستگاه از آن را، هر یک در رنگی منحصربه‌فرد تولید خواهد کرد تا دست شمار زیادی به آن نرسد. مدیر استلا فتزاگ تکنیک (با نلفظ سخت آلمانی) می‌گوید که هم‌اکنون دو مشتری! اقدام به خریداری این رودستر ۳۱۲هزار دلاری کرده‌اند مه تقریبا برابر با موستانگ GTD یا فراری 296GTB است.

تصور کنید ۳۲۰ هزار دلار پول در اختیار دارید، آیا خرید استلا را به مدل‌های مشهورتر ترجیح می‌دهید؟ البته درهرصورت طراحی تندر ۵.۷ به پای بریکلین 3EV افسانه‌ای نمی‌رسد. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    نمای جلو جانب و پشت
    بد بد بد

    موافقم 12
    مخالفم 10
    1. froG-driVer

      ۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      خیلی سمیه🤣🤣

      موافقم 4
      مخالفم 3
  2. Amir

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    حس نوستالژی و کلاسیک بودن رو به آدم منتقل می کنه

    موافقم 15
    مخالفم 5
  3. مهران

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ((درهرصورت طراحی تندر ۵.۷ به پای بریکلین ۳EV افسانه‌ای نمی‌رسد.))
    چرا نمی‌رسد؟!
    حال بهم زن تر از بریکلین هم مگه هست؟طراحش معلوم نیست چی با خودش فکر میکرده.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  4. arvin44

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    هرچقدر داریم جلوتر میریم محصولاتی که برای قدیما بوده بیشتر تولید میشه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. Mr. gt c

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    تنها چیزی ک من مشاهده میکنم یک z4 هست که هویتش رو از دست داده

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. آرین

      ۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (338 ديدگاه)

      اصلا هیچ ربطی به بی ام و نداره قیافه این

      موافقم 2
      مخالفم 2
  6. محمد

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    آقای صفر پور این تیکه هایی که میندازید رودست ندارند.
     البته درهرصورت طراحی تندر ۵.۷ به پای بریکلین ۳EV افسانه‌ای نمی‌رسد🤣🤣
    عالی هستی شما.👍👍👏👏

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. OM.01

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (546 ديدگاه)

    این کلمات آلمانی هستن. معنیFahrzeugtechnik میشه فن آوری وسیله نقلیه یا تکنولوژی وسیله نقلیه و معنی Fasertechnik هم میشه فن آوری الیاف. البته معنی Faser میشه نخ تار چون بحث ماشین هست احتمالا همون منظور الیاف ساختار ماشین هست

    زبان آلمانی به شدت زبان سختی هست و یادگیریش اراده قوی میخواد. تلفظ هاشو فاکتور بگیریم که با انگلیسی خیلی فرق داره، ارتیکل های کلمات واقعا داستان داره چون تمام گرامر به همین ارتیکل ها (جنسیت) کلمات بستگی داره اونایی که کلاس رفتن میدونن چی میگم 🤦‍♂️
    همین 2 کلمه ارتیکلشون das و die هستن.
    یعنی Das Fahrzeug و Die Faser
    کلمه technik هم ارتیکلش die هست
    😊😉

    اگه بخوام این شرکت نحوه تلفظش رو به آلمانی بنویسم میشه= اشتلا فغ زویگ تشنیک

    البته نوشتاری نمیشه فهمید ولی اینجوری هست

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. علی جردن

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    هروقت بخوام یک خودروی مدرن با ظاهر کلاسیک بخرم تنها گزینه منطقی مورگان هست و بس.

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. زیزیگولو

      ۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6035 ديدگاه)

      این تاثیر روحیات و سلیقه آدماست که باعث میشه یه عده از کلاسیک خوششون بیاد و یه عده از مدرن خوششون بیاد

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        بعضی مواقع آگاهی کافی نداشتن هم باعث علاقه غلط و انتخاب اشتباه میشه

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. زیزیگولو

          ۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (6035 ديدگاه)

          علاقه مند بودن به سبک مدرن یا سبک کلاسیک کجاش غلطه؟ …… مثلاً یکی خونه با معماری کلاسیک دوست داره و یکی دیگه خونه با معماری مدرن دوست داره و هیچکدومشم اشتباه نیستش

        2. علی جردن

          ۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2123 ديدگاه)

          معماری کلاسیک اصول فنگشویی نداره شاید دلت بگیره توی معماری مدرن چیدمان بر اساس بهتر شدن خلق و خوی رفتاری صورت میگره

        3. زیزیگولو

          ۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (6035 ديدگاه)

          حرف من اینه که سلیقه ها متفاوته

          موافقم 3
          مخالفم 1
    2. Mamali

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      با اختلاف بهترین نظر

  9. Taha Ayoobi

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    چه جالب اینم خیلی شبیه پونتیاک پگاسوس 1971 عه.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. Alireza

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ماشین خوشگلیه یه ترکیب از مدرن و کلاسیک به نظرم ایده جذابیه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    بیشتر شبیه محصولات انگلیسی شده تا آلمانی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. امیرمسعود

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    دهه ۵۰ خودمون یه ماشین فورد سینکا انگلیسی بود دقیقا این شبیه اون هست.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. رامتین

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    چقدر طراحی خاصی داره و بنظرم جذابه، چون خطوط بدنه و قوس صندوق عقب عالیه

  14. فرهاد رئیسی

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این همه ماشین کلاسیک زیبا یعنی بهتر نمیشد طراحی کرد.

  15. pouyan-h808

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    زیباست ولی جلو پنجره دو تیکه اش بهش نمیاد
    به عنوان به استون مارتین ماشین جذاب تری بود

    1. فیات مولتیپلا

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      خود z4 و z8هم همین بودن، انگار طراحی هنری فیسکره

  16. M power

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (356 ديدگاه)

    خود مورگان هم موتورشو از بیمر میگیره.ولی قبول دارم مورگان خوشگلتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا