پیشرانه ۳ لیتری توربوی بیامو که با کد B58 شناخته میشود اولین بار در نسل F30 از سدان 340i بکار رفت و از آن زمان تاکنون به یکی از مهمترین نیروگاههای باواریا بدل شده است.
البته تنها بیامو نیست که از B58 استفاده میکند. در واقع پیشرانه موردبحث به حدی خوب عمل میکند که چندین برند از آن در خودروهای خود استفاده میکنند. در ادامه میخواهیم به برخی از این خودروها اشاره کنیم و ببینیم کدامیک بهترین عملکرد را دارد.
شاید مشهورترین خودروی غیر بیامو مجهز به پیشرانه B58 را بتوان تویوتا سوپرا دانست. البته باید گفت بخش اعظم فرایند توسعه سوپرا توسط ژرمنها و در کنار بیامو Z4 انجام شده است. البته هنوز هم تفاوتهای زیادی وجود دارد. سوپرای مجهز به پیشرانه B58 بسیار سریع بوده و میتواند در زیر ۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. این پیشرانه در سوپرا مشخصاتی مشابه بیامو M دارد به گونهای که قدرت ۳۸۲ اسب بخار تولید میکند و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک یا ۶ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ ها میفرستد. نکته جالب آنکه بیامو تا زمان عرضه Z4 M40i گیربکس دستی را به همراه B58 معرفی نکرده بود.
خودروی اینیوس گرنادیر قطعاً گمنامتر از سوپراست اما آنهم از پیشرانه B58 بیامو استفاده میکند. شاسیبلند سنتی و خشن یاد شده قدرت ۲۸۳ اسب بخار دارد هرچند برای مسابقه دادن طراحی نشده است و بیشتر به دنبال عبور از مسیرهای سخت و خشن است. گرنادیر نیز از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک سود میبرد اما به عنوان یک آفرودر دارای سیستم چهار چرخ محرک و دیفرانسیلهای قفل شونده نیز خواهد بود.
سومین خودرو مورگان پلاس سیکس است که میتواند جزو جذابترین خودروهای غیر بیامو مجهز به نیروگاه آهنین یاد شده باشد. رودسترهای کلاسیک بریتانیایی حس و حال دیگری دارند و پلاس سیکس نیز با گیربکس ۶ سرعته دستی قابل سفارش است. اگر روزی فرا برسد که بخواهیم فقط یک خودروی بنزینی روباز را برانیم شاید اولین گزینه همین مورگان پلاس سیکس باشد. نظر شما درباره خودروهای یاد شده چیست؟ کدامیک توانستهاند بهترین بهره را از پیشرانه B58 بیامو بگیرند؟
گلاب
۲۲ اسفند ۱۴۰۱شش سیلندر خطی کلا به صورت ژنتیک موتور خیلی موتور خوبیه مخصوصا اگه بی ام و ساخته باشه
R/T
۲۲ اسفند ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/2023-Morgan-Plus-Four-Plus-Six-00060.jpg
چقدر جذابه
زیزیگولو
۲۲ اسفند ۱۴۰۱به نظر من تویوتا سوپرا
mercedes
۲۲ اسفند ۱۴۰۱فک کن سوپرای ژاپنی یاتاق بزنه😂
13
۲۲ اسفند ۱۴۰۱فکر کن بیشترین تعداد جوایز بهترین پیشرانه سال رو بی ام و با درو کردن بیش از پنجاه جایزه در تاریخ کسب کرده باشه و در بین تمام خودروسازان جهان رکورد دار باشه و تو از شدت حرص و حسادت واشر سرسیلندر بسوزونی و گل واژه بگی….
همین قدر حقیر.
mercedes
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ازت راضیم
امیررضا
۲۲ اسفند ۱۴۰۱چرا فکر میکنی تویوتا به اون عظمت میاد موتور استهلاک بالا بندازه رو یکی از اسم های نمادینش؟؟ خود تویوتا وقتی مارک ۵ معرفی شد مگه نگفت که طبق بررسیها و آزمایشهای سخت دوام و عمر و فشار طولانی مدت روی این موتور در نهایت B58 رو انتخاب کردن؟ وقتی تویوتا بغیر از موتورهای سگجون و نابودنشدنی خودش یه موتور دیگه رو انتخاب میکنه که روی ماشیناش اونم ماشین اسپرت بزاره و جنابعالی تایید نمیکنی چون صددرصد از تویوتا بیشتر میفهمی یعنی مرسی که هستی.
حسین
۲۲ اسفند ۱۴۰۱موتور ماشین
باید نرم و مطمئن و کشش بی نهایت داشتع باشه
تمام این مشخصه ها
پشت فرمان بوگاتی
توی بررسی شیرون سوپر اسپرت
گفته میشه
شتابگیری بی حد و حصر
حتی زمانی که از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور کرده اید
و این کشش و قدرت طولانی مدت به عبارتی تمام نشدنی
گاهی راننده را می ترساند 😂
حسین
۲۲ اسفند ۱۴۰۱بعد واقعا هم دقت کنید
شما پشت فرمان هر ماشینی حتی
SF90 باشی
بلاخره اون نقطه اوج کم کم آروم میشع
ولی پشت شیرون
شما تو یه بازه زمانی طولانی ک انتطارشو نداری
همچنان داری ادامه میدی
و شاید اونجا دیگ پات اروم شل بشه از رو پدال😂👍
اینطوری بگم تو هر ماشینی
شما یه نقطه و یه بازه
قدرت و شتاب رو تجربه میکنی
حتی تو برقی ها
شاید یکدست باشه ولی زود تموم میشه
ولی تو بوگاتی
مثل یک خط صاف
از شروع تا پایان هر لحظه بیشتر و بیشتر اوج میگیری و این..
ترسناکه
TESLA
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ریمک تا ۳۵۰ تا شیرون رو قورت میده
حسین
۲۲ اسفند ۱۴۰۱درگ ریس و رول ریس
در عمل با نسخه ۳۰۰ پلاس
معیار میتونه باشه
۰ تا ۱۰۰ ۰ تا ۲۰۰ ۰ تا ۳۰۰
در کل هیچ تست و اعلامی از
نسخه تولیدی ۳۰۰ پلاس ندیدیم ؟
ب قول شما ریماک رو جا انداختم من
البته قدرت ۱۹۰۰ اسبی هم بی اثر نیست
اما درگ ریماک و اس پلاد هست
ک چطوری تسلا رو نقطه کرد
اس پلاد و شیرون هم هست ک برابر ان
در نتیجه
بعیده تو یک مایل هم بتونه برسه بهش
باز هم طبق چیزی ک گفتم
معیار میشه
و اون موقع میشه نظر داد
حسین
۲۲ اسفند ۱۴۰۱عذر میخوام اضافه گویی میکنم
ولی عین حقیقت عشقه
فقط و فقط
عاشق اون ارتعاش صدای انجین غولشم
مثل یه امپراطور واقعیه لامصب
نعره های بم و قدرتمند
همه ماشینا جیغه صدای موتورشون
حتی آمریکایی ها هم با اون صدای جذاب
اون شخصیتی ک من شیفته اشم
تو صدای بوگاتی رو ندارن
..
انگار از روی بزرگی
صداش رو خیلی آروم
پر قدرت میده بیرون
تنها ماشینی ک راحت از صداش شناخته میشه
و فقط با صداش میشه
پتانسیل ترسناکش تو جاده رو حس کرد
ARMAN سابق
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ب ام و موتور بد نمیزنه
ولی کاش سوپرا همون انجین 2jz رو داشت
homayoun
۲۲ اسفند ۱۴۰۱والله ما که سوار نشدیم هیچکدوم رو از روی عکس بین سوپرا و مورگان.سوپرا مدرنتر و جذابتر به نظر میرسه واسه استفاده روزمره و مورگان بیشتر واسه پولدارایی هست که چندین خودرو دارند ولی اونیکه پشت فرمون جفتشون نشسته و لذت رانندگیشون رو مقایسه کرده حتما یه چیزی تو مورگان دیده که عاشقش شده.اون شاسی بلندم که داستانش جداست و بنظرم به خود دیفندر جدید خیلی جذابتره.
Siyavash
۲۲ اسفند ۱۴۰۱یه سوال..مگه موتور مکلارن f1..و رولزرویس..لندرور..مینی ماینر از موتور بی ام و استفاده نمیکنن..
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ اسفند ۱۴۰۱این مطلب راجع به موتور B58 هست که 3 لیتر حجم داره
Mr Tiger
۲۳ اسفند ۱۴۰۱استاد لطف میکنی دوتا مقاله بنویسی برامون… چون هرچی گشتم حتی تو بخش انگلیسی چیزی پیدا نکردم… یکی قویترین موتور ها از ۱ لیتر تا ۶.۷۵ لیتر با توربو و بدون توربو،البته موتورهایی که تولید انبوه شدن… یکی اینکه کدام شرکت های معروف از موتور بقیه شرکتا رو ماشیناشون استفاده میکنن همراه با ذکر مدل ماشین… مثلا رولز رویس موتور ۶.۷۵ بی ام و
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ اسفند ۱۴۰۱به امید خدا سعی می کنم اولین فرصت انجام بدم