بی ام و

تاپ‌گیر: بی ام و XM بدترین خودروی 2023 است

ظاهرا مشتریان بی‌ام‌و و دیگر خریداران به شاسی‌بلند XM، علاقه‌ای ندارند.

بی‌علاقگی مشتریان همیشگی این برند به خرید XM  تنها به‌خاطر ظاهر نه‌چندان دلچسب آن نیست؛ XM چاق در هیچ سطحی موفق به راضی نگه‌داشتن خریداران و حتی سازنده نشده است. در بخش طراحی، XM خودرویی جسور اما نه‌چندان عامه‌پسند و حتی زشت یا کودکانه به شمار می‌رود. به‌عنوان یک محصول لوکس هم راندمانی خشک دارد و عملکرد آن آزاردهنده محسوب می‌شود؛ به‌عنوان یک خودروی اسپرت هم حس جاده را اصلا خوب به راننده منتقل نمی‌کند و تاحدی می‌توان گفت خپل است. به‌عنوان یک خودروی خانوادگی گران و غیرکاربردی است و به‌عنوان یک مسابقه‌دهنده درگ در میان رقبای خود، خودروی سریعی قلمداد نمی‌شود. حتی سامانه هیبریدی آن هم رضایت‌بخش نیست.

برخی از خودروهای بی‌ام‌و مانند M3 تورینگ با اختلاف زیادی به‌عنوان بهترین خودروی کلاس خود برشمرده شده و برخی دیگر با وجود مشکلات متعدد، در بخش‌های انگشت‌شماری موفق به برتری بر سایر رقبا می‌شوند. حتی شاسی‌بلند کوپه X6 جدید هم با وجود طراحی مانند همیشه عجیبش، راندمانی خوب دارد.

اما داستان درباره XM پرحاشیه فرق می‌کند. تمام کارهایی را که این شاسی‌بلند سایز بزرگ توانایی انجامش را دارد، توسط خودرویی دیگر به‌شکلی بهتر انجام می‌شود. عملا بی‌ام‌و در ازای فروش خودرویی که در هر پیچ واقعی یا خیالی از رقبا (مانند برادرش یعنی بی‌ام‌و X5) عقب می‌ماند، مبلغ یک صد و چهل و هشت هزار و شصت پوند انگلیسی طلب می‌کند.

اگر با یکی از مهندسان بخش توسعه XM روبه‌رو شوید، احتمالا به شما می‌گوید که ساخت این خودرو از وهله نخست طلسم و از سوی بخش بازاریابی وارد خط تولید شده است. بخش بازاریابی این شرکت انتظار داشت که با ترکیب دنیای X و M بی‌ام‌و بتواند فرمول موفقیت X5M را تکرار کند. مهندسان بهترین تلاششان را با‌ توجه به وضعیت خود انجام دادند اما نیروی توقف ناپذیرشان برای ارتقای ایده ناپخته XM کافی نبوده است.

همچنین بخوانید: نکات شگفت‌انگیز در بی ام و XM، از هندلینگ تا طراحی و امکانات

سال نوی میلادی در راه است و حتی رانندگان بی‌ام‌و X4 که دسته راهنمای خودروشان را به‌خاطر ساعت‌مچی بزرگشان نمی‌بینند هم در تلاش هستند تا دورانی خوش را برای خود بسازند. اما فارغ از تمام خودروهای خوب، متوسط یا بد باواریا، بهترین توصیفی که می‌توان درباره این شاسی‌بلند بزرگ نوشت این است: بی‌ام‌و XM شکست خورد. شاسی‌بلند یادشده کوچک‌ترین شباهتی به گزینه دلخواه یک طرفدار M اسپرت و خبرنگاران خودرو ندارد؛ این داستان برای مردم نیز صدق می‌کند. در فصل سوم سال ۲۰۲۳، بی‌ام‌و تنها چند صد دستگاه از آن فروخت که نسبت به فصل دوم روند نزولی را تجربه کرده بود.

بخش بازاریابی بی‌ام‌و تصور می‌کرد که ایالات‌متحده، بازاری گرم و دلچسب برای XM باشد؛ چراکه مردمان آن سرزمین با ابعاد بزرگ و طراحی عحیب مشکل ندارد اما XM با وجود تخفیف ده هزار دلاری (که توسط نمایندگی‌ها ارائه شده بود) هم بر دل خریداران بالقوه این برند ننشست. بی‌ام‌و با تولید XM نشان داد که می‌توان در ساخت یک شاسی‌بلند زیاده‌روی هم کرد. آلمانی‌ها نشان دادند که می‌توانند خودرویی بسازند که با وجود نشان بی‌ام‌و روی کاپوتش، باز هم فروش ناامیدکننده‌ای را تجربه کند.

مدیر بخش M بی‌ام‌و، «فرانک میل»، در مصاحبه‌ای با مجله «تاپ‌گیر» گفته که دلیل اصلی شکست XM، خراب‌کاری بی‌ام‌و محسوب می‌شود. حال اشتباه آن‌ها در معرفی این شاسی‌بلند چه بود؟ معرفی زودهنگام نسخه «لیبل رِد» ۷۵۰ اسب بخاری با نوارهای سرخ‌رنگ زشت. ظاهرا وقتی مردم می‌دانند یک ساندویچ گران‌قیمت می‌تواند بدمزه باشد، علاقه‌ای به خریدن نمونه عادی آن هم ندارند. بنابراین XM به یک دستگاه پول‌سوزی تبدیل شد که برای سازنده خود نیز خیری نداشت. خودرویی که هرگز از آن به‌عنوان یک بی‌ام‌و M خوب یاد نخواهد شد؛ حتی نیمه خوب هم نبود. با این حال اگر به M5 تورینگ نگاه کنید، داستان کاملا متفاوت است. نظر شما درباره XM چیست؟ آیا بی‌ام‌و واقعا در طراحی و ساخت XM زیاده‌روی کرده است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1517 ديدگاه)

    با اینکه ازش زیاد خوشم نمیومد اما دیگه فکرشو نمیکردم بد ترین خودروی سال شه

    موافقم 76
    مخالفم 4
    1. ممد ژانگولر

      ۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4129 ديدگاه)

      اصلا زشتاش مال ما خوشگلاش مال بقیه . چی میزنن نمیدونم.خوبه kia ev9 از رو همین اسکی رفت. کیا میشه زیبا این سلطان میشه زشت. از وقتی پدال این مقالرو گذاشته آدم فضاییه داره سقوط میکنه . صبح بلند شدین فکر نکنین گربنا
      چیریسمس همتون مبارک

      موافقم 44
      مخالفم 26
    2. parhamiof

      ۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (744 ديدگاه)

      عجیبش اینجا بود که کل مجلات تمام سال ازش تعریف تمجید میکردن الان شد بدترین خودرو سال؟

      موافقم 42
      مخالفم 6
  2. sinasvj

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (421 ديدگاه)

    بهتر, بیمر باید خیلی از این شکستا بخوره تا قدر طراحیای قبلیشو بدونه

    موافقم 95
    مخالفم 10
  3. M.Kkarimi

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (861 ديدگاه)

    (( ظاهرا وقتی مردم می‌دانند یک ساندویچ گران‌قیمت می‌تواند بدمزه باشد، علاقه‌ای به خریدن نمونه عادی آن هم ندارند ))
    چه توصیف دقیقی 👌

    موافقم 67
    مخالفم 3
  4. محمد

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (304 ديدگاه)

    مشکل اصلی قیمت فضاییشه

    موافقم 63
    مخالفم 3
  5. -امیرعلی

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    کی میشه بیمر برگرده به سال های ۲۰۱۶ با اون جلوپنجره معروف…

    موافقم 54
    مخالفم 5
  6. عارف

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    زشت ترین خودروی تاریخ بی ام و

    موافقم 46
    مخالفم 23
  7. ARMAN سابق

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (487 ديدگاه)

    به نظر من واقعا ظاهرش در حد نام ب ام و نیست چه برسه به M
    وزنش به دلیل سیستم هیبرید زیاده و هر چند قدرت زیادی داره ولی همین به شدت روی هندلینگ ماشین تاثیر منفی داره اونم زمانی که همه از ب ام و توقع بهترین هندلینگ رو دارن
    با این حال ولی بازم هم بعضی ها انقد متعصبن که نمی‌خوان قبول کنن که ب ام و هم ممکنه شکست بخوره

    موافقم 29
    مخالفم 7
  8. مهزیار

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (444 ديدگاه)

    زشت بدترکیب سایپایی…
    نه واقعا اون نوار دور پنجره چرا یهو ول شده؟
    اون زمان که ما میگفتیم بنز و ب ام و دارن راهو اشتباه میرن، همه میگفتن آره آلمانیا نمیفهمن شما میفهمید. اما الان همه دارم حرف ما رو میزنن
    بنز و ب ام و اگه میخان نجات پیدا کنن اولین قدم باید اخراج و تبعید مادام العمر مدیران طراحیشون با کل تیمشون باشه. خیلی از طراحاشونو میشناسم. همه تعطیل

    موافقم 74
    مخالفم 14
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1517 ديدگاه)

      بی ام وه خودشو تو طراحی شبیه تازه به دوران رسیده شده اما به نظرم در حال حاضر m8 قشنگ ترین طراحیو بین محصولای دیگش داره

      موافقم 26
      مخالفم 2
    2. Dark Knight

      ۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (580 ديدگاه)

      داداش من به عنوان یه آلمانی فن قبول دارم که طراحی بنز و بیمر به نسبت ۵ سال گذشته افت کرده مخصوصا سری ۷ و مدل های برقی بنز اما این xm طراحیش بد نیست ولی با بقیه فرق میکنه ! یه رنگ سبز و آبی تیره داره که آدم رو میخکوب میکنه ، کرگدن واقعی اینه نه x6

      موافقم 19
      مخالفم 36
      1. ALI.S

        ۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (260 ديدگاه)

        واقعاً زشته!
        مخصوصاً مخصوصاً مدل «Label RED»!
        قرمز کردن اون جلو پنجره اونم به این شکل که خیلی بزرگه، من رو یاد یک دلقک با دماغ بزرگ و قرمز توی سیرک میندازه!
        بعد وقتی اون حرف «M» میاد پشت یک محصول بیمر، توقع داری حداقل در یک زمینه از همه بهتر باشه!
        به امید طراحی‌های خلاقانه و شیک بیمر و بنز…

        موافقم 10
        مخالفم 5
    3. ۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4850 ديدگاه)

      داداش خیلی خوشگله که

      موافقم 18
      مخالفم 21
  9. مازیار

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (823 ديدگاه)

    ((تمام کارهایی که این شاسی‌بلند سایز بزرگ توانایی انجامش را دارد، توسط خودرویی دیگر به‌شکلی بهتر انجام می‌شود.))
    تمام این کارها توسط یک خودرو بهتر انجام می‌شود؟
    یا هر کاری توسط خودرویی جدا؟

    تو مقاله قبلی و قبل از اون و قبل از اون فقط تعریف و تمجید بود ازش و این یکی یهو از عرش به فرش !!
    امان از این رسانه ها

    موافقم 24
    مخالفم 7
    1. علی صفرپور

      ۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (171 ديدگاه)

      این دیدگاه مجله تاپ گیره
      ممکنه مطالب قبلی از رسانه‌های دیگه باشن اما اگه رسانه قوی باشن، بعیده اختلاف نظر داشته باشم با بقیه. ولو که بعضی مطالب رو نویسنده های ثابت با نوشتار متفاوت برای چندتا مجله میفرستن.

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (823 ديدگاه)

        بله مشخصه که رسانه های متفاوتی بودن و اشاره من هم به همین تفاوت هاست

        موافقم 6
        مخالفم 1
  10. Ehsan

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (627 ديدگاه)

    بنظرم طراحی خوبی داره

    موافقم 12
    مخالفم 21
  11. ..Hossein

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (156 ديدگاه)

    بنظرم برای یه خریدار جی واگن و رنجروور خودروهای جذابتر و با پرستیژ تری هستن
    فکر میکنم بی ام و میخواست که خودرویی مثل G کلاس تو سبد محصولاتش داشته باشه

    موافقم 21
    مخالفم 3
  12. Arshia m3csl

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1164 ديدگاه)

    اگه بی ام و یک فیس لیفت بیاره برای xm و توربوشارژر هاش رو ارتقا بده موفق میشه xm

    موافقم 2
    مخالفم 8
  13. R@min

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2043 ديدگاه)

    خب طبق پیش بینی 3 تن تاپاله سازی باید بره تو زباله دونی تاریخ، امیدوارم هر چه سریع تر ماشین های آلمانی از این وضع نکبت باتری زیر صندلی گذاشتن گذر کنن.

    موافقم 35
    مخالفم 16
  14. Dark Knight

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    خداییش به این عزیز میگن بد !! این ماشین آرزو منه مخصوصا تو رنگ سبز که با دیدنش ارضا میشم اصلا یه جوری هست که انگار از یه سیاره دیگه ای اومده و واقعا معنا ابهت رو از نو تعریف میکنه از هر نظر بی نقص هست و نمیشه بهش ایرادی گرفت ! ( بدی ندیدن که بفهمن بد واقعی چیه )

    موافقم 14
    مخالفم 25
  15. ehsan

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اونی که domagoj duc گذاشت رئیس طراحی BMW رو ……👽👽👽🫳🫳م

    موافقم 10
    مخالفم 1
  16. BMW

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1490 ديدگاه)

    من واقعا قبول دارم به عنوان یه فن قیافه اش نحص هست متاسفانه اون طراحی های اون زمان گذاشت🥲

    موافقم 13
    مخالفم 5
  17. 18:45

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    منم خیلی ازش راضی نیستم بعنوان یه بیمر فن، ولی هنوزم با قاطعیت نمیشه گفت که یه شکست قطعی و تاریخی برای تیم
    ب ام و هست. چون هنوزم باید طی سال‌های آینده بفروشه و میزان فروش و استقبالش و بعدها باید دید و نظر کامل داد…

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. ALI.S

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (260 ديدگاه)

      کور چی می‌خواد، دو چشم بینا
      ولی با این طراحی بعیده😮‍💨😔

  18. AMANTE

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    ریسک و بیشتر طمع BMW برای ساخت ماشین عجیب تمومی نداره و گاهی هم باید شکست بخوره.
    شرکت BMW با XM میخواست عملکرد X5M رو با سایز X7 ترکیب کنه.

    موافقم 9
    مخالفم 2
  19. آرش

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    بهتر بی ام و باید به خاطر بی حرمتی به طرفدارانش حسابی ادب بشه طراحی‌های مسخره و مزخرف کجا هستن اون طراحی‌های زیبا و ظریف قرن بیستم ؟!!!

    موافقم 17
    مخالفم 8
    1. فندق

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      تو قرن بیستم هستن

  20. حسن

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2065 ديدگاه)

    خیلی عجیبه داغونش کرد کل طراحیها ب ام و را هم برد زیر سوال

    موافقم 11
    مخالفم 3
  21. parhamiof

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    چاق و خپل بهترین توصیف برای این ماشین

    موافقم 5
    مخالفم 3
  22. امین

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این که خیلی زیباست،عضلانی با طرح خاص و در واقع خیلی خاص،به نظرم زیباست و جذاب

    موافقم 10
    مخالفم 5
  23. پیام رحمانی

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    بجای این شاسی بلند زشت برای گرامی داشت بخش M میتونست روی جانشین M1 کار کنن نه این چاقالوی زشت که هیچ سنخیتی با بخش M و بی ام و نداره

    موافقم 7
    مخالفم 6
  24. RAM1500TRX

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (211 ديدگاه)

    فک کن مردمان امریکایی ماشینایی مثه اسکالید سابربن تاهو و…
    بیخیال بشن اینو سوار بشن
    خودروسازی ک میخواد وارد بازار امریکا بشه باید پخته باشه…
    بمیر شرکت پخته ایه ولی این مدل نه..

    موافقم 13
    مخالفم 6
  25. Mr

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (955 ديدگاه)

    همچین هم گرون نیست به نسبت عملکردش
    بیاد ایران کلی آدم هستن که رو هوا میخرن
    بعضی چیزا واقعا منو گیج می‌کنه
    مثلا از نظر یک بریتانیایی این گرونه
    در حالی که هزاران ایرانی هستند که خودرو های ۷-۸ یا ۱۰ میلیاردی به راحتی سوار می‌شوند و عین خیالشان هم نیست تازه این پول رو بابت یه خودروی معمولی ۷ سال کارکرد میدن! نه پرچمدار روز BMW

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. مجتبی .

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      mrجان هجده میلیارد برا سری هفت و رقمهای نجومی برا لکسوسlx کلی هم خودشونو عاقل میدونن البته حق دارن پولی که ازچای دربیاد بی دغدغه خرج میشه ولی اون خارجیه که تمام درآمدش تحت نظارت بوده الکی خرج نمیکنه. حتی ثروتمندان واقعی خودمون هم پولاشونو حیف ومیل نمیکنن. کسانیکه خراسان هستن میدونن خانواده توتونچی چقدر ثروتمند هستن. اگه ماشین زیر پای بزرگترای این خانواده روببینی خندت میگیره.

  26. امیررضا

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (301 ديدگاه)

    یه مدت ازش تعریف میشد الان گفتن بدترین خودروی 2023! البته تا حدودی درسته…
    قیمت بسیار بالا، طراحی بحث برانگیز به عقیده بسیاری کاملا زشت، قوای محرکه پلاگین هیبریدی نه چندان جالب توجه، سواری سفت و نه در حد بی‌ام‌و و در نهایت وزن سنگیییییین!
    دوست داشتم موفق بشه چون طرفدار بی‌ام‌و هستم ولی وقتی داشتم نقاط ضعفش رو اولین بار که معرفی شد میخوندم دیدم نه مثل اینکه قراره خرابکاری بشه. اون از بنز و اشتباهی به اسم C63 جدید 4 سیلندر اینم از بی‌ام‌و که دیگه غوغا کرد با این حماقت در طراحی و بازاریابی و مدیریت!!!
    حداقل اون 12 سیلندر معروف سری هفت نسل قبل رو انتخاب میکردن بدون سیستم هیبریدی… چرا آخه؟

    موافقم 3
    مخالفم 4
  27. پیکانخواه

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا که زشته نمی خرنش، یکیشو بدین من سوار شم. چون زورم نمی رسه از لگن سازهای داخلی یه لگن بخرم برای اموراتم.

  28. Siavash

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    بهترین ماشین هم برای امسال هس هم برای سال های بعد. تاپ گیر خودش بدترینه

    موافقم 5
    مخالفم 6
  29. Soroush

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    قبول دارم اونقدرا که باید تو هیچ بخشی تاپ نیست و طراحی عجیب و غریبی داره و رقیبا ماشینای بهتری تولید کردن ولی بازم لیاقت بدترین بودنو نداره!!

    موافقم 3
    مخالفم 2
  30. Arash IV

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    اگه جرمی کلارکسون این ماشین رو برسی میکرد می‌گفت : مثل کفش ورزشی با پاشنه بلند میمونه که یه پسر ۱۱ ساله که از فیلم جنگ ستارگان خوشش میومده طراحی کرده😑

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا