ظاهرا مشتریان بیامو و دیگر خریداران به شاسیبلند XM، علاقهای ندارند.
بیعلاقگی مشتریان همیشگی این برند به خرید XM تنها بهخاطر ظاهر نهچندان دلچسب آن نیست؛ XM چاق در هیچ سطحی موفق به راضی نگهداشتن خریداران و حتی سازنده نشده است. در بخش طراحی، XM خودرویی جسور اما نهچندان عامهپسند و حتی زشت یا کودکانه به شمار میرود. بهعنوان یک محصول لوکس هم راندمانی خشک دارد و عملکرد آن آزاردهنده محسوب میشود؛ بهعنوان یک خودروی اسپرت هم حس جاده را اصلا خوب به راننده منتقل نمیکند و تاحدی میتوان گفت خپل است. بهعنوان یک خودروی خانوادگی گران و غیرکاربردی است و بهعنوان یک مسابقهدهنده درگ در میان رقبای خود، خودروی سریعی قلمداد نمیشود. حتی سامانه هیبریدی آن هم رضایتبخش نیست.
برخی از خودروهای بیامو مانند M3 تورینگ با اختلاف زیادی بهعنوان بهترین خودروی کلاس خود برشمرده شده و برخی دیگر با وجود مشکلات متعدد، در بخشهای انگشتشماری موفق به برتری بر سایر رقبا میشوند. حتی شاسیبلند کوپه X6 جدید هم با وجود طراحی مانند همیشه عجیبش، راندمانی خوب دارد.
اما داستان درباره XM پرحاشیه فرق میکند. تمام کارهایی را که این شاسیبلند سایز بزرگ توانایی انجامش را دارد، توسط خودرویی دیگر بهشکلی بهتر انجام میشود. عملا بیامو در ازای فروش خودرویی که در هر پیچ واقعی یا خیالی از رقبا (مانند برادرش یعنی بیامو X5) عقب میماند، مبلغ یک صد و چهل و هشت هزار و شصت پوند انگلیسی طلب میکند.
اگر با یکی از مهندسان بخش توسعه XM روبهرو شوید، احتمالا به شما میگوید که ساخت این خودرو از وهله نخست طلسم و از سوی بخش بازاریابی وارد خط تولید شده است. بخش بازاریابی این شرکت انتظار داشت که با ترکیب دنیای X و M بیامو بتواند فرمول موفقیت X5M را تکرار کند. مهندسان بهترین تلاششان را با توجه به وضعیت خود انجام دادند اما نیروی توقف ناپذیرشان برای ارتقای ایده ناپخته XM کافی نبوده است.
همچنین بخوانید: نکات شگفتانگیز در بی ام و XM، از هندلینگ تا طراحی و امکانات
سال نوی میلادی در راه است و حتی رانندگان بیامو X4 که دسته راهنمای خودروشان را بهخاطر ساعتمچی بزرگشان نمیبینند هم در تلاش هستند تا دورانی خوش را برای خود بسازند. اما فارغ از تمام خودروهای خوب، متوسط یا بد باواریا، بهترین توصیفی که میتوان درباره این شاسیبلند بزرگ نوشت این است: بیامو XM شکست خورد. شاسیبلند یادشده کوچکترین شباهتی به گزینه دلخواه یک طرفدار M اسپرت و خبرنگاران خودرو ندارد؛ این داستان برای مردم نیز صدق میکند. در فصل سوم سال ۲۰۲۳، بیامو تنها چند صد دستگاه از آن فروخت که نسبت به فصل دوم روند نزولی را تجربه کرده بود.
بخش بازاریابی بیامو تصور میکرد که ایالاتمتحده، بازاری گرم و دلچسب برای XM باشد؛ چراکه مردمان آن سرزمین با ابعاد بزرگ و طراحی عحیب مشکل ندارد اما XM با وجود تخفیف ده هزار دلاری (که توسط نمایندگیها ارائه شده بود) هم بر دل خریداران بالقوه این برند ننشست. بیامو با تولید XM نشان داد که میتوان در ساخت یک شاسیبلند زیادهروی هم کرد. آلمانیها نشان دادند که میتوانند خودرویی بسازند که با وجود نشان بیامو روی کاپوتش، باز هم فروش ناامیدکنندهای را تجربه کند.
مدیر بخش M بیامو، «فرانک میل»، در مصاحبهای با مجله «تاپگیر» گفته که دلیل اصلی شکست XM، خرابکاری بیامو محسوب میشود. حال اشتباه آنها در معرفی این شاسیبلند چه بود؟ معرفی زودهنگام نسخه «لیبل رِد» ۷۵۰ اسب بخاری با نوارهای سرخرنگ زشت. ظاهرا وقتی مردم میدانند یک ساندویچ گرانقیمت میتواند بدمزه باشد، علاقهای به خریدن نمونه عادی آن هم ندارند. بنابراین XM به یک دستگاه پولسوزی تبدیل شد که برای سازنده خود نیز خیری نداشت. خودرویی که هرگز از آن بهعنوان یک بیامو M خوب یاد نخواهد شد؛ حتی نیمه خوب هم نبود. با این حال اگر به M5 تورینگ نگاه کنید، داستان کاملا متفاوت است. نظر شما درباره XM چیست؟ آیا بیامو واقعا در طراحی و ساخت XM زیادهروی کرده است؟
𝐀𝐥𝐢
۵ دی ۱۴۰۲با اینکه ازش زیاد خوشم نمیومد اما دیگه فکرشو نمیکردم بد ترین خودروی سال شه
ممد ژانگولر
۵ دی ۱۴۰۲اصلا زشتاش مال ما خوشگلاش مال بقیه . چی میزنن نمیدونم.خوبه kia ev9 از رو همین اسکی رفت. کیا میشه زیبا این سلطان میشه زشت. از وقتی پدال این مقالرو گذاشته آدم فضاییه داره سقوط میکنه . صبح بلند شدین فکر نکنین گربنا
چیریسمس همتون مبارک
parhamiof
۵ دی ۱۴۰۲عجیبش اینجا بود که کل مجلات تمام سال ازش تعریف تمجید میکردن الان شد بدترین خودرو سال؟
sinasvj
۵ دی ۱۴۰۲بهتر, بیمر باید خیلی از این شکستا بخوره تا قدر طراحیای قبلیشو بدونه
M.Kkarimi
۵ دی ۱۴۰۲(( ظاهرا وقتی مردم میدانند یک ساندویچ گرانقیمت میتواند بدمزه باشد، علاقهای به خریدن نمونه عادی آن هم ندارند ))
چه توصیف دقیقی 👌
محمد
۵ دی ۱۴۰۲مشکل اصلی قیمت فضاییشه
-امیرعلی
۵ دی ۱۴۰۲کی میشه بیمر برگرده به سال های ۲۰۱۶ با اون جلوپنجره معروف…
عارف
۵ دی ۱۴۰۲زشت ترین خودروی تاریخ بی ام و
ARMAN سابق
۵ دی ۱۴۰۲به نظر من واقعا ظاهرش در حد نام ب ام و نیست چه برسه به M
وزنش به دلیل سیستم هیبرید زیاده و هر چند قدرت زیادی داره ولی همین به شدت روی هندلینگ ماشین تاثیر منفی داره اونم زمانی که همه از ب ام و توقع بهترین هندلینگ رو دارن
با این حال ولی بازم هم بعضی ها انقد متعصبن که نمیخوان قبول کنن که ب ام و هم ممکنه شکست بخوره
مهزیار
۵ دی ۱۴۰۲زشت بدترکیب سایپایی…
نه واقعا اون نوار دور پنجره چرا یهو ول شده؟
اون زمان که ما میگفتیم بنز و ب ام و دارن راهو اشتباه میرن، همه میگفتن آره آلمانیا نمیفهمن شما میفهمید. اما الان همه دارم حرف ما رو میزنن
بنز و ب ام و اگه میخان نجات پیدا کنن اولین قدم باید اخراج و تبعید مادام العمر مدیران طراحیشون با کل تیمشون باشه. خیلی از طراحاشونو میشناسم. همه تعطیل
𝐀𝐥𝐢
۵ دی ۱۴۰۲بی ام وه خودشو تو طراحی شبیه تازه به دوران رسیده شده اما به نظرم در حال حاضر m8 قشنگ ترین طراحیو بین محصولای دیگش داره
Dark Knight
۵ دی ۱۴۰۲داداش من به عنوان یه آلمانی فن قبول دارم که طراحی بنز و بیمر به نسبت ۵ سال گذشته افت کرده مخصوصا سری ۷ و مدل های برقی بنز اما این xm طراحیش بد نیست ولی با بقیه فرق میکنه ! یه رنگ سبز و آبی تیره داره که آدم رو میخکوب میکنه ، کرگدن واقعی اینه نه x6
ALI.S
۶ دی ۱۴۰۲واقعاً زشته!
مخصوصاً مخصوصاً مدل «Label RED»!
قرمز کردن اون جلو پنجره اونم به این شکل که خیلی بزرگه، من رو یاد یک دلقک با دماغ بزرگ و قرمز توی سیرک میندازه!
بعد وقتی اون حرف «M» میاد پشت یک محصول بیمر، توقع داری حداقل در یک زمینه از همه بهتر باشه!
به امید طراحیهای خلاقانه و شیک بیمر و بنز…
۵ دی ۱۴۰۲داداش خیلی خوشگله که
مازیار
۵ دی ۱۴۰۲((تمام کارهایی که این شاسیبلند سایز بزرگ توانایی انجامش را دارد، توسط خودرویی دیگر بهشکلی بهتر انجام میشود.))
تمام این کارها توسط یک خودرو بهتر انجام میشود؟
یا هر کاری توسط خودرویی جدا؟
تو مقاله قبلی و قبل از اون و قبل از اون فقط تعریف و تمجید بود ازش و این یکی یهو از عرش به فرش !!
امان از این رسانه ها
علی صفرپور
۵ دی ۱۴۰۲این دیدگاه مجله تاپ گیره
ممکنه مطالب قبلی از رسانههای دیگه باشن اما اگه رسانه قوی باشن، بعیده اختلاف نظر داشته باشم با بقیه. ولو که بعضی مطالب رو نویسنده های ثابت با نوشتار متفاوت برای چندتا مجله میفرستن.
مازیار
۶ دی ۱۴۰۲بله مشخصه که رسانه های متفاوتی بودن و اشاره من هم به همین تفاوت هاست
Ehsan
۵ دی ۱۴۰۲بنظرم طراحی خوبی داره
..Hossein
۵ دی ۱۴۰۲بنظرم برای یه خریدار جی واگن و رنجروور خودروهای جذابتر و با پرستیژ تری هستن
فکر میکنم بی ام و میخواست که خودرویی مثل G کلاس تو سبد محصولاتش داشته باشه
Arshia m3csl
۵ دی ۱۴۰۲اگه بی ام و یک فیس لیفت بیاره برای xm و توربوشارژر هاش رو ارتقا بده موفق میشه xm
R@min
۵ دی ۱۴۰۲خب طبق پیش بینی 3 تن تاپاله سازی باید بره تو زباله دونی تاریخ، امیدوارم هر چه سریع تر ماشین های آلمانی از این وضع نکبت باتری زیر صندلی گذاشتن گذر کنن.
Dark Knight
۵ دی ۱۴۰۲خداییش به این عزیز میگن بد !! این ماشین آرزو منه مخصوصا تو رنگ سبز که با دیدنش ارضا میشم اصلا یه جوری هست که انگار از یه سیاره دیگه ای اومده و واقعا معنا ابهت رو از نو تعریف میکنه از هر نظر بی نقص هست و نمیشه بهش ایرادی گرفت ! ( بدی ندیدن که بفهمن بد واقعی چیه )
ehsan
۵ دی ۱۴۰۲اونی که domagoj duc گذاشت رئیس طراحی BMW رو ……👽👽👽🫳🫳م
BMW
۵ دی ۱۴۰۲من واقعا قبول دارم به عنوان یه فن قیافه اش نحص هست متاسفانه اون طراحی های اون زمان گذاشت🥲
18:45
۵ دی ۱۴۰۲منم خیلی ازش راضی نیستم بعنوان یه بیمر فن، ولی هنوزم با قاطعیت نمیشه گفت که یه شکست قطعی و تاریخی برای تیم
ب ام و هست. چون هنوزم باید طی سالهای آینده بفروشه و میزان فروش و استقبالش و بعدها باید دید و نظر کامل داد…
ALI.S
۶ دی ۱۴۰۲کور چی میخواد، دو چشم بینا
ولی با این طراحی بعیده😮💨😔
AMANTE
۵ دی ۱۴۰۲ریسک و بیشتر طمع BMW برای ساخت ماشین عجیب تمومی نداره و گاهی هم باید شکست بخوره.
شرکت BMW با XM میخواست عملکرد X5M رو با سایز X7 ترکیب کنه.
آرش
۵ دی ۱۴۰۲بهتر بی ام و باید به خاطر بی حرمتی به طرفدارانش حسابی ادب بشه طراحیهای مسخره و مزخرف کجا هستن اون طراحیهای زیبا و ظریف قرن بیستم ؟!!!
فندق
۶ دی ۱۴۰۲تو قرن بیستم هستن
حسن
۵ دی ۱۴۰۲خیلی عجیبه داغونش کرد کل طراحیها ب ام و را هم برد زیر سوال
parhamiof
۵ دی ۱۴۰۲چاق و خپل بهترین توصیف برای این ماشین
امین
۵ دی ۱۴۰۲این که خیلی زیباست،عضلانی با طرح خاص و در واقع خیلی خاص،به نظرم زیباست و جذاب
پیام رحمانی
۶ دی ۱۴۰۲بجای این شاسی بلند زشت برای گرامی داشت بخش M میتونست روی جانشین M1 کار کنن نه این چاقالوی زشت که هیچ سنخیتی با بخش M و بی ام و نداره
RAM1500TRX
۶ دی ۱۴۰۲فک کن مردمان امریکایی ماشینایی مثه اسکالید سابربن تاهو و…
بیخیال بشن اینو سوار بشن
خودروسازی ک میخواد وارد بازار امریکا بشه باید پخته باشه…
بمیر شرکت پخته ایه ولی این مدل نه..
Mr
۶ دی ۱۴۰۲همچین هم گرون نیست به نسبت عملکردش
بیاد ایران کلی آدم هستن که رو هوا میخرن
بعضی چیزا واقعا منو گیج میکنه
مثلا از نظر یک بریتانیایی این گرونه
در حالی که هزاران ایرانی هستند که خودرو های ۷-۸ یا ۱۰ میلیاردی به راحتی سوار میشوند و عین خیالشان هم نیست تازه این پول رو بابت یه خودروی معمولی ۷ سال کارکرد میدن! نه پرچمدار روز BMW
مجتبی .
۶ دی ۱۴۰۲mrجان هجده میلیارد برا سری هفت و رقمهای نجومی برا لکسوسlx کلی هم خودشونو عاقل میدونن البته حق دارن پولی که ازچای دربیاد بی دغدغه خرج میشه ولی اون خارجیه که تمام درآمدش تحت نظارت بوده الکی خرج نمیکنه. حتی ثروتمندان واقعی خودمون هم پولاشونو حیف ومیل نمیکنن. کسانیکه خراسان هستن میدونن خانواده توتونچی چقدر ثروتمند هستن. اگه ماشین زیر پای بزرگترای این خانواده روببینی خندت میگیره.
امیررضا
۶ دی ۱۴۰۲یه مدت ازش تعریف میشد الان گفتن بدترین خودروی 2023! البته تا حدودی درسته…
قیمت بسیار بالا، طراحی بحث برانگیز به عقیده بسیاری کاملا زشت، قوای محرکه پلاگین هیبریدی نه چندان جالب توجه، سواری سفت و نه در حد بیامو و در نهایت وزن سنگیییییین!
دوست داشتم موفق بشه چون طرفدار بیامو هستم ولی وقتی داشتم نقاط ضعفش رو اولین بار که معرفی شد میخوندم دیدم نه مثل اینکه قراره خرابکاری بشه. اون از بنز و اشتباهی به اسم C63 جدید 4 سیلندر اینم از بیامو که دیگه غوغا کرد با این حماقت در طراحی و بازاریابی و مدیریت!!!
حداقل اون 12 سیلندر معروف سری هفت نسل قبل رو انتخاب میکردن بدون سیستم هیبریدی… چرا آخه؟
پیکانخواه
۶ دی ۱۴۰۲حالا که زشته نمی خرنش، یکیشو بدین من سوار شم. چون زورم نمی رسه از لگن سازهای داخلی یه لگن بخرم برای اموراتم.
Siavash
۶ دی ۱۴۰۲بهترین ماشین هم برای امسال هس هم برای سال های بعد. تاپ گیر خودش بدترینه
Soroush
۶ دی ۱۴۰۲قبول دارم اونقدرا که باید تو هیچ بخشی تاپ نیست و طراحی عجیب و غریبی داره و رقیبا ماشینای بهتری تولید کردن ولی بازم لیاقت بدترین بودنو نداره!!
Arash IV
۶ دی ۱۴۰۲اگه جرمی کلارکسون این ماشین رو برسی میکرد میگفت : مثل کفش ورزشی با پاشنه بلند میمونه که یه پسر ۱۱ ساله که از فیلم جنگ ستارگان خوشش میومده طراحی کرده😑