ظاهرا مشتریان بیامو و دیگر خریداران به شاسیبلند XM، علاقهای ندارند.
بیعلاقگی مشتریان همیشگی این برند به خرید XM تنها بهخاطر ظاهر نهچندان دلچسب آن نیست؛ XM چاق در هیچ سطحی موفق به راضی نگهداشتن خریداران و حتی سازنده نشده است. در بخش طراحی، XM خودرویی جسور اما نهچندان عامهپسند و حتی زشت یا کودکانه به شمار میرود. بهعنوان یک محصول لوکس هم راندمانی خشک دارد و عملکرد آن آزاردهنده محسوب میشود؛ بهعنوان یک خودروی اسپرت هم حس جاده را اصلا خوب به راننده منتقل نمیکند و تاحدی میتوان گفت خپل است. بهعنوان یک خودروی خانوادگی گران و غیرکاربردی است و بهعنوان یک مسابقهدهنده درگ در میان رقبای خود، خودروی سریعی قلمداد نمیشود. حتی سامانه هیبریدی آن هم رضایتبخش نیست.
برخی از خودروهای بیامو مانند M3 تورینگ با اختلاف زیادی بهعنوان بهترین خودروی کلاس خود برشمرده شده و برخی دیگر با وجود مشکلات متعدد، در بخشهای انگشتشماری موفق به برتری بر سایر رقبا میشوند. حتی شاسیبلند کوپه X6 جدید هم با وجود طراحی مانند همیشه عجیبش، راندمانی خوب دارد.
اما داستان درباره XM پرحاشیه فرق میکند. تمام کارهایی را که این شاسیبلند سایز بزرگ توانایی انجامش را دارد، توسط خودرویی دیگر بهشکلی بهتر انجام میشود. عملا بیامو در ازای فروش خودرویی که در هر پیچ واقعی یا خیالی از رقبا (مانند برادرش یعنی بیامو X5) عقب میماند، مبلغ یک صد و چهل و هشت هزار و شصت پوند انگلیسی طلب میکند.
اگر با یکی از مهندسان بخش توسعه XM روبهرو شوید، احتمالا به شما میگوید که ساخت این خودرو از وهله نخست طلسم و از سوی بخش بازاریابی وارد خط تولید شده است. بخش بازاریابی این شرکت انتظار داشت که با ترکیب دنیای X و M بیامو بتواند فرمول موفقیت X5M را تکرار کند. مهندسان بهترین تلاششان را با توجه به وضعیت خود انجام دادند اما نیروی توقف ناپذیرشان برای ارتقای ایده ناپخته XM کافی نبوده است.
همچنین بخوانید: نکات شگفتانگیز در بی ام و XM، از هندلینگ تا طراحی و امکانات
سال نوی میلادی در راه است و حتی رانندگان بیامو X4 که دسته راهنمای خودروشان را بهخاطر ساعتمچی بزرگشان نمیبینند هم در تلاش هستند تا دورانی خوش را برای خود بسازند. اما فارغ از تمام خودروهای خوب، متوسط یا بد باواریا، بهترین توصیفی که میتوان درباره این شاسیبلند بزرگ نوشت این است: بیامو XM شکست خورد. شاسیبلند یادشده کوچکترین شباهتی به گزینه دلخواه یک طرفدار M اسپرت و خبرنگاران خودرو ندارد؛ این داستان برای مردم نیز صدق میکند. در فصل سوم سال ۲۰۲۳، بیامو تنها چند صد دستگاه از آن فروخت که نسبت به فصل دوم روند نزولی را تجربه کرده بود.
بخش بازاریابی بیامو تصور میکرد که ایالاتمتحده، بازاری گرم و دلچسب برای XM باشد؛ چراکه مردمان آن سرزمین با ابعاد بزرگ و طراحی عحیب مشکل ندارد اما XM با وجود تخفیف ده هزار دلاری (که توسط نمایندگیها ارائه شده بود) هم بر دل خریداران بالقوه این برند ننشست. بیامو با تولید XM نشان داد که میتوان در ساخت یک شاسیبلند زیادهروی هم کرد. آلمانیها نشان دادند که میتوانند خودرویی بسازند که با وجود نشان بیامو روی کاپوتش، باز هم فروش ناامیدکنندهای را تجربه کند.
مدیر بخش M بیامو، «فرانک میل»، در مصاحبهای با مجله «تاپگیر» گفته که دلیل اصلی شکست XM، خرابکاری بیامو محسوب میشود. حال اشتباه آنها در معرفی این شاسیبلند چه بود؟ معرفی زودهنگام نسخه «لیبل رِد» ۷۵۰ اسب بخاری با نوارهای سرخرنگ زشت. ظاهرا وقتی مردم میدانند یک ساندویچ گرانقیمت میتواند بدمزه باشد، علاقهای به خریدن نمونه عادی آن هم ندارند. بنابراین XM به یک دستگاه پولسوزی تبدیل شد که برای سازنده خود نیز خیری نداشت. خودرویی که هرگز از آن بهعنوان یک بیامو M خوب یاد نخواهد شد؛ حتی نیمه خوب هم نبود. با این حال اگر به M5 تورینگ نگاه کنید، داستان کاملا متفاوت است. نظر شما درباره XM چیست؟ آیا بیامو واقعا در طراحی و ساخت XM زیادهروی کرده است؟
بهزاد
۶ دی ۱۴۰۲تاپ گیر !!! اون سه تا مجری دلقک که فقط بلدن مسخره بازی دربیارن یا اینکه سوار سه تا قراضه بشن برن ایسلند یا افریقا …اینا تخصسشو ندارن که درباره اینجور خودروها نظر بدن
MOHAMMAD
۶ دی ۱۴۰۲دقیقا
از زمانی که جرمی و هاموند و جیمز رفتن،تاپ گیر شبیه نقد و بررسی های اینستایی ایران شد
امیر
۶ دی ۱۴۰۲حتی به اسم Citroën XM هم رحم نکردن💔🗿
علی صفرپور
۷ دی ۱۴۰۲ربطی به برنامه تاپ گیر نداره. مجله تاپ گیر از متخصصها و ژورنالیستهای حرفه ای خودش استفاده میکنه. جرمی، جیمز و ریچارد هم خبرنگار حوزه خودرو بودن برای همین داخل مجله هم مینوشتن اما تو نسخه کنونی بجز کریس هریس، دو نفر دیگه نقشی در مجله تاپ گیر ندارن.
مهرشاد
۶ دی ۱۴۰۲از پراید ک دیگه بد تر نیست؟
ح
۶ دی ۱۴۰۲کفر نگو پراید راه ارتباط مستقیم با خداست 😁
باهاش تصادف کنی صاف میری کنار خدا 😂
علی صفرپور
۷ دی ۱۴۰۲هم قیمتش هم نیست که با اون مقایسهش کنیم
بهنام
۶ دی ۱۴۰۲کاملا مشخص بود که خودروی بیخودی تولید کردن . بقیه مدلهای جدید ب ام و هم چون کارشونو خوب انجام میدن خوب فروش میرن وگرنه اونها هم به این عارضه ی باد کردن تو انبار دچار میشدن . ب ام و باید به طراحی سنتی خودش برگرده و دست از لجبازی و تولید پوزه ی خوک بجای جلوپنجره برداره .
مهردادکمال
۶ دی ۱۴۰۲تاپ گیر غلط کرد
ناصر
۶ دی ۱۴۰۲یکی بدین به من با زبونم رینگاشو تمیز میکنم
۶ دی ۱۴۰۲منم رو رینگاش خرابکاری میکنم 😂♥️
Amir Ali Aventador
۶ دی ۱۴۰۲باید این حرفو از نظر طراحی زده باشن نه فنی
علی صفرپور
۷ دی ۱۴۰۲ظاهرا داستان فنی هم هست. بالاخره اونی که سوار شده اونا هستن نه ما 🙃
Zahid AMG. 2005
۶ دی ۱۴۰۲خیلی زشته این ماشین انگار یه دلقک با دماغ بزرگ هست🤡
پوریا چالش
۶ دی ۱۴۰۲بیایید ایران سوار سلطان elx 82شاسی پلمپ بشید 😂تا قدر ماشین خوب بدونید
علی صفرپور
۷ دی ۱۴۰۲اتفاقا این بررسی های منفی خوبه دوست عزیز. میدونن خواستن چیز بزرگ و بزرگ ارزو کردن ناشکری داشته های کنونیشون نیست. گمانم دوستان بررسی کننده این خودرو بر این باورن.
پیمان
۷ دی ۱۴۰۲صد البته موافقم چهره چاق زشت که به زبون کردی(حپول)میگیم ولی کاش خودروهای ایرانیو مقایسه میکردن با نامسلمونا دیگه ایمان میاری که به قول دوستمون رینگاشم لیس میزنیم
ماکان
۷ دی ۱۴۰۲سلام . از نظر من بی ام و XM خودروی خوبی هستش و با وجود اینکه می دانم که بهتر بود در یه سری از زمینه ها بهتر از رقبا باشه ، اما در هر صورت از نظر من بهتره که از یه شاسی بلند انتظار آنچنانی نداشته باشیم و بیشتر در حد استفاده برای کارهای روزمره ازش انتظار داشته باشیم .
ققنوس پر شکسته
۷ دی ۱۴۰۲لطف کنند یکی از همین بدترین مدل رو به من بدن واز ماشینهای عالی داخلی یکی بردارن
مرتضی
۷ دی ۱۴۰۲باسلام واحترام مطلب شماراخواندم بسیارعالی وبادقت وکارشناسان بودحقیقت ازکمپانی بی ام و بعیدبودچنین محصول زشتی
رامتین
۷ دی ۱۴۰۲واقعا بی ام و در طراحی این خودرو خصوصا عقبش بد کار کرد.
همایون
۱۱ دی ۱۴۰۲یکی از این زشتا بدن به ما
Otred
۲۵ دی ۱۴۰۲بعد از اینکه مشتریان علاقه ای پیدا نکردند
اقای منصوری کیت بی ام و xm رو تغییر داد!🔥
حیدری
۲۹ دی ۱۴۰۲سلام xm متاسفانه بعدا به مشکلات نرم افزاری برمیخوره.که علتش هم بی توجهی در مونتاژ سیمکشی داخل داشبورد هستش.
محمدرضا
۲۹ دی ۱۴۰۲سلام xm متاسفانه بعدا به مشکلات نرم افزاری برمیخوره.که علتش هم بی توجهی در مونتاژ سیمکشی داخل داشبورد هستش.
هادی
۳۰ دی ۱۴۰۲آقا مگر نمیگی بدترین خودروی سال … بابا همین بدترین رو هم بدین بیاد داخل مملکت تا مردم عشق و حال کنن