بامو آنقدر بهندرت از نام CSL استفاده میکند که محصولات سری RS پورشه در مقایسه با آنها مثل تویوتا کرولا به نظر میرسند. این نام که مخفف کوپهٔ اسپرت سبکوزن است، در طول تاریخ بامو فقط برای سه خودرو استفاده شده است. این نام برای اولین بار در کوپهٔ E9 CSL در دههٔ ۷۰ بکار رفت. این خودرو درواقع یک بامو CS بود که بهطور خاص برای پیروزی در پیستهای مسابقهٔ اروپا اصلاح و تقویت شده بود.
آن کوپههای CSL اکنون بسیار ارزشمند هستند و قیمت آنها از ۲۰۰ هزار دلار برای نمونههای معمولی تمیز آغاز میشود و در مدلهای خاص به ۳۰۰ هزار دلار میرسد؛ اما آن خودروها هرچند ارزش بالایی دارند ولی خیلی قدیمی هستند و طبق استانداردهای سال ۲۰۲۲ هرگز سریع نخواهند بود؛ اما غیر از E9 CSL، در تاریخ بامو دو کوپهٔ CSL دیگر هم وجود دارد که زوج جذابی محسوب میشوند زیرا از لحاظ سن، شخصیت رانندگی حتی قیمت به هم نزدیکتر هستند.
ما در مورد M3 CSL نسل E46 سال ۲۰۰۴ و M4 CSL سال ۲۰۲۲ صحبت میکنیم که دومی اوایل امسال معرفی شد. البته هرگز انتظار نمیرود که M3 سال ۲۰۰۴ در خط مستقیم یا دور پیست بتواند همپای M4 امروزی پیش برود یا گیربکس تک کلاچهٔ SMG پَدل شیفت آن احساسی مشابه گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مدرن Z4 داشته باشد اما اگر به نحوهٔ استفادهٔ خریداران از کوپههای CSL فکر کنید، فاصلهٔ بین آنها بسیار کمتر خواهد شد.
اکثر خریداران M4 CSL جدید از خودروی خود استفادههای روزمره نمیکنند. آنها این خودرو را میخرند تا صرفاً آخر هفتهها از پارکینگ خارج کنند و رانندگی مختصر و لذتبخشی با آن داشته باشند. همچنین اکثر این افراد، خودروی تولید محدود و خاصی مثل M4 CSL را برای سرمایهگذاری میخرند؛ بنابراین، اگر با این دید نگاه کنیم، M3 CSL سال ۲۰۰۴ رقیب خوبی برای نسخهٔ جدید خواهد بود.
اما بیایید نگاهی هم به اعداد و ارقام داشته باشم. بامو از M3 CSL تعداد ۱,۳۸۳ دستگاه تولید کرد که همهٔ آنها به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی S54 نسخهٔ معمولی M3 نسل E46 مجهز بودند. این موتور ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. CSL همچنین ۱۱۰ کیلوگرم هم سبکتر از M3 معمولی شده و از لاستیکهای چسبندهٔ میشلن کاپ استفاده میکرد. به لطف این ویژگیها، کوپهٔ تولید محدود قدیمی بامو ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید.
از سوی دیگر، M4 CSL به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است، ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و تنها ۱۰۰۰ دستگاه از آن ساخته میشود. تا اینجا، دو کوپهٔ CSL بامو بسیار باهم متفاوت هستند اما هردو فاقد صندلی عقب بوده و برای کاهش وزن بهطور گستردهای از فیبر کربن استفاده کردهاند. همچنین قیمت M4 CSL جدید از ۱۴۰,۸۹۵ دلار آغاز میشود که تقریباً همان مبلغی است که امروزه باید برای خرید یک M3 CSL قدیمی تمیز پرداخت کرد.
بهعنوانمثال، بهترین نمونههای این خودرو مثل نمونهای که با کارکرد ۴,۳۰۰ کیلومتری در تصاویر میبینید، بیش از ۱۶۰ هزار دلار قیمت دارند؛ اما چرا باید برای خرید یک خودروی قدیمی کارکرده بیشتر از نمونهٔ جدید و صفرکیلومتر پرداخت کرد؟ خب دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. شاید کسی وزن سبکتر M3 که حدود ۲۷۰ کیلوگرم از M4 کمتر است را دوست دارد یا برخی پیشرانهٔ تنفس طبیعی جذاب E46 را ترجیح بدهند. همچنین M3 CSL یکی از بهترین کوپههای تولیدی تاریخ محسوب میشود و قطعاً خیلیها دوست دارند نشستن پشت فرمان آن را تجربه کنند.
بااینهمه، قطعاً M4 CSL جدید از همه لحاظ کیلومترها از همتای قدیمی خود بهتر است و شاید برخی حاضر نباشند بیش از ۱۵۰ هزار دلار برای خرید خودرویی متعلق به حدود دو دهه پیش با تنها ۳۶۰ اسب بخار قدرت پرداخت کنند؛ بنابراین، در این رابطه هیچ انتخاب درست یا غلطی وجود ندارد و همهچیز به سلیقهٔ افراد بازمیگردد؛ بنابراین، شما کدامیک از این دو کوپهٔ جذاب و خاص باواریا را انتخاب میکنید؟
Nima
۳ آبان ۱۴۰۱هر دو نسخه رو دوست دارم بنظرم ارزش این بی ام و ها بیش از قیمتیه که در حال حاضر دارن
amir1400
۳ آبان ۱۴۰۱زیاد از m4 csl خوشم نمیاد ، فکر میکردم یه چیزی میشه در حد m5 cs ولی به گرد پا m5 هم نمیرسه نه فقط تو درگ بلکه تو پیست هم m5 سریع تره
R@min
۳ آبان ۱۴۰۱m5 cs ده ثانیه از این ماشین کندتره. تایم درگ هم معیار برتری یه محصول نیست اونم وقتی یه نمونه ۴ چرخ محرک با تک دیفرانسیل مقایسه میشه.
PURIYA
۳ آبان ۱۴۰۱M5 cs تایم رسمی توسط خود بی ام و نزده ولی csl فک کنم توسط خود بی ام و اندازه گیری شده دوست عزیز و باید بگم اکثر خودرو های پیست محور در جاده خیلی خوب عمل نمی کنن و شاید دلیل تایم M5 cs هم این باشه که بی ام و رو پیست محور بودنش مانور نداده
R@min
۳ آبان ۱۴۰۱پوریا جان دو تا نکته رو در نظر نگرفتی.
اول اینکه چرایی تایم زدن به طور رسمی با m4 و عدم تایم زنی با m5cs. استراتژی پشت این موضوع برمیگرده به بها دادن بیشتر بیمر به موتورهای شش سیلندرش تا با این بازی ها مخاطب رو قانع کنه که نمونه شش سیلندر از هشت سیلندر بهتره و با دلیل این موتورهارو کنار بزاره دقیقا همون کاری که با موتورهای ده سیلندرشون کردن.
نکته دوم m5cs کاملا پیست محوره و اتفاقا این m4csl هست که کار زیادی روش نشده اگر به مشخصات آیرودینامیکی و ادوات فیبر کربنی دقت کنی متوجه این موضوع میشی اما چون cs سدان هست بخاطر ساختار به طور حتم کندتر هست چون مجله اسپرت اتو با m4 competition هم تایم زد که اون هم یک ثانیه از m5cs سریع تر بود.
REZA
۳ آبان ۱۴۰۱صد درصد ام4 جدید با احترام به ام 3 قدیمی و دوست داشتنی
امین
۶ آبان ۱۴۰۱عیار عشق ماشین همینجا مشخص میشه. !!!
احمدرضا
۳ آبان ۱۴۰۱بدون هیچ شک و تردیدی زیبای تکرار نشدنی E46
ارزش مادیشونم ۲۰ سال دیگه میبینیم چند چندن
برقیه جارو برقی
۳ آبان ۱۴۰۱واقعا زیبا
بی خیال اسم
۳ آبان ۱۴۰۱عشق خالص🤩😍🤩🤩🤩
MohammadE9
۳ آبان ۱۴۰۱درود
چقدر دلم برای یه ماشین تنفس طبیعی خوش صدا با لذت رانندگی بی نهایت از بی ام و تنگ شده
خودروسازی که همه اون رو به احساس فوق العاده فرمان و هندلینگ چشمگیر میشناسن در حال حاضر به سیستم های کمک راننده ی بیشتر ، صدای مصنوعی کابین و … رو آورده
Royal Driver UK 70
۳ آبان ۱۴۰۱لذت رانندگی که ام۵ های قدیمی (مخصوصا ای۶۰ که وی۱۰ بود) و سری ۳ قدیمی داشتن الان هیچ کدوم از بیمر های جدید ندارن، امیدوارم روزی قدیمیاش گیرم بیاد….
Mani
۹ آبان ۱۴۰۱E39 هم خیلی خوب بود
NAVID۰۰۹۸
۳ آبان ۱۴۰۱۲۰ سال پیش چی بوده ، امروز چی هست !
دیگه هیچی سرجاش نیست !
قشنگ طراحی از سر عشق و علاقه به خودرو و کار اجباری را میشه در تفاوت نسلها دید !
حالا این که خوبه ، اون سری ۲ که دیگه نهایت فلاکت باواریاییهاست 🤦♂️💩🤯 !
Payfast
۳ آبان ۱۴۰۱ولی واس من حتی این طراحی جدیدا هم قشنگن مخصوصا i7
AMD
۳ آبان ۱۴۰۱E46
امیرحسین
۳ آبان ۱۴۰۱فقط سری ۳ هر مدلش میخواد باشه
❤BMW❤
۳ آبان ۱۴۰۱وایییی
گلبم گرفت
خدایا ما را به اینا برسان
ارزش معنوی M3csl خیلی بالاست 💔
امیر
۳ آبان ۱۴۰۱من شخصا تمام مدل های بی ام و رو دوست دارم
خودم یه ۳۱۸ ۲۰۱۸ پلاک اروند دارم
هرچند موتورش ۳ سیلندره ولی حرف نداره
بی ام و
وحید اسماعیل نسب
۳ آبان ۱۴۰۱M3 E46 بعد از ۱۸ سال هم هنوز هم زیبا و دلربا است
Hadi
۴ آبان ۱۴۰۱E46 👌🏼😍
پدرام
۴ آبان ۱۴۰۱e46 رو ببین بدون شلوغ کاری و زرق و برق الکی چقدر جذابه اما چند سال دیگه این فیس جدید m4 برا خود ب ام و هم خسته کننده میشه وقتی زیاد خطوط و اغراق بیاری تو طراحی تاریخ مصرف هم انگار باهاش میاد، اما e46 رو ببینید هنوز جذابه
علی
۴ آبان ۱۴۰۱انتخاب من m3e46csl 😍