بی ام وپورشهلندروور-رنجروور

نبرد آفرود بین سه شاسی بلند لوکس قدیمی 6 هزار دلاری، کاین، X5 و رنجروور

سه شاسی‌بلند لوکس قدیمی ساخت ب‌ام‌و، پورشه و لندروور در یک رقابت آفرود جذاب با چندین چالش مختلف و دشوار به مصاف هم رفته‌اند.

مالکین شاسی‌بلندهای لوکس معمولاً با خودروهای خود به دلیل ترس از آسیب دیدن به آفرود نمی‌روند. علاوه بر این، بسیاری از شاسی‌بلندهای امروزی برای خارج از جاده ساخته نشده‌اند. بااین‌حال، ویدئویی از تیم کارواو نشان می‌دهد که حتی شاسی‌بلندهای لوکس هم بیشتر از چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند توانایی آفرود دارند. البته این خودروها که هر سه از شاسی‌بلندهای لوکس سطح بالای اوایل دههٔ ۲۰۰۰ هستند، در زمان تولید گران‌قیمت بودند ولی حالا هر سه باهم مجموعاً تنها حدود ۵ هزار پوند معادل ۶ هزار دلار ارزش دارند.

بیایید ابتدا به خودروها آشنا شویم. اولین شرکت‌کننده پورشه کاین S نسل اول است که زیر کاپوت یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی دارد. خروجی این موتور اعداد قابل‌احترام ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. در سینهٔ ب‌ام‌و X5 که آن‌هم از نسل اول است مثل پورشه یک موتور V8 تنفس طبیعی البته با حجم ۴.۴ لیتر قرار گرفته است که ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در اینجا نیز یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک نیرو را به هر چهارچرخ می‌فرستد.

رنجروور حاضر در این رقابت اما که از نسل سوم است، بجای موتور V8 تنفس طبیعی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل ساخت ب‌ام‌و با تنها ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم این نیرو را به هر چهارچرخ می‌فرستد؛ اما نگاهی هم به قوانین این چالش‌های آفرودی داشته باشیم. در هر مسابقه، برنده سه امتیاز، خودروی دوم دو امتیاز و شاسی‌بلند آخر یک امتیاز می‌گیرد. اگر خودرویی نتواند چالش را به پایان برساند نیز هیچ امتیازی کسب نخواهد کرد. در آخر، شاسی‌بلندی که بیشترین امتیاز را دریافت کند برندهٔ رقابت خواهد شد.

چالش اول نسبتاً ساده است. این یک مسابقهٔ درگ در مسیر خاکی سربالایی است که از یک گودال گِلی آغاز می‌شود. در اینجا از همان ابتدا پورشه جلو می‌افتد و ب‌ام‌و پشت سر آن ادامه می‌دهد اما رنجروور که کمترین قدرت و بیشترین وزن را دارد، نمی‌تواند در برابر ژرمن‌های V8 حرفی برای گفتن داشته باشد و آخر می‌شود. چالش بعدی توانایی مانور شاسی‌بلندها را در یک مسیر تنگ U شکل از بین درختان و با گودال‌های آب نشان می‌دهد. ابتدا رنجروور با شعاع چرخش ۱۱ متری وارد میدان می‌شود و مسیر را در ۱۶.۲۰ ثانیه طی می‌کند. سپس ب‌ام‌و با شعاع چرخش ۱۲ متری پس از ۱۶.۲۵ این چالش را تکمیل می‌کند و با اختلاف جزئی در پس رقیب بریتانیایی قرار می‌گیرد. درنهایت نیز پورشه وارد عمل می‌شود و به دلیل مشکل در هنگام پیچیدن، با ثبت زمان ۱۶.۵۵ ثانیه نمی‌تواند جایگاهی بهتر از سوم کسب کند.

نبرد بعدی در پایین رفتن از شیب است که هر سه خودرو نسبتاً خوب عمل می‌کنند اما بازگشت از همین مسیر گل‌آلود اصلاً آسان نیست و رنجروور در نیمهٔ راه می‌ماند. کمک دو خودروی دیگر نیز فایده‌ای ندارد و هر سه ماشین برمی‌گردند تا مسیر خشک کناری را امتحان کنند. در اینجا کاین به‌راحتی و سریع‌تر از همه به بالای شیب می‌رسد درحالی‌که مثل درگ اول، ب‌ام‌و دوم و رنجروور سوم می‌شود. چالش مرحلهٔ بعدی که پیمودن یک مسیر بسیار ناهموار است، برای سنجش توانایی سیستم تعلیق و همین‌طور فاصله خودروها از زمین در نظر گرفته شده است. در اینجا رنجروور به لطف بیشترین فاصله از زمین (۲۳۱ میلی‌متر) و تعلیق بادی که هنوز هم به‌خوبی کار می‌کند، بهترین عملکرد را دارد درحالی‌که کاین با ۲۱۷ میلی‌متر فاصله از زمین آخر می‌شود. ب‌ام‌و نیز که کمترین فاصله از زمین را دارد، بازهم در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

حالا مجموع امتیاز هر سه خودرو برابر می‌شود تا نتیجهٔ کل رقابت به دو چالش آخر گره بخورد. در ابتدا، خودروها باید از یک مسیر شیب‌دار سنگلاخی و لغزنده بالا بروند. در میانهٔ این مسیر رنجروور از حرکت بازمی‌ماند و نمی‌تواند مرحله را به آخر برساند اما کاین بازهم به لطف قدرت بالای خود پیروز می‌شود و ب‌ام‌و همچنان دوم است؛ بنابراین، رنجروور که هیچ امتیازی در این مرحله نمی‌گیرد، باید عقب‌ماندگی خود را در چالش آخر جبران کد که عبور از روی صخره‌های سنگی است. آیا شاسی‌بلند بریتانیایی که به برخورداری از توانایی‌های آفرود بالا شهرت دارد موفق به انجام این کار می‌شود؟ پاسخ این سؤال را خودتان در ویدئوی زیر ببینید ولی بدانید که این چالش‌های آفرودی سخت آسیب‌دیدگی جدی خودروها در قسمت‌هایی مثل سپرها، رکاب‌ها و چرخ‌ها را به دنبال داشت.

مشخصات فنی

پورشه کاین S

ب‌ام‌و X5

رنجروور

پیشرانه ۴.۵ لیتری V8 ۴.۴ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توربودیزل
قدرت ۳۳۵ اسب بخار ۲۸۶ اسب بخار ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۴۴۰ نیوتن متر ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۲۴۵ کیلوگرم ۲۰۸۵ کیلوگرم ۲۵۰۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    خاطرات اونا آرزوی ماست

    موافقم 105
    مخالفم 1
  2. OM.01

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (546 ديدگاه)

    5هزار پوند!🗿
    پورشه کاین 2009یا 2010نسل اول با کاکرد 3رقمی تو ایران 3.5 الی4 میلیارد قیمت داره.مدل 2012 و2013که نسل دوم حساب میشه هم 2 برابر نسل اول قیمت داره! البته دوستان زحمت کشیدن کم راه رفتن کاکرد 2 رقمی هست!

    نه شما فقط میخواهید ل.خ.ت شید.
    آره بابا ما میخواهیم فقط ل.خ.ت شیم اصلا خونه،ماشین،گوشی،تلویزیون،فرش،یخچال لپ تاپ،تفریح،مدارس خوب،شغل خوب،درآمد خوب،غذای خوب،آرامش،رفاه اصلا اینا هیچی. آره ما فقط میخواهیم ل.خ.ت شیم.

    موافقم 150
    مخالفم 10
    1. OM.01

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (546 ديدگاه)

      الان یه عده که تازه با دنیای خودرو آشنا شدن میان غلط املایی میگیرن و میگن 3 رقم که میشه زیر هزارتا ! درجواب اون دوستان باید بگم که منظورم 3 رقم، 3رقم با یکان نیست بلکه با هزارگان هست چون برای یه ماشین کاکرد زیر هزار اصلا به چشم نمیاد.منظورم از کاکرد 2 رقمی یعنی 10 الی 90هزار کیلومتر و 3 رقمی هم بالای 100هزارتا.

      پ.ن= فقط عاشق اونایی هستم که کامنت بالام دیس دادن😍!🗿🗿

      موافقم 88
      مخالفم 7
  3. Si

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    اون رنجروور رو تو ایران نداریم ولی اون پورشه مدل 2010 2009 توی اینجا 3 میلیارد اون بی ام و هم نسل دومش زیر 10 نمیدن بخاطر واردات بسیار محدود شاید نسل اول می‌بود هم 2 3 تومن

    موافقم 62
    مخالفم 4
    1. TML BN

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      چرا رنجروور این نسل به طور بسیار محدود موجوده
      ماشین هایی که تو بالا شهر تهران پیدا میشن تو قبرستون های کشور های جهان اول پیدا میشن
      تمام خودرو های لوکس ما اندازه شپش هم واسه اونا ارزش ندارن
      از چینی هامون
      تا کره های ۲۰۰۸ یکو نیم میلیاردی و آلمانی های ۲۰۰۸ ۳ ۴ میلیاردی

      موافقم 61
      مخالفم 2
  4. مهردادکمال

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    رنجرور به لطف تغییرات اندک هنوز مدرن جلوه میکنه

    موافقم 35
    مخالفم 3
    1. امیر حسین

      ۱۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      سلام دوستان من بین خرید میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل و هوندا CR-Vو تویوتا راوفور و لکسوسnx300و رنو کولیوس و پرادو2007 شک دارم

  5. زیزیگولو

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    همه جای دنیا شاهد ماشینای لوکسو جدید هستیم که جایگزین ماشینای لوکس قدیمیو کلاسیک شدن ولی با این وجود بازم ماشینای لوکس قدیمیو کلاسیک با تعداد کم تو خیابونا دیده میشن که البته استفاده کمتر از ماشینای لوکس قدیمی و کلاسیک به معنی فراموش کردن اونا نیستش چون حتی بعضی از این ماشینا قیمت بالاتریم نسبت به ماشینای لوکس جدید دارن و کسایی هستن که علاقه خاصی به ماشینای لوکس قدیمی و کلاسیک دارن و این ماشینا رو با هزینه های بالا و سنگین خریداریو نگهداری میکنن

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. sina

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    لازمه بگم که سه تاشونو 5000 پوند گرفته ینی دونه ای 1600-1700 تا:)
    به عبارتی 70-80 میلیون

    موافقم 44
    مخالفم 2
  7. حسین

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    این چه کشوری هست که قیمت ماشین اینقدره؟
    خیلی از کشور ها دیگه اینقدر کم نیس!

    موافقم 14
    مخالفم 14
    1. REZA

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (134 ديدگاه)

      توی بریتانیا چونکه فرمان راست هست معمولا از کشورهای دیگه اروپایی ارزونتره چون دست دومش همه جا مشتری نداره مخصوصآ توی اروپا

      موافقم 30
      مخالفم 1
  8. یوسف

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    اووک 2017 پلاک ملی فکر میکنین چقدره…… باورتون میشه 38 میلیارد ناقابل……

    موافقم 29
    مخالفم 1
  9. یوسف

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    همین رنجرور با موتور 4.4 مدل 2005پلاک ملی حدودا 17تا 20 میلیارد قیمت داره

    موافقم 19
  10. Hamid3x

    ۱۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    اینجا پاترول 2 در، چپی کف پوسیده موتور باز شده رو زیر 200 تومن نمیدن اونجا پورشه و رنج روور، و بی ام و 5 هزارتا

    اه زندگی

    موافقم 26
  11. datsun

    ۱۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3944 ديدگاه)

    X5 نسل اول هم در واقع یه رنجرور در پوست بی ام و بود،

    موافقم 11
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا