هر وقت اسم سدان کوپه آورده میشود عمدتاً به یاد بنیانگذار این کلاس یعنی مرسدس بنز CLS افتاده و سپس آئودی A7 و بامو سری ۶ گرن کوپه به ذهن میرسند. در بحث مقایسهها و رقابتهای خودرویی نیز اکثراً این سه سدان کوپهٔ مطرح بازار حضور دارند. ولی نباید فراموش کرد که دو سازنده از بین سه خودروساز آلمانی مذکور یعنی آئودی و بامو سدانهای کوپه را در کلاس کوچکتری هم عرضه کرده و این رقابت را به کلاسی پایینتر کشاندهاند. پیشگام ساخت سدان کوپهٔ کامپکت آئودی با مدل A5 اسپرت بک بود و سپس بامو نیز با عرضهٔ سری ۴ گرن کوپه به رقابت با آئودی پرداخت درحالیکه مرسدس بنز در این کلاس نماینده ندارد؛ بنابراین این بار جدال سدانهای کوپه را در ردهٔ کوچکتری برگزار کردهایم.
آیا بامو سری ۴ گرن کوپهٔ تازهوارد میتواند راه سری ۴ کوپه را ادامه داده و رقیبی جدی برای آئودی باشد؟ عضو جدید خانوادهٔ سری ۴ بامو یعنی گرن کوپه ادعا میکند که قابلیتهای یک ماشین سدان را با ویژگیهای یک کوپه ارائه میکند؛ بنابراین اگر خواهان سری ۴ کوپه هستید اما به یک سری ۳ سدان هم برای سفرهای خانوادگی نیاز دارید ولی پارکینگتان برای دو خودرو جا ندارد و یا نیاز به خودرویی با قابلیتهای یک هاچبک دارید اما نیازمند فضای جادار یک سری ۳ گرن توریزمو هستید، سری ۴ گرن کوپه خودروی مناسبی برای شما خواهد بود.
بااینحال بامو کمی دیر وارد کلاس کوپههای چهاردر کوچکشده است زیرا آئودی با A5 اسپرت بک بهخوبی این کلاس را تأسیس کرده و باوجودی که ۷ سال از عرضهٔ آن میگذرد اما هنوز هم یک مدعی زیبا و پرقدرت است. البته بهتازگی نسل جدید A5 کوپه رونمایی شده اما هنوز نسخهٔ اسپرت بک آن معرفی نشده است. پس بنابراین توضیحات کدامیک از این دو خودرو در رقابت امروز ما پیروز خواهند شد؟
فضای صندوق بار
حجم صندوق بار هر دو خودروی مورد آزمایش معادل ۴۸۰ لیتر است که تقریباً با A4 و سری ۳ یکسان است اما به دلیل اینکه هر دو خودرو از نوع لیفت بک هستند ، دهانۀ صندوق بار آنها بزرگ بوده و بارگیری بسیار راحتتر صورت میگیرد.
طراحی
هر دو خودرو در تلفیق طراحی سدان با کوپه موفق بوده و در این زمینه بسیار شبیه به هم عمل کردهاند. بااینکه بامو ۲ میلیمتر ارتفاع کمتری نسبت به آئودی دارد اما در کل هر دو خودرو طراحی منظمی داشته و جریان خط سقف بهخوبی به شیوهٔ فست بک با درِ صندوق تلفیقشده است.
گیربکس
هر دو خودرو بهصورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعتۀ دستی ارائه میشوند اما بامو برای گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک در سری ۴ گرن کوپه ۱۵۵۰ پوند مطالبه میکند درحالیکه در A5 اسپرت بک دیفرانسیل جلو گیربکس CVT Multitronic با قیمت ۱۴۸۰ پوند ارائه میشود. البته میتوان در نسخهٔ چهارچرخ محرک کواترو گیربکس بهتر S-Tronic دوکلاچه را سفارش داد.
نتیجه
رتبهٔ اول بامو سری ۴ گرن کوپه
بامو سری ۴ گرن کوپه ترکیب واقعاً جذابی را ارائه کرده است. این خودرو هزینههای نگهداری پایین، راحتی مناسب و کیفیت ساخت خوب سری ۳ را با استایل سری ۴ ارائه میکند بدون آنکه کاربردی بودن خودرو فدا شده باشد. بااینحال ما نسخهٔ استاندارد دیفرانسیل عقب این خودرو را به نمونهٔ چهارچرخ محرک XDrive به دلیل جلوگیری از افزایش قیمت خودرو ترجیح میدهیم.
رتبهٔ دوم آئودی A5 اسپرت بک
آئودی A5 اسپرت بک برای مدتها حکمران کلاس کوپههای ۴ در کامپکت بوده است اما کمکم سن بالای آن نمایان شده است. A5 اسپرت بک نه رانندگی خوب سری ۴ گرن کوپه را دارد، نه در داخل به هوشمندی آن است و مسلماً نه به زیبایی گرن کوپه است. البته احتمالاً با آمدن نسل جدید A5 اسپرت بک اوضاع تغییر خواهد کرد. بااینحال هنوز هم اختلاف میان این دو خودرو کم است و A5 اسپرت بک پیشنهاد مناسبی برای کسانی است که به دنبال جایگزین جذابی برای یک سدان کامپکت هستند و همچنین به یک A7 کوچکتر نیاز دارند.
مشخصات فنی
بامو 420d گرن کوپه | آئودی A5 اسپرت بک ۲.۰ TDI | |
قیمت پایه | ۳۳,۲۹۵ پوند | ۳۲,۱۷۰ پوند |
قیمت نمونهٔ مورد آزمایش | ۴۰,۲۶۰ پوند | ۳۶,۹۳۰ پوند |
فاصلهٔ بین دو محور | ۲.۸۱ متر | ۲.۸۱ متر |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۶۴/۱.۸۲/۱.۳۹ متر | ۴.۷۱/۱.۸۵/۱.۳۹ متر |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزل | ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزل |
قدرت | ۱۸۱ اسب بخار | ۱۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۰ نیوتن متر | ۳۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
ظرفیت باک | ۵۷ لیتر | ۶۳ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۸۰ لیتر | ۴۸۰ لیتر |
وزن خالص | ۱۶۶۰ کیلوگرم | ۱۵۱۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر | ۸.۱ ثانیه | ۸.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۵ کیلومتر در ساعت | ۲۳۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر | ۷ لیتر در صد کیلومتر |
منبع: AutoExpress
arash66
۶ تیر ۱۳۹۵تست بی ام و سری 4 گرن کوپه با A5 اسپرت بک نسل اول در حال حاظر دیگه اشتباهه.
ائودی نسل دوم a5 اسپرت بک رو بزودی معرفی میکنه و می بایست اخرین مدل بی ام و رو با مدل جدید ائودی مقایسه کرد.
Nima
۶ تیر ۱۳۹۵کلاس خودرویى جالبى هست! سدان کوپه…
مشخصات این کلاس: دیفرانسیل جلو و ۴ درب موتور بهینه ۲ لیترى و قیمت مناسب!!!
آخه این مشخصات بیشتر مال یه سدان خانوادگى معمولى مثل هوندا آکورد یا امثالش هست.
ماشین کوپه باید دیفرانسیل عقب(میدونم اینا ۲ دیفرانسیل هم دارن ولى توى مدل پایه باید دیفرانسیل عقب باشن به نظرم نه جلو) ، ۲ درب ، موتور قدرتمند ، شتاب درخور یه ماشین کوپه داشته باشه. اینا ندارن هیچ کدوم رو.
teddy
۶ تیر ۱۳۹۵ب ام و که دف عقبه :| فقط ایکس ۱ فک کنم جلو باشه تو ب ام و ها
Parvaz
۷ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز به قول دوستمون همه ی مدل های بی ام و دف عقب هستن بجز ایکس وان ، یکی از برتری های سری ۴ به ائودی هم همین دف عقب بودن هستش، خدایی این بی ام و با این موتور های کم حجم ۲لیتری با شتاب ۶ ثانیه حرفی واسه گفتن نمیذاره
hamidreza123
۷ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز شتابش طبق اعلام شرکت سازنده 8.1 ثانیه است که در عمل شتاب واقعی میشه 9.5 مدل بنزینی هم شتاب واقعیش 7.2 ثانیه
احمد باقری
۶ تیر ۱۳۹۵به نظرم آئودی در طراحی، نمیتونه با بی ام دبلیو رقابت کنه، بی ام دبلیو یه چیز دیگه است
Sajjad Ahmadi
۶ تیر ۱۳۹۵توی آلمانی ها، آئودی رو خیلی دوست دارم
یو اس اس اینترپرایز
۶ تیر ۱۳۹۵هردو بی نظیر هستن
مقایسه خودرو مخصوصا هردو المانی باشن سخت
Hamid...Audi
۷ تیر ۱۳۹۵به نظرم بهتر بود صبر میکردن و با نسل جدید A5 مقایسه میکردن…چون هم از لحاظ طراحی خیلی بهبود دشته هم از نظر فنی.
omid
۸ تیر ۱۳۹۵اول مطلب گفته شده مرسدس بنز خودرویی توی این سگمنت نداره، درصورتی که CLA مال همین سگمنت هست !