طراحی بامو در طول سالها روند تکامل خود را طی کرده است و این موضوع را بهویژه از طرحها و رندرینگهای اولیه میتوان دریافت. این طرحهای خلاقانه در بخش طراحی بامو قابلدسترسی هستند و به نوعی، شناسنامه طراحیهای این خودروساز به شمار میروند. در ادامه، برای بررسی بیشتر با آدریان فان هویدانک (Adrian van Hooydonk)، رئیس بخش طراحی بامو همراه میشویم.
اندرونی بامو آکنده از ۵۰ سال طرح و تصویر است که بعضی از آنها را حتی خود «هویدانک» هم تاکنون ندیده است. بامو ۵۰۷ مدل ۱۹۵۶-۵۹«هویدانک» درباره این مدل میگوید:
بامو مدل ۱۹۶۲-۷۱این اولین چیزی بود که از تیم خود خواستم به دنبال آن بروند. خودرو توسط البرشت گراف گوئرتز (Albrecht Graf Goertz) که یک طراح متولد آلمان بود، طراحی شده. نکته جالب در مورد این مدل این است که طراحی آن نه در مونیخ، بلکه در نیویورک انجام شد. حل و هوای سال ۱۹۵۰ میلادی است و شما میتوانید برخی تأثیرات ایالات متحده را بر این بامو مشاهده کنید. چنین چیزی را هرگز نمیتوانستید از آلمان قبل از جنگ جهانی داشته باشید. ولی در نیویورک، همهچیز مدرن، جدید و بزرگ بود.
نئو کلاس سدان بامو تقریباً ورشکست شده بود که هربرت کوآنت (Herbert Quandt) در اواخر سال ۱۹۵۹ میلادی در این کمپانی سرمایهگذاری کرد و با کمک به تولید «نئو کلاس» یا کلاس جدید، جان دوبارهای به بامو بخشید. «فان هویدانک» در این رابطه میگوید:
بامو یک دپارتمان طراحی، به معنای واقعی نداشت. طراحی، اگر بشود نام آن را «طراحی» گذاشت، بخشی از مهندسی بدنه بهشمار میرفت.
یک مشاور خارجی از ایتالیا، جیووانی میچلوتی افسانهای (Giovanni Michelotti) اولین طرحها را بر روی کاغذ پیاده کرد و سپس آنها را با همکاری ویلهلم هافمیستر (Wilhelm Hofmeister) شکل داد. هافمیستر کسی است که بر طراحی المان «کینک» در عقب خودروها تأثیر گذاشت و آن را تبدیل به یکی از الفبای اساسی طراحی بامو کرد.
بامو ۱۶۰۲-۲۰۰۲ مدل ۱۹۶۶-۷۷
این مدل، نگاه خیلیها را در امریکا به سمت بامو جلب کرد؛ مخصوصاً مکس هافمن (Max Hoffman)، وارد کننده امریکایی که حتی پیشنهاد کرد که از موتور بزرگتر ۲ لیتری در این خودرو استفاده شود. «فان هویدانک» میگوید:
بامو سری ۳ مدل ۱۹۷۵-۸۳جورج برترام (Georg Bertram) خالق طراحی ۲۰۰۲ بود. هر گونه جزئیاتی را که در طرح اولیه مشاهده میکنید، دقیقاً همان چیزی است که در خودروی نهایی دیده میشود.
بامو برای این مدل بهخاطر طرحی از پال براک (Paul Bracq)، رئیس بخش طراحی متولد فرانسه بامو، طرحی از گئورجتو جوجارو (Giorgetto Giugiaro) را از ایتالدیزاین رد کرد. «پال براک» کسی است که کانسپت توربو ۱۹۷۲ را نیز طراحی کرده است. این طرح اولیه بر روی کاغذ کانسون با زغالهای رنگی و ماژیک اجرا شده است. رئیس کنونی بخش طراحی بامو، در حالی که طرح «براک» را در هوا تکان میدهد، میگوید:
بامو سری ۳ مدل ۱۹۹۰-۹۹روند این طراحی با گرد و خاک زیادی همراه بوده است؛ شما طرح اولیه را دریافت میکنید و سپس به نتیجه نهایی نزدیک میشوید.
پینکی لی (Pinky Lai)، طراح مشتاق اهل هنگکنگ، از فورد به بامو آمد تا با بویکه بویر (Boyke Boyer)، رئیس اتریشی بخش طراحی در آن زمان، برای این مدل همکاری کند. «فان هویدانک» در این زمینه میگوید:
بامو X5 مدل ۱۹۹۹-۲۰۰۶این سری ۳ مدلی بود که به نوعی انقلابی در طراحی بامو بهوجود آورد.
کریس چاپ امریکایی (Chris Chapman)، کسی بود که ایسوزو را به مقصد استودیوی طراحی DesignworksUSA در کالیفرانیا ترک کرد. وی در این استودیوی طراحی بامو، اولین طراحیهای X5 را انجام داد. «فان هویدانک» در این زمینه اشاره میکند:
بامو Z4 مدل ۲۰۰۲-۰۶به خاطر دارم که برنامهای هیجانانگیز را برای طراحی این مدل داشتیم؛ چرا که تا آن زمان، هرگز یک بامو با این ارتفاع ساخته نشده بود. ولی در حال حاضر، از X1 گرفته تا X5، شاسیبلندها یکسوم تجارت ما را تشکیل میدهند.
آندرس وارمینگ (Anders Warming)، طراح Z4، کسی است که در حال حاضر ریاست دپارتمان طراحی مینی را برعهده دارد. «فان هویدانک» در مورد طراحیهای «وارمینگ» میگوید:
من همیشه سبک طراحی وی را دوست داشتهام؛ قوی، نوکتیز و تهاجمی و در عین حال، جذاب.
این طراحی، یکی از موفقترین تفسیرها از کانسپت انقلابی «سطوح آتشین» از کریس بنگل (Chris Bangle) بوده است.
بامو i8 مدل ۲۰۱۴ تاکنونماریو ماجدانزیچ (Mario Majdandzic)، طراح اهل کرواسی، در پشت طراحی مدل اسپورت i8 با پیشرانه هیبریدی بوده است. «فان هویدانک» در این زمینه به خاطر میآورد:
پنلهای شناور، سطوح تمیز و شفافیت، چیزهایی است که در این طرح اولیه دیده میشوند و خودروی تولیدی نیز همین موارد را منعکس میکند.تمام بخشهای این کانسپت از یک دیدار «ماجدانزیچ» از استودیوی بامو بهدست آمد. سپس در سنگاپور آن را برای توسعه یک زبان طراحی جدید برای خودروی سبز جدیدمان استفاده کردیم.
محمد
۱۸ خرداد ۱۳۹۴واقعا طراحی های خودروسازهای آلمانی و ایتالیایی حرف نداره واقعا قیافه ماشیناشون یه کلاس بالاتر از سایر خودرو های دیگر کشور هاست
محمد
۱۸ خرداد ۱۳۹۴دوست دارم با یکی از طراحان ایران خودرو و سایپا هم مصاحبه کنند یا حداقل دنبالش بگردن ببینن چنین کسی وجود خارجی داره یا نه ؟! اصلا میدونن طراح یعنی چی ؟! و اگر چنین کسی به فرض یک درصد هم پیدا شد ازش راجع به اندیشه پشت مدل های مختلف پراید سوال بشه که چرا یکی صندوق داره یکی نداره یا تفکر پشت تغییر چهره چراغ ها چیه؟! این ایده ی ناب یک ماشین با چراغ های متفاوت از کجا گرفته شده؟! و در آخر منظور از سایپا در اندیشه متفاوت چیست؟!!
amir
۱۸ خرداد ۱۳۹۴کشور مونتاژ کننده که طراح نمی خواد
TerraByte
۱۸ خرداد ۱۳۹۴(( اندیشه پشت مدلهای مختلف پراید))
اصلا با این حرفت داغونم کردی!! خیلی وقت بود انقدر نخندیده بودم :)))
رضا
۱۸ خرداد ۱۳۹۴من که عاشق سری 6 گرن کوپه هستم توی ب ام و
ولی نمیدونم چرا از طراحی های کریس بنگل حرفی زده نشد که انقلاب واقعی طراحی بود و هنوزم که یه 530 ده سال قبل رو میبینم به وجد میام از ین الهه زیبایی…. درست برخلاف بسیاری از رقبای شرقی
علي رضا
۱۸ خرداد ۱۳۹۴واقعا عالی بود ممنون
احمد باقری
۱۸ خرداد ۱۳۹۴واقعا طراحیهای جالبی داره، البته طرحهای الان خیلی قشنگ تر هستند.
رهگذر
۱۸ خرداد ۱۳۹۴این یارو به شدت شیفته امریکاست ایکاش در مورد المان چیزی نمیدونستم تا این جمله احمقانه رو باور کنم ولی یارو عاشقه یه کاره ای هم هست تو بی ام و پس هر چی بگه واسه کسی که نمیدونه سنده
( شما میتوانید برخی تأثیرات ایالات متحده را بر این بامو مشاهده کنید. چنین چیزی را هرگز نمیتوانستید از آلمان قبل از جنگ جهانی داشته باشید. ولی در نیویورک، همهچیز مدرن، جدید و بزرگ بود.) واقعا جملش چند پهلو هست ایا منظورش اینه که این طراحی در المان مورد پسند نبوده یا اینکه اصلا المان ها نمیتونستند چنین طراحی کنند بگذریم که اصلا طراحش آلمانیه ولی یه سوالی پیش میاد پس چرا در خاطرات اینها اومده که موقع فتح؟! از دیدن آلمان و پیشرفتهاش شگفت زده شده بودند حتی طراحی لوگر پی 08 هم اونا رو هیجان زده کرده بود
محمدحسین
۱۸ خرداد ۱۳۹۴مسعودجان عالی بود… درود
چرا در این متن چیزی از بی ام و سری 5 گفته نشده؟ واقعا این مدل انقلابی در طراحی سدانهای لوکس بود
احسان(احسان سابق)
۱۸ خرداد ۱۳۹۴i8 یکی از تنها ماشین هایی هست که مدل فضایی کانسپت رو بدون تغییر تجاری سازی کرده و واقعا ظاهر ماندگار و دلنشینی داره
حسین
۱۸ خرداد ۱۳۹۴درود
یه نکته یادم میاد که جا داره بگم:
ب ام و با اراائه نیو کلاس یه جورایی خودشو از مرگ نجات داد. قبل از اون به ساخت ماشینای لوکس و گرون قیمت و دست ساز مشغول بود (یادم نیست چند سال قبل). نیوکلاس شروع تغییرات در ب ام و شد و میشه گفت پدر ب ام و امروزی هستش و پنجمین دوره از تغییرات کمپانی با نام سری 5 معرفی شد. چند سال بعد، مدل کوچکترش که از نوادگان 2002
بود با نام سری 3 به بازار اومد که بسیار هم به برادر بزرگترش شبیه بود. در واقع نیوکلاس پایه گذار خیلی از ویژگی های سنتی در ظاهر ب ام و هستش
(با موبایل نوشتم شاید مشکل داشته باشه ببخشید)
نوید جهرمی
۱۸ خرداد ۱۳۹۴واقعاً خوب و مفید بود.
اگه درباره روند طراحی کمپانی های دیگه هم مطلب به دست آوردی ممنون میشیم بزاری استفاده کنیم.
محمدصفري
۲۹ مرداد ۱۳۹۴سلام من محمد صفری هستم من چند هزار طرح خودرو دارم فقط در ایران حمایت کننده ندارم فقط کافیه طرح هارو ببینید09383930957