پس از معرفی نسل جدید سدان سری ۵ با کد G30 در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶، حالا بامو نسخهٔ Touring یا همان استیشن سری ۵ جدید را هم با کد G31 معرفی کرده است. این دومین مدل از خانوادهٔ سری ۵ جدید محسوب میشود و بهطور خاص برای بازارهای اروپایی توسعه یافته است. بدیهی است که سری ۵ استیشن تمامی ویژگیهای مثبت و مزایای نسخهٔ سدان سری ۵ همچون پلتفرم جدید و سبکوزن CLAR را به ارث برده باشد. میزان کاهش وزن نسل جدید سری ۵ استیشن هنوز اعلام نشده است اما انتظار میرود که این خودرو چیزی در حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر از نسل قبلی خود شده باشد چراکه میدانیم در ساختار نسل جدید سری ۵ از آلومینیوم استفاده شده است.
همانند تمامی خودروهای استیشن، در سری ۵ تورینگ هم ظرفیت حمل بار از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در نسل جدید سری ۵ استیشن حجم صندوق بار در حالت باز بودن صندلیهای عقب به ۵۷۰ لیتر افزایش پیدا کرده است اما اگر از این هم به فضای بیشتری نیاز داشته باشید میتوان با خواباندن صندلیها عقب فضای بار را به ۱۷۰۰ لیتر افزایش داد. همچنین ظرفیت حمل بار مجاز این خودرو نیز با افزایش قابلتوجهی روبرو شده و از ۱۲۰ کیلوگرم به ۷۲۰ کیلوگرم رسیده است.
فعلاً نسل جدید سری ۵ تورینگ با چهار پیشرانهٔ مختلف ارائه شده است. شروع لیست موتورهای این خودرو با یک واحد ۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی توربو است که در مدل 530i ارائه شده و ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نمونهٔ بنزینی بعدی، مدل 540i XDrive است که مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور شده است. برای انتقال نیروی هردوی این موتورها انحصاراً یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
اما میدانیم که همچنان پیشرانههای دیزلی نیز خریداران زیادی دارند. به همین دلیل در لیست مدلهای مختلف کنونی سری ۵ استیشن هم دو مدل دیزلی وجود دارد. مدل اول 520d است که با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی عرضه میشود. این مدل ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته و برای انتقال نیروی آن هم دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه شده است. موتور دیزلی بزرگتر این استیشن آلمانی هم از نوع ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۲۶۵ اسب خار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور است که در مدل 530d قابل خریداری است. در این مدل تنها یک گیربکس اتوماتیک ارائه میشود و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد.
بامو سری ۵ تورینگ جدید از همان ویژگیهای تکنولوژیکی پیشرفتهٔ برادر چهاردرش برخوردار است که این یعنی در این ماشین شاهد ارائهٔ یک صفحهنمایش لمسی ۱۰.۲ اینچی با قابلیت کنترل از طریق حرکت دست، نسل جدید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بامو، نمایشگر سربالا و طیف گستردهای از سیستمهای ایمنی فعال مانند سامانۀ هشدار خروج از خط، سیستم کمکی حفظ حرکت میان خطوط، هشداردهندهٔ ترافیک و کروز کنترل فعال با قابلیت توقف کامل و حرکت دوباره هستیم.
اما علاوه بر اینها، بامو مجموعهای از ویژگیهای مفید دیگری را هم صرفاً در نسخهٔ استیشن نسل جدید سری ۵ تورینگ ارائه کرده است که ازجملهٔ آنها میتوان به صندلیهای تاشو با نسبت ۴۰:۲۰:۴۰، قابلیت باز شدن شیشهٔ عقب بهصورت مجزا و درِ صندوق بار اتوماتیک که بدون دخالت دست با حرکت دادن پا در زیر سپر بهصورت خودکار درِ صندوق را باز یا بسته میکند، اشاره کرد.
همچنین صرفنظر از انتخاب هریک چهار مدل مختلف سری ۵ تورینگ، تمامی آنها مجهز به سیستم تعلیق بادی و تنظیم ارتفاع خودکار بهصورت استاندارد هستند؛ اما در صورت تمایل میتوان با پرداخت مبلغی بیشتر تعلیق M Sport را سفارش داد که شامل کاهش ارتفاع به میزان ۱۰ میلیمتر، کمکفنرهای پویا، سیستم رانندگی تطبیقی با میلهٔ تثبیتکنندهٔ فعال و سیستم فرمان Integral Active میشود. بامو نسل جدید سری ۵ استیشن را در نمایشگاه ژنو آینده در ماه مارس رسماً به نمایش عمومی درخواهد آورد و فروش آن نیز از ماه ژوئن آغاز خواهد شد. همچنین قرار است سال آینده مدلهای بیشتری هم به چهار مدل کنونی این ماشین اضافه گردد.
silver
۱۴ بهمن ۱۳۹۵واقعا طراحیش عالی شده
کاش m پاور دستی به سر و گوش این مدل به خصوص در قسمت فنی اش بکشه و یاد m5 های e61 با اون موتور های ۱۰ سیلندر رو دوباره زنده کنه.
درود بر BMW
حسین
۱۵ بهمن ۱۳۹۵درود.
گفتی موتور 10 سیلندر یاد این جمله افتادم:
اون که رفته دیگه هیچ وقت نمیاد…
عقیق
۱۵ بهمن ۱۳۹۵مرحبا به این ذوق و سلیقه
جون میده واس مسافرت
فرشاد
۱۴ بهمن ۱۳۹۵طراحیش خوب شده، جون میده برای جهانگردی ?
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۴ بهمن ۱۳۹۵.
من X5 رو برمیدارم واسه جهانگردی سری 5 استیشن هم واسه اروپا گردی و رسوندن بچه ها به مدرسه !!!
زنم کجا بود که بچه هااام کجا باشه. خخخخ.
نوید جهرمی
۱۴ بهمن ۱۳۹۵خدا خوبشو نصیبت کنه قدر عافیتو بدونی مجید جون :)
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۴ بهمن ۱۳۹۵نمیخوام رفیق !!!
Sina
۱۴ بهمن ۱۳۹۵آیا میشه 7نفرش کرد؟
دوتا صندلی توی صندوق عقبش کار گذاشت؟
كاپيتاليسم
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ظاهرا نه چون جای پا سرنشین دیگه نداره
عجب شاهکاری شده این سری پنج
peyman
۱۴ بهمن ۱۳۹۵با اینکه از خودروهای استیشن خوشم نمیاد ولی طراحی استیشن بی ام و عالی هست
حسين
۱۴ بهمن ۱۳۹۵خیلی خوبه ، حیف که اقبال عمومی به خودروهای استیشن در ایران کم هست وگرنه این ماشینها خوراک رانندگی در شهر و مسافرت هستند ، شاید قابلیت آفرود رو نداشته باشند اما سواری نرم ، راحت و با آرامشی رو به سرنشینها ارائه میدند .
AK_007
۱۵ بهمن ۱۳۹۵دقیقا
کاش بشه که استیشن ها جایگزینه بعضی کراس اور ها بشن ک اصن نیاز ب افرود ندارن
ولی تو ایران فک کنم ب جشم نعش کش یا آمبولانس طرح قدیم میبیننش
ولی مینی ون ها و اسنیشن واقعا میتونن ماشین های کاربردی و هم زیبا باشن اگه فرهنگش جا بیفته
احمد
۱۵ بهمن ۱۳۹۵نعش کش رو خوب اومدی
حسين
۱۵ بهمن ۱۳۹۵بله واقعیت اینه که الان توی ایران اکثر مردم ماشین و یا هر وسیله دیگه ای رو بدون توجه به نیاز خودشون و کارایی واقعی اون وسیله میخرن و بیشتر جنبه چشم و هم چشمی و از قافله عقب نموندن داره ، مثلا گوشی آیفون ، من خیلی ها رو می شناسم بدون اینکه از قابلیتهای گوشی استفاده کنن و یا اصلا ازش سر در بیارن ،فقط بخاطر کلاسش میخرن و یا در مورد کراس اوورها هم همینطور ، طرف توی عمرش ممکنه حتی یک دقیقه هم ماشینش رو توی خاکی نبره اما بخاطر اینکه از فلان دوست و فامیلش عقب نمونه میره به قول خودش یه ماشین شاسی بلند میخره ، حتی اگه چینی باشه …