بی ام و

اولین تجربه سواری با ب‌ام‌و i8 رودستر جدید

ب‌ام‌و i8 برای مدل سال ۲۰۱۸ بازنگری شده و در این سال شاهد معرفی مدل کاملاً جدید روباز می‌باشیم. I8 رودستر به همراه مدل فیس لیفت شده کوپه مشغول جذب مشتریان پولدار بوده و سقف سخت برادر و صندلی‌های پشتی را از دست داده اما ۶۰ کیلوگرم و ۱۲ هزار پوند بیشتر بر وزن و قیمت آن افزوده شده است؛ اما آیا مدل رودستر ارزش انتخاب را دارد؟


وزن بیشتر i8 رودستر نتیجه بازنگری‌های ساختاری در سلول فیبر کربنی سرنشینان است. لایه‌های اضافی از فیبر کربن در اطراف شیشه جلو بکار رفته و پانل‌های بیشتر نیز باعث شده‌اند سیستم تعلیق بخش عقب مکان بهتری برای خود داشته باشد.


سیستم DSC این خودرو به همراه دامپرهای تطبیق‌پذیر آن از تنظیمات جدیدی بهره می‌برند. وزن کلی این i8 روباز به ۱۵۹۵ کیلوگرم می‌رسد که برای یک خودروی اسپورت هیبریدی با درب‌های گالوینگ کمی زیاد به نظر می‌رسد.


سقف جدید تقریباً به اندازه خود خودرو خاص است. این سقف به‌صورت عمودی در جایی که قبلاً صندلی‌های مدل کوپه قرار داشتند جمع می‌شود و ۹۲ لیتر فضای ذخیره‌ای اضافی ایجاد می‌کند.

مدل رودستر هم همانند برادر خود دارای جدیدترین تکنولوژی الکتریکی ب‌ام‌و می‌باشد. ظرفیت باتری این خودرو بهبود یافته و قدرت نیز از ۱۲۹ به ۱۴۱ اسب بخار رسیده است. همچنین محدوده حرکتی خودرو در حالت الکتریکی نیز از ۳۵ به ۵۳ کیلومتر افزایش یافته است.


همیشه حرکت با i8 در بزرگراه تجربه‌ای خاص بوده و حالت سکون آن بسیار به چشم می‌آید. نبود سقف باعث ایجاد تجربه‌ای متفاوت‌تر می‌شود. اگر خواهان سرعت بیشتر باشید پیشرانه بنزینی وارد میدان می‌شود. این پیشرانه بنزینی همان نسخه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری قبل بوده اما از فیلتر ذرات جدید برای کاهش آلایندگی‌های اگزوز سود می‌برد.


پرفورمنس i8 رودستر شاید در روی کاغذ به اندازه یک سوپر کار نباشد اما در دنیای واقعی سریع احساس می‌شود. گشتاور آنی قوای محرکه الکتریکی باعث می‌شود i8 همانند خودرویی با نصف وزن خود دیده شود و پیشرانه نیز علاقه زیادی به رسیدن به ردلاین دارد. البته این حالت بدون جادوی خاص مرسدس-ای ام جی GT رودستر به دست می‌آید.


البته که این خودرو از نظر عملکرد شاسی هم نمی‌تواند با مرسدس برابری کند. پیشرانه الکتریکی چرخ‌های جلو را به حرکت وا داشته و نیروی پیشرانه بنزینی هم به عقب فرستاده می‌شود بنابراین مجبور هستید پدال گاز را همواره محکم فشار دهید تا شاهد شتاب گیری برجسته این رودستر آلمانی باشید. در باقی حالات i8 بیشتر به سمت کم فرمانی تمایل دارد. البته برای اینکه متوجه اضافه‌وزن این خودرو در مقایسه با نسخه کوپه شوید باید خودرو را کاملاً تحت‌فشار قرار دهید.


اما همین سخن را نمی‌توان درباره آرامش و رفاه گفت. اگرچه رانندگی خودرو در زمان بسته بودن سقف عالی بوده اما با باز کردن سقف خواهید دید که برجستگی‌های روی سقف باعث ایجاد صدای باد در سرعت بالاتر از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌شود. این موضوع جای شرمساری دارد زیرا i8 اگر این نقطه‌ضعف را نداشت یک کروزر خیال‌انگیز در فواصل طولانی‌مدت نشان می‌داد.


خب کمی هم درباره مصرف سوخت و راندمان این خودرو صحبت کنیم. محدوده حرکتی ۵۳ کیلومتری حالت الکتریکی در دنیای واقعی دست‌یافتنی است اما باید مطمئن شوید که باتری کاملاً در حالت ایده آل قرار گرفته است. تحت‌فشار قرار دادن i8 رودستر و رانندگی تهاجمی باعث خواهد شد مصرف سوخت خودرو در حالت ترکیبی کمتر از ۹ لیتر نباشد. این مصرف برای خودرویی اسپورت خوب بوده اما با مصرف ادعایی حدود ۲ لیتری فاصله زیادی دارد.


خودروی حاضر در تست از آپشن هایی به ارزش بیش از ۱۰ هزار پوند سود می‌برد و البته ما به همه‌ی آن‌ها نیاز نداریم. نیمی از این مبلغ برای چراغ‌های لیزری صرف شده که تنها مزیت آن در نوربالا دیده می‌شود. ۲۷۵۰ پوند دیگر هم برای پوشش نارنجی کابین و ۱۶۰۰ پوند نیز برای تریم فیبر کربن کابین صرف شده است.


این متریال باعث شده‌اند کابینی سطح بالا و برجسته به وجود آید. اگرچه فضای داخلی i8 رودستر کاملاً زیباست اما در مقایسه با بدنه‌ای که هنوز هم نشان دهنده کانسپتی از سال ۲۰۳۰ است کمی عقب‌مانده‌تر احساس می‌شود.

ب‌ام‌و i8 رودستر جدید همانند برادر کوپه خود خودرویی کاملاً خاص بوده و از هر جنبه‌ای تکنولوژیک و پیشرفته به نظر می‌رسد. از دست رفتن سقف باعث ایجاد تجربه رانندگی خوبی شده و از نظر ما ارزش اضافه پرداخت در مقایسه با مدل کوپه را دارد. با این پول می‌توان گزینه‌های جذاب‌تری را انتخاب کرد اما این ب‌ام‌و i8 به طرق مختلف باعث می‌شود جایگزین‌های بالقوه سنتی به نظر آیند.

مشخصات ب‌ام‌و i8 رودستر

  • قیمت:۱۲۴۷۳۵ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری/واحد الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۳۶۹ اسب بخار/۵۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت ادعایی: حدود ۲ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. mahdy

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    دوستان ببخشید نظر سنجی نا مربوط میزارم صرفا میخوام تعداد دوستداران M3 رو به علی نشون بدم
    اگر M3 رو دوست دارید : لایک
    اگر M3 رو دوست ندارید : دیسلایک

  2. :::pooriya:::Bmw::: Germany

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    اگر بجای پیشرانه سه سیلندر یک نیم لیتری
    پیشرانه دو لیتری توربو سیصد اسب بخاری می بود خیلی خوب میشد
    واقعا خودروی خاصی هست حس آینده به آدم دست میده

  3. shirko

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    سفینه ی فضایی ، عکس اول ???

  4. سورنا

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    کاش بتونم یه روز داشته باشمش …

    خدایا آخه مگه ما چه گناهی کردیم که تو ایران به دنیا اومدیم؟ که حسرت داشتن یه ماشین این مدلی تو دلمون باشه

    1. mahdy

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      دیگه دور ورت نداره اگه انقدری پول نداری که نسخه عادیشو اینور بخری اگه اونور هم بودی باز نمیتونستی اینو بخری
      البته با توجه به این که اونوری ها درصد کمتری از دارایی هاشون ماشینشونه نسبت به ما
      ما کل زار و زندگی رو میزاریم با وام و بدبختی تا بتونیم یکی دو مدل بالاتر از ماشینی که توان خرید نقدیش رو داریم بخریم

      1. سورنا

        ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        شما اول یاد بگیر درست صحبت کنی و زود نبری و ندوزی
        بنده الان اپتیما ۲۰۱۶ دارم زور بزنم و … میتونم i8 بگیرم البته الان قیمت ها این همه رفته بالا فکر نکنم راحت بتونم
        ولی بحث تونستن و نتونستن نیست دوست عزیز بحث ارزش پول در قبال جنسی که میگیری هست
        اونطرف برای مثال اگر ۱۰۰ هزار دلار بدی میدونی داری قیمت اصلیشو میدی و زورت نمیاد
        ولی اینجا ۱ میلیارد بدی زورت میاد چون میدونی داری چندین برابر میلغ اصلیش میدی

        1. mahdy

          ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2371 ديدگاه)

          برای i8 زورت میاد برای اپتیما زورت نمیاد ؟
          دوما بنده به شما توهینی کردم ؟ اصلا چیز بدی تو کامنتم نمیبینم اگر هم شما چیزی دیدی من عذر میخوام

  5. احمدرضا

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    هربار میبینمش تازست اصلا نسل بعدیش دیگه چه طراحیی داره؟

  6. مهدی

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    سفر به آینده

  7. net

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3396 ديدگاه)

    سقف فلزی جمع شونده نداره جالب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا