سال گذشته بامو با عرضهی سری ۷ G12 جدید عصر جدید سدان های لوکس خود را آغاز کرد. با استفاده از هسته کربنی سبکوزن انقلابی که باعث شده وزن خودرو نسبت به نسل پیشین کاهش یابد و البته استحکام خودرو نیز بهبود پیدا کند، بسیار از طرفداران انتظار دست بردن بخش M در این خودرو را دارند. جای تعجبی ندارد که آلپینا نیز دست بکار شود و نسخهی خاص خود را بر پایهی این نسل از سری ۷ عرضه نماید. البته آنها به جای M7 این خودرو را B7 مینامند.
آلپینا یک شرکت خانوادگی با تنها ۲۳۰ کارمند است که از حدود ۵۰ سال پیش کار خود را با عرضه کیت کاربراتور وبر روی بامو ۱۵۰۰ آغاز کرده است. از آن زمان تاکنون این شرکت خودروهای منحصربهفردی را در معیت این کمپانی باواریایی ارائه داده است. تمرکز آلپینا روی گشتاور تولیدی است که انتقال قدرت نرم و بیزحمتی را از دورهای پایین میسازد؛ اما تنها کار این شرکت بر روی قوای محرکه خلاصه نمیشود بلکه با ارائهی تنظیمات خاص سیستم تعلیق نیز باعث بهبود کیفیت سواری خودروها میشوند.
آلپینا از پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری با توربوشارژرهای توئین اسکرول جدید در این خودرو استفاده کرده که میتوانند فشار ۲۰ psi را ایجاد کنند. در مقایسه با نسل قبلی B7، قدرت تولیدی نسل جدید با ۱۲ درصد افزایش به ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور خودرو نیز با ۱۰ درصد افزایش به ۸۰۰ نیوتون متر رسیده است. با این اوصاف جای تعجبی ندارد که این سدان سنگینوزن در ۳.۶ ثانیه از سکون به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.
به منظور کمک به تولید چنین قدرتی آلپینا از سیستم جذب هوای مخصوصی استفاده کرده که در آن شاهد مجاری بزرگتر، فیلترهای هوای بهینه شده و منیفولد مخصوص هستیم. با افزایش حجم ۷۰ درصدی اینترکولر نسبت به نسل قبل، اصلاحات انجام شده به جذب ماکزیمم هوا و در نتیجه کاهش دما منجر شده است. به علاوه صدایی شگفتانگیز با فشردن پدال گاز به گوش میرسد.
گیربکس نیز ارتقا یافته و B7 با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF عرضه میشود. تعویض دندهها تنها در ۱۰۰ میلیثانیه صورت میپذیرد. همچنین نرمافزار سوئیچ ترونیک آلپینا باعث بهبود معکوسهای پیدرپی شده و با اضافه شدن لانچ کنترل به شما این اجازه را میدهد که به مالکان سوپرکارها تواناییهای بالای این خودرو را نیز نشان دهید.
برای استفاده از این قدرت عظیم آلپینا سیستم تعلیق را نیز متناسب با پیشرانه خودرو تنظیم کرده است. سیستم تعلیق بادی در هر دو اکسل جلو و عقب بکار رفته و همین عاملی برای سواری راحت و نرم خودرو است. وقتی حالت اسپورت پلاس فعال شود ارتفاع سواری خودرو کاهش یافته و بدون هیچگونه ناهنجاری پاسخگوتر میشود. به این مجموعه پایدارکننده های لغزشی را نیز باید اضافه کرد که در کل همهی این بهبودها باعث میشود تا حد ممکن از همهی تواناییهای خودرو لذت ببرید.
یکی از کلیدیترین نکاتی که در B7 متوجه میشوید چابکی این خودرو در راههای پرپیچوخم است. در عبور از پیچهای تقریباً ۹۰ درجه نیز ما مشکلی نداشتیم. بخشی از این عملکرد به فرمان فعال داخلی مربوط میشود که از سیستم فرمان الکتریکی با نسبت متغیر در اکسل جلو و فرمان فعال در اکسل عقب تشکیل شده است. چرخهای عقب میتوانند حداکثر تا ۳ درجه فرمان بپذیرند.
بالاتر از همه نسخهی بهبود یافتهی xDrive بامو است که میتواند بسته به شرایط رانندگی و حالت انتخابی تا ۹۰ درصد قدرت را به چرخهای عقب انتقال دهد.
یک خودرو آلپینا نخواهد بود اگر در آن از رینگهای چند پرهی خاص استفاده نشده باشد. این رینگها که در دو سایز ۲۰ و ۲۱ اینچی عرضه میشوند در پیچها عملکرد بهتری دارند. همکاری آلپینا با میشلین نیز همچون همیشه در این خودرو نیز وجود داشته و B7 دارای لاستیکهای پایلوت سوپراسپورت است. دیسکهای ۱۵.۵ اینچی با ۴ پیستون در جلو و نمونهی ۱۴.۵ اینچی با ۲ پیستون نیز در عقب حضور دارند.
در داخل کاکپیت آلپینا برخی سطوح بهتر را به کابین زیبای سری ۷ اضافه کرده است. در کابین شاهد کفپوشهای آلپینا و تریم چوب زیبا در داشبورد هستیم.
با در دست گرفتن فرمان چرمی با دوختهای آبی و سبز و فشردن دکمهی استارت شاهد نشاندهندههایی با رنگ آبی خواهید بود. با انتخاب حالت اسپورت و اسپورت پلاس نشاندهندهها به رنگ مشکی و سبز درمیآیند.
مکانی که خودرو را میراندیم چندان از عرض B7 پهنتر نبود و سیستم فرمان فعال خودرو کمک میکرد تا از پیچهای تند نیز به راحتی عبور کنیم. صدای برخاسته از سیستم اگزوز با فشردن پدال گاز گوشنواز بوده و برخی اوقات فراموش میکنیم که این یک سدان لوکس است.
پس از گردش در راههای آزاد وقت آن رسیده تا سری به پیست معروف لاگوناسکا نیز بزنیم. با انتخاب حالت اسپورت پلاس و قرار دادن دنده در حالت دستی، شتاب گیری دیوانهواری را تجربه میکنیم. لاستیکهای پهن میشلین چسبندگی بالایی را به این سدان لوکس بخشیدهاند.
آلپینا ادعا میکند که ترمزهای B7 با نمونههای سرامیک کربنی یکسان هستند اما بهای پایینتر و راحتی بالاتری دارند. در پیست ترمزهای سرامیک کربنی واقعاً میدرخشند اما ترمزهای آلپینا نیز مشکلی در متوقف کردن فوری خودرو ندارند.
بامو آلپینا B7 2017 بهای ۱۳۷ هزار دلاری دارد که نسبت به مدل عادی 750i xDrive 40 هزار دلار گرانتر است. با در نظر گرفتن توانایی آلپینا در ارائهی پرفورمنس عالی در قالب یک سدان لوکس به نظر میرسد که بهای این خودرو مناسب است. شاید یک روزی بامو مدل M7 را به خط تولید خود اضافه کند اما نادیده گرفتن آلپینا B7 بسیار سخت است.
mohsen.b
۲۰ شهریور ۱۳۹۵واقعا خودروی قابلیه-شاهکار بی ام و-خودروهای ب ام و حرف ندارن-اضافه کردن سامانه ی دیفرانسیل و چرخش سه درجه ای لاستیک عقب سر پیچ ها و 600 اسب بخار قدرت و شتاب زیر 4 ثانیه همراه با کلاس و زیبایی ب ام و چیزی نیست که به راحتی بتونیم ازش چشم پوشی کنیم-افرین به تیونر الپینا
Parker
۲۰ شهریور ۱۳۹۵هم bmw هم آلپینا حقیقتا استادن.
خیلی دوستشون دارم.
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵دمشون گرم
Elring-aventador
۲۰ شهریور ۱۳۹۵درود .
موتورش که حسابی از توربو ها و اینتر کولر کار میکشه چون 600 اسب از یه 8 سیلندر 4.2 لیتری کشیدن بیرون یه مهندسی خوب میخواد ولی خب من دیوونه ی گیربکسش شدم واقعا شاهکاره .
در مورد طراحیش باید بگم خطوطش خیلی نرم و زیباس ولی طراحی داخلیش دلنشین نیست .
منتظر ری اکشن مرسدس بنز باشید …
پیروز و سربلند باشید .
Elring-aventador
۲۰ شهریور ۱۳۹۵اون تزئینات کرومی بالای رکاب هم باعث شده زیباییش مضاعف بشه
Parker
۲۰ شهریور ۱۳۹۵برابوس رقیب آلپینا حساب میشه نه مرسدس.
برابوس چند وقت پیش s class رو تیون کرد. با قدرت و گشتاور خیلی بالا.
این در واقع ری اکشن آلپینا بود. ؛-)
Elring-aventador
۲۰ شهریور ۱۳۹۵درود .
سخن شما صحیح ولی من فکر میکنم برابوس راکت 900 به عنوان اخرین مدل برابوس داره با alpina b4 کارنوتبیل رقابت میکنه و این یک مدل جدید از bmw هست ….
بعد از راکت 900 برابوس این سومین مدل الپینا هست .
قطعا بنز یا برابوس نسبت به این ماشین واکنش خواهند داد .
HECTOR
۲۱ شهریور ۱۳۹۵بنز و BMW خیلی عالین.
مثل دو تا پا که از یک نردبون بالا میرن.
Amir Hilltwo
۱۵ خرداد ۱۳۹۷داداش مطمعنی حالت خوبه؟
برابوس 900 رو با الپینا B4s مقایسه میکنی؟؟ برابوس 12 سیلندر 900 اسبی با 1000 نیوتن متر گشتاور رو با الپینا 6 سیلندر 430 اسبی با 660 نیونت متر گشتاور مقایسه میکنی؟
تازه اون یه s65 هست یعنی لوکس ترین مدل مرسدس ولی B4s تیونیگ شده سری 4 هست…
حتی این ماشینم که یه سری هفت هست و لوکس ترین مدل بی ام و بحساب میاد بازم بخاطر قدرت به برابوس 900 حتی نزدیکم نیست…
تازه این ماشین هشت سیلندره و اگه با برابوس 850 مقایسه بشه که همون s63 تیونیگ شدس بنظرم بهتر باشه البته بازم 250 اسب بیشتر چیزی نیست که بشه ازش چشم پوشی کرد…
کلا اینکه الپینا رو رقیب برابوس بدونیم یکم مسخرس چون تو هر مدل که شما بگی برابوس جلوتر بوده…
تنها گزینه باقی مونده واسه بی ام و که بتونه با غول های برابوس مرسدس رقابت کنه هیچ کمپانی تیونری نیست جز جی پاور…
اگه جی پاور یه دستی رو سر سری 7 بکشه شاید اون موقع اون ماشین توانایی رقابت شونه به شونه رو با برابوس داشته باشه.
ولی فعلا که انگار جی پاور چنین قصدی نداره که بره سمت سری هفت…
Elring-aventador
۲۰ شهریور ۱۳۹۵در ضمن مدل مایباخ به تنهایی به نظرم توانایی رقابت با همه ی مدل های الپینا رو داره ..
bmw شایسته رقابت با مرسدس بنز نیست!!!!!
Parvaz
۲۰ شهریور ۱۳۹۵چه لفظ ناخوشایندی استفاده کردی عزیز، برترین و پرفروش ترین برند لوکس چند سال اخیر رو شایسته مقایسه نمیدونی؟؟؟؟ سری هفت جدید به سلطه چندین ساله اس کلاس پایان داد وبهترین خودروی لوکس شد، اگه شما از یه برندی خوشت نمیاد دلیل نمیشه به راحتی توهین کنی به اون برند.. به گفته بیشتر کارشناس ها لذت رانندگی چیزی نیست که هر ماشینی داشته باشه اما بی ام و تو ژنش داره
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ول کنید این حرف هارو توروخدا
این شایسته است اون شایسته نیست
بابا بی ام و خیلی غول برای خودش و همچینین مرسدس بنز
تفسیر الکی نکنیم
مهدی drift
۲۰ شهریور ۱۳۹۵واقعا عالیه گشتاورش خیلی بالاس رینگاش خیلی قشنگه ولی قیمتش از همه چیزش قشنگ تره
این فرمون گرفتن چرخای عقب مثل اینکه تازگیا مد شده
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵گشتاور خیلی خوبی داره واقعا
BMW E9
۲۰ شهریور ۱۳۹۵هی وای بر من ? بی نظیره. یه روزی میرسه که می تونم بخرمت.
مجید
۲۰ شهریور ۱۳۹۵من به شخصه عاشق مدل افسانه ای 2002tii آلپینا بوده و هستم این مدل هم از ظاهرش به نظر میاد ادامه دهنده راه این اسطوره باشه.واقعا عالیه
PlymouthBarracuda
۲۰ شهریور ۱۳۹۵توو عکس اول ببینید چه رخی داره……
از لحاظ فنی هم که فوق العادس
علیرضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۵رنگ کیلومترش جالب نیست
Elring-aventador
۲۰ شهریور ۱۳۹۵اره داداش فکر کنم پیچ مینی فولد هم شل باشه …
اخه این همه حسن و خوبی گیر دادی به کیلومتر شمار ؟
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵واقعا که
فرید حنیفه زاده
۲۰ شهریور ۱۳۹۵ابتدا ممنون از شاهین عزیز بابت مطلب روان و خوبش.
از یه طرف alpina b7 با موتور 4.4 لیتری v8 دو توربو
از طرف دیگه M760Li با موتور 6.6 لیتری v12 دو توربو
هر دو 600 اسب بخار قدرت!
هر دو 800 نیوتن متر گشتاور!!
هردو بهره مند از سیستم چهارچرخ محرک ب ام و (xDrive)
هر دو با گیربکس مشترک 8سرعته
شتاب 3.6 ثانیه ای برای alpina b7 و 3.9 ثانیه ای برای M760Li
با در نظر گرفتن شرایط دیگه ای مثل مصرف سوخت و قیمت، به نظر میرسه انتخاب alpina b7 انتخاب معقول تری باشه.
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵لایک
HECTOR
۲۱ شهریور ۱۳۹۵خوب لایک کن دیگه.
کلا بهنام جان 99 درصد نظراتت رو میتونی با لایک و دیسلایک بدی.
نیازی به نوشتن نیست.
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵چشب
The R
۲۱ شهریور ۱۳۹۵باید تفاوت موتور 12 سیلندر رو با 8 سیلندر درنظر بگیری. موتور 12 سیلندر خیلی نرم تر از 8 سیلندر هست و ذات لوکس تری داره. کسی که ماشین باز باشه b7 رو انتخاب میکنه. مثلا S63 AMG که 8 سیلندره شتابش بهتر از S65 AMG که 12 سیلندره هست. مصرف و قیمتش هم کمتر هست ولی لوکس بودن یه ماشین 12 سیلندر یه چیز دیگس و ماشین 12 سیلندر نشون دهنده اوج قدرت و لوکس بودن یه ماشین ساز هست.
Amir Hilltwo
۱۵ خرداد ۱۳۹۷حرفت درسته ولی بیشتر از اینکه تعداد سیلندر موثر باشه قدرت ماشین موثره مثلا الان اگرا کوینگزگ 8 سیلندر رکورد بوگاتی شیرون 16 سیلندر رو زده…
الان کسی نمیگه کوینگزگ مجهز به چندین توربو شارژه در حالی که شیرون تنفس طبیعیه…
کلا مردم کلیت داستان رو میبینن
یا پورشه 918 هشت سیلندر حتی از لافراری 12 سیلندر سریع تره…
یا برای مثال مک لارن ها همه مجهز به توربو شارژن اما این روزا میبینم که هرروز ویدیو های درگ هاشون با فراری و لامبرگینی های تنفس طبیعی میاد بیرون و همه پیروزی مکلارن و تو درگ میبینن و عده خیلی کمی به این موضوع که مکلارن توربو شارژه ولی فراری و لامبرگینی تنفس طبیعین اشاره میکنه…
کلا بحث اصلی قدرته و ظاهره نه صرفا نوع انتقال قدرت یا تعداد سیلندر ماشین
ولی من حرف شما رو قبول دارم که ماشین 12 سیلندر نرم تره و سواری بهتری داره ولی وقتی بتونیم با تعداد سیلندر کمتر و در نتیجه مصرف خیلی پایین تر به همون قدرت دست پیدا کنیم ادم زیاد واسش بحث تعداد سیلندر مطرح نمیشه…
حامد
۲۰ شهریور ۱۳۹۵دست پرورده های آلپینا شاهکارن. توازن، هندلینگ و گشتاوری که به طور موثری از دورهای پایین در دسترس هستن. از کاستومایز کردن فضای داخلی هم نبایدغافل شد.با کمال احترام به طرفدارای مرسدس و تیونرهاش به نظرم کارکترآلپینا با برابوس و ای ام جی فرق داره.من عاشق Alpina D4 هستم.
امیر
۲۰ شهریور ۱۳۹۵لعنتی چرا اینقدر خوشگلی تو اخه
احمد باقری
۲۰ شهریور ۱۳۹۵طراحیش اونقدر گیرا نیست.
نویدی
۲۱ شهریور ۱۳۹۵هر موقع از نزدیک دیدیش در مورد گیراییش نظر بده.