برای بیش از ۴ دهه بامو سری ۵ در ردههای بالای کلاس سدان های اجرایی قرار داشته است؛ اما در سالهای اخیر و با پیر شدن سری ۵ قبلی رقبایی تازهنفس از آئودی، جگوار و مرسدس بنز این خودرو را تحتفشار قرار داده بودند.
هرچند بامو نیز دست روی دست نگذاشته و نقابها را کنار زده و هفتمین نسل سدان دلچسب خود را به مصاف رقبا فرستاده است.
نه تنها این خودرو سریعتر، سبکتر و کممصرفتر از قبل است بلکه تجهیزات خیرهکنندهای داشته و قول داده در بخش راحتی، کیفیت و آسایش رقیبی برای لیموزینهای لوکس باشد؛ و این همهچیز نیست زیرا مسئولان بامو ادعا میکنند که ترکیب رژیم کموزن و شاسی راضیکننده باعث شده تا سری ۵ جدید تقریباً به اندازهی برادر کوچکتر یعنی سری ۳ فرز و چابک باشد.
بنابراین بامو به وضوح برخی اهداف جاهطلبانه را برای فرزند نورسیدهی خود در نظر گرفته اما آیا این خودرو خواهد توانست حریفان سرسخت خود را از میدان به در کند؟ برای فهمیدن این موضوع ما پشت فرمان یکی از اولین نمونههای تولیدی این خودرو نشسته ایم تا ببینیم که بامو چه چیزی را تدارک دیده است. انتظار میرود که مدل 520d در انگلستان پرفروش باشد اما تنها نسخهی دیزلی در دسترس در زمان حال مدل بزرگتر ۶ سیلندر 530d است.
با دیدن مدل جدید به وضوح مشخص میشود که بامو در طراحی نسل جدید ریسک نکرده است. در چنین کلاس محافظهکارانهای واضح است که طراحی خودرو تکاملی است نه انقلابی. تناسبات بکار رفته در بدنه جذاب و زیبا بوده اما بسیاری از انحناهای بصری نسل جدید از مدل قبلی به عاریت گرفته شدهاند.
برخی جزئیات جالب وجود دارند. همانند سری ۳، چراغهای جلوی LED متمایز هماکنون به سوی جلوپنجرهی کلیوی شکل کشیده شدهاند و در کل بدنه خطوط و انحناهای چشمگیرتری دارد. این جزئیات به پنهان شدن حجم بدنه کمک کرده و علیرغم اینکه نسل جدید ۳۶ میلیمتر طویلتر و ۶ میلیمتر پهنتر از قبل شده اما خیلی بزرگتر به چشم نمیآید. این خودرو آئرودینامیک نیز بوده و مدلهای سطح پایه ضریب درگ برجستهی ۰.۲۲ را دارند.
خریدارانی که خواهان دُز اسپورت بودن بیشتری هستند میتوانند مدل M اسپورت را انتخاب کنند که در آن سپرهای عمیقتر به همراه رکابهای جانبی مناسب و رینگهای بزرگتر ۱۹ اینچی اضافه شدهاند.
درحالیکه ظاهر بیرونی سری ۵ جدید نسبتاً آشناست اما زیر پوست خودرو تغییرات بزرگی رخ داده است. این پلتفرم پایه در سدان پرچمدار سری ۷ نیز وجود داشته اما هستهی گرانقیمت فیبر کربنی تنها مختص برادر بزرگتر باقی مانده است. هرچند استفادهی وسیع از آلومینیوم در ساختار، پانلها و سیستم تعلیق باعث شده وزن خودرو ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از نسل قبلی باشد.
این کاهش وزن به همراه سیستم دوبل جناغی در جلو و اکسل عقبی ۵ اتصالی باعث شده که سری ۵ جدید هوشیارتر باشد و پاسخهای فرزتری را نسبت به نسل قبلی و رقبای خود به نمایش بگذارد. این کاهش وزن به افزایش کارایی خودرو نیز کمک کرده است.
خودروی حاضر در تست به پیشرانهی دیزلی ۶ سیلندر ۳ لیتری که بازنگریهای اساسی داشته مجهز بوده و از تکنولوژی توربو با هندسهی متغیر سود میبرد. به عنوان نتیجه خروجی ۲۶۱ اسب بخاری و گشتاور ۶۲۰ نیوتون متری را شاهدیم. این گشتاور عظیم از دور ۲ هزار پیشرانه در دسترس است. پیشرانهی دیزلی به همراه سیستم چهار چرخ محرک xDrive بامو باعث میشود سری ۵ جدید در ۵.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد که این رکورد سهدهم ثانیه سریعتر از مدل استاندارد است.
با وجود گشتاور زیاد نگرانی دربارهی دور پیشرانه وجود ندارد و کافی است که پدال گاز را بفشارید تا سری ۵ با قدرت زیاد به راه خود ادامه دهد. گیربکس ۸ سرعته ی استاندارد به افزایش گیرایی سرعت خودرو کمک میکند. با استفاده از پدالهای روی فرمان شاهد تعویضهای بسیار سریعی بوده و هیجان ذاتی سری ۵ از پشت فرمان دوچندان میشود.
با ورود به پیچ سری ۵ به ورودیهای فرمان دقیق و سبک به سرعت پاسخ داده و چسبندگی بالای بخش جلویی به راننده اجازه میدهد تا با اعتمادبهنفس لاین رانندگی خود را انتخاب کند. ماهیت چابک خودرو به این معنی است که در پیچها و راههای پرپیچوخم ابعاد واقعی خودرو را فراموش میکنید.
چابکی خودروی حاضر در تست با استفاده از تنظیمات سفارشی فرمان فعال داخلی (۹۹۵ پوند) افزایش یافته است. این سیستم برای اولین بار با سیستم چهار چرخ محرک همراه شده است. این سیستم که بهصورت الکترونیکی کنترل میشود چرخهای عقب را در خلاف جهت چرخهای جلو میچرخاند و همین امر مانور پذیری خودرو را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد.
همهی مدلهای سری ۵ جدید کنترل حالت سواری آشنایی دارند که به شما اجازهی انتخاب حالتهای راحت، اسپورت و اکو را میدهد. هر حالت بهصورت جداگانه فرمان و پاسخ پدال گاز را به فراخور شرایط تنظیم میکند.
خودروی حاضر در تست همچنین از دامپرهای تطبیق پذیر ۹۸۵ پوندی سود میبرد که بسته به حالت انتخابی راننده سواری خودرو را سفت یا نرم میکند. به این تنظیمات سیستم اطلاعات سرگرمی حرفهای بامو را نیز اضافه کنید. این سیستم هوشمند بیوقفه فرمانهای شما را کنترل میکند تا بهترین پاسخها را ارائه نماید. این سیستم همچنین از سیستم ناوبری ماهوارهای برای تشخیص خطرات پیش رو از جمله پیچهای تند و تقاطعها استفاده میکند.
با وجود دامپرهای تطبیقپذیر سفارشی، سری ۵ جدید به راحتی دست اندازها را رد میکند. در حالت راحت سیستم تعلیق نرم و مناسب بوده و البته حتی در حالت اسپورت نیز خودرو عملکرد مناسبی در ناهمواریها دارد.
در دیگر جنبهها سری ۵ کاملاً ساکت است و در اکثر شرایط تفاوتهای کمی بین این خودرو و سری ۷ دیده میشود. بخشی از این کاراکتر آرام خودرو میتواند به تکنولوژی SYNTAK بامو مربوط باشد که اساساً قسمتهای مختلف پیشرانه را با مواد صدا خفهکن پوشانده است. پیشرانهی دیزلی ۳ لیتری این خودرو تقریباً بیصدا بوده و حتی وقتی تحتفشار قرار میگیرد باز هم طبیعت آرام خود را حفظ میکند.
به لطف آئرودینامیک فوقالعاده و شیشهی آکوستیک مخصوص از صدای باد نیز خبری نیست. در حقیقت سطوح خشن جاده فضای آرام کابین را اندکی مختل میکنند.
احساس گرانبها بودن خودرو با کیفیت ساخت فوقالعادهی کابین افزایش یافته است. مواد درجهیک در اکثر بخشها بکار رفته و کیفیت ساخت خودرو به آسانی با رقبایی چون آئودی و مرسدس بنز برابری میکند. سطح وسیع تریم ها و جزئیات باعث میشوند که احساس خاصتری را بسازید.
همانند همهی سدان های بامو، راننده موقعیت رانندگی پایینی داشته و نشاندهندهها در مرکز دید قرار دارند. همانطوری که از بامو انتظار دارید، طراحی کنترلها نقطهای بوده و سوئیچها نیز عملکرد ترد مانند و دقیقی دارند.
از نقاط برجستهی کابین میتوان به جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی اشاره کرد که از صفحه لمسی ۱۰.۲۵ اینچی بزرگی در بالای داشبورد استفاده میکند. مطابق معمول از کلید چرخان بامو برای کنترل سیستم استفاده میشود اما تکنولوژی کنترل حرکتی نیز همانند سری ۷ ارائه شده است. با تکان دادن انگشتان و دستها جلوی کنسول مرکزی میتوان صدای سیستم صوتی را تنظیم کرد و به منوهای مختلف دسترسی داشت. همچنین میتوان به تلفن پاسخ داد. در کل این سیستم ۱۶۰ پوندی به خوبی کار کرده و به ندرت گیج میشود. هرچند انتظار داشتیم که سیستم اپل کارپلی یک ویژگی استاندارد بود نه آپشن ۲۳۵ پوندی.
دیگر تکنولوژی پیشرفتهی سری ۵ جدید تنظیمات رانندگی خودران و پیشرفتهای است که توانایی کنترل سرعت، فرمان و ترمز تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت را داراست. این سیستم بسیار خوب کار میکند اما نیازمند هوشیاری راننده و توجه اوست.
قیمت: 45965 پوند
پیشرانه: 6 سیلندر ۳ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 261 اسب بخار/۶۲۰ نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 5.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
سیاوش
۶ بهمن ۱۳۹۵جدیدا ب ام دبلیو خیلی تکراری شده نیاز به آپدیت دارن
Parker
۶ بهمن ۱۳۹۵این ماشین بی نظیره.
هر نسل بهتر از قبلی
هیچ عیبی نمیشه در این ماشین پیدا کرد.
⏫??⏫?????
بهنام طیبی
۶ بهمن ۱۳۹۵ببین چه مصرف سوخت قدری داره
عالیه عالی
وحید
۷ بهمن ۱۳۹۵بی ام و با اون موتورهای شش سیلندر خطیش
و اون هندلینگ و تعلیق بی نظریش
همیشه حرفی برای گفتن داشته
من بی ام و رو یه کلاس بالاتر از آئودی می دونم
و تو بعضی کلاس ها مثل suv ها بالاتر از بنز قرار می گیره
Bavaria
۷ بهمن ۱۳۹۵انقد که بنز و بامو و آئودی خوبن که انتخابه بینشون فقط به سلیقه بستگی داره،البته این سه کمپانی با اینکه خیلی ماشین توو کلاس همدیگه دارن ولی با زیرکی هرکدوم ماهیتی به خودروهاشون دادن که براحتی میشه بینشون یکی رو انتخاب کرد
Bavaria
۸ بهمن ۱۳۹۵لطفا تیتر مطلب رو اصلاح کنید،فکرکنم :
خیز دوباره قهرمان باشه
فقط تویوتا و هوندا
۶ بهمن ۱۳۹۵داداش وقتی طراحیش عالیه چرا باید بهش دست بزنن؟ بی ام و که ماشین غیر لوکس نیس که هر سه سال یه بار عوضش کنن. این هنر این شرکتو میرسونه که بعد از این همه سال با این زبان طراحی هنوزم جزو بهترین و زیباترین ماشین های لوکسه. فقط هرچند سال یه بار یه تغییر کوچیک توش میدن. آدم از ساعت ها نگاه کردن به بی ام و اصلاً خسته نمیشه
امير علي
۶ بهمن ۱۳۹۵سری 5 همیشه جزء بهترین ها بوده هست و خواهد بود
اعتمادیان
۶ بهمن ۱۳۹۵واقعا حیرت آوره ، شما یک خودرو لوکس و واقعا خوش قیافه جوون پسند با کلی امکانات در نظر بگیرید که میتونه تو اتوبان 250 تا رو پر کنه در عین حال با یک امنیت مثال زدنی و هندلینگی که معیار سنجش بقیه خودرو هاست ، اونوقت مصرفش هر صد کیلومتر 5 لیتر باشه ، این اسمش تکنولوژی نیست یه چیزی فراتر باید باشه
Alireza.GT86
۶ بهمن ۱۳۹۵زیاد دوستش ندارم ، اگه همچین چیزی بخوام میرم یه سری ۷ میخرم ، یه سری ۷ ارزون شده به نظر میاد ، البته همچین ارزون هم نیست ، رینگاشم کوچیکه.
در کل سری ۵ قبلی رو خیلی بیشتر دوست داشتم !
علي دانشمند
۶ بهمن ۱۳۹۵خرید سگمنت سری 5 یا E کلاس بنظرم درست نیست بهترین سگمنت سدان ها کامپکت ها هستند مثل سری 3 یا C کلاس.(نظرشخصی) چون اینا هم 5نفر ظرفیت دارن و جمع و جورتر و رانندگی ویا پارک کردن تو شهر لذت بخش تر وهم آسون تره
تيرداد
۸ بهمن ۱۳۹۵سلیقه هرکی یک جوره ولی خب کسی که پوله بیشتر داشته باشه معمولا اینارو میگیره سایز بخاطره قیمتشونه ولی خب از نظر داخل و بیرون اینا خوشگل ترن چون کلاس سطحشون خیلی فرق داره
shirkoooo
۶ بهمن ۱۳۹۵تو کلاس خودش بی رقیب و بهترینه ، فقط صبر کنید خواهید دید ام ۵ جدید چه بلایی بر سر رقیباش می یاره .
Parker
۶ بهمن ۱۳۹۵واقعا آیده آله
مصرف سوخت و سرعت و شتاب ایده آل داره.
آرمین
۶ بهمن ۱۳۹۵کسایی که بی ام و دارن خیلی از لذت رانندگی باهاش تعریف میکنن مخصوصا چسبندگیش سر پیچا و حرف گوش کن بودن ماشین اصلا کلاس کار بی ام دبلیو همینه. پیرمرد هشتاد ساله پشت فرمونش احساس 18 ساله بودن میکنه
pooriya
۶ بهمن ۱۳۹۵فوق العاده بی نظیر و عالی تنها میشه همین گفت بهترین کلاس دنیا و بهترین در بین رقبا???BMW???
ساسان.م
۶ بهمن ۱۳۹۵تو این سگمنت بنز E class انتخاب منه
اتاق BMW به نظرم یه جوریه که دوست ندارم شخصاً
Parker
۶ بهمن ۱۳۹۵هر 2 عالین.
برای سلایق مختلف
Saied
۷ بهمن ۱۳۹۵و باز هم افسوس. و قسمتی که از بنز یه سرو گردن جلو تره قیمت پایین هستش.
حسام
۷ بهمن ۱۳۹۵پس کی سری سه عوض میشه انگار قرار نیس اصن چون طرح جاسوسیشم نیومده حتی.
این سیستم چرخیدن برعکس چرخ عقب ک شنیدم رو تالیسمان ها هم گذاشتن ایا کسی میدونه اسم خاصی داره و این ک رو چه مدل ماشین هایی نصب شده؟
شاهین
۷ بهمن ۱۳۹۵سلام
تو همین پدال سرچ کنین تصاویر جاسوسی سری 3 هستش
ارادت
حسام
۷ بهمن ۱۳۹۵سپاس.
در خصوص اون سیستم اطلاعی ندارین ک مثلا رو x3 ها هستش یا نه؟
شاهین
۷ بهمن ۱۳۹۵سلام راستش نمیدونم بصورت استاندارد عرضه بشه. اگه هم باشه بصورت سفارشی خواهد بود.
فک کنم منظورتون rear wheel steering باشه.
mohammad fm480
۷ بهمن ۱۳۹۵مضخرفه .کلا شبیه سری 7 شده. کلا این مدل طراحیش زیاد جالب نیس
سری 5 قبلی قشنگتر بود و حس خاصی داشت