بامو X5 M یک خودروی واقعاً گیجکننده است. از دید یک علاقهمند وسواسی، این مدل هر چیزی است به جز یک بامو اسپورت؛ یک خودروی بزرگ و سنگین و یک «شاسیبلند». از طرف دیگر، چابکی بسیار زیادی دارد و ناخوداگاه ما را به خود جذب میکند. البته بسیاری از مشتریان متمول این مدل، چنین کشمکشی در درون خود ندارند. این افراد، سالهای سال است که علایق و سلیقههایشان از طریق بازاریابان و خودروسازان مختلف تغذیه میشود و به یک واگن لوکس خانوادگی ۲۴۰۰ کیلویی و با آمار خیرهکننده در شتاب و قابلیتهای کاربردی روزانه، به چشم یک گزینه منطقی نگاه میکنند.
اولین مدل اسپورت بامو که پسوند M را به همراه داشت، در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی شد که پس از چند سال در چرخه عمر تولید، به نسل دوم X5 رسید. بامو X5 M اولیه بههیچوجه یک خودروی سنگین و کُند نبود و در بسیاری از مقایسهها در بین بهترین عملکرد مدلهای شاسیبلند قرار میگرفت؛ موضوعی که باعث شده، کار X5 M جدید برای اثبات شایستگیهای خود، بیش از پیش سخت شود. بامو به منظور ایجاد قدرت و شخصیت بیشتر در مدل جدید، از آخرین نسخه موتور ۴/۴ لیتری V-8 استفاده کرده است. در این موتور، با استفاده از یک جفت توروبوشارژر دوگانه (twin-scroll) و زمانبندی متغیر سوپاپها، قدرتی به میزان ۵۶۷ اسببخار تولید میشود که نسبت به موتور ۴/۴ لیتری V-8 در مدل قبلی X5 M به اندازه ۱۲ اسببخار بیشتر است. همچنین مقدار گشتاور خروجی نیز حدود ۷۲ نیوتنمتر افزایش یافته و به ۷۵۰ نیوتنمتر رسیده است. اگر این اعداد برای شما آشنا به نظر میرسند، به خاطر این است که همین موتور در زیر کاپوت مدل بامو X6 M نیز استفاده شده است. اشتراک دیگر این مدل با X6 M، فاصله محوری ۲۹۳۴ میلیمتری و همینطور تنظیمات سیستم تعلیق در سطح دینامیک مدلهای M است. استحکام بیشتر در بوشینگ، فنربندی با صلبیت بالاتر، طراحی جدید جناقهای بالای سیستم تعلیق و کاهش ۱۰ میلیمتری ارتفاع رانندگی، از جمله مواردی است که X5 M از یک مدل پایه X5 متمایز میکند. هر دو مدل X5 M و X6 M با یک سیستم تعلیق گازی عقب با تنظیم ارتفاع خودکار همراه هستند و همچنین چرخهای منحصر به فرد ۲۱ اینچی به صورت استاندارد در آنها استفاده شده است. از نظر تئوری، استفاده از X5 M با رفتاری کاملاً فروتنانه و با نزاکت امکانپذیر است. در همین حال، استفاده از برخی آپشنها در خودروی تستشده، این رفتار را بیشتر تشویق کرده است؛ از جمله طراحی چرم داخلی «مرینو» به ارزش ۲۹۰۰ دلار، سیستم صوتی Bang & Olufsen به ارزش ۳۷۰۰ دلار و پکیج «اکزکوتیو» به ارزش ۴۵۰۰ دلار که شامل تجهیزاتی چون گرمکن غربیلک فرمان، تهویه صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب، سایبان شیشههای عقب، نمایشگر رو به بالا میشود. ولی مشکل این است که پس از اینکه اولین بار طعم گشتاور موتور قدرتمند V-8 را بچشید، این کابین آرام و دلنشین تبدیل به یک مرکز فرماندهی برای «آتشافروزی» در مسیر پیشرو میشود. در بامو X5 M برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۳/۸ ثانیه زمان لازم دارید و مسیر یکچهارم مایل نیز در ۱۲/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۵/۱ کیلومتر بر ساعت طی میشود. این در حالی است که تمام گشتاور ۷۵۰ نیوتنمتر از دور موتور ۲۲۰۰ در دسترس خواهد بود. اگر بخواهیم مقایسهای با یک خودرو در این سطح داشته باشیم، شاید باید پورشه کاین توربو S را درنظر بگیریم که آمار آن در همین تستها، به ترتیب برابر ۴/۱ ثانیه و ۱۲/۵ ثانیه است. همچنین مرسدسبنز ML63 AMG نیز زمانهایی برابر ۴/۲ ثانیه و ۱۲/۶ ثانیه دارد. با توجه به این آمار، بامو X5 M پادشاه درگ شاسیبلندهای لوکس لقب میگیرد. ولی این را هم باید درنظر داشت که شرایط به صورت مداوم در حال تغییر است و این خودروسازان در حال ارائه مدلهای قدرتمندتر در خط تولید خود هستند. به عنوان مثال، کاین توربو S مدل ۲۰۱۶ با قدرت ۵۷۰ اسببخار در همین سال جاری میلادی به خیابانها میآید و مدل ۵۷۷ اسببخاری مرسدس-ایامجی GLE63 کوپه نیز فاصله چندان نیز از ارائه به بازار ندارد. البته مدل مرسدس بیشتر در رقابت با X6 M است. در X5 M شیفت دندهها، به سبک مبدّل گشتاور گیربکس جدید ۸ سرعته بامو، اندکی کُند انجام میشود. در همین حال، پدلشیفترهای روی فرمان برای حالتهای تهاجمی در دسترس قرار دارند. ولی این سیستم گیربکس بیشتر ترجیح میدهد که خودش دندهها را تعویض کند. همچنین صدای اگزوز در طول شیفت به دندههای بالاتر شبیه به صدای «آچار بکس ضربهای» در مسابقات نسکار است. واکنش فرمان بامو X5 M بسیار سریع است. کافی است به صورت ناگهانی فرمان را بپچانید تا خودرو نیز به سرعت و با سطحی از چابکی مختص به ابعاد خود، در جهت مورد دلخواه شما قرار بگیرید. حرکات بدنه، همیشه تحت کنترل قرار دارند و این واگن بزرگ در طول مانورها تعادل خود را به خوبی حفظ میکند؛ آن هم مانورهایی که تا همین چند سال پیش میتوانست یک کنترل یک شاسیبلند را از دست راننده خارج کند. البته تایرهای میشلن پایلوت سوپر اسپورت با ابعاد ۲۸۵/۳۵ در جلو و ۳۲۵/۳۰ در عقب بر روی لرزهگیرهای جاده، ضربه وارد میکنند، ولی این اثر کاملاً کنترل شده و بههیچوجه به شاسی، پایداری و یا حس اعتماد به نفس راننده در X5 M، استرس وارد نمیکند. بخش زیادی از عملکرد فوقالعاده X5 M به سیستم ایکسدرایو و کنترل «عملکرد دینامیکی» برمیگردد. سیستم دیفرانسیل ایکسدرایو به صورت پیوسته، ۱۰۰ درصد گشتاور در دسترس را به نسبت موردنیاز بین محورهای جلو و عقب تقسیم میکند. در همین حال، سیستم کنترل عملکرد دینامیکی، بر توزیع گشتاور بین دو چرخ عقب تمرکز دارد تا کنترل بیشتری بر «بد فرمانی» ایجاد شود و کشش به میزان بهینهی خود برسد. در تست لغزش در پیچ، X5 M، دوباره دیگران را به مبارزه طلبیده است. این خودرو، چسبندگی جانبی ۰.۹۶ g را نشان داده که آن را همطراز با مدلهای اسپورت واقعی دنیا قرار میدهد. در زمینه ترمزگیری نیز، بامو در ۴۶/۳۳ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت متوقف میشود. اگر بخواهیم مقایسهای داشته باشیم، درنظر بگیرید که پورشه کاین توربو S در تست لغزش در پیچ، شتاب جانبی ۰.۹۰ g داشته و برای توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت به فاصلهای برابر ۴۷/۵۵ متر نیاز داشته است. همه اینها شاید با اشاره به مصرف سوخت متوسط ۱۸ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر به حاشیه رود، ولی بیایید صادق باشیم؛ آیا کسی که ۱۱۵ هزار و ۴۹۵ دلار برای یک خودرو میدهد، باید به فکر این مسائل جزئی باشد؟- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۴ سرنشین، ۵ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۱۱۵۴۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۹۹۶۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC با ۳۲ سوپاپ V8، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۴۳۹۵ سیسی.
- قدرت: ۵۶۷ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۷۴۹/۷۷ نیوتنمتر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۹۳۴ متر.
- طول ماشین: ۴/۸۹۵ متر.
- عرض: ۱/۹۸۴ متر.
- ارتفاع: ۱/۷۱۷ متر.
- وزن کلی: ۲۴۰۴ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۹/۱ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۴ ثانیه.
- صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۴ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۶ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۲/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۵/۰۷ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۵۷/۴۹ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۳۳ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 96g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۶/۸ لیتر در شهر و ۱۲/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۸/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
امیر مرادی
۸ مهر ۱۳۹۴آقا چه رخی داره جلوش..چه سری چه دمی عجب پایی..من عهاشق این شدم اصن.دمشون گرم با این ماشیناشون
mohammad_boss429
۸ مهر ۱۳۹۴جلوش قشنگه اما پشتش….
از لحاظ فنی هم هیچی کم نداره
دوستان لطفا بگید با x6m تو چه چیزایی تفاوت داره.
جاوید
۱۰ مهر ۱۳۹۴X6 سقفش تقریبن فست بکه
به قول خودشون شاسی بلند کوپه
mostafa
۸ مهر ۱۳۹۴خانواده x بی ام و حرفی برای گفتن نذاشتن ولی تو ایران خیلی گرون هستن.یادم میاد وقتی پراید 7 میلیون بود ایکس6 320میلیون بود.الان فک کنم 1.2میلیارده!!
شایان
۸ مهر ۱۳۹۴اون موقع بود سیصد و شصت الان هست یک و چهارصد
ali
۸ مهر ۱۳۹۴جای تعجب داره با اینکه تقلب کردند هنوز طرفدار داره
mohsen
۸ مهر ۱۳۹۴دیگه اونقدر تقلب نکردن که پراید 3 میلیونی رو بدن 20 میلیون !! کاش از همین تقلبیا به ما بدن
جی تی ار
۸ مهر ۱۳۹۴تقلب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
نکنه اون اتهام راجع به آلایندگی رو میگی؟؟؟ بعضی ها واقعا بعضی مطالب رو کامل نخونده و دوست دارن به یه ادعای کذب پیاز داغ اضافه کنند. بروببین چی نوشتن راجع به بی ام و X5 که سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا انجام داده. جالب اینکه درستی آمار اعلام شده توسط بی ام و در مورد آلایندگی از همه ی برندها با اختلافی چشمگیر بالاتره…
مهرداد
۸ مهر ۱۳۹۴همه BMW را به ظرافت میشناسند. اصلا خودروی سرسخت BMW به دلم نمینشیند.
mohsen
۸ مهر ۱۳۹۴ببخشید منظور از سرسخت چی بود؟ این لندکروز نیستش که بندازی تو افرودای بد قلق یه SUV هست که مقداری خاصیت افرودم داره
fluid
۹ مهر ۱۳۹۴عزیزم اون ایکس3 یه مقداری خاصیت افرودم داره ایکس 5 خیلی بیشتر از یه مقدار خاصیت افرودداره
mohsen
۹ مهر ۱۳۹۴دقیقا این مقدارو شما با کدوم واحد بیان میکنید؟
ارمان
۸ مهر ۱۳۹۴بی نقص در طراحی , وحشی در قدرت و سرعت , BMW هم هست شک نکنید هندلینگش در حد یه سدان اسپورته
آرمااااان
۹ مهر ۱۳۹۴سری x بی ام دبلیو حرف نداره مخصوصا x6 که یه الگوی طراحی واسه ی بقیه ی برندای مشهور شده
Danial
۸ مهر ۱۳۹۴آخ آخ X5 خفن ترین و چالاک ترین ماشین گنده ای (SUV) که BMW تا حالا تولید کرده من X5 2009 رو توی کیش 4 روز کرایه کردم تقریباً همه ی آپشن هاشن رو گشتم و گشتم به نظرم ماشین عالیه اگ پول داشتم حتماً میخریدمش انجینش حرف نداره اینجوری نگاهش نکنید درسته از X6 کلاسیک تره اما X6 هیچی نیست جلوش…
ارمان
۹ مهر ۱۳۹۴دانیال جان شدیدا باهات موافقم دوستان x6 رو از بیرون میبینن حال میکنن رو صندلی عقبش ننشستن اصابشون خورد بشه منم مثل شما x5 رو بهترین suv , bmw میدونم و یکی از بهترین ها در جهان
محمدحسین
۸ مهر ۱۳۹۴موندم بین این و پورشه کاین s :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
محشره
آدم دوس داره بشینه پشت رلش و فقط گاز بده …
احمد باقری
۸ مهر ۱۳۹۴کلاس خیلی خوش ساخت و باحالیه.
محمدرضا
۸ مهر ۱۳۹۴من به ندرت از طراحی های بی ام و خوشم میاد ولی این خدایی خوبه…
fj
۸ مهر ۱۳۹۴پدال یه تحقیق بکن ببین وارد کننده بی ام و کیه.دوستان شما میدونید?
mohsen
۸ مهر ۱۳۹۴پرشیا خودرو
http://persiakhodro.ir/
البته بعضیام هستن میارن گمرک از اونجا میگن تر خیص با خودتو این حرفا… ارزش نداره
محمدرضا ♥BMW♥
۸ مهر ۱۳۹۴پرشیا خودرو
fj
۸ مهر ۱۳۹۴منظورم اسم وارد کنندش بود .مثلا هیوندای کیا خانواده گرامی .میخواستم ببینم کیه .اخه میدونی چه سودی میبره رو این ماشینا .4برابره قیمت یه ماشین از خود سازندش سود بیشتر میبره. اا
mohsen
۸ مهر ۱۳۹۴ول کن جناب این حرفارو دونستی ام چه ارزشی داره به جز تاسف خوردن؟ ولی بنز و بی ام وه هر کی باشه از کره ای و چینی کم سود میبره
شلبى
۸ مهر ۱۳۹۴ماشین شیک و زیباییه ولى مصرف سوختش بالاس،در واقع خیلى بیشتر از توقعیه که از بى ام و میره،موضوع این نیست که مالکین این ماشین پول بنزین براشون مهمه یا نه،موضوع اینه که این مصرف براى سال 2015 و کمپانى اى پر مدعا (که خیلى از ادعاهاش به حق هم هست)دور از انتظاره،بعدم محیط زیست که فقط براى انسان هاى متمول که بى ام و سوار میشن نیست که،هوا و محیط زیست براى کسانى که پیاده اینور اونور میرن هم هست،من نمیدونم این چه سوال و نتیجه گیریه احمقانه ایه که در این مطلب اومده
علی آهنگر
۸ مهر ۱۳۹۴آقا یه سوال این چیزه که از بالای داشبورد بی ام و در میاد چیه؟
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/08/2015-BMW-X5-M-136-765×510.jpg
جی تی ار
۸ مهر ۱۳۹۴سلام علی آهنگر! چند وقته نیستی؟؟؟
این بیلبیلک مربوط به سیستم صوتیشه حالا الآن یادم نیست که اسپیکر هست یا ساب؟؟!!!…
Cvm
۸ مهر ۱۳۹۴اسمش bang and olufsen
mohsen
۸ مهر ۱۳۹۴این مصرفش چرا اینطوره؟!!! بخث پول یه طرف ولی از بی ام وه بعیده!!
امیدوارم مقایسه رسمی این ماشینو با رقیباش ببینم
ولی اگه پول اینو داشتم و محدودیتی نبود یه خوردم میزاشتم روش X6 M میخردیم با استایل اون بیشتر حال میکنم
امين
۸ مهر ۱۳۹۴بی ام دابلیو به زود مستهلک شدن قطعاتش معروفه و اس یو وی ها معمولا ازشون انتظار عبور از جاهای سختو میره که حتما اجزای ماشین تحت فشار قرار میگیره و این از دست بی ام برنمیاد
خیلی جالبه طبق گفته کمپانی مصرفش زیر 10 لیتره ولی تو تست تقریبا دو برابرو نشون میده
جی تی ار
۹ مهر ۱۳۹۴وای خدا!!!!!!!!!!!!
کجا کمپانی گفته مصرفش زیر 10. اصلا تو یه جا بگو که مصرف این موتور 4.4 رو کمتر از10 نوشته باشه تازه این که تیون شدش هم هست. … خودمو خیلی خسته نمی کنم…
mohsen
۹ مهر ۱۳۹۴نمیدونم اینو کی انداخته دهن مردم که قطعاتش زود مستهلک میشه طرف که بی ام وه داره و بی ام وه مدلی میرونه مطمئن باشید ماشین کره ای 1 هفتم دستش دووم نمیاره
مرد حسابی ادم وقتی پشت بی ام وه میشینه حس چابکی به ادم دست میده منتظره یکی کرمی کنه یه خورده تخلیه شه این چابکیم نمیدونم چطور کردنش که اینطور شده ولی محشره حتی با موتور های پایش هم این حسو میده به ادم
بشینید پشت یه Z4 حالا 28i وقتی میرونیش فکر میکنی یه موتور V6 با توربو دوقلو زیره کاپوتشه
ولی میشینی پشت جنسیس گاز میدی اول استخاره میکنه بعد تصویب شورای امنیت مجلس شروع به عکس العمل میکنه
سیاوش
۸ مهر ۱۳۹۴این هیولا چطوری زیر 4 ثانیه است 0-100 اوووف خدایا می خوامش
احسان
۸ مهر ۱۳۹۴با این قدرت موتور مصرف سوختش مناسبه درضمن این مصرف ماله حالت اسپرته که موتور با حداکثر قدرت کار میکنه برای استفاده شهری مطمعن باشید خیلی کم تره .
من شخصا با پراید هنگام رانندگی پر فشار صدی ۱۴ لیتر سوزندم در حالی که با رانندگی معمولی صدی ۷ میخوره
Sina
۹ مهر ۱۳۹۴بین سه تا شاسی بلند یعنی مرسدس بنز ML و پورشه کاین و BMW X5
اگه هدفتون کارهای روزمره و مسافرت و آفرود باشه مدلهای پایه BMW X5 بهتره چون هم جادارتره 7نفرست و آفرودشم بهتره
اما اگر نیتتون یه شاسی بلند اسپورت باشه ML 63 amg و پورشه کاین توربو اس خیلی خیلی از BMW X5 M بهترن…درگ توی مسیر مستقیم و شتاب کمتر چیزیو مشخص نمیکنه مهم توی پیسته که ماشین حالت اسپورتی تر و هندلینگ بهتری داشته باشه بنز و پورشه به خاطر فرم بدنه و شاسیشون از bmw توی پیست بهترن
mohsen
۹ مهر ۱۳۹۴منبع این مقایسه؟؟
Archi KHAN
۹ مهر ۱۳۹۴با این که از دوست دارن بی ام و هستم ،
اما از نظر استایل کلی طراحی بیرونی ، چندان فرقی با X3 نداره !
Rezambi
۹ مهر ۱۳۹۴چقد وحشیه جلوش
واقعا محشره
merlin
۷ مهر ۱۳۹۵درود به همه
بحث مصرف سوختش بود گفتم منم نظرم بگم
کسی که پول داره این ماشین با این قیمت بگیره
پس براش مهم نیست صدی چندم بسوزونه
و یکی از بهترینای بی ام دبلیو
عالی دمشون گرمم