این نسل جدید بامو Z4 است و سازنده ادعا میکند Z4 جذابیت هوشمندانهای برای راننده خواهد داشت. گفتهی بامو درست است: برخلاف نسل پیشین، این خودرو تلاشهایی برای شکست پورشه ۷۱۸ باکستر S خواهد داشت.
البته Z4 کار آسانی در پیش ندارد چراکه این کلاس پر از رقبای قدرتمند است. اگرچه بامو، پورشه را به عنوان سنگ محک در نظر گرفته اما رانندگان حرفهایتر میتوانند نگاهی هم به آلپاین A110 به سقف ثابت بیندازند. اگر هم خودرویی روباز را ترجیح میدهید آئودی TT رودستر یک گزینهی قابل دیگر است.
اما در این تست بامو Z4 M40i فول را تست کردهایم که قیمت آن از حدود ۴۹ هزار پوند شروع میشود و از این نظر بیشتر قیمت مشابه باکستر استاندارد دارد تا نسخه فولتر S.
یک پله پایینتر از Z4 M40i نسخهی sDrive20i با قیمت ۳۶۹۹۰ پوند و sDrive30i با قیمت ۴۰۶۹۰ پوند قرار میگیرد. همهی این خودروها از نوع دیفرانسیل عقب بوده و با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک عرضه میشوند هرچند مدل پایه در آینده با گیربکس ۶ سرعته دستی هم قابل انتخاب خواهد بود.
واضح است که مدلهای کمتوانتر هزینههای کمتری هم خواهند داشت. دو خودروی 20i و 30i که از پیشرانه ۲ لیتری بنزینی استفاده میکنند بنا به گفتهی BMW مصرف سوخت ۶.۱ لیتری و آلایندگی ۱۳۹ گرمی دیاکسید کربن در هر کیلومتر دارند. البته قدرت بیشتر مدل M40i به معنی مصرف سوخت بیشتر است هرچند مصرف سوخت ادعایی ۷.۴ لیتری آن تقریباً مشابه با پورشه باکستر S است.
نسل جدید بامو Z4 با نسل جدید تویوتا سوپرا تکامل یافته است بنابراین برخی قطعات مشترک بین آنها به چشم میخورد. از جمله این موارد میتوان به گیربکس ساخت ZF و پیشرانه ساخت بامو اشاره کرد.
شاسی Z4 کاملاً جدید است. در سیستم تعلیق این خودرو از آلومینیوم کمکهای بسیاری گرفته شده است. نسخه M40i به صورت استاندارد از دامپرهای تطبیقی برخوردار بوده و یک دیفرانسیل الکترونیکی نیز در سر پیچها کشش موردنیاز را تأمین خواهد کرد. فاصلهی ۲۴۷۰ میلیمتری بین محورها نیز ۲۵ میلیمتر کوتاهتر از نسل قبل و ۵ میلیمتر کمتر از باکستر میباشد.
همانگونه که از محصولات بامو انتظار میرود، Z4 توازن وزن عالی ۵۰/۵۰ را داشته و مرکز ثقل آن بسیار پایینتر از قبل است. یکی از دلایل مرکز ثقل پایین به سقف مربوط است که بجای نمونهای فلزی نسل پیشین از نمونهی سبکتر پارچهای استفاده شده است. این سقف در ۱۰ ثانیه و تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت باز و بسته میشود. همچنین استفاده از این سقف باعث شده فضای بار با ۵۰ درصد افزایش به ۲۸۱ لیتر برسد.
گیربکس Z4 نیز بسیار خوب بوده و تعویضهای نرم و سریعی دارد. البته آن حالت درگیری و هیجان گیربکس ۶ سرعته دستی پورشه در رقیب باواریایی وجود ندارد.
این احساس عدم درگیر بودن در فرایند راندن خودرو در جاده نیز مشهود است. شاسی Z4 نیز همانند گیربکس عالی عمل میکند و با ورود به یک پیچ تند شاهد دوری دماغه از بیش فرمانی خواهید بود. البته بامو در مقایسه با استانداردهای فوقالعاده بالای پورشه در دو زمینه کم میآورد. اولین آنها فرمان است که اگرچه دقیق بوده اما کمی بیاحساس عمل کرده و بنابراین شما بازخوردی واقعی از آنچه در زیر خودرو میگذرد به دست نخواهید آورد.
دومین مشکل هم وزن است. Z4 خودرویی با ۱۵۳۵ کیلوگرم وزن است که ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر از باکستر S مجهز به گیربکس PDK میباشد. آلپاین A110 تنها ۱۰۸۰ کیلوگرم وزن دارد بنابراین نمیتوان این اختلاف وزن را نادیده گرفت. همین موضوع شما را به فکر میاندازد که اگر Z4 کمی سبکتر بود چه عملکرد فوقالعادهای به نمایش میگذاشت.
اگرچه انتقادات از سواری Z4 عمدتاً به خاطر رقبای بسیار خوب آن است اما مشکلات موجود در کابین پررنگتر هستند. اول به نقاط قوت کابین اشاره میکنیم: کیفیت ساخت کابین بینقص بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی هم عالی است. صندلیها نیز در سفرهای طولانی راحت بوده و در مسیرهای پر پیچ و خم حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند.
در شک و تردید نمانید! جدیدترین نسل بامو Z4 از نظر دینامیک چند قدم جلوتر از نسل پیشین است. کیفیت ساخت این خودرو و البته تجهیزات بکار رفته در آن نیز بسیار پیشرفت کردهاند اما این خودرو در برابر رقبای بسیار قدرتمند خیلی کار راحتی در پیش ندارد. Z4 به اندازهی پورشه ۷۱۸ باکستر و آلپاین A110 سبک و هیجانانگیز نیست و فاقد هیجان و احساس یک خودروی اسپورت در این کلاس میباشد.
مشخصات بامو Z4 M40i
- قیمت: 49050 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر ۳ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 335 اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
- موعد عرضه: مارس ۲۰۱۹
mahdy
۲۴ آبان ۱۳۹۷پورشه باکستر : لایک
بی ام و Z4 : دیسلایک
خودم نظرم دیس لایکه
mahdy
۲۵ آبان ۱۳۹۷عجب رقابت جانانه ای شد
Khosrow
۲۴ آبان ۱۳۹۷زیباتر از قبل به نظر میاد / جلوش خیلی شبیه SLK نسل دوم ه / کاش هارد تاپ بود ..
شاهين
۲۵ آبان ۱۳۹۷این ماشین جلوش به نظرم شدیدا شبیه amg gt هست، حالا نه اینکه کپی باشه ولی خیلی شباهت زیاده،کلا نمیدونم چرا ولی یکم هم شبیه کیا استینگره
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷https://cmsimages-alt.kbb.com/content/dam/kbb-editorial/make/bmw/z4/2019/2019-bmw-z4-roadster/11-2019-bmw-z4-roadster-oem.jpg
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_60.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_5f.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_64.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_76.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_77.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_81.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_84.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_86.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-z4/800×600/wallpaper_78.htm
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷تعدادی عکس جدیدتروباکیفیت بالاتر روفرستادم واسته دوستانbmwدوست
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷Z4 خیلی جذابه.باکاپوت کشیده وطراحی اسپرت وکابینش دلرباش
omid622
۲۴ آبان ۱۳۹۷باکسترSیه چیز دیگه ست
با ۴۹ هزار پوند
ممیشه به خرید M2 هم فکر کرد
با دنده دستی معرکست
omid622
۲۴ آبان ۱۳۹۷با این قیمت فول Z4
من m2 دنده دستی رو بر میدارم
لذت خالص رانندگی
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷پورشه باکستر بخاطر وزن کمتر وموتوروسط بودنش کمی چالاک تره.طراحی کابین باکستربیشتر اسپرت هستش اماZ4جدید بیشترشبیه یه گرندتور کوچیک هستش باطراحی اسپرت ولوکس وکابینش هم بیشترلوکس هستش تااسپرت.کیفیت کابینZ4جدیدفوق العاده بالاست.BMWقرار نیست نسخهM این ماشین رو تولید کنه.افرادی که یه کوپه خیلی اسپرت وبه شدت دقیق میخوان بهتره به سمتM2برن که افسانه ای هستش واسه خودش. اما افرادی که یه کوپه لوکس واسپرت باطراحی دلفریب وهمراه بایه کابین خیال انگیز میخوان Z4بهترین انتخاب میتونه براشون باشه
ساسان
۲۴ آبان ۱۳۹۷نظر شخصی من اینه خودرو های اسپرت کوپه دراین رده با گیربکس دستی لذت رانندگیشون چند برابر میشه…این نسل ازخودروها پتانسیل اینو چه بلقوه چه بلفعل دارن که نسل گیربکسهای دستی که رو به انقراض هستو زنده نگه دارن.چون نه قراره رکورد نوربرینگ بزنن.نه قراره تو درگ میلی ثانیه ای برنده بشن.فقط دینامیک رانندگی ولذت وتمام…
Mohammadreza
۲۴ آبان ۱۳۹۷مشخصه بی ام و بیشتر رو نرم و روان و قابلیت every day use بودن خودرو کار کرده تا اسپرت بودنش همنطور که تو متن هم اشاره کرده اینو حتی از طراحی داشبورد هم میشه متوجه شد
البته اینو از قبل هم میشد تشخیص داد چون اگه یادتون باشه مدیران bmw و تویوتا همیشه تاکید داشتن که سوپرا و z4 شخصیت های کاملا متفاوتی دارن
net
۲۴ آبان ۱۳۹۷یه نکته منفی و عجیب در مورد محصولات جدید بی ام و z4 و سری۸ کابریولت و x5 و x7 من دیدم سمت چپ و راست ال سی دی روی داشبورد این ماشینهای جدید بی ام و هست که حاشیه زیاد داره سمت چپ و راست که برای سال ۲۰۱۹ این حاشیه زیاد قشنگ نیست و اگر مثل ال سی دی روی داشبورد ماشینهای جدید لکسوس مستطیلی و نازک و بدون حاشیه بود خیلی زیبا میشد
سورنا
۲۴ آبان ۱۳۹۷خریدش که فکر نکنم بتونیم ولی کاش زودتر انگل زاده ها (عاقازاده های قبل) واردش کنن بتونیم تو خیابونا ببینیمش …
net
۲۴ آبان ۱۳۹۷اگر طراحی داخلی z4 جدید کاملا مشکی باشه قشنگتره،اگر جلو پنجره نقره ای بود و مشکی نبود قشنگتر میشد،واقعا چراغ جلو z4 جدید جالب نیست و زشته و خیلی تو ذوق میزنه==چراغ باریک عقب و عقب z4 جدید و چراغ باریک عقب و عقب سری ۸ کابریولت واقعا زیباست و چراغ باریک جلو و جلوپنجره نقره ای سری ۸ کابریولت خیلی قشنگه=در حال حاضر بی ام و سری ۸ کابریولت زیباترین ماشین روباز جهان هست
رامتین
۲۴ آبان ۱۳۹۷سوپرا هم بزودی معرفی میشه که موتور Z4 به نوعی روشه.
سوپرا را به نوعی میگن جانشین GT86. فقط سوپرا 2 صندلی هست یا چهار؟
shirko
۲۴ آبان ۱۳۹۷به شخصه می تونم بگم طراحی بیرونی و داخلی و عملکردش فوق العاده پیشرفت کرده .
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷کاملا درسته. bmw خیلی کیفیت کابین هاشو بالابردن. درهمه محصولات جدید
net
۲۴ آبان ۱۳۹۷طراحی داخلی و صندلی چرمیz4 جدید و سری۸ کابریولت خیلی قشنگه مخصوصا اگر کاملا به رنگ مشکی باشه =اگر سقف فلزی خودکار جمع شونده برای z4 جدید و سری ۸ کابریولت گذاشته بود عالی میشد=سری ۸ کابریولت و اقعا طراحی داخلی و بیرونی زیبایی داره و لی چراغ جلو و جلو پنجره مشکی z4 جدید زیبا نیست
Farhad
۲۵ آبان ۱۳۹۷نمیدونم چرا وقتی اینو دیدم احساس میکنم این نسل قدیمشه تا نسل قبلیش
به نظرم طراحی خارجی همین z4 هایی که تو ایرانه به مراتب زیبا تره
ولی بازم دلیل نمیشه دوسش نداشت
net
۲۵ آبان ۱۳۹۷Z4 قبلی چراغ عقب و عقبش زیبا نبود ولی چراغ جلو و جلوپنجره اش قشنگ بود و سقف فلزی خودکار جمع شونده داشت قشنگ بود و این مدل رینگ z4 جدید که به رنگ تیتانیوم خاکستری هست قشنگه=تشکر از پدال بخاطر کیفیت بالا عکسها
emad1990
۲۵ آبان ۱۳۹۷پورشه یه معیار تو ساخت ماشین های اسپورت بوده
هست
و خواهدبود