از سال ۱۹۷۲ تاکنون بامو سری ۵ گل سرسبد سگمنت خودروهای لوکس میان سایز بوده است. بیش از ۵ میلیون دستگاه از این خودرو تاکنون فروخته شده و قطار موفقیتهای این خودرو با عرضهی نسل جدید G30 ادامه خواهد یافت.
اما به منظور تحسین واقعی این خودرو ما نگاهی به گذشته داشتهایم. هفت نسل از این خودرو معرفی شده و در طول این زمان بامو برخی از گیراترین مدلها را به جهانیان عرضه کرده است. اینجا به معرفی ۵ خودروی شاخص از سری ۵ در طول ۴۵ سال گذشته میپردازیم.
بامو 525ix E34 1992
برخی اوقات بهترین خودرو آنهایی هستند که بیش از همه دیده شدهاند. در مورد بامو سری ۵، مدل 525ix 1992 می تواند به عنوان یکی از بهترینهای تمام دوران لقب گیرد حتی با اینکه در تیراژ نسبتاً محدودی فروخته شد.
این خودرو اولین نسخهی چهارچرخ محرک سری ۵ بود و تکنولوژی پیشرفتهی آن به دیگر مدلهای این شرکت نیز راه یافت. اگرچه در کل ۹۳۶۶ دستگاه از این خودرو ساخته شد اما در تاریخ سری ۵ جایگاه ویژهای دارد.
بامو M550d F10 xDrive 2013
تا زمانی که بامو هست واژهی دیزل دیگر تداعیکنندهی آلودگی نیست. معرفی M550d xDrive در سال ۲۰۱۳ به هیجانانگیزی M5 نبود اما تعهد این شرکت به ادامهی تولید سدان های دیزل هیجانی و کممصرف را نشان میداد. سنتی طولانی که به سال ۱۹۸۳ بازمیگردد.
گشتاور ۷۴۰ نیوتون متری آن از دل پیشرانهی ۶ سیلندر خطی با سه توربو بیرون میآمد و رسیدن سرعت این خودرو از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت تنها در ۴.۹ ثانیه انجام میشد. به این موارد کابین آرام و ساکن، گیربکس نرم و کارایی عادی یک خودروی M را اضافه کنید تا یک فرد پیروز باشید.
بامو 540i E39 تورینگ ۱۹۹۹
با معرفی این خودرو در سال ۱۹۹۹ روح تازهای در کالبد سگمنت استیت ها دمیده شد. سدان استاندارد 540i با پیشرانهی ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری ۲۸۲ اسب بخاری خود بیش از اندازه دل هواداران را ربوده بود و بالانسی مثالزدنی از راحتی و اسپورت بودن ارائه میکرد. بعد از آن نیز نمونهی واگن این خودرو به موارد بالا مفید بودن و کاربرد بالا را نیز اضافه کرد. برای سال ۱۹۹۹ قدرت ۲۹۱ اسب بخاری زیاد بود و البته تجهیزات پیشرفتهای چون چراغهای زنون و کنترل فاصلهی پارک در این خودرو دیده میشدند اگرچه که مهمترین ویژگی آن همان فضای زیاد در عقب بود.
بامو M535i E12 1980
معرفی سری ۵ E12 به موفقیت اولیهی مدل 2002ti بازمیگردد که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد؛ اما همهی نسلهای اولیه M535i چیزی خاص بودند. این اولین خودرویی بود که نشان M را در سری ۵ قبول میکرد. قدرت ۲۱۵ اسب بخاری آن از پیشرانهی ۶ سیلندر خطی حاصل میشد و شاسی خودرو تنظیمات مسابقهای به همراه جزئیات خاص خودروهای M را داشت.
متأسفانه این خودرو در آمریکا عرضه نشد و تنها برای مشتریان اروپایی در دسترس بود.
بامو M5 E39 1999
تقریباً اندکی پس از معرفی در سال ۱۹۹۹، M5 E39 نیز به عنوان خودروی کلاسیک پا به میدان گذاشت. تغییرات چشمگیر سیستم تعلیق و پیشرانهی ۸ سیلندر ۴.۹ لیتری جدید این خودرو در کلاس خود بینظیر بودند.
قدرت ۴۰۰ اسب بخاری به همراه گشتاور ۵۳۵ نیوتون متری در مدت ۴.۸ ثانیه این خودرو را از سکون بهتندی ۹۶ کیلومتر در ساعت میرساندند. سقف سرعت خودرو نیز به ۲۹۹ کیلومتر در ساعت میرسید. در پیست معروف نوربرگ رینگ M5 E39 رکورد ۸:۲۰ را ثبت کرد.
برخی مقالهها این خودرو را بهترین سوپرسدان ادوار مینامند و فروش ۲۰۴۸۲ دستگاهی آن در کمتر از ۵ سال نشان میدهد که چقدر بین طرفداران محبوبیت داشته است.
منبع: motor1
Elemento
۱۰ آبان ۱۳۹۵.
آخرین ماشین یعنی M5 E39 به اعتقاد من زیباترین و اصیل ترین ماشینی هست که BMW تا حالا تونسته بسازه.
آقای Ulf Weidhase یکی از حرفه ای ترین طراحان تاریخ BMW بود.
Bavaria
۱۰ آبان ۱۳۹۵E39 فوق العادست
به نظر منم زیباترین ام پنج تولید شده،همینه
یاد بازی King Of The Road بخیر
سینا
۱۰ آبان ۱۳۹۵تمام سعی من تو اون بازی :
اون m5 که توی اون شهر بود رو بگیرم
مجید
۱۰ آبان ۱۳۹۵موافقم رفیق!!!!!!!!خود BMW هم هر چی تلاش کرد نتونست اون ویژگی های جادویی که تو این اتاق و این مدل وجود داشت رو یکجا دوباره جمع کنه!!!!!!!من که اگه 99 ساله هم بشم و به دورانی برسیم که این موتورهای پیستونی جمع بشن باز یکی از این مدل برای خودم میخرم.
I LOVE it!!1
Mehdi
۱۰ آبان ۱۳۹۵اوه اوه این ماشین مو به تن آدم سیخ میکنه من که نوستالوژی خاصی با این دارم.
GOD BLESS AMERICA
۱۱ آبان ۱۳۹۵Dear Elemento I couldn’t agree more.
متین
۱۰ آبان ۱۳۹۵من که سری ۳ رو بیشتر میپسندم
amir
۱۰ آبان ۱۳۹۵منم سری 3 را بیشتر دوست دارم/به نظر من بهترین مدل ب ام و سری 3 هستش.
سهیل
۱۰ آبان ۱۳۹۵پسe60کوووووو
زیبانرین و بهترین ب ام و ساخته شده توسط کمپانی باواریا موتورز همین e60که بااون ابروهاش دلمو میبره توخیابون
TRX
۱۰ آبان ۱۳۹۵به نظر منم سری ۳ ماشین خاص شرکت بی ام و هست
بی ام و بدون هیچ محدودیتی تمام وجودشو توی سری ۳ میزاره
ولی اولین دلیلی که منو عاشق بی ام و کردM5 E39 بود.
این ماشین همیشه خاص خواهد بود
TRX
۱۰ آبان ۱۳۹۵من با این حرف که بی ام و در حال حاضر از دوران اوجش فاصله گرفته مخالفم
تنها تفاوت زمان حال با اون دوران از خواب زمستانی بیدار شدن مرسدس هست، مرسدس واسه اینکه قافله رو نبازه هر ۲ سال یکبار یه فیس لفت میده در صورتی که اون موقعه اینجور نبود.
سیاست بی ام و منو یاده ضرب المثل (حرف مرد یکیه) میندازه
احمد باقری
۱۰ آبان ۱۳۹۵یکی از یکی بهتر.
علیرضا
۱۰ آبان ۱۳۹۵بعد از e39 قشنگترین سری 5مدل e60 بود این دو مدل آخری یه جوری قیافشون مثه قبلیا به دل نمیشینه
علیرضا4225
۱۱ آبان ۱۳۹۵یادش بخیر یه دونه بی ا م و 518 مدل 76 داشتیم البته سفارتی بود عجب سیستم های فنی پیشرفته ای برا دوران خودش داشت واقعا لیاقت ما ایرانی ها بیشتر از محصولات فرانسوی هست که اونم تکنولوژیش مال 30سال پیشه
مصطفی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷میشه این مدل رو پیدا کرد و خرید؟
سید پوریا احسانی
۱۶ دی ۱۳۹۹نه …. از نسل E39 بی ام و سری ۵ مدل های ۵۱۸ و ۵۲۸ و ۵۴۰ به ایران راه پیدا کرد آن هم در سال ۸۰ . یا آنها را مالکان به شکل M5 در آورده یا آنها خاک خورده اند