جلوپنجرههای غولپیکر بامو این روزها انتقادات فراوانی را برانگیختهاند. برخی افراد بهقدری از طراحی مدلهایی مثل سری ۴، M3 و X7 تنفر دارند که دماغهٔ آنها را با جلوپنجرهٔ محصولات قدیمی اصلاح کردهاند درحالیکه برخی از خریداران بامو هم به سمت رقبایی مثل مرسدس بنز رفتهاند. حال نیز برای کسانی که آنقدر از جلوپنجرههای جدید بامو متنفر هستند که دوست دارند بهطور کامل از شر آن خلاص شوند، خودروی مناسبی برای فروش گذاشته شده است. این یک بامو ۷۰۰ بازسازی شده است که توسط RM Sotheby به حراج گذاشته شده و اصلاً جلوپنجره ندارد.
بامو جلوپنجرهٔ کلیوی شکل مشهور خود را در سال ۱۹۳۳ با سدان ۳۰۳ معرفی کرد و از آن زمان تاکنون این جلوپنجره تقریباً در همهٔ محصولات باواریاییها وجود داشته است بهجز این مدل ۷۰۰ که پیشرانهٔ آن در عقب قرار داشت. این خودرو اولین محصول بامو با ساختار یکپارچه بود و خودرویی بود که بامو را از ورشکستگی نجات داد. ۷۰۰ درواقع جزئی از موج خودروهای اقتصادی موتور عقب اروپایی بود که اواخر دههٔ ۵۰ و اوایل دههٔ ۶۰ میلادی رواج پیدا کردند. دیگر خودروهای این موج، فیات ۶۰۰ و ۵۰۰، رنو ۸ و فولکسواگن بیتل بودند و حتی شورلت هم برای مقابله با موتور عقبهای وارداتی به آمریکا، مدل کورویر را روانهٔ بازار کرد.
۷۰۰ درواقع بر اساس بامو ۶۰۰ تکامل یافته بود که خود آن نسخهای کشیده از میکروکار ایستا محسوب میشد؛ اما «میشلوتی» که طراحی ۷۰۰ را بر عهده داشت، شاسی ۶۰۰ را با یک بدنهٔ سدان یا کوپهٔ معمولی پوشانده بود. این خودرو به پیشرانهٔ ۷۰۰ سیسی کوچک دو سیلندر تخت مجهز شده بود که از موتورسیکلتهای بامو گرفته شده بود. قدرت این پیشرانه در منابع مختلف بین ۳۲ تا ۳۸ اسب بخار اعلام شده اما هرکدام که درست باشد، هرگز قدرت زیادی نیست و به همین دلیل حداکثر سرعت ۷۰۰ تنها ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
البته برای کسانی که یک دهه قبل از تولد M پاور، نسخهای قویتر از این خودروی اقتصادی را میخواستند، بامو مدل ۷۰۰ اسپرت را ارائه کرد که با استفاده از دو کاربراتور، قدرت آن به ۴۰ اسب بخار افزایش یافته و این کار شتاب صفرتاصد خودرو را به زیر ۲۰ ثانیه رسانده بود. در این نسخه، حداکثر سرعت هم به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرد. این ۷۰۰ که برای فروش گذاشته شده اما از نسخهٔ معمولی بوده و مدل ۱۹۶۴ است. حراج این خودرو هماکنون به پایان رسیده و با قیمت تنها ۱۷ هزار دلار به فروش رسیده است.
علی اکبر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰عجب تاریخ غنی !
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰تاریخ غنی!???
زمان این آمریکا ایمپالا ۱۹۶۴میساخت که شده ستون قدرت و اشرافیت رپرها از اون زمان تا حالا…
مخصوصا ماشین مورد علاقه ice cube و eazy eهست،اشتباه نکنم توپاک هم یه دونه ایمپالا۱۹۶۱زرد رنگ از نوع lowrider داشت…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰درضمن قسمت عقب این بامو عینا مثل گاز۱۳چایکا(Gaz 13)روسی میمونه که همین گاز۱۳هم از بل ایر دهه ۵۰کپی شده!😂😂
البته بعضیا میگن فرزند ناخلف ترابانت ۷۰۰ هست!😂
دروغم نمیگن برین عکساشو ببینین مقایسه کنین خیلی شبیهن…
UNAS
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰چی میگی دوست عزیز
این چه شباهتی داره به گاز 13 و بل ایر دهه 50
***
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰شما اول گاز ۱۳رو ببینید،چراغ عقبش و الگوی طراحی عقبش شبیه با ایر دهه ۱۹۵۷هست،بعد اونم طراحی بامو رو با گاز مقایسه کنید نه با بل ایر!
فورد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰اساتید یه سوال چرا بعضی از ماشین های کلاسیک اینه شاگرد فابریکی نداشتن تو امریکایی ها هم دیدم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰بنظرت نیازی بوده؟
نزاشتن دیگه…
عاشق پدال
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰عجیبترین قضیه میدونین چیه؟
دوتا ایرانی تو ایران سر امریکا و المانی دعوا میکنن.
اخرشم پرایدشو سوار میشن
مثل این قضیه فحش دادن هندیها به فلسطین. تو تویتر هی هشتگ حمایت و کمک از اسراییل میزنن. اما میدونی حتی همون اسراییلیا دارن هندیها رو مسخره میکنن.
شما و بقیه همینطورین. غرق بدبختی ولی دارین سر دو کشور اونور دنیا دعوا میکنین. انگار که مثلا شهروند امریکا هستین یا شهروند المان.
اخرشم دیدین کل دنیا هندو مسخره کردن. تا جایی که سفیر هند تو سازمان ملل دیروز یا پریروز گفت ما از دو کشور اسراییل و فلسطین حمایت میکنیم.
همون موقع اسراییلیا اکثرشون برا هندیا کامنت میزاشتن برین کرونا رو جمع کنین ما به کمکتون نیاز نداریم.
برین مسخره ها. ماها ولی بهتون میخندیم وقتی میبینیم سر المانی امریکایی کره ایی ژاپنی دعوا میکنین.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰اولا من خودم آمریکایی سوارم،دوما تو چرا حرص میخوری؟این بحث رو با تو راه انداختیم که حالا اینجوری میکنی؟
عجیبترین قضیه اینه که مردممون فضول ترین مردم دنیا هستن…
GT
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰مدل ایستا هم مثل این جلوپنجره نداره، پس میشه دو تا بی ام دبلیو بدون جلوپنجره کلیوی
مهیار . فقط ژاپن . فقط نیسمو
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰یه بی ام و دیگه هم بود سه چرخ بود با قیافه تخم مرغی اونم جلو پنجره نداشت مقاله هم دربارش گذاشتین تو مقاله مربوط به تسلا هم گفتین دیمون رکورد 9.65 کارخونه رو نزده ولی زده مقالش هم گذاشتین
GT
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰همون مدل سه چرخ تخم مرغی اسمش ایستا هست دیگه
مهیار . فقط ژاپن . فقط نیسمو
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰پس اسمش ایستا هست
ممنون
Farzad
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰بالاخره بعد از مدتی یه مقاله درباره کلاسیک ها کار کردید دیگه داشتم کم کم نا امید میشدم .
و چه پارادوکس جالبی ، BMW بدون جلو پنجره !
خودروهای کلاسیک رو باید با دقت خیلی زیاد و با توجه به جزئیات نگاه کرد و لذت برد : صندلی هایی که بیشتر شبیه مبل طراحی میشدن تا صندلی خودرو ، آینه بغل های فلزی که روی گلگیر کار گزاشته شدن ، خلاصه تک تک جزئیات . خودروی کلاسیک یعنی سادگی در نهایت کمال و زیبایی .
Farzad
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰البته به نظرم نسخه اصلی بسیار زیباتر از این 700 بازسازی شدس ، مخصوصا نسخه کابریولت . اینتریور جذاب تری هم داره .
R@m!n
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ماجرای بی ام و جلو پنجرش همون گنده لات گردن کلفتیه که سبیلشو بزنه بچه کوچیکای محلشم دیگه تحولیش نمی گیرن ??
مهیار . فقط ژاپن . فقط نیسمو
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰یه بی ام و دیگه هم بود سه چرخ بود با قیافه تخم مرغی اونم جلو پنجره نداشت مقاله هم دربارش گذاشتین.
تو مقاله مربوط به تسلا هم گفتین دیمون رکورد ۹.۶۵ کارخونه رو نزده ولی زده مقالش هم گذاشتین.
شاهرخ
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰بی ام و ایزتا هم این جلوپنجره رو نداشت البته فک کنم تو عکساش که میبینم بعضیا دارن بعضیا ندارن
میثم
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰شما هم مثل من ماشینای کلاسیک رو میبینید ناخودآگاه لبخند به لباتون میشینه؟؟؟؟
من که لذت بردم از این مقاله
دم شما گرم آقای دهقان
میثم
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰جالبه خودروهای مرسوم اون زمان اروپا و آمریکا رو با هم یه مقایسه بکنید ببینید اختلاف سطح زندگی و فرهنگی و سلیقه چقدر بوده.
اما همون زمان تو ایران خودمون تقریبا از تمام کشورها ماشین وارد میشده.
اروپایی، آمریکایی، آسیایی همه جوره بوده
زیزیگولو
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰تو یه جمله میشه گفت بنز و بی ام و فقط دوتا کمپانی نیستن و علاوه بر اون دوتا الگوی تاریخیو عبرت تاریخیم هستن، این دوتا یه قرن قدمتو تجربه تو صنعت خودروسازی و دوتا الگوی تاریخی واسه کمپانیای خودروسازی دیگه تو دنیا هستن، الگویی که خیلی از کمپانیای خودروسازی دنیا به اجبار یا از سر تواضع به اونا تن دادن و ازشون تبعیت کردن و سعی کردن همون راهو برن تا بتونن موفق بشن
R@m!n
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰البته نقطه عطف بی ام و از اواسط دهه 80 بود و تو قرن جدید به اوج رسید.
زیزیگولو
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰کمپانیای بنز و بی ام و از زمان تاسیس تا الان همیشه رو به پیشرفت و رو به جلو حرکت کردن
R@m!n
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰کسی نگفت رو به جلو حرکت نکردن. هر کمپانی یه نقطه عطفی داره که سطح خودشو بالاتر می بره بی ام و هم از اواخر دهه 70 و اواسط دهه 80 استارتشو زد.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰آقای زیزیگولو…
بامو دهه پنجاه ایزتای سه چرخ با یه در میزد همین موقع آمریکا بل ایر با بال هواپیما میزد! آلمان بعد بحران اقتصادی دهه ۷۰میلادی شروع به پیشرفت کرد تا اینکه از زمان تاسیسش(دهه۱۹۳۰)هی رو به جلو حرکت کرده باشه…
زیزیگولو
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰رامین جان به هر حال صنعت خودروسازی آلمان حدود یک قرن قدمت داره ….. آبتین جان منکر حرفت نیستم کمپانیای خودروسازی موفق تو دنیا که میتونن الگوهای مناسبی باشن کم نیستن که بنز و بی ام و هم دوتا از اونا هستن و البته دوتا الگوی جهانیم هستن
Amirreza
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا آبتین مثل اینکه مدلای مرسدس sl 300 ( اولین سوپر کار تاریخ ) ، یا مرسدس ۶۰۰ پولمان ، مرسدس ssk ، بی ام و ۲۰۰۲ ، بی ام و m1 ، بی ام و ۵۰۷ ، بی ام و e9 ، آئودی ۸۰ ، آئودی ۱۰۰ ، فولکس بیتل و ……….. ماشینای آلمانی قبل ۱۹۷۰ هستند که خیلی از ماشینای آمریکایی رو قورت میدن
MohammadE9
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰درود
بی ام و نمونه ای از این خودرو رو برای موتور اسپرت ارتقا داد که 700 RS نام داشت
انجین ارتقا یافته و به 70 اسب بخار رسیده بود , 100 اسب به ازای هر لیتر , که در کنار وزن 550 کیلویی ترکیب فوق العاده ای رو تشکیل میداد
رانندگان مشهوری همچون هانس استاک با این خودرو به رقابت پرداختند و پیروزی هایی کسب کردند
خیلی زیباست حتما عکسش رو ببینید
AHMET 2002
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰اگه این عددا صحت داشته باشن برا استاندارد های امروزی هم قابل توجهن
Mad.z.Max
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی خوب بود، رفتم دیدم کلی خوشم اومد :)
محمد امین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰من اینجور ماشین ها رو خیلی دوست دارم ،الان خودم ۲۰۶ دارم ولی اولین بار که سوار گلف مارک یک gti شدم ،که خیلی خوب ازش نگهداری شده بود ، هر یک ثانیه که از شتاب اصیلش و فرمون پزیری جذابش و صداش که خودش خدا بود میگزشت،انگار هزار سال با ۲۰۶ رانندگی کنی و لذت که این ماشین داره عالی هست ،دلت میخواد میاد بشی و ماشین رو نگاه کنی به جای اینکه برونیش
امیدوارم بتونید یه بار سوارش بشید تا متوجه بشید ،انگار رانندگی های قبل اون سوء تفاهم بود برام
Sina10
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰چرا اینقدر مطالب کلاسبک و تاریخی کمی کار میکنید؟
اینجور مطالب خیلی جذابن
بامو تقریبا قبل از قرن ۲۱ ، بجز چند نمونه خاص ، تقریبا یه خودروساز متوسط بود ولی کم کم پیشرفت کرد
یعنی از ایزتا رسید به M5 CS
ولی بعد از شروع قرن ۲۱ ، کلا متحول شد ، شاید اولین قدم برای این تحول ، مالکیت گروه روور و رولزرویس و بود ( البته البته بسیاری از زیرمجموعه های روور فروخته شدن ، فقط مینی موند)
و الان بجز چند تا مدل مثل M3 و سری ۷ که طراحی نامناسبی دارن ، تقریبا همه محصولاتشون موفق ظاهر شدن و جذاب بودن
מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰صحیح ❗احسنت??
מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰بنده به این رنگ خودروی دوست داشتنی ، علاقه ی خاصی دارم.
بیشتر پیراهنم این رنگیست☺ ، به همین دلیل عاشق این خودرو شدم ???
امروز در تهران یک هیوندای آزرا نسل جدیدش که در ایران هست را دیدم ، از نزدیک بسیار زیبا بود متاسفانه تصاویر این خودرو در اینترنت ، من رو از این خودرو متنفر کرد?.
کیفیت ، ظرافت و زیبای و چشم نوازی در این خودرو دیده میشد.
«خواهشا رعد و برق مخالفت را به نظر من نزنید?»
מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰کاربران عزیزی که با اخلاق بنده کمی مشکل دارند ، باید بگویم بنده ظریف و آرام رفتار میکنم خواهشاً منفی باران کنید اما توهین نکنید❗
حسین دهمرد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰یعنی تنها دلیلش که موتور عقب ساختنش همین بوده که موتور دیگه ای نداشتن؟ و این موتور هم بخاطر فرمان پذیری چرخها نمیشد در جلو نصب بشه. جا نمیشده؟