گرچه مرسدس بنز از سالهای بسیار دور، یعنی از همان دوران آغازین ورود خودرو به ایران برای خود اسمورسمی بنا نمود، ولی دیگر رقیب او یعنی بامو دههها دیرتر توانست نامش را در بازار ایران تثبیت و افراد بسیاری را به سلک هواداران پر و پا قرص خود وارد نماید. دقیقاً از اوایل دهه پنجاه شمسی و ورود مدل افسانهای ۲۰۰۲، این برند ژرمنی تصویر نوینی از خود نزد ما ایرانیان حک نمود، تصویر یک خودروی لوکس، سریع و زیبا که در کنارش از پرستیژ کاری بالایی هم برخوردار بود. در این میان، نخستین نسل از باموهای سری ۵ و ۳ که به ترتیب با کد اتاق E12 و E21 عرضه شدند، در بین هموطنانمان از محبوبیت بسیاری برخوردار بودند؛ و این دو سری از بامو نهتنها در ایران، بلکه در سرتاسر جهان توانستند نام سازنده خود سخت مشهور و پرآوازه سازند. به بهانه این رویداد تاریخی، سعی نمودیم که نگاهی کوتاه به پیشینه این دو خودروی محبوب داشته باشیم.
نسل نخست سری ۵ (اتاق E12)
تصور اینکه یک خودرو با سنی بیش از چهل سال تا این حد زیبا و جذاب بوده و هنوز هم توجه افراد در خیابان را به خود جلب نماید، کمی دور از ذهن است ولی این اتفاقی است که در مورد نسل نخست سری ۵ روی داده است. این نسل از سری ۵ در سال ۱۹۷۲ میلادی و با کد اتاق E12 به جهانیان معرفی شد. بدنه آن توسط دو تن از طراحان نامی آن روزگار یعنی پائول براک (PAUL BRACQ) و پیئترو فروآ (PIETRO FRUA) خلق شد. در این میان، پائول براک طراحی است که بسیاری از خودروهای افسانهای تاریخ ازجمله مرسدس بنز ۶۰۰ مخلوق ذهن خلاق اوست. نسل نخست سری ۵ یک سدان لوکس متوسط بود که جانشین خلف خود به نام E3 شده بود و ازلحاظ ابعادی هم اندکی از آن کوچکتر بود. نسل اول سری ۵ تا سال ۱۹۷۶ میلادی با همان شکل اولیه خود تولید میشد تا اینکه در این سال یک فیسلیفت کوچک بر روی آن صورت پذیرفت. این فیسلیفت شامل کاپوت و چراغهای عقب جدید و نیز بهروزرسانیهایی در کابین آن بود.
بیشتر مدلهای قبل از فیسلیفت که به کشورمان وارد شدند از نوع ۵۲۰ و با موتور ۲ لیتری بودند ولی مدلهای پس از فیسلیفت عمدتاً از نوع ۵۱۸ و با پیشرانه ۱.۸ لیتری بودند. در این میان، نسخههایی که از سری ۵ که به سفارش آمریکا معروف بودند از هواخواهان بسیاری در میان مشتریان آن دوره برخوردار بودند. به لحاظ ظاهری، نسخههای آمریکایی با سپرها بلند و جاذب ضربه خود از انواع اروپایی تمایز مییافتند. نسل نخست سری ۵ در مسابقات خودروسازی هم ورود پیدا نمود و نسخهای از آن با موتور سفارشی ۳.۲ لیتری ساخت بخش BMW MOTORSPORT در پیستهای سرعت خوش درخشید. سری نخست سری ۵ به مدت ۹ سال و تا سال ۱۹۸۱ میلادی در مدار تولید بود.
پس از عرضه نسل نخست سری ۵ گویی بامو در وادی پیشرفت روزافزون در حال حرکت بود. هرچند وقت یکبار از خودروی زیباتری پردهبرداری میکرد و نفس خودرودوستان را سخت به شماره میانداخت. نسل نخست سری ۳ که با کد اتاق E21 از آن یاد میشود، مدلی اسپرت و از محبوبترین و جوانپسند ترین ساختههای بامو در آن دوران بود و آوازه شهرت این سازنده را دوچندان نمود.
نسل نخست سری ۳ در سال ۱۹۷۵ میلادی پا به عرصه وجود نهاد و تنها در دو گونه از بدنه، کوپه دو درب و سقف کروک (کابریو) عرضه میشد و از مدل سدان هم در آن خبری نبود. مدل سدان تازه در نسل بعدی سری ۳ راهی بازار شد. این سری از بامو رقم فروش بالایی را برای بامو رقم زده بود، فروشی معادل ۱.۳۶ میلیون دستگاه که در قیاس خیلی از رقبای خود بالاتر بود. اتاق E21 هم همانند برادر بزرگترش E12 در سه نسخه متفاوت اعم از اروپایی، آمریکایی و آفریقایی به بازارهای جهانی عرضه شد که نسخه آمریکایی با سپرهای بلند و فلاشرها و نسخه آفریقایی هم با رینگهای مخصوص خود از مدلهای اروپایی تمایز مییافت. نسخههای آفریقایی این خودرو تولید کشور آفریقای جنوبی بود، کشوری که هنوز هم یکی از مراکز اصلی تولید خودروهای بامو در جهان است.
Elemento
۱۱ شهریور ۱۳۹۵ب ام و به اعتقاد من جوون پسند ترین ماشین دنیاست.
uss zumwalt DDG-1000
۱۱ شهریور ۱۳۹۵این نظرشخصی شماست
Elemento
۱۱ شهریور ۱۳۹۵بهنام جان عزیزم فازت چیه؟
خودم که میگم به اعتقاد من… اگرم نگم نیاز نیست هی بگی این نظر شخصی شماست. پس میخوای نظر کی باشه؟؟؟!!! نماینده ی ملت که نیستم! از طرف خودم حرف میزنم دیگه.
سجاد
۱۲ شهریور ۱۳۹۵Elemento شما خودت رو ناراحت نکن این دوستمون میخواد تعداد کامنتاش بره بالا که از قدیمیا بشه _بهتره بقیه مطالب رو ببینی که ۱۰۰۰ تا کامنت الکی گذاشته
Elemento
۱۲ شهریور ۱۳۹۵فکر نکنم هدف دوستمون این باشه.
اگه حرف شما درست باشه واقعا تأسف آوره.
داریوش
۱ آبان ۱۳۹۷نظر شخصی منم هست
Parvaz
۱۱ شهریور ۱۳۹۵موافقم و واقعا هم مینطوره، جوان پسندترین رو خوب اومدی
فورد
۱۱ شهریور ۱۳۹۵ما یدونه 520 داشتیم واقعا رانندگی با هاش لذت بخش بود چیزی که تو ماشین های چینی و داخلی اصلا مفهومی نداره
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ شهریور ۱۳۹۵خیلی خوبه
ایرانی
۱۳ مهر ۱۴۰۳به نظرمن هم که سابقه رانندگی با بی ام و ۵۱۸ در دهه هفتاد دارم بی ام و قشنگ ترین و پرشتاب ترین ماشینی بود که وارد ایران شد
عیسی
۱۱ شهریور ۱۳۹۵کلا انگار ماشینای قدیمی جذابتر بودن…شایدم چون تو بچگی باهاشون خاطره داریم الان اینقدر برامون دوست داشتنی هستن….
(ali (CHEVY NOVA
۱۱ شهریور ۱۳۹۵مدل های قدیمی بی ام و رو میبینم یاد حرفهای بابام می افتم که همیشه ازشون صحبت میکنه
بابای من با اینکه چندین سال امریکایی داشت و ماشین امریکای دوست داره اما همیشه از بی ام و بیشتر خوشش میومد و در قدیم رو خیلی از اونا کار میکرد و همیشه هم از 2002 خودش که مدل 75 بود برا من صحبت میکنه
همیشه خدا هم با هم کل کل داریم بابام میگه المانی منم میگم فقط امریکایی
راستی یه رفیق هم داره که طرف خوره ی ماشین المانی من رفتم اونجا همش بنز و فولکس و بی ام و میبینی
uss zumwalt DDG-1000
۱۱ شهریور ۱۳۹۵2002 خیلی ها تعریف میکنن
Elemento
۱۲ شهریور ۱۳۹۵اسطوره بود واسه خودش.
محمد
۱۱ شهریور ۱۳۹۵قبل انقلاب کارمند ها و معلم ها این هارو خیلی راحت میتونستن بخرن همین الان هم تو اروپا طبقه متوسط راحت بنز و بی ام و میخرن و تویوتا و هیوندا به عنوان ماشین های اقتصادی و بیشتر برای کار های خدماتی استفاده میشه ببینید چقدر زیاد وارد شده بودن که تا چند سال قبل هم تک و توک تو خیابون ها بودن از جمله 518 و230
مجید
۱۱ شهریور ۱۳۹۵یک کلام و دیگ هیچ: تکرار نشدنی و بیهمتا
Davood
۱۱ شهریور ۱۳۹۵آقا اینا بعضی هاشون شیفتر دنده ش چوبی بود ما هم بچه بودیم ماشین هم نداشتیم میرفتیم صورتمونو میچسبوندیم به شیشه میرفتیم تو رویا…
MERCEDE.KAVIANI
۱۱ شهریور ۱۳۹۵با سلام به سام کاویانی وتمام دوستان
ایا کمپانی بی ام و قبول می کنند روی شاسی سری 5 و 7 خود بدنه مدل های دهه 1970 را نصب کنند
ما یک سری 7 دهه 1970 داشتیم که در تصادف اتوبان کاشان نابود شد ولی امینیماشین بدهی بود که هیج از اعضا خانواده حتی یک زخم سطحی هم نداشتنند
با تشکر از جواب وراهنمایی شما
دوستدار شما مرسده کاویانی
Elemento
۱۱ شهریور ۱۳۹۵سلام بر شما.
بله.
شما درست میگین. حق کاملا با شماست.
واقعا این مدل ها ایمن هستند.
نظرهای خوبی میذارین. ادامه بدین.
Elemento
۱۲ شهریور ۱۳۹۵امیدوارم همیشه BMW در اوج باشه.
سعید
۱۲ شهریور ۱۳۹۵یادش بخیر چقدر ۵۱۸ دوست داشتنی بود، یه بار دیگه به عکسا نگاه کنید، پنجره ها تقریبا ۵۰ درصد حجم درها هستند شاید مهم بنظر نیاد ولی میدونید چقدر داخل ماشینای قدیمی نورگیرتر و دلوازتر بودن، آیا این پیشرفت طراحیه که پنجره ها هر روز دارن کوچیکتر میشن؟!! توی اکثر ماشینای جدید احساس خفگی به آدم دست میده و دوست داره زودتر پیاده شه!!!
آق جبات
۱۲ شهریور ۱۳۹۵این ماشینا دوس داشتنین چون
ناب بودن
کپی نبودن
برای سودهای نجومی وارد نمیشدن
همه قدرت خریدشونوداشتن
کسی به چشم رویا بهشون نگاه نمیکرد
واسه همین همه باهاشون ارتباط برقرار میکردن
احسان
۱۲ شهریور ۱۳۹۵ماشین خیلی داشتم و سوار شدم،چون شغلم اینه،خدایش لذت رانندگی دو ماشین رو هیچ وقت از یاد نمببرمیکی بنز اس کلاس اتاق ۱۱۶ و دیگری بی ام و e21 با موتور شیش سیلندر m20
دیگه هرچی ماشین سوار شدم حتی بنز و بی ام و جدیدا لذت رانندگی اون دو مدل رو نداشته برام
ali a.j.g
۱۲ شهریور ۱۳۹۵یاد ای دوازدهی که داشتیم بخیر
تشکر از آقای کاویانی
سام
۱۲ شهریور ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما
یه پسر
۱۳ شهریور ۱۳۹۵برای اولین بار تو زندگیم یه ماشین درست درمون تو پدال دیدم که تجربه سواری باهاشو داشتم :)
خدایا شکرت
احمد باقری
۱۳ شهریور ۱۳۹۵در زمان خودشون، ماشینهای خیلی باحالی بودن.
MOHAMMAD. M4
۱۳ شهریور ۱۳۹۵e21محشره مخصوصا هندلینگ
علیرضا4225
۱۳ شهریور ۱۳۹۵یادش بخیر یه 518 داشتم از اون سفارتی ها عجب راهی میرفت و عجب تعادلی داشت تمام محور های جلو و عقب ماشین مستقل بود و گاردن ماشین هم دو تیکه بود یادش بخیر
احسان
۱۳ شهریور ۱۳۹۵با سلام
ما یدونه 518 زیتونی سپر آمریکاییشو داشتیم که 220هزارتا کارکرده بود سواریش فوق العاده بود طوری که وقتی اون سال فروختیمشو پژو خریدیم هممون ضد حال خوردیم. ولی اوج هنر اون ماشین وقتی بود که با سرعت 150 تو اتوبان قم کاشان لاستیک ماشین ترکید و از جاده خارج شدیم جالب اینکه تو شانه خاکی جاده ماشین چند دور دور خودش چرخیدو آروم گرفت. هرکس اون حادثه رو دید و نگه داشت فقط میگفن چطوری این ماشین تو اون وضعیت چپ نشد. بعد 10 سال هنوز میگم چرا اون ماشینو فروختیم!
شایان
۱۴ شهریور ۱۳۹۵یه زمان مردم بین انتخاب بی ام و یا ماشین آمریکایی مونده بودن تصمیم گرفتن یه انتخاب بزرگتر کنن انتخابی که نتیجش شد انتخاب بین ماشینای ویران خودرو یا ماشینای چینی!
mohsen
۱۴ شهریور ۱۳۹۵یاد 320 عموم افتادم!
مدل 1357 شمسی
قرمز متالیک بدون رنگ
لاستیک ها میشلن
صنلی ها چرم
حیف اون ماشین کاش نگه میداشت
180 190 تارو خیلی نرم میرفت
خسرو پرویز
۳۱ شهریور ۱۳۹۵خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
آهنگهای جواد یساری میچسپه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
و در پیکان جوانان 110 اسب بخار
خسرو پرویز
۴ مهر ۱۳۹۵خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
آهنگهای جواد یساری میچسبه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
و در پیکان جوانان 110 اسب بخار
شاهمراد
۴ مهر ۱۳۹۵بنده عرض کنم که
خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
آهنگهای جواد یساری میچسبه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
و در پیکان جوانان 110 اسب بخاری نارنجی ماشین عروسی
خسرو پرویز
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶انگار آهنگهای یساری مخصوصا” ( اگه ره پیدا کنم به کهکشون اگه شهرتم بشه ورد زبون ……
برای مدلهای بی ام و اتاقهای e21,,,، e12 و 2002new class درست شده
علیرضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۶آدم دلش میخواهد فقط نگاش کنه بنظرم واقعا 42 سال پیش طراحش معجزه کرده مخصوصا 518 رنگ آلبالوی
حامد
۶ بهمن ۱۳۹۷قیمت این ماشینا چنده؟
Karamat
۶ اسفند ۱۳۹۸الان با ۲۰ تا ۳۰ میلیون میشه خرید.
حسین
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲الان چی؟
Alireza
۲۹ آذر ۱۴۰۱سلام به دوستان عزیز و برادران با تجربه .
دوستان یه سوال داشتم .
من19 سالمه و حقیقتا اصلا با ماشین چهار در خوشم نمیاد .
عاشق ماشینای کلاسیک هم هستم مخصوصا بی ام وع e21 .
به نظر شما بین ماشینای کلاسیک (دو در) که هم رنگی باشه هم شتاب خوبی داشته باشه چه ماشینی رو بهم پیشنهاد میدید ؟ تو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ ملیون .
Hamed
۲۲ تیر ۱۴۰۳چیزی پیدا کردی؟ 👀🥲