تغییراتی سریع در حال رخ دادن هستند و صنعت خودروسازی بهطور فزایندهای تحت تأثیر دیجیتالی شدن، رانندگی خودکار و قوای محرکهی جانشین قرار میگیرد و این وسط ما مجال یافتهایم تا به ارزیابی خودروهای مشهوری چون بامو M2، فورد فوکوس RS و پورشه ۷۱۸ باکستر S بپردازیم. درحالیکه هرکدام از مدلهای ذکر شده دستورالعملها و مشیهای خاص خود را دارند اما بهطور شگفتآوری دارای پیشینهای درخشان، نوآوری، توانایی و قابلیت ابتیاع هستند.
بیش از ۴۸۰ کیلومتر رانندگی با این خودروها نقاط قوت و ضعف هر خودرو را مشخص کرده و به مقایسهی هوشمندی سیستم چهارچرخ محرک د دوچرخ محرک این سه خودرو پرداختهایم. دربارهی طراحی ایدئال محل قرارگیری پیشرانه نیز بحث کرده و کاستیها و برتریهای گیربکسهای دستی و دوکلاچه را نیز برشمردهایم.
پدال را تا انتها فشار میدهیم و پیشرانهی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تخت خودرو که در میانه نصب شده میغرد و دور موتور به تندی بالا میرود و صدای پیشرانه بسته به نوع تنظیمات انتخابی میتواند تغییر کند. اگر خیل مشتاق باشید میتوانید هر دنده را تا دور موتور ۷۵۰۰ ادامه دهید اما در دور موتور ۶۵۰۰ همهی ۳۵۰ اسب پیشرانه در اختیار شماست و گشتاور ۴۱۹ نیوتون متری خودرو نیز در طیف دور موتور ۱۹۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس شما قرار میگیرد.
پیشرانهی ۲.۳ لیتری ۳۵۰ اسبی فوکوس RS جدید حتی بهتر از رقیب عمل میکند. نهتنها گشتاور عظیم ۴۷۵ نیوتون متر در دور موتور ۲۰۰۰ در دسترس است بلکه با ویژگی اووربوست فورد میتوان به مدت ۱۵ ثانیه مقدار ۳۰ نیوتون متر گشتاور اضافی را نیز در اختیار داشت. پیشرانهی ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری فوکوس RS پیشین کاریزماتیک، قوی و خشن بود و تأخیر توربو را نیز نشان میداد. اما فوکوس RS جدید از این موارد مبرا بوده و به حدی منعطف است که میتواند در دندهی ششم با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و از طرفی بهمحض رها کردن کلاچ پا بهپای پورشه و بامو بتازد. گیربکس ۶ دندهی دستی این خودرو تعویضهای کوتاهی دارد و پاسخ پدال گاز در حالت اسپورت چموش و سرکش است.
پیشرانهی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری و توربوی بامو M2 توانایی تولید ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتون متر گشتاور را دارد که این حجم از گشتاور از دور موتور ۱۴۰۰ در دسترس بوده و پیشرانه نرم تر و پرطنینتر از نمونههای ۴ سیلندر عمل میکند و اضافه شدن سیستم دیفرانسیل M فعال و تغییرپذیر کمک میکند تا قدرت پیشرانه با قدرت انتقال یابد. M2 حاضر در تست نمای خارجی و داخلی مشکی دارد و حتی رینگهای ۱۹ اینچی آن نیز تیره هستند. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ای که در این خودرو سفارش داده شده آپشن خوبی است و کمک میکند تا حداکثر قدرت از پیشرانه گرفته شود.
فوکوس RS که از سیستم چهارچرخ محرک تطبیقپذیر سود میبرد در بخش شتاب گیری چند دهم ثانیه از رقبای آلمانی خود عقب میافتد. رقبای این خودرو از گیربکس دوکلاچه خود نهایت استفاده را میبرند.
برخلاف دیگر مدلهای چهارچرخ محرک اسپورت که نیروی کمی را به چرخهای عقب میفرستند،RS هفتاد درصد گشتاور خود را به بخش عقب تحویل میدهد. در حالت دریفت این خودرو میتواند همانند ۱۵۰ درصد دیفرانسیل عقب محسوب شود (!) و ما از این ویژگی نهایت لذت را میبریم؛ اما چیزی که فورد فاقد آن است، ترکیب و برابری حالات مختلف رانندگی است. بله حالت دریفت راننده را به انجام حرکات دیوانهوار تشویق میکند اما پاسخهای آن منقطع بوده و فرمان ناهنجاری نشان میدهد و شاسی نیز تعریفی ندارد. تنها حالت نرمال تنظیمات راحت دامپرها، پاسخ ریلکس پدال گاز و کالیبراسیون درست فرمان را نشان میدهد.
بامو M2 دقیقاً برای راحتی و انطباق ساخته نشده و سیستم تعلیق اسپورت آن نیز همین را نشان میدهد. در راههای واقعاً دشوار و پرپیچوخم، نگه داشتن M2 سرکش در خط خود واقعاً سخت بوده اما بهمحض رسیدن به جادهای نرمتر،M2 روی خوش خود را نشان میدهد.
مشخصات این ۷۱۸ باکستر S ویژه که در تست شرکت کرده به وضوح نشان میدهد که با خودرویی اسپورت طرفیم. گشتاور برداری، قفل دیفرانسیل عقب مکانیکی، سیستم تعلیق اسپورت PASM و ترمزهای کربن سرامیکی از جملهی آپشن های این خودرو میباشند. سواری پورشه بهتر از آنی است که انتظارش را داشتیم. نوسانهای طولانی اصلاً مهم نیستند و تکانهای متقاطع تصویر ثابتقدمی پورشه را از بین نمیبرند. سیستم تعلیق هر سه خودرو تقریباً عملکرد یکسانی دارند اما پورشه اندکی خشنتر از بامو یا فورد عمل میکند.
در فصلی که همهی ما یخ میزنیم، لاستیکهای تابستانی انتخاب چندان مناسبی نیستند. لاستیکهای ۱۹ اینچی پایلوت سوپر اسپورت استاندارد بکار رفته در M2 به اندازهی لاستیکهای کمی نازکتر میشلین فورد غیرقابل انعطاف بوده و لاستیکهای پیرلی پی زیرو ۲۰ اینچی پورشه نیز از این قضیه مستثنا نمیباشد. در هنگام دور زدن کم فرمانی زیاد و عدم چسبندگی مشاهده میشود.M2 اکثر اوقات ثابتقدم بوده و بازخورد زیادی از فرمان به دست میآید اما این کوپهی ۴ سرنشینه زمانی که برای چسبندگی تقلا میکند خوشدستتر میشود. فوکوس دو دیفرانسیل در محدودیتها به اندازهی کشور سوئیس خنثی است و وزن سیستم فرمان به خوبی با گشتاور خودرو و حرکات شاسی هماهنگ شده است.
پورشه واقعاً دو خودرو در یکی است. علیرغم برخی چالشهای ارگونومیکی، این خودرو به زیبایی ساخته شده و دو بخش بسیار مفید برای حمل بار دارد. ۷۱۸ باکستر S سریعترین خودروی این رقابت بوده و فرمانی عالی دارد و قطعاً ترمزهای آن نیز فناناپذیر هستند. اگر پول مدنظرتان نیست و هنوز مسحور پیشرانهی بوکسری نشدهاید، باکستر را امتحان کنید.
بامو M2 جانشینی شایسته برای E46 M3 10 سال پیش است و فوقالعاده لذتبخش بوده و به طرز شگفتانگیزی خونگرم و دوستداشتنی است.
| فورد فوکوس RS 2016 | بامو M2 2016 | پورشه ۷۱۸ باکستر S 2017 |
قیمت پایه (دلار) | ۳۶۷۷۵ | ۵۵۵۹۵ | ۷۲۶۵۰ |
قدرت (اسب بخار) | ۳۵۰ | ۳۶۵ | ۳۵۰ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۴۷۵ | ۴۶۵ | ۴۱۹ |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۱۲.۳/۹.۴ | ۱۱.۷/۸.۷ | ۱۰.۶/۷.۳ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۵۹۹ | ۱۵۹۰ | ۱۳۸۵ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۴ | ۴.۲ | ۴.۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۶۵ | ۲۵۰ | ۲۸۵ |
منبع: automobilemag
ΞLΞΜΞΝΤΟ
۱۷ تیر ۱۳۹۵فورد داره عالی کار میکنه. خیلی خیلی محشره ماشیناش. کلا ماشینای آمریکایی همیشه با خودروهایی سه یا چهار برابر قیمتشون رقابت کردن و خیلی وقتا پیروز شدن.
فورد
۱۷ تیر ۱۳۹۵اصلا مقایسه این سه با هم درست نیست چون اختلاف قیمت فورد با بی ام و 20 هزار و با پورشه 40 هزار دلاره یعنی دوبرابر فورد
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵با اینکه شما درست میگید ولی بازم فورد ترکونده
Saied
۱۸ تیر ۱۳۹۵جدیدا مقایسه های پدال با نمک شده. فورد رو از پورشه بهتر معرفی میکنه.
بنز رو از بنتلی اشرافیی تر.
این مقایسه ها خیلی با نمکه .بدرد ماشین باز های تازه به دوران رسیده میخوره??
PAGANI
۱۷ تیر ۱۳۹۵باید شلبی 350 آر میاوردن تو مقایسه تا نفسشون رو میبست ….
اونم فقط با57000 دلار یعنی 15000 دلار کمتر از پورش
سقف سرعت313
شتاب3.5
هندلینکش که توی مقایسه ها گفتن از کوروت هم بهتره.
رنج قیمت 50-100 هزار دلار
شلبی 350r
کامارو z28
کوروتz06/z51
وایپر
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵ممنون دوست عشق پاگانی
خسته شده
۱۸ تیر ۱۳۹۵خسته باید شلبی و 350 آر و میاوردن تا نفسشونو و میبست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چون با دو آلمانی داره مقایسه میشه!!!!!
تاسف یه مشت عقده ای اینجا جمع شدن ما دو گروه داریم یا عاشقه آلمان هستن و یا ضدش گروه آخر بدجوری از آلمانی ها کشیدن و همیشه شکست خوردن
پورشه و ب ام و و گنده های اروپایی نتونستن نفسشو ببرن و نفسه همه رو میبرن خودشون اونوقت یه لگ آمریکایی تکرار میکنم لگن آمریکایی میخوادنفسشو وببره جوکه قرن نیست جوکه تاریخه
مهدی
۵ آبان ۱۳۹۵شما تو حال و هوای خودت باش و به این خیال زندگی کن
در ضمن جوک حرف شماست
.
۱۷ تیر ۱۳۹۵فقط m2 واقعا نسبت به قیمتش در حد یه m3 ظاهر میشه پورشه هم واقعا گرونه و اصلا ارزش خرید نداره فوکس هم ارزش بالایی داره ولی هنوز یه هاچ بکه و این همه پول پای هاچ بک دادن شاید خوشایند نباشه برا بعضیا.ولی در حال حاضر انتخاب های یه جوان ایرانی برای خرید یه خودروی جوان پسند ارزان تقریبا به هیچ ختم میشه :-|
مصطفی
۱۷ تیر ۱۳۹۵RS شاید بهترین GT ساخت فورد باشد ولی عمراً همان سطح دینامیکی 718 و M2 را ارائه نمی دهد.
فقط انگلستان
۱۷ تیر ۱۳۹۵1-[[پورشه918= قدرت 893 اسب بخار- قیمت 900000 دلار
مکلارنP1 = قدرت 916 اسب بخار- قیمت 1350000 دلار]]
2-[[پورشه کاررا جی تی = قدرت 612 اسب بخار- قیمت270000 دلار
مکلارنF1 = قدرت 618 اسب بخار- قیمت 970000 دلار]]
3-[[پورشه911کارراS = قدرت 580 اسب بخار- قیمت 200000 دلار
مکلارن675LT = قدرت666 اسب بخار- قیمت353000 دلار]]
4-[[پورشه کیمن = قدرت 385 اسب بخار- قیمت84000 دلار
مکلارنMP4-12C اسپایدر= قدرت 625 اسب بخار- قیمت268000 دلار]]
5-[[پورشه باکستر= قدرت 375 اسب بخار- قیمت80000 دلار
مکلارن570S= قدرت562 اسب بخار- قیمت185000 دلار]]
اینم از شرکت پورشه عزیز
این کامنت صرفا برای آقای احمدباقری عزیز بود که صفاشو ببره
king 918
۱۷ تیر ۱۳۹۵منظورت از این اعداد و قیمت ها چی بود ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خودت فهمیدی چی نوشتی اصلا چه ربطتی داره فلان ماشین nاسب بخار فلان ماشین nهزار دلار که چی الان چی رو ثابت کردی با این کامنت بچه گانه
پورشه 911 کاررا 580 اسب بخار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بینم تو کجا این همه نبوغ رو کسب کردی دوست انگلیسی من
بذار یه چیز بت بگم روشنت کنم داش یه 911 gt3کل کمپانی مکلارن رو ارزش د اره زمانی که پورشه داشت رکورد شتاب و سرعت میزد مکلارن داشت پای بی ام و رو ماچ میکرد میگفت عمو موتور میخوام برا مکلارن f1
حالا هم عددی نشده که بخواد با پورشه مقایسش کنی همون طور که گفتم با یه gt3کل کمپانی مکلارن رو میشه زیر سوال برد
اینو همون دوست عزیزت باقری هم میدونه
king 918
۱۷ تیر ۱۳۹۵در ضمن اگه ملاک فقط گرونی ماشینه
ماشین های کلکسیونی پورشه و فراری از همه ماشین های جهان بهترن چون گرون ترن ها…..
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵افرین به این دوست المانی باز منصف
همه چیز قیمت ماشین نیست که بگیم اگه فلان ماشین گرون تره پس از هر نظر بهتره
مجید:فقط لامبورگینی:فقط ایتالیاوآلمان
۱۷ تیر ۱۳۹۵king 918 جان عزیز. بحث ساخت موتور با طراحیش فرق میکنه. من حداقل پنجاه بار شاهد ذکر این مطلب در پدال بودم. طراحی موتور با خود مک لارن بوده که مهم تریم جزئه و دستگاه های قالب گیری و تجربه ی ساخت و نیروی کار ماهر و کاربلد در اختیارشون نبوده. مک لارن مسلمه امکانات شرکت بزرگی مثل بی ام و رو نداشته فقط دانش ساخت در اختیارش بوده . همین بی ام و برای ساخت موتور M1 و سیستم تعلیق و شاسی میخواست از لامبورگینی کمک بگیره که متاسفانه لامبو در وضعیت بدی بود و بی ام و خودش بعدا با گروه italengineering کارو ادامه داد. یا dodge viper با کمک لامبورگینی برای کرایسلر ساخته شد. حالا من فقط لامبورگینی یادم بود ولی مثال زیاده…این به اون معنا نیست که بی ام و یا داج دانش یا مهارت نداشتن. فقط میخواستن یه محصول بی نقص بسازن و از تجربه و امکانات بقیه استفاده کنن.
امیدوارم منظورمو فهمیده باشی دوست عزیز.
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵البته یه چیز بگم اون زمان لامبو برا کرایسلر بود و دوج و لامبورگینی به کمک هم وایپر رو ساختن
حميد
۱۷ تیر ۱۳۹۵المانها همیشه تو ساخت تجهیزات میکانیکی یک سر و گردن از همه بالاتر هستند
من خودم بی ام دبلیو رو ترجیح میدم
تو این رنج قیمت گریبکس اتوماتیک انتخاب بهتریه
king 918
۱۷ تیر ۱۳۹۵718 واقعا عالی بود
عکس یازدهم رو که نگاه میکنم اصلا انگار یه شبح رو می بینم لامصب خیلی نازه نمیسدونم چطور بعضی ازش ایراد ظاهری میگیرن .
یو اس اس اینترپرایز
۱۷ تیر ۱۳۹۵مشخصات فنی پورشه بهتره.البته مقایسه کار سختی چون بی ام و هم خوبه
Nima
۱۷ تیر ۱۳۹۵فورد به نظرم انتخاب بهتریه به این دلایل:
1. قیمت رو توجه کنید!! با پول این باکستر میشد شلبی GT500 خرید و با پول m2 میشه شلبی GT350R خرید که واقعا برتری خیلی زیادی به اینا دارن.
2. درسته که فورد کمترین حجم موتور رو داره ولی بیشترین بازده رو گرفته
3.این نسل فعلی فورد واقعا قدیمی شده ولی بازم میتونید ببینید که چیکار کرد!
4. بیشترین گشتاور رو داره
5. بیشترین فضا رو برای سرنشین و بار داره.
6.متن : اما شکی نداریم که RS بهترین GT ساخت فورد بوده و ثابت کرده که این خودرو همان سطح دینامیکی ارائهشده توسط باکستر S و M2 را به طرفداران عرضه میکند.(البته فورد GT رو یادشون رفته ظاهرا شاید چون به بازار نیومده)
پس یعنی ارزش خریدش از اونا بیشتره.(و مهندسی برابری با آلمانی ها گرونتر از خودش داره)
متن : خودرو سطح عجیبی از شایستگی دینامیکی را نشان میدهد.
نکته نهایی: با این که فورد از همه قدیمی تره و اینا نسل جدید هستن ولی با قیمت کمتر و حجم موتور کمتر دینامیک برابر داشت.(هنر یعنی این)
یو اس اس اینترپرایز
۱۷ تیر ۱۳۹۵نیما عزیز شما بدجور عشق خودروهای امریکایی داری ها
محسن
۱۷ تیر ۱۳۹۵سلام،اخه من فکر میکنم خیلی فاکتورهای دیگه هم هست مثلا کروک بودن پورشه یا کیفیت ساختش و یا پرستیژ و خاص بودنش به نظر من همه چیز که پرفورمنس نیست
Saied
۱۸ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز اینکه میگین طرف پول اضافی میده. همین هندلینگو فورد با قیمت پایین تَر فراهم میکنه دقیقا شبیه اینه که میگی طرف چرا میره فرشته واسه زمین اینهمه پول میده. خوب بیاد میدان شوش خونه بگیره. همه ی امکاناتش هم برابره.
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵فورد با یه قیمت معقول عملکرد خوبی رو نمایش داده
پس فورد بهترینه مثل همیشه
Nima
۱۷ تیر ۱۳۹۵بله داداش بدجوووور
خداییش الان بی حساب میگم؟ قیمت رو با مشخصات فنی مقایسه کن ببین کدوم بهتره!!!
آمریکایی ها همیشه با قیمت کمتر با ماشینایی چند برابر قیمت خودشون مقایسه میکنن.
خیلی وقتا برنده و خیلی وقتا برابر بودن.
مثال وایپر ACR توی پیست با قیمت 130 هزار دلار از مکلارن 1 میلیون دلاری بهتر عمل میکنه
ПР
۱۷ تیر ۱۳۹۵عزیزم اگه قرار باشه پورشه هم قیمت فورد باشه یا فورد هم قیمت پورشه مطمئن باش هیچکس سراغ فورد نمیره.نمیدونم چرا خیلی از ما در مورد قیمت ماشینا توجیه نمیشیم!!
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵مدل gt فورد با قیمت 300 هزار دلاری که داره مردم با این قیمت فوردخریدن به جا پورشه اونم در کسری از ثانیه
کسی که تو دنیا ماشین امریکایی میخره یه سری فاکتورها رو در نظر میگیره که فقط باید امریکایی باز باشه به خیلی چیزها توجه نمیکنه
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵در ادامه کامل تر بگم
اگه حرف شما درست بود فورد جی تی باید قیمتش اندازه یه m3 استاندارد بود نهایت قیمتش چون شما میگید اگه قیمت فورد و پورشه یکی باشه کسی فورد نمیخره دیگه ولی در واقعیت خلاف حرف شماس و امریکاییها خیلی وقتها ماشینهای تولید میکردند که از رقبای اروپاییشون گرون تر بودن حتی ولی بازم فروش مطلوبی داشتن مثل همین فورد جی تی
کسی که ماشین امریکایی میخره یه سری فاکتورهایی رو در نظر داره که برای بقیه قابل قبول شاید نباشه
ferrari
۱۷ تیر ۱۳۹۵فورد عملکرد دینامیکی برابر با المانی ها داشته ضمن اینکه گشتاور بالاتری نسبت به پیشرانش داشت تازه قیمت مناسبی داره. وقتی یه ماشین به این خوبی هست چرا باید ماشین هایی که همین توانایی ها رو دارن ولی 2 برابر قیمت دارن رو خرید؟؟
احسان(احسان سابق)
۱۷ تیر ۱۳۹۵واقعا جالبه و باید به جسارت فورد تبریک گفت
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵ممنون از دوست خوبم جناب فراری
واقعا حرف حق جواب نداره
ali
۱۷ تیر ۱۳۹۵امریکاییها همیشه پرچمشون بالا بوده و دیگه ثابت شدن
با قیمت کم تر با گرون قیمت ترها مقایسه میشن و خخییللیی وقتا سربلند بیرون میان
Archi KHAN
۱۷ تیر ۱۳۹۵شده مثل روزگار ما !
مقایسه عادلانه نبود
اما
قطعا در همه موارد ( بجز قیمت ) برنده پورشه 718 هستش …
hesam
۱۷ تیر ۱۳۹۵صنعت امریکا واقعا در صدره،،شاید به سلیقه بعضی افراد خوش نیاد اما یه واقعیته،،در همه نوع کلاس ماشین واقعا میتونه بهترین رو عرضه کنه،،از نظر قیمت با توجه به هم رده های المانی هم که کاملا مشخصه،،هاچ بک فورد بهترین هاچ بکه،،یه ماشین جذاب و چموش
احمد باقری
۱۹ تیر ۱۳۹۵بی ام دبلیو، فورد.
پورشه رو بی خیال