این بار قصد داریم سه کراساوور/SUV مختلف که بههیچعنوان در یک کلاس قرار ندارند را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. یک استیشن قد کشیده، یک SUV کوپه و یک SUV سنتی. این سه خودرو ازلحاظ کلاس کاملاً باهم فاصلهدارند اما هر سه برای جلب خریدار بیشتر تلاش میکنند؛ بنابراین از شما دعوت میکنیم بینندهٔ مبارزهٔ جذاب میان A6 آلرود، X6 و XC90 باشید. ما واقعاً نمیدانیم که چرا محبوبیت و فروش کراساوور/SUVها چنین رشد انفجاریای داشته است. این روند تا جایی پیش رفته که احتمالاً در آیندهای نزدیک فروش کراساوورها و SUVها از سدانها و هاچبکها پیشی خواهد گرفت؛ بنابراین اکثر خودروسازان جهان دست به ساخت چنین خودروهایی زده و سعی کردهاند حداقل یک کراساوور/SUV در سبد محصولات خود داشته باشند. بااینوجود اکثر کارشناسان حوزهٔ خودرو معتقدند حیات SUVها در طول جنگ جهانی دوم و با ساخت ویلیز جیپ معروف برای مقاصد نظامی شروع شد.
جیپ خودروی فوقالعادهای بود که حتی در بین عموم مردم هم محبوب شد و به همین دلیل نسخههای غیرنظامی آنهم ساخته شد. خودرویی که مقصد اصلیاش جادههای ناهموار و خشن بود و به حرکت در جادههای آسفالت علاقهای نداشت؛ اما SUVها در طول زمان کمکم مهارتهای خود جهت پیمودن جادههای ناهموار را از دست دادند. آنها بزرگتر و راحتتر شدند اما تمامی ویژگیهای آفرود خود را از دست دادند. چرخ زاپاس نصبشده در بیرون خودرو ناپدید شد و شاسی نردبانی، گیربکسهای کمکی و انتقال قدرت 4WD حذف شدند. در این دوران SUVها جهت تطابق بار سلیقهٔ خریداران تکاملیافته و به خودروهایی تبدیل شدند که فقط قدِ بلندی دارند. حال ما در اینجا میتوانیم کاملاً این تحولات مذکور را در این سه SUV ببینیم. SUVهایی که طبق ایدههای متفاوت سازندگانشان شکلگرفتهاند. آئودی A6 آلرود کواترو، بامو X6 XDrive و ولوو XC90 T6 سه خودرویی هستند که کاملاً از ساختار اصلی SUVها فاصله گرفتهاند. آلمانیهای ما پیشرانههای ۳ لیتری دیزل در سینه دارند درحالیکه رقیب سوئدی با موتور ۲ لیتری بنزینی به میدان آمده است.
آلرود در A6 استیشن ریشه دارد اما با افزایش ارتفاع، نصب محافظهای پلاستیکی در اطراف خودرو و برخی تغییرات دیگر آلرود عطروطعم متفاوتی نسبت به A6 استیشن دارد. پیدایش این مدل به سال ۱۹۹۹ بازمیگردد یعنی زمانی که نسل اول آلرود کواترو در جادهها به حرکت درآمد و اتفاقاً توانایی آفرود بالایی هم داشت. موردی که امروزه هرکسی به آن نیاز ندارد؛ بنابراین امروزه در آئودی آلرود فقط سیستم چهارچرخ محرک دائمی کواترو به همراه دیفرانسیل مرکزی با قفل خودکار و ویژگیهای آفرود ظاهری وجود دارد. همچنین این خودرو به یک سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز است که اجازه میدهد ارتفاع خودرو را هنگام خروج از جادهٔ آسفالت افزایش دهید. این سیستم میتواند ارتفاع خودرو از سطح زمین را از ۱۳ به ۱۹ سانتیمتر افزایش دهد. بااینحال من شک دارم که بسیاری از مالکان آلرود حتی از این ویژگیها و تواناییهای آن مطلع باشند.
علت این است که مطمئناً تواناییهای آفرود برای بسیاری از خریداران این قبیل خودروها مهم نیست چراکه آنها اکثراً در جادههای صاف و معمولی رانندگی میکنند؛ بنابراین در اینجا تعلیق نرم، دقت فرمان و راحتی داخلی خودرو اهمیت دارد. به همین دلیل در داخل آلرود هیچ ویژگی خارج جادهای دیده نمیشود و اگر چشمبسته داخل ماشین رفته و سپس چشمان خود را بازکنید هرگز متوجه نمیشوید که داخل یک خودروی آفرود نشستهاید. پویایی موتور دیزل V6 خودرو بالاست و گشتاور بالایی ارائه میکند درحالیکه گیربکس سریع ۸ سرعتهٔ اتوماتیک، آنرا به بهترین نحو به چرخها میرساند. بااینحال سعی کردیم آئودی را به جادههای ناهموار و درون شن و ماسه ببریم که در این هنگام بهشدت متعجب شدیم چراکه تعلیق و سیستم کواترو بدون هیچ مشکلی با سرعت ماشین را به جلو میراند؛ بنابراین با قاطعیت میتوان گفت هیچ شک و تردیدی در مورد عملکرد و اثربخشی فوقالعادهٔ سامانهٔ کواترو وجود ندارد. به همین دلیل تنها ترس از آسیب رسیدن به اسپلیتر بلند زیر سپر جلو ممکن است موجب احتیاط بیشتر راننده در هنگام حرکت در جادههای ناهموار گردد.
خودروی بعدی بامو X6 است که احساس میکنیم داستان کاملاً متفاوتی با آلرود دارد. وقتی X6 بین آلرود و XC90 قرارگرفته باشد و به آن نگاه کنید تصور میکنید در حال دیدن یک کوپهٔ اسپرت هستید که روی یک تریلر قرارگرفته و به همین دلیل ارتفاع آن افزایشیافته است. بااینحال یکچیز در اینجا قطعی است و آن اینکه یقیناً بامو کلاس SUV کوپه را اختراع نکرده است چراکه سه سال قبل از معرفی X6، شرکت سانگیانگ مدل اکتیون را معرفی کرده بود و حتی پیشازاین نیز آمریکاییها با ساخت پونتیاک آزتِک و AMC ایگل SX4 چنین کلاسی را پایهگذاری کرده بودند. بامو، X6 را با زیرکی تمام تا ستون B کاملاً مشابه X5 طراحی کرده و تا این نقطه ظاهر دو خودرو کاملاً یکسان است. در داخل خودرو، سیستم iDrive بامو عملکردی عالی دارد اما ارتفاع سقف در قسمت عقب برای سرنشینان بلندقد مشکلساز است. بااینحال در نسل جدید X6، شاهد پیشرفتهایی هستیم. زیرا درحالیکه نسل اول X6 ظرفیت حمل ۴ سرنشین را داشت و صندلیهای عقب آن ظرفیت فقط دو نفر را داشتند، نسل دوم میتواند تا ۵ نفر را حمل نماید.
موتور دیزل زیر کاپوت X6 ضعیفترین نمونه در بین سه خودروی مورد آزمایش است که فقط ۲۶۰ اسب بخار قدرت دارد اما موتور کاملاً با گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF هماهنگ است. به همین دلیل واکنش خودرو به فشردن پدال گاز خوب است. راحتی سواری خودرو حتی در سرعتهای بالا نیز بسیار خوب است. کابین خودرو ساکت است و تعلیق بهگونهای تنظیمشده که ضربههای وارده به چرخها و یا شوک هنگام ترمز گیری ناگهانی را به اتاق وارد نمیکند. البته این تعلیق نرم را میتوان با انتخاب حالت رانندگی اسپرت یا اسپرت پلاس، سفت و خشک نمود که احتمالاً اعضای خانواده علاقهای به چنین انتخابی ندارند! سیستم چهارچرخ محرک XDrive بامو کاملاً در بهبود عملکرد آفرود X6 تأثیر دارد و حتی در جادههای عادی نیز بکار میآید. بهعنوانمثال هنگامیکه محور عقب کشش خود را از دست میدهد، سیستم، نیرو و گشتاور بیشتری را به محور جلو میفرستد که این مورد در زمینهای سست و نرم بسیار کاربردی است. البته حتی در صورت خاموش کردن ESP بازهم نیروی بیشتری به چرخهای عقب منتقل میشود که ما نیز قطعاً این امر را دوست داریم.
رقابت جذاب بین این دو آلمانی را رقیبی از شمال اروپا تحتالشعاع قرار میدهد. ولوو زمان زیادی میگفت که برای معرفی نسل جدید XC90 صبر کنید. بااینحال ۱۳ سال صبر برای این خودرو ارزشش را داشت. چراکه ولوو XC90 جدید خودرویی فوقالعاده است. خودرویی که ظریف و درعینحال محکم بوده و کابین آن مشابه کابین جتهای تجاری خصوصی به نظر میرسد. در داخل XC90 شما با هتلی مجلل روبرو میشوید. هتلی که کاملاً سوئدی احساس میشود. داشبورد خودرو بهصورت کاملاً کاربردی طراحیشده که درعینحال با روکش چرم معطر و پوشش چوب، کاملاً لوکس و مجلل است. با توجه به اینکه سوئدیها به محیطزیست بسیار اهمیت میدهند احتمالاً برای ساخت کابین XC90 نه درختی را قطع کرده و نه گاوی را کشتهاند. در مرکز داشبورد یک صفحهنمایش لمسی ۹ اینچی قرار دارد که وضوح فوقالعادهٔ آن ما را تحت تأثیر قرار داد؛ اما مدتی طول میکشد تا بتوان با بسیاری از ویژگیها و منوهای آن کار کرد.
تمامی مدلها و تیپهای XC90 با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری ارائه میگردند که قویترین آنها مدل T6 است (غیر از مدل هیبریدی T8). مدلی که قدرت زیاد ۳۲۰ اسب بخار را ارائه میکند. خودرو در جادههای هموار بهراحتی بهپیش میرود چراکه باوجود ابعاد بزرگ، سبکترین خودرو در میان این سه ماشین است؛ اما صدای موتور با ابعاد و کلاس خودرو سازگاری ندارد چراکه در یک SUV بزرگ با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار انتظار صدایی خشن از اگزوزها یا حداقل غرغری از زیر کاپوت را داریم درحالیکه XC90 کاملاً بیصدا و آرام ساختهشده است. به نظر ما این امر اصلاً خوب نیست و حتی بهتر بود صدایی مصنوعی از بلندگوها در داخل کابین پخش شود. بااینحال سطح ایمنی فوقالعاده بالا از سنتهای ولوو است که در XC90 جدید هم تمام و کمال وجود دارد.
نتیجه
اگر ما مجبور باشیم یکی از این خودروها را برای خودمان انتخاب کنیم قطعاً بامو را انتخاب میکنیم. خودرویی که در ترکیب ژن SUV با ژن اسپرت موفقترین عملکرد را دارد؛ اما ولوو هم انتخاب عالی برای خانوادهها است. خودرویی پایدار، راحت و فوقالعاده ایمن که سه ردیف صندلی را ارائه میکند. ولی آئودی چه؟ این خودرو انتخابی ایدهآل برای کسانی است که به قابلیتهای آفرود یک SUV نیاز دارند اما درعینحال علاقهای به خرید SUVها ندارند؛ زیرا آئودی آلرود ترکیبی عالی از تواناییهای یک SUV را در خودرویی سواری ارائه میکند.
مشخصات فنی
ولوو XC90 | بامو X6 | آئودی آلرود | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی توربو | ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی توربودیزل | ۳ لیتری V6 توربو دیزل |
قدرت | ۳۲۰ اسب بخار | ۲۶۰ اسب بخار | ۳۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۵۶۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتا صد | ۶.۵ ثانیه | ۶.۷ ثانیه | ۵.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۰ کیلومتر در ساعت | ۲۳۰ کیلومتر در ساعت | ۲۵۰ کیلومتر در ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۷.۷ لیتر | ۶ لیتر | ۶.۵ لیتر |
وزن خالص | ۱۹۲۵ کیلوگرم | ۲۱۴۰ کیلوگرم | ۲۰۳۰ کیلوگرم |
قیمت | ۸۳,۱۰۰ دلار | ۸۲,۹۰۰ دلار | ۷۷,۶۰۰ دلار |
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ مرداد ۱۳۹۵به نظر من که هرسه مشخصات فنی خوبی دارن.
محمدرضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۵جای glc خالیه این بین
rrr
۱۰ مرداد ۱۳۹۵آئودی تقریبا در تمام موارد برتر بود
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ائودی از لحاظ سرعت اره برتر
رامتین
۱۰ مرداد ۱۳۹۵باشه:)
علي
۱۰ مرداد ۱۳۹۵نظرت کاملا درسته و شکی توش نیست ولی از نظر من به ترتیب مقام اول : bmw x6
مقام دوم : آئودی آلرود
مقام سوم: ولووxc90
امير علي
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ولوو هیچ حرفی برا گفتن نذاشته ولی ای کاش طراحی پشتش مثل جلوش بود اگه این طوری بود از هرچی suv موجود تو بازار تو رنج قیمتیش سر بود در حالی که الانشم خوبه
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ مرداد ۱۳۹۵این سلیقه شماست.شاید خیلی طرحشو دوس داشته باشن
امير علي
۱۰ مرداد ۱۳۹۵طراحیش از جلو و بغل عالیه ولی از پشت در حد یه ماشین ۵۰۰ میلیونی نیست
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ مرداد ۱۳۹۵سلیقه ها متفاوت دیگه
audi sq7
۱۰ مرداد ۱۳۹۵A6 الرود هم ی ماشین خانوادگی است ، هم ی ماشین جوان پسند مخصوصا با قابلیت کواترو که محشره ولی چون حالت استیشن داره بعضی ها با هاش حال نمی کنند
درضمن کابین ولوو مثل آهنگی که خیلی دوستش داری وروزی چند بارگوش میدی ولی خستت نمی کنه ،واقعاً که این کابین زیباست
PlymouthBarracuda
۱۰ مرداد ۱۳۹۵طراحی volvo واقعا فوق العادس ولی BMW بصورت کلی و سواری همه چی تمومه….
behzad power active
۱۰ مرداد ۱۳۹۵بی ام و یه چیز دیگست
عام پوری
۱۰ مرداد ۱۳۹۵bmw وشاسی بلند ؟ !!!
Ford
۱۰ مرداد ۱۳۹۵داشبورد bmw واقعا خیلی افتضاحه باز صد رحمت به داشبوردهای قدیمیش.
احمد باقری
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ولوو رو بده بیاد.
احمدرضا خواجه زاده
۱۰ مرداد ۱۳۹۵آوودی یا ولوو به نظر من ب ام و دیگه داشبوردش تکراریه
PORSCHE:The God of Cars
۱۰ مرداد ۱۳۹۵آئودی بهتر از 2 تای دیگه بود.
me84
۱۱ مرداد ۱۳۹۵با اینکه عاشق ماشین آلمانی هستم ولی ولوو خیلی دلبری میکنه. فقط ای کاش تنوع موتور بیشتری داشت. یه جورایی نمیتونم خودمو راضی کنم که با این ابعاد موتورش 4 سیلندر باشه. اگه موتور 6 با حجم کم داشت بهتر جواب میداد. البته این رو تو یه مقاله دیگه تو یه سایت خارجی خوندم که دقیقا حرف دل منو میزد. یه موتور 6 کم حجم و کم مصرف و روون .
ALIREZA034
۱۱ مرداد ۱۳۹۵در کل با در نظر گرفتن تمام زوایا میشه گفت ولوو از دوتای دیگه بهتره.نمیدونم چرا همه ی برند های لوکس ساز(بی ام و.بنز.آودی.بنتلی.روزلرویس….)تلاش میکنن مدل های لوکسشون اتاقش بی صدا باشه انوقت به xc90 میرسه باید یه بلندگو هم بذاره که صدای غرش موتور بیاد تو اتاق.واقعا ولوو خوب کار کرده که از موتور 2000 تا 340تا میگیره البته قبول دارم رقبای المانی و…از این مرزها هم فراتر رفتن و پیشتازی میکنن.ولی برای سوعد موفقیت بسیار خوبی محسوب میشه.
رضا
۱۱ مرداد ۱۳۹۵این ولوو دنیا رو ترکونده با این مدلش
حميد
۱۱ مرداد ۱۳۹۵کلا انتخاب من بی ام دبلیو هست منتهی راحت هم نمیشه از کنار این ولوو گذشت در حالی که به نظرم کسالت اوره ولی خیلی خوبه اون استیشن هم که تکلیفش روشنه تو مملکت من هوا خواه نداره
احسان(احسان سابق)
۱۱ مرداد ۱۳۹۵فقط یکسال زمان برای ولوو نیاز بود تا از خودرویی خسته کننده و نه چندان جذاب تبدیل به خودرویی لوکس و خوش ساخت بشه و خودش رو در کنار بی ام و ائودی و دیگه بزرگان لوکس جا بندازه.بخوام واقع بین باشم با اینکه بی ام و رو خیلی دوست دارم اما ولوو مفهوم لوکس بودن رو بیشتر القا می کنه
AKBAR
۱۱ مرداد ۱۳۹۵شاید همین جمله کافی باشه که XC90 بهترین شاسی بلند آمریکای شمالی در سال 2016 شده است .
Alireza
۱۱ مرداد ۱۳۹۵هرسه عالی اما انتخاب من ایودیه…
محمد۲۰
۱۱ مرداد ۱۳۹۵با توجه به قیمت آئودی عملکرد بهتری داشت
mohammad-fm480
۳۰ مرداد ۱۳۹۵انتخاب من فقط ولوو xc90
دکتر حاتمی
۱ شهریور ۱۳۹۵سلام به دوستان من بی ام و ۵۲۸ دارم واقعا عالی است و شاسی بلند ولوو امروز اسم نوشتم . چون ۷ نفره و فول اکشن است. اگر کیفیت سواری مهم است یابد سواری گرفت نه اس یو وی و اگر کارایی شاسی بلند مهم است باید خودرو مثل لند کروز جادار باشه، ولوو به نظر من با کوهی از آپشن انتخاب اول است. مخصوصا با کیت پولستر که تقویت کننده قدرت موتور است.
مهدی
۲۴ شهریور ۱۳۹۵ولوو می خواااااام.
کی حاضره ۵۰۰ میلیون بده که من از اینا بخرم.