بی ام و

نقش حیاتی ب‌ام‌و در اقتصاد ایالت کارولینای جنوبی آمریکا

اگرچه همیشه سعی داشته‌ایم در خبرهای مربوط به دنیای خودرو وارد دنیای سیاست نشویم اما همان‌گونه که می‌دانید با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا ارتباط بیشتری بین سیاست و صنعت خودرو شکل گرفته است. ب‌ام‌و در مرکز کشمکش‌های تجاری بین ترامپ و آلمان بوده است. ترامپ از نوع رابطه تجاری موجود بین آمریکا و آلمان بسیار ناراحت بوده و صنعت خودرو بزرگ‌ترین دلیل این ناراحتی بوده است.


ژرمن‌ها میلیون‌ها دستگاه خودرو را به آمریکا صادر می‌کنند اما ما در مقایسه با آلمان صادرات بسیار کمتری داریم. این را ترامپ می‌گوید. اخیراً طبق اخبار منتشر شده ترامپ آلمان‌ها را در زمینه تجارت بسیار بد دانسته است. اگرچه شان اسپایسر سخنگوی ترامپ این موضوع را انکار کرده اما ترامپ اخیراً توئیت کرده است:

ما کسری تجاری عظیمی با آلمان داریم و آن‌ها پول بسیار کمتری به ناتو می‌پردازند. این برای آمریکا بسیار بد است و باید تغییر کند.

این موضوع به وضوح ترامپ و بخش اعظمی از جمهوری خواهان را اذیت می‌کند. آن‌ها معتقدند آمریکا باید تعرفه‌ی بزرگی روی خودروهای آلمانی صادراتی به این کشور وضع کند. البته این موضوع می‌تواند به معنی مشکلات بزرگ برای تأسیسات اسپارتانبورگ ب‌ام‌و باشد.


از زمانی که تأسیسات اسپارتانبورگ ب‌ام‌و در ایالت کارولینای جنوبی افتتاح شده به محوری اساسی در اقتصاد این ایالت بدل شده است. ب‌ام‌و هم‌اکنون در حال جشن گرفتن بیست و پنجمین سالگرد تأسیس این سایت تولیدی بوده و حدود ۹ هزار نفر کارمند دارد؛ اما این تنها افراد مستقیمی نیستند که به استخدام ب‌ام‌و درآمده‌اند زیرا زنجیره تأمین در ایالت و حتی در کل آمریکا نیز به‌طور قابل‌توجهی رشد داشته است. آن‌ها هزاران شغل بیشتری را خلق کرده‌اند. تاسیسات ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی باعث کاهش نرخ بیکاری شده و به بهبود اقتصاد آن کمک کرده است.


عضو انجمن شهرداری اسپارتانبورگ گفته است:

در اواسط و اواخر دهه ۸۰ میلادی ما ۲۵ هزار شغل را در اسپارتانبورگ به خاطر از بین رفتن صنعت پارچه از دست دادیم. ما در دنیای از آسیب قرار داشتیم. چیزی نداشتیم؛ اما کارخانه ب‌ام‌و به تغییر اوضاع کمک کرد. ب‌ام‌و شهر اسپارتانبورگ را نجات داد.

دارلا مور که یکی از مدیران بخش تجارت دانشگاه کارولینای جنوبی است می‌گوید کارخانه ب‌ام‌و تأثیری چشمگیر روی اقتصاد این منطقه داشته و فرصت‌های اشتغال غیرمستقیم را افزایش داده است.

BMW Spartanburg Plant
پرفسور اقتصاد دوگ وودوارد نیز می‌گوید:

قطعاً ب‌ام‌و بزرگ‌ترین کارخانه این منطقه بوده و بزرگ‌ترین تأثیر را روی تولید ناخالص ملی ما گذاشته است.

اما این تنها تأثیری نیست که ب‌ام‌و روی اقتصاد کارولینای جنوبی داشته بلکه تأسیسات اسپارتانبورگ به کل آمریکا نیز کمک کرده است. ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۶ صادراتی حدود ۱۰.۵ میلیارد دلاری داشته که به آمریکا کمک کرده است. بیش از ۷۰ درصد تولید ب‌ام‌و در آمریکا به ۱۴۰ بازار گوناگون صادر شده است. این کارخانه کل مدل‌های X دنیا را تأمین می‌کند؛ بنابراین تمامی مدل‌های X3، X4، X5، X6 و X7 آینده در آمریکا ساخته می‌شوند.

شروع تولید X4 در اسپارتانبرگ
توئیت ها و سخنان التهابی ترامپ باعث رنجش خاطر آنگلا مرکل و همچنین ب‌ام‌و شده است. البته شهردار مایور احساس می‌کند سخنان ترامپ تنها در حد سخن بوده است:

من قطعاً فکر نمی‌کنم این سخنان نشان‌دهنده‌ی قانون یا توافق تجاری یا چیزی شبیه آن باشد. البته این سخنان از برخی جنبه‌ها برای بزرگ‌ترین خودروساز داخل آمریکا نگران‌کننده می‌باشد.

مشخص نیست که آیا ترامپ در جشن ۲۵ سالگی کارخانه اسپارتانبورگ از آن بازدید خواهد کرد یا خیر. بازدید از این تأسیسات شاید چشم‌اندازی بهتر از تأثیر بزرگ ب‌ام‌و روی اقتصاد آمریکا داشته باشد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Khan

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    خودروسازهای آمریکا میرن خارج از خاک این کشور خودرو تولید میکنن هزینشون کمتر بشه، بعد بی ام و چرا میره تو آمریکا کارخونه میزنه؟
    کسی میدونه؟

    1. حسین روح زنده

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (7 ديدگاه)

      وقتی تیراژ و محصولت در کشوری و حومه اطراف آن زیاد باشه مجبوری کارخونه تاسیس کنید
      ( شما هزینه ی حمل از آمریکا ( غرب آمریکا ) به آسیا و خاورمیانه رو حساب کنی خیلی به صرفه تر از خود آلمان هست )
      حالا بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعات و قطعه سازیشم هست
      و بحث دیگرمالیت بر ارزش افزوده هست و محصولی که در آمریکا تولید میشه از نظر مالیات و هزینه ی گمرکی خیلی پایین تر در میاد ( حدود ۲۰% ) برای مصرف کننده ی آمریکایی و آمریکا یکی از بازار بزرگ خودرو های لوکس هست

      1. Khan

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (362 ديدگاه)

        ممنون
        منظور منم اینه چرا مثل خود آمریکایی ها نرفته مکزیک کارخونه بسازه. بالاخره حتما بین دستمزد کارگر آمریکایی تا مکزیکی و تعرفه واردات سودش اینجوری بهتره که خود آمریکایی ها رفتن از مکزیک تولید میکنن

        1. كوروش

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          این رو خب سیاست خودرو ساز ها تعیین می کند

  2. جواد

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    صادرات المان و فروش خودروهاش در مقابل ژاپن در خاک امریکا تقریبا هیچ هستش بیشتر بازار ژاپن داره

    1. BMW

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (661 ديدگاه)

      نگفته کشور گفته ایالت!!

    2. amiR8

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (74 ديدگاه)

      .
      این کامنت پایینی در جواب شما بود !!!
      نمیدونم چرا اون پایین موند !!!

  3. amiR8

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    .
    فروش بنز در خاک ژاپن از لکسوس بیشتره
    امریکا دیگه بماند …

    1. asa

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (569 ديدگاه)

      بابا ترامپ فقط با خودرو های وارداتی مشکل داره نه با خود تویوتا یا bmw .
      اون میگه ماشین های آلمانی با این حجم فروش بهتره توی آمریکا تولید بشه بجای این که فقط وارد بشه که به نظر من هم کاملا منطقی هست .
      همه میدانند صنعت خودرو بدون آلمان، آمریکا یا ژاپن ناقص هستش به همین خاطر فکر نمیکنم ترامپ با bmw و مخصوصا شرکت کارولینا جنوبی مشکلی داشته باشه.
      رسانه ها رسما از ترامپ یک هیولای روانی ساختند. ..
      کاش ما هم یک دونه از این هیولاهای وطن پرست داشتیم که صادقانه به فکر کشورش باشه حتی آگه وجهش در دنیا نابود بشه.

      1. amiR8

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (74 ديدگاه)

        .
        در مورد ماشین ها ، نقش صنعت خودروی امریکا و المان و ژاپن ، حرفت رو کاملا قبول دارم
        میدونم با bmw مشکل نداره

        اما شخصیت و رفتار ترامپ رو اصلا نمیپسندم.

  4. asa

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (569 ديدگاه)

    راستی دوستان به همین مناسبت حرفی تو دلم بود که میخوام بگم.
    درباره واردات ماشین های آمریکایی. .
    ***
    ماشین هایی مثل همین سری x یا هوندا آکورد یا crv که داخل آمریکا تولید میشن اتفاقا به طور مستقیم دارند اقتصاد امریکارو میچرخونند و مدرکش هم کارهای ترامپ هست که سعی میکنه تمام ماشین های به فروش رسیده کشورش تو خود آمریکا تولید بشه که این نشون میده مسئولان با سواد ما دارند به آمریکا خیلی لطف و کمک هم میکنند و من به عنوان یک آمریکایی باز ازشون واقعا سپاسگزار هستم 😂
    ولی اون شورولت هایی که میخواست وارد بشه نظیر ترکس و سونیک درسته اسمش آمریکایی بود اما توی کره تولید میشد و ما با وارد کردنش فقط به اقتصاد کره کمک میکردیم که تا این لحظه هم فکر نمیکنم دشمنی با این کشور داشته باشیم.
    ***

    1. سعید

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام رفیق.
      آیا اسم برندش شورولت بود یا نه؟ و آیا تحت این برند سود فروش محصول به کارخانه مادر (شورلت امریکا) می رسه یا شورلت کره؟

      1. بهنام

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (43 ديدگاه)

        وقتی محصولی تو یه شرکت چند ملیتی بزرگ تولید میشه دیگه کارخونه ی مادر و پدر نداره که.
        سودش تو جیب کسایی‌میره که اونجا کار می کنن، ازش مالیات می گیرن، اقتصادشون تکون خورده و …
        به نظر من این مدل تحریم در واقع خیانت به مردمه، اگه واقعا می خوان جنس امریکایی رو تحریم کنن باید همشو تحریم کنن و اگه نه همش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا