بی ام و

نگاهی به روند تکاملی ب‌ام‌و M3 مشهور

جدیدترین نسل ب‌ام‌و M3 از جهات بسیاری خودروی فوق‌العاده‌ای است اما از نظر جیسون کامیسای مشهور، این خودرو فاقد آن فاکتورهایی است که باعث شده E30 M3 اصلی خاص باشد. البته این به معنی بد بودن M3 جدید نیست. در ویدئوی جذابی که تماشا خواهید کرد تاریخچه‌ی این سدان پرفورمنس مرور شده است.

E30 M3 مشهور خودرویی بوده که با شما صحبت می‌کند. این خودرو به راننده اجازه می‌دهد تا همه‌چیز را صرف‌نظر از رانندگی در پیست یا جاده‌های پر پیچ و خم حس کند. در واقع E30 یک سمفونی مکانیکی بوده که در قلب خود از پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی استفاده کرده است.

خیزش ب‌ام‌و M3 می‌تواند به معرفی مرسدس بنز 190E 2.3 16 نیز مربوط باشد هرچند بسیاری از افراد این نکته را متوجه نشده‌اند. 190E که بیشتر با نام بچه بنز شناخته می‌شود اولین تلاش ژرمن‌ها برای ورود به کلاس خودروهای کامپکت بوده است. دلیل تولید خودروی کامپکت به بحران سوختی دهه ۷۰ میلادی مربوط می‌شود. پس از صرف هزینه‌های توسعه‌ای بسیار و نزدیک بودن پروژه به لغو نهایی، بیش از ۱,۸۰۰,۰۰۰ دستگاه از این خودرو در طول ۱۱ سال فروخته شد. همچنین مهندسان مرسدس اقدام به توسعه E201 2.3 16 کردند که نسخه اسپرت بچه بنز بود. این خودرو با کمک کثورث توسعه یافت و یک شاهکار مهندسی بود که رکوردهای زیادی بر جای گذاشت.

ب‌ام‌و یک هدف در ذهن داشت: شکست مرسدس! اما برخلاف مرسدس، باواریایی ها تاریخچه‌ای قوی از تولید سدان های کوچک، سریع و هیجان‌انگیز داشتند. خود M3 تنها دو دهم ثانیه سریع‌تر از 325i اسپورت بود و قطعات مکانیکی آن نیز از دیگر محصولات این برند گرفته شده بودند. البته E30 M3 فروش زیادی نداشت چراکه 325i قیمت کمتر و پیشرانه ۶ سیلندر بزرگ‌تر با پرفورمنسی تقریباً مشابه M3 چهار سیلندر را ارائه می‌نمود.

هر دو خودروی ب‌ام‌و E30 M3 و مرسدس بنز 190E 2.3 16 حرف اول را در مسابقات قهرمانی DTM می‌زدند، جایی که رقابتی شدید بین اشتوتگارت و مونیخ در جریان بود. M3 البته موفق‌تر ظاهر شد و ۴۸ پیروزی را به دست آورد درحالی‌که مرسدس ۴۲ پیروزی را کسب کرد. البته این تنها موفقیت ب‌ام‌و نبود چراکه از بین این دو خودرو M3 است که همچنان تولید می‌شود.

و دلیل آن‌هم تغییر استراتژی ب‌ام‌و بوده است. آن‌گونه که کامیسا می‌گوید، E46 بود که بجای E30 روند بازی را تغییر داد. این خودرو ترکیبی از خودروهای مسابقه‌ای برای جاده و پکیجی بود که خریداران خواهانش بودند. همچنین این خودرو از فرمولی سود می‌برد که خودروهای مدرن به دنبال تکرارش بودند.

البته شاید شما بگویید جدیدترین نسل G80 M3 شبیه E30 یا E46 نیست اما هنوز هم از شاسی فوق‌العاده‌ای سود می‌برد و لذت سواری زیادی دارد.

شاید جدیدترین نسل M3 به اندازه نسل‌های اولیه درگیر کننده نباشد اما بسیار بهتر از نسل‌های پیشین است. علیرغم اینکه جلوپنجره این خودرو همه‌چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده اما از نظر دینامیکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کامیسا می‌گوید این خودرو تا زمانی عالی است که شما نشان ب‌ام‌و را نادیده بگیرید.

[دانلود ویدئو]

تماشا در یوتیوب:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. mahan

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    درسته از نسل اول تا الان (البته بجز نسل اخیر)افسانه ای هستش و چشم نوازه E30 حق استادی بر گردن داره و احترامش واجبه اما E46 بی نهایت جذابه ودلبری میکنه و نمیشه عاشقش نبود و بعد سال ها زیباتر شده که کهنه نشد!از هندلینگ بنز w124 گفتم براتون هندلینگ E46 یک سروگردن ازون هم بهتره

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. RezaRs

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      حاجی توی هندلینگ m3 gts فک کنم یه پا هیکل گردن و سر از اینا بالا تره
      نوبرگ رینگ gp برای سال ۲۰۱۰ اومده ۲.۲۱ زده
      تو Anglesey International تایمش ۱.۳۹ زده که اونجا از c63 بلک و کیمن gt4 و m3 کامپتیشن f80 و m4 gts و tt rs کوپه و m2 f87 بهتره سال ۲۰۱۰ خیلی حرفه

      1. mahan

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        اره اتفاقا خبرشو خیلی وقت ها پیش توی یک سایت خارجی خونده بودم که مقایسه نسل های سری 3 بود.e46 رو توی ایران گفتم و به خاطر کلاسیک بودنش و یکی از شاهکارهای زمان خودش بود گفتم وگرنه E92 و F80 که سالاری هستند برای خودشان و اسب بخار یکبار E92 رو اورده بود.

        1. RezaRs

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1612 ديدگاه)

          اوم ابکاش سنم قد میداد e46 رو اون موقع که تازه اومده بود درک میکردم و میدیدم

        2. RezaRs

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1612 ديدگاه)

          ولی e92 رو خوب یادمه و هنوز دوستش دارم e92 و e60 روی من تاثیر زیادی داشتند و از مهم ترین ماشینای بی ام و ای بودن که منو عاشق دنیای خودرو کردند

        3. mahan

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          رضا جان e46 یک اسطوره تکرار نشدنی هست پیلارسال یکدونه دستم بود رفته بودم کرج پیش دوستان کلاسیک باز خریدم 70 تومن 318i مدل 2005 نقره ای بدون یک دونه نقطه 4 سیلندر 16 سوپاپ و 5 دنده دستی بود جالبه که حالت ایپورت هم داشت!و کار هم میکرد منتها به پیشرفته بودن الان نبود.شتابش حدود 10 میزد ولی 325 و 330 دوستان رو سوار شدم که قدرتمندتر از این ها هستش و با 330 یکی از دوستان 2006 شتاب 7.2 زدم و یکبار این ماشین رو برای بچه ها بررسی می کنم واقعا فوق العاده هست و الان هم میشه با حدود 270 تومن نمونه های سالم 2006 و 2005 رو از 320 و 325و330 بگیرید!ارزش بالایی داره و قطعات به نسبت ارزان پیدا میشه

        4. mahan

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          E92 یک دنیاییه برای خودش من 335 کروکش رو داشتم متاسفانه زیاد این ماشین با من نساخت منتها خاطرات خوبش هنوز هست.3لیتری 6سیلندر هستش و (بعد از گذشت این همه سال هنوز یکی از سریعترین ماشین های موجود در ایرانه و شتاب 6 ثانیه ای داره که اون موقع خیلی حرف بود سال 2009 شتاب 6 ثانیه حتی اندکی کمتر واقعا کم نبود!)به طور عجیبی از 630 سریعتر بود و همیشه توی درگ ها روسفید میکرد ادمو.مخصوصا سقف هاردتاپش یکی از کم دردسر ترین سقف هایی بود والا سقف 630 رو من 4 بار تعمیرکردم!منتها خاطره بدم اینه که یک شب که داشتیم با بچه ها از کرج میومدیم تهران توی شهید لشکری یک کل ریز انداختیم سرعت زیاد بود و یکی از لاستیک ها میترکه که اگه رینگ مقاوم نبود ماشین چندین ملق میزد و تا حالا هفت کفن پوسونده بودم اما گرفتم به گاردیل و با ترمز کنترلش کردم تعمیرش کردم و دادم رفت.

        5. mahan

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          پدال عزیز کامنت دومم نمی دونم چرا فرستاده نشد در صورتی که هیچ چیز منشوری توش نبود

  2. Reza

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    فقط M3 سری F80 رودست نداره لامصب

  3. محمد امین

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    M3 e30 واقعا چه قدر زیبا بود چه قدر با شکوه، البته سری e30 با موتور m88 هم تولید می‌شد که اگر اشتباه نکنم 3.5 لیتر ۶ سیلندر با hp 278 و تورک ۳۴۰ بود، این موتور در e28 m5 افسانه ای هم بکار رفت و کریس هریس اون رو از بهترین bmw های تاریخ میدونه

  4. محمد امین

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    لطفا اگر امکان داره مقایسه ی بنتلی کانتیننتال gt و استون db11 amr و فراری روما که اتوکار به تازگی گزاشته رو پوشش بدین
    ممنون

  5. Ninja

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    کامیسا می‌گوید این خودرو تا زمانی عالی است که شما نشان ب‌ام‌و را نادیده بگیرید.
    واقعا ماشین خوبی هست ولی این جلوپنجره از بی ام و بعید بود وقتی با یه کم پول کمتر یا بیشتر ام 5 یا ام2 میتونم بخرم یا اصن میتونم بنز بخرم چرا این با این جلوپنجره حال از بی ام و بودنش بشه گذشت از ام 3 بودنش نمیشه گذشت ام 3 بهترین بی ام و بود به اون E30 یه نگاه کنی اینو به راحتی میتونی بفهمی

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. Philipp

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    یه مشکلی توی متن هست البته
    190e که توی ایران به بنز 190 معروفه درواقع مدل قوی شده اتاق w201 هستش که نسل اول سی کلاس محسوب میشه و هنوز هم تولید میشه

  7. Sina10

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    ب‌ام‌و M3 یه شاهکار تمام عیاره ، البته بجز نسل جدیدش که بیشتر یه ماشین نسبتا خوبه تا یه M3
    عجب نسخه های شاهکاری داشتن و من اگه بخوام بین اینا یکیو انتخاب کنم قطعا E92 خواهد بود
    مدل های شاهکاری مثل M3 CSL ، M3 GTS و M3 E30 و M4 GTS که در واقع M3 حساب میشه و این لیست همینجوری ادامه داره
    ایکاش این نسل رو بجای این جلوپنجره با قیافه سری ۳ عادی میساختن تا این نسل هم به جمع برترین های تاریخ M3 اضافه میشد
    این نسل همه چی داشت ، سرعت ، قدرت ، رانندگی جذاب و لوکس بودن و …. ولی دقیقا همون چیزیو نداشت که تمام نسل های قبلش داشتن ، این نسلو بذارین کنار E92 تا مشکل این نسل جدید رو درک کنید ،

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. rezars pc

      ۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (475 ديدگاه)

      ای آنکه مرا دیدی و انگار ندیدی !
      “با ما به از آن باش که با خلق جهانی”
      کلی وقته بهت در خواست دوستی دادم حاجی

  8. امیررضا

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (102 ديدگاه)

    فیلم کامل اینو تو یوتیوب دیدم و بنظرم تا حدودی درسته. بی‌ام‌و ام۳ یعنی همه‌چیز در مسیر پرفورمنس بودن. که اولین نسخه میشه گفت اصلی‌ترین و بی‌ریاترین در این زمینه‌س. اما نسل جدید هم ماشین فوق‌العاده‌ایه

  9. MohammadE9

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (42 ديدگاه)

    درود
    انتظار مطلب بسیار کاملتری داشتم , نسخه ی ریسینگ این خودرو موسوم به اسپرت اوولوشن پرافتخارترین خودروی تاریخ مسابقاته
    هر چقدر از این نسل E30 بگیم کمه جدا
    شاهکار به معنای واقعی❤️👌🏻

  10. R@m!n

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    “این خودرو (نسل جدید) تا زمانی عالی است که شما نشان ب‌ام‌و را نادیده بگیرید”

    عجب حرف تامل برانگیزی زد !!!

    واقعا نیازه اینطوری میراثتو زیر سوال ببری ؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. 🇩🇪👑MERCEDES BENZ👑🇩🇪

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      😑 هییییییی

  11. 🇩🇪👑MERCEDES BENZ👑🇩🇪

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    از همه نسلا خوشم میاد حتی جدیده ولی جلوی جدیده برام کمی غیر قابل هضم هست.

  12. mm.y@rlou

    ۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    من e 92 رو خیلی دوست دارم به نظرم نماد bmw هستش

  13. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    “البته این تنها موفقیت ب‌ام‌و نبود چراکه از بین این دو خودرو M3 است که همچنان تولید می‌شود.”
    ولی c کلاس هنوز تولید میشه!

  14. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    قشنگ بود،ممنون🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا