بزرگتر، برجستهتر، بهتر… آیا این روش جدید بامو برای بازطراحی محصولات خود است؟ شاید هم روندی موقتی برای تزریق خونی تازه به رگهای سری ۷ و قدرتمند شدن آن در برابر دیگر رقبای کلاس سدان های لوکس میباشد. به هر حال روش کنونی بامو تفاوتهای قابلتوجهی با سابقهی شرکت و سری ۷ دارد.
بیایید به اولین نسل این خودرو برویم و نمای جلوی تمامی نسلهای آن را باهم بررسی کنیم.
- اولین نسل E23 (سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۶)
شاخصهی اصلی این نسل در نمای جلو پروفایلی بود که دماغهی کوسه را به یاد میآورد. این روند جایگزین سدان های قدیمی E3 شده بود. در این نسل سری ۷ بسیاری از اولین ویژگیها همچون کامپیوتر سفری، نشاندهندهی سرویسهای دورهای، سیستم تهویه مطبوع و… را معرفی کرد. در واقع سری ۷ کد E23 اولین محصول بامو بود که از سیستم ABS بهره برده بود و بهصورت سفارشی با کیسه هوای راننده عرضه میشد.
زمانی که موقع فیس لیفت این خودرو شد، باواریایی ها سپر را تغییر داده و پهنای جلوپنجرهی کلیوی شکل نیز افزایش یافت. به همین خاطر میلههای پلاستیکی بیشتری در جلوپنجره بکار رفت. فلسفهی طراحی این خودرو در نسل بعدی نیز دیده شد.
- دومین نسل E32 (سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴)
در مقایسه با نسل قبل E23، دومین نسل سری ۷ جانوری بسیار متفاوت بود و البته این امر به بهترین شکل صورت گرفته بود. سری ۷ نسل دوم در بسیاری جهات آغاز کننده حرکت “تکنولوژی بیشتر، وزن بیشتر” بود هرچند ویژگیهای ایمنی و رفاهی آن کفهی سنگینتر ترازو را به خود اختصاص داده بودند.
اینجا تنها به بخشی از تجهیزات این نسل اشاره میکنیم: کنترل دامپر الکترونیکی، چراغهای جلوی زنون، کنترل کشش، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، تلفن یکپارچه و خنککنندهی مایعات نوشیدنی. E32 همچنین اولین محصول بامو بود که با گزینهی LWB و پیشرانهی ۱۲ سیلندر ارائه شد.
مدل فیس لیفت این نسل نیز همانگونه که گفته شد روند مشابه E23 را طی کرد و جلوپنجرهای پهنتر و سپر اسپورت تر و کاپوتی جدید داشت. البته برخی تغییرات دیگر هم صورت گرفته بود اما خب تمرکز ما روی نمای جلو است.
- سومین نسل E38 (سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱)
از نظر بسیاری از افراد، E38 زیباترین سری ۷ تاریخ بوده و دارای بسیاری از ویژگیهای نخستین در دنیای خودرو میباشد که از جملهی آنها میتوان به ایربگ های پردهای اشاره کرد. E38 همچنین اولین سدان اروپایی بود که با ناوبری ماهوارهای عرضه شد. این خودرو اولین محصول تاریخ بامو با تلویزیون داخلی و اولین سری ۷ با پیشرانهی دیزلی میباشد.
مدلهای فیس لیفت بیشتر بهبودهای فنی را نشان میدادند اما چراغهای جلو نیز تغییریافته بودند و جلوپنجره نیز میلههای عمودی بیشتری داشت. در چراغهای جلو دیگر خبری از طراحی تخت برای بخش پایینی نبود. این ویژگی به نوعی در نسل بعدی که بحثبرانگیزترین نسل سری ۷ بود نیز دیده شد.
- چهارمین نسل E65 (سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸)
بزرگترین مشکل این نسل سری ۷ طراحی چراغهای جلوی آن بوده است. مطمئن هستیم که همهی شما با ویژگیهای بد طراحی این نسل آشنا هستید. البته بامو تلاش کرد وضعیت را بهبود ببخشد به همین خاطر مدلهای فیس لیفت دارای چراغهای جلوی تیزتر، کاپوت جدید، جلوپنجره بزرگتر، اسپویلر جلوی جدید و نمای عقب بازطراحی شده بودند.
البته E65 از نظر فنی یکی از برجستهترین سدان های لوکس بود به گونهای که از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، کلید هوشمند، دید در شب، سیستم iDrive و… بهره میبرد. اگرچه این نسل سری ۷ طویلتر، پهنتر و قدبلندتر از E38 بود اما وزن هر دو خودرو تقریباً مشابه بود.
- پنجمین نسل F01 (سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵)
این نسل سری ۷ یک بازگشت دوباره برای بامو بود زیرا طراحی بحثبرانگیز نسل قبلی کنار گذاشته شده بود تا از طراحی محافظهکارانهتر اما مدرن استفاده شود.
این اولین محصول تاریخ بامو بود که از سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب، گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، تشخیص عابران پیاده، پایش نقاط کور، کروز کنترل راداری و صندلیهای عقب ماساژوردار بهره میبرد. F01 همچنین اولین محصول بامو مجهز به قوای محرکهی هیبریدی بود.
در سال ۲۰۱۲ شاهد بهروزرسانی F01 بودیم. در مدل فیس لیفت تکنولوژیهای جدیدی همچون چراغهای جلوی تمام LED، گرافیک بهتر صفحهنمایش داشبورد، پیشگیری از برخورد و… به چشم میخورد. تغییرات ظاهری خودرو نیز در جلوپنجره و اسپویلر جلو دیده میشد.
شکل چراغهای جلوی این نسل سری ۷ تقریباً مشابه نمونههای بکار رفته در E65 فیس لیفت میباشد.
- ششمین نسل G11 (سال ۲۰۱۵ تاکنون)
با نگاه به نسل فعلی سری ۷ کاملاً واضح است که تلاش طراحان بامو به چه منظور بوده است. این خودرو باابهت و مدرن بوده اما تصمیم دربارهی اینکه فرم کلی آن تناسب F01 را دارد یا خیر به شما واگذار میکنیم. این خودرو سبکتر از نسل قبل بوده و جلوپنجرهی آن نیز دارای دریچههایی است که در زمانهای موردنیاز باز میشوند تا هوا وارد شود.
سیستم تعلیق بادی خودرو نیز بهصورت خودکار تنظیم شده و از سیستم کنترل حرکتی نیز برخوردار است. همچنین سیستم نیمه خودران و پارک خودکار نیز در این نسل به چشم میخورد.
در چند روز گذشته تصاویری از سری ۷ فیس لیفت منتشر شد و همانگونه که مشاهده میکنید بامو وسیعترین تغییرات تاریخ سری ۷ را برای G11 تدارک دیده است. آخرین باری که چنین تغییر چشمگیری را در سری ۷ فیس لیفت دیدیم به E65 مربوط میشود و آخرین باری که جلوپنجرهی کلیوی شکل بامو اینقدر رشد کرد به نسل E32 بازمیگشت.
ابعاد جلوپنجرهی G11 قبلاً بزرگترین نمونه در تاریخ سری ۷ بوده و هماکنون نیز بزرگتر شده است. در بخش عقب نیز سپری جدید و چراغهایی به روز نصب شدهاند.
با در نظر گرفتن تاریخچهی سری ۷ میتوان گفت بامو با نسل فعلی سری ۷ قدمهای بزرگی در زمینه طراحی برداشته است؛ و پیش از اینکه بگویید مرسدس و آئودی نیز طراحی جلوپنجرهی خود را بارها تغییر دادهاند به یاد داشته باشید جلوپنجرهی کلیوی شکل بامو همیشه طراحی بحثبرانگیزتری در مقایسه با مرسدس و آئودی داشته است زیرا بجای یک شکل واحد با دو فرم مجزا روبرو هستید.
سام
۲۴ دی ۱۳۹۷به نظرم تمامی نسل های ب ام و سری 7 بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند،حتی همان نسل چهارم که از نظر برخی کارشناسان زیاد جالب نبود.اما در بین تمامی این نسل های جور واجور،نسل اول و دوم و ششم سری هفت را خیلی می پسندم.امروز خوشبختانه توانستم یک ب ام و سری هفت نسل ششم سفید رنگ را در خیابان های شهرمان ببینم و واقعا از تماشای بدنه کشیده و موقر آن، لذت بردم.
مهزیار
۲۴ دی ۱۳۹۷جونم e65 کریس بنگل… بنز که داره از اینفینیتی اکسی میره… ب ام و هم شروع کرده کپی لکسس… پیشی منو بخور
مهدی
۲۴ دی ۱۳۹۷عجب!!!!!!!!
محمدامین مقدم
۲۴ دی ۱۳۹۷خیر ب ام و کپی نکرده…شما اگر مقایسه جزئی و هوشمند بین محصولات لکسس و ب ام و انجام بدید متوجه تفاوت های جزئی چراغ عقب ها می شوید
https://g20.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=1909651&stc=1&d=1538487915
Khosrow
۲۴ دی ۱۳۹۷E65 قبل از فیس لیفت — چراغهاش واقعا زیباست — لش و ترسناک / E38 زیباترین نسل که تکرار نخواهد شد ..
net
۲۴ دی ۱۳۹۷عکس پشت ماشین و از بغل ماشین هم میزاشتین
مهدی
۲۴ دی ۱۳۹۷https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-20.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-12.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-30.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-33.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-27.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-02.jpg
https://www.bmwblog.com/2019/01/12/photoshoot-with-the-bmw-x7-in-new-york-city/#jp-carousel-320512
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-19.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-25.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-NYC-39.jpg
https://www.bmwblog.com/2019/01/12/photoshoot-with-the-bmw-x7-in-new-york-city/#jp-carousel-320506
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-off-road-CES-2019-03.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-off-road-CES-2019-01.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-off-road-CES-2019-05.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-off-road-CES-2019-07.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/01/BMW-X7-off-road-CES-2019-09.jpg
مهدی
۲۴ دی ۱۳۹۷دوستان عکس های خیلی باکیفیت وجذابی ازX7 روفرستادم که خیلی باشکوهه.وقتی تاییدشدن ازدستش ندید
مهدی
۲۴ دی ۱۳۹۷https://scontent-lht6-1.cdninstagram.com/vp/9304295eb26c4c9925a39b3a05ca40a2/5CD9D591/t51.2885-15/e35/45823279_103862560587161_1010975749549902580_n.jpg?_nc_ht=scontent-lht6-1.cdninstagram.com&se=7&ig_cache_key=MTkxNTQwODA0MzkzMjI0NTIzMw%3D%3D.2
https://scontent-lht6-1.cdninstagram.com/vp/2969006259a67204c95b9e7f11672766/5CD14E90/t51.2885-15/e35/47694289_2205054493081562_6037214035132031802_n.jpg?_nc_ht=scontent-lht6-1.cdninstagram.com&se=8&ig_cache_key=MTk0NzExMzI4OTA3MTk5NjE1MA%3D%3D.2
https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/vp/ba217f23b2dae0774b11c3014a413742/5C8E6F1A/t51.2885-15/e35/s480x480/46268747_326096648222781_8880723145168809143_n.jpg
https://scontent-lhr3-1.cdninstagram.com/vp/c2fe3b6057e7b186383e5b7aa597ff32/5CD6B817/t51.2885-15/e35/44300662_301547463784987_6422396176104415012_n.jpg?_nc_ht=scontent-lhr3-1.cdninstagram.com
بهنام
۲۴ دی ۱۳۹۷E38 و حضور در فیلم انتقال دهنده بهترین و زیباترین نسل سری هفت بود که هنوز هم دیدنش لذت خاصی داره. یادمه وقتی E65 با اون طراحی متفاوت معرفی شد بعد از مدتی شرکت به مالکان پیشنهاد تعویض آن با سری شش جدید رو داده بود که عده ای سری هفت رو تحویل شرکت میدادن و به جاش سری شش بی نهایت زیبا را تحویل میگرفتن.
مهدی
۲۴ دی ۱۳۹۷https://cdn.motor1.com/images/mgl/0Aw4m/s4/alpina-b7-spy-photo.jpg
https://autohub.de/wp-content/uploads/2018/10/Alpina-B7-Erlkoenig-lightbox-f80fcf02-1195141-780×520.jpg
محمدامین مقدم
۲۴ دی ۱۳۹۷جلو پنجره خودروهای ب ام و نسل به نسل بزرگتر شده اند!
نسل ششم به مراتب ابهت و وقار بیشتری نسبت به پدران خویش دارد!
shirko
۲۴ دی ۱۳۹۷واقعا این نسل جدیدش معرکست .
Danial
۲۵ دی ۱۳۹۷آقا با این تصاویری ک من دارم میبینم فک کنم تا سال 2030 اینطورا کلاً از جلوی ماشین همه چیز برداشته بشه و فقط دوتا دهنه معروف خود BMW باقی بمونه تو عکسا هر نسل رد شده هر اون دهنه بزرگ و بزرگ تر شده انگار یک بچه ای که از نوزادی همینجوری رشد کرده و داره بزرگ میشه.