بامو، همانطور که از نشان نمادین آن برمیآید، بهعنوان یک سازنده موتور در دنیای هوانوردی شروع به فعالیت کرده و بیشتر برای هلیکوپترها این کار را انجام داده است. در همین حال، بامو، با اینکه قابلیتهای مهندسی فوقالعاده بالا و فهم عمیقی از مسابقات جادهای داشته، کمتر در دنیای رالی محبوب بوده است.
موضوعی که شاید کمتر کسی بداند، این است بامو از سال ۱۹۳۹ در مسابقات رالی، قهرمانی بهدست آورده است. در این سال، وقتی ابیگگ فین (Abiegeg Fane) رالی RAC را با کمک بامو ۳۲۸ برنده شد، لحظهای فراموشنشدنی برای بامو بود. «فین» برای چند سال بعد، رانندگی بامو در RAC را ادامه داد؛ ولی با این وجود هیچگاه دوباره مدل طلای خود را تکرار نکرد.
طبیعتاً این نقطهای بود که بامو تصمیم گرفت که در مسابقات رالی بیشتری شرکت کند.
بامو تصمیم گرفت که در دور فرانسه مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) رقابت کند؛ مسابقات همیشه محبوب «رالی دو فرانس». البته قهرمانی برای بامو تا سال ۱۹۸۷ اتفاق نیفتاد؛ یعنی زمانی که نسخه M3 از مدل E30 توسعه داده شده و سرانجام قهرمان این رقابتها شد. M3 بر اساس E30 ساخته شده بود، ولی در همین حال، تقریباً در تمام زمینهها با آن متفاوت بود. بامو در این مدل ویژگیهای آئرودینامیک بیشتری به کار برده بود و قدرت و هندلینگ نیز در این مدل در سطح بالاتری قرار داشت.
در همین زمانها، بامو تیونینگ موتور S14 را به پایان رساند. این موتور قادر بود ۲۳۵ اسببخار تولید کند؛ قدرتی که برای سالهای دهه ۸۰ میلادی بسیار زیاد بود. همچنین M3 پیروزیهای زیادی در رقابتهای تورینگ بهدست آورد. در اوایل، کمپانیهای مثل «پژو» و «رنو» رقیبان اصلی بامو محسوب شده و هر سه بهعنوان سهگانه خارقالعاده خودروسازان اروپایی رالی شناخته میشدند.
در این دوره، این سه خودروسازان، رقیبان اصلی در مسابقات بودند و در طول سالها مقامها با یکدیگر دست به دست میکردند. بامو، پژو و رنو در رالیهای سراسر جهان شرکت میکردند؛ این در حالی بود که خودروسازان دیگر، رالیهای نزدیک به محل خود را انتخاب میکردند.
پس از چند سال، بامو مدل E36 M3 را توسعه داد که یکی از بهترین خودروهایی بود که تا آن زمان ساخته شده بود. در این مدل، موتور جدید شش سیلندر در یک ردیف، ۲۸۲ اسببخار تولید میکرد و با استفاده از آن، بامو میتوانست برای حضور در رالی زمستانی آلکان ۵۰۰۰ آماده باشد. در این مسابقات، بامو یکی از قابلاطمینانترین خودروها را در اختیار داشت.
در آلکان ۵۰۰۰، دوام، قابلیتاطمینان و هندلینگ خودروها تحت یک آزمون شدید در مسابقهای پیرامون قطبشمال قرار میگیرد. بیش از ۵۰ خودرو برای شرکت در این مسابقه ۶۳۰۰ مایلی (۱۰۱۳۸ کیلومتری) در شرایط آبوهوای سخت ثبتنام میکنند. مارپیچها و مسیرهای پوشیده از یخ از جمله شرایط این مسابقه هستند و هر کدام از مراحل آن، نزدیک به ۲ هفته طول میکشد. در رالی آلکان ۵۰۰۰ سال ۲۰۰۲، بامو تنها شرکتکنندهای بود که بدون داشتن مشکل مکانیکی عمده از خط پایان عبور کرد.
محبوبیت و احترام ایجاد شده برای خودرو، بامو را بر آن داشت که نسخههای ویژه مانند LTW سبکوزن و M3 GT-R برای آن تولید کند. LTW حدود ۹۰ کیلوگرم از وزن بدنه خودرو را کاهش داده بود و این کاهش وزن زمانی که قدرت ۲۸۲ اسببخار دارید، تفاوت بسیار زیادی ایجاد میکند. این موضوع نهتنها مقدار مصرف سوخت خودرو را کاهش میداد، بلکه با نسبت بهتر قدرت به وزن، آن را چابکتر از قبل میکرد. بدنه سبکتر باعث شد تا نیمثانیه بر شتاب M3 اضافه شود و سرعت حداکثر آن به اندازه ۱۶ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد. نسخه GT-R دقیقاً همان خودرویی بود که در مسابقات تورینگ کاپ استفاده میشد و تنها ملاحظات قانونی در آن به کار رفته بود.بامو احساس کرد که علاقهمندان دنیای خودرو واقعاً دوست دارند که یک خودرو مسابقهای خریداری کنند که بتوانند با آن در سطح شهر نیز حرکت کنند.
این رویکردی است که تا به امروز نیز توسط بسیاری از خودروسازان دنبال شده است. برخی از نمونههای اولیه این موضوع عبارتند از:- فولکسواگن سیراکو R
- آئودی RS4
- هوندا سیویک تایپ R
- میتسوبیشی اولوشن X
- شورولت کامارو ZL1
آخرین بامو M3، مدل F80 M3 است که در سال ۲۰۱۴ در هر جای دیگر غیر از ایالاتمتحده ارائه شده است. خوشبختانه، بامو همچنان به رقابت ادامه میدهد و به دنبال موفقیتهای بیشتر در دنیای رالی است. ولی بسیار عجیب است که بامو این مدل جدید M3 تنها به صورت سدان عرضه کرده است؛ چیزی که در تضاد کامل با تاریخ کوپههای M3 است. البته این دلیل نمیشود که به سراغ این خودرو نرویم. بامو در این مدل، قدرت ۴۲۵ اسببخار فراهم کرده و شما میتوانید با آن به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت برسید. برای این که بیشتر در این زمینه قانع شوید، در نظر بگیرد که شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل با کوروت Z06 قابلمقایسه است. تنها تفاوت، چهار در بودن و داشتن یک صندوق عقب در F80 M3 است.
در همین حال، بامو احتمالاً این M3 جدید را وارد صحنه دریفت کند؛ جایی که با گشتاور هیولایی خود میتواند تبدیل به یکی سلاطین دریفت شود. توزیع متناسب وزن در این بامو با توجه به دیفرانسیل جلوعقب بودن، شرایط دریفتهای فوقالعاده را برای این خودرو فراهم میکند. ولی در مورد ورود این مدل به دنیای رالی، اطلاعات خاصی در دست نیست.
تنها تصور کنید که یک F80 M3 با این سرعت و قدرت در اختیار دارید و هنوز هم میتوانید با آن در شهر تردد کنید …
مجتبی
۳ فروردین ۱۳۹۴از مسعود عزیز بابت پست مفیدشون متشکرم.
بنده هیچ گونه تعصبی رو در نظراتم جای نمی دم به گراواتار بنده هم زیاد توجه نکنید که علامت بی ام و هست.اما چیزی که باید در نظر داشت این هست که این خودرو ساز جزو مشتری مدار ترین شرکت های دنیاست البته نه تنها بی ام و بلکه بنز ،فراری، فولکس سیتروئن، تویوتا و پورشه هم در این رقابت سهیم هستن اما چیزی که در مورد بی ام و صدق می کنه اینه که این شرکت در تولید سدان ،SUV ، کوپه ، استیشن ، مسابقه ای و غیره حضور پر رنگی داره و علاوه بر اون محصولاتش از قیمت های قابل قبول تری برخوردار هستن و هم چنین همیشه حس قدرت و اصالت رو در محصولات این شرکت شاهد هستیم.
مشکل بی ام و در سالیان اخیر نساختن سوپر کار و اتومبیل هایی برای آفرود هستش که معلوم نیست آیا سیاستی برای این کار داره یا نه.
(((RETOLEX(((REZA
۳ فروردین ۱۳۹۴همونطور که گفتم تقریبا تمامی المانی ها اسپورت ساز هستن و به افرود و از اینجور چیزها اهمیت زیادی نمیدن
درمورد سوپر اسپورت هم باید بگم. بی ام و یه سوپر اسپور خاص و تک داره به نام i8 داره(شاید هم نشه بهش گفت سوپر اسپورت ولی در نوع خودش چرا که نه)
بی ام و بیشتر دنبال سدان و کوپه های اسپورت هست تا سوپر اسپورت ها و میشه گفت سوپراسپورت برای بی ام و سودی هم نداره(مثل suv برای لامبو)
راستی بی ام و بهترین سوپر اس یو وی دنیا رو داره x6 که این هم در نوع خودش سوپر اسپورت هست
احمدرضا
۴ فروردین ۱۳۹۴باهات درباره ی سوپر کار ب ام و موافقم من خودم طرفدار دوآتیشه ی ب ام و بودم اسم قبلی خودم هم در قبلا احمدرضا ب ام و بوده ولی واقعا تازه گی هاواقعا نا امید شدم چون شنیده بودم ب ام و سواری خشکی داره و استهلاکش بالا ولی از دوستم که 528 داره پرسیدم گفت ب ام و خیلی پر خرجه چون یه چیزای عجیبی داره مثلا تا یک حدی کیلومتر سنج بره بالا تر کل سیستم کامپیوتری ماشین یا به اختصار (IDRAIVE)از کار می افتد و باید عوض بشه یا مثلا اگر روغن ماشین رو عوض کردی چراغ روغن و چند تا از چراغای دیگر سرعت سنج روشن میمونن و باید ببری نمایندگی سرویس!!!تا حالا از پارسال تا حالا این ماشین صفر 3 میلیون رو دستش خرج گذاشته ولی خب رانندگی باحالی داره همینه که من که طرفدار ب ام و بودم به سمت بنز کشیده شدم چون واقعا E کلاس هم با کلاس تره هم راحت تر و زیبا تر هست
درباره ی آفرود هم که X7 وارد بازار خواهد شد
(((RETOLEX(((REZA
۳ فروردین ۱۳۹۴عاشق نمای جلوی خودروهستم
فک کنم الان فقط نمای جلوی لنسر چنین استایلی داشته باشه
منظورم اون عکس سومی هست. هرچی سپر پایین تر میاد بیشتر به سمت عقب میره
راستی معلوم نشد لنسر فقط نسخه اولوشنش توقف تولید شد یا همه مدل ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بله دیگه بی ام و هست ، چیزی برای گفتن باقی نمونده
بعد از پورشه در ماشین های المانی اسم بی ام و منو یاد ماشین های اسپور میندازه
چاکر همه دوستان
مجتبی
۳ فروردین ۱۳۹۴سلام دوست عزیز
متشکرم از اینکه واسم به عنوان اولین نفر درخواست دوستی فرستادین راستی چجوری میشه درخواست فرستاد؟
(((RETOLEX(((REZA
۳ فروردین ۱۳۹۴روی اسم هر کس کی میخوای. کلیک کن یا روی عکسش در بخش اخرین کاربران فعال
در اونجا در زیر اسم فرد چند گزینه هست که یکی از اونها افزودن هست با کلیک بر روی افزودن درخواست دوستی شما به اون فرد ارسال میشه
یک راه جالب دیگه هست اسم او کاربر رو همراه باکلمه پدال در گوگل سرچ کن پیج اون شخص رو میاره
________________
نوکرم داداش
سعید
۳ فروردین ۱۳۹۴این بی ام و رو دقیقا نمیدونم تو کدوم مسابقات شرکت داشته یعنی از مسابقات اتومبیلرانی اطلاع دقیقی ندارم ولی هرچی هست مسابقات رالی خیلی جذاب و دیدنیه،من مسابقات رالی WRC و مسابقات GT3 رو بیشتر از F1 دوست دارم.
سعید
۳ فروردین ۱۳۹۴برنامه رالی قهرمانی جهان هرروز ساعت 13:30 از شبکه ورزش پخش میشه،خیلی جالبه،امروز مسابقات مکزیک رو نشون داد که فولکس پولو با سباستین اوژیه و فورد فیستا و سیتروئنDS3 و هیوندای i20 بود که هیوندای تا رتبه دوم و سوم هم اومد بالا ولی در آخر انگار پنجم شد،دقیقا نفهمیدم چی شد
HILUX
۳ فروردین ۱۳۹۴((در همین حال، بامو احتمالاً این M3 جدید را وارد صحنه دریفت کند؛ جایی که با گشتاور هیولایی خود میتواند تبدیل به یکی سلاطین دریفت شود. توزیع متناسب وزن در این بامو با توجه به دیفرانسیل جلو بودن، شرایط دریفتهای فوقالعاده را برای این خودرو فراهم میکند.))
M3 دیفرانسیل جلوه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسین
۴ فروردین ۱۳۹۴درود. چندتا غلط در متن بود. یکی اینکه BMW E63، مدل سری 6 نسل قبل هستش و مدلی که اینجا ازش بحث شد احتمالا E36 بوده. یکی اینکه M3 دیف جلو نیست، دیف عقبه.
ممنون
صادق
۴ فروردین ۱۳۹۴درود
سیستم نام گذاری BMW یکم دچار تغییر شده و سری های زوج شامل مدل های اسپرت میشن (بهتر بگم شامل مدل های اسپرت تر میشن)
برای همینه که رسمش شکسته شده و کوپه و کوپه ی M سری 3 شد سری 4
منظورم به این جمله اس:
“بامو این مدل جدید M3 تنها به صورت سدان عرضه کرده است؛ چیزی که در تضاد کامل با تاریخ کوپههای M3 است.”
ارادت
Carroll Shelby
۴ فروردین ۱۳۹۴دوستان سلام من تازه در سایت عضو شدم و خوشهالم که به جمع شما ماشین بازای عزیز پیوستم
Lamborghini REVENTON
۴ فروردین ۱۳۹۴X6m واقعاً به غوله بعد صداش مثل شیریه که داره خمیازه می کشه