اولین BMW سری ۵ یعنی مدل ۱۵۰۰، “کلاس جدید” نامیده شد و برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ معرفی شد. این مدل اولین خودروی اندازه متوسط و ۴ درب آلمانی بود که شاسی اسپرت و چابک و موتور قدرتمندی داشت و در عین حال خودرویی مناسب برای ۵ سرنشین بود.
مدلهای همریشهی BMW عبارت بودند از: ۱۸۰۰، ۱۶۰۰، ۲۰۰۰ و 2000tii که تولید این مدلها تا سال ۱۹۷۲ ادامه یافت. در اواخر تولید این مدلها، “کلاس جدید” موفقترین مدل BMW بود.در سال ۱۹۷۲، تولید سری ۵ با مدلهای ۵۲۰ و 520i آغاز شد. طراحی خارجی و داخلی جدید، ویژگی ایمنی غیرفعال بهبود یافته و همچنین استفاده ی وسیع از تکنولوژیهای جدید، سری ۵ را به عنوان نسل جدیدی از خودروها مطرح نمود. مدلهای جدیدتر سری ۵ نامهای ۵۲۵،۵۲۸،۵۲۰،۵۳۰ و ۵۳۵ را به خود اختصاص دادند و به سرعت چشمانداز آینده ی BMW را ترسیم کردند. هنگامی که این نسل از سری ۵ به اواخر تولید خود در سال ۱۹۸۲ رسید، تولید خودروهای BMW در این کلاس بیش از پیش افزایش پیدا کرده بود. در سال ۱۹۸۵، BMW تولید مدل 524td را آغاز کرد. مدلی با موتور دیزل که کارایی دینامیکی و سواری نرم از مشخصههای بارز آن بود. در سال ۱۹۸۸، مدل M5 با ۲۵۶ اسب بخار قدرت برای اولین بار در آمریکا معرفی شد. این مدل میرفت تا یکی از سریعترین سدان های جهان باشد. در همان سال، سری ۵ جدید یعنی مدل 535i با شاسی برگرفته شده از سری ۷ در مرکز توجهات قرار گرفت و یکی از موفقترین محصولات در تاریخ خودروسازی BMW شد. در سال ۱۹۹۵، سری ۵ سدان در همه ابعاد خود رشد کرد. در سال ۱۹۹۷، BMW مدل حفاظتی 540i را معرفی کرد که اولین مدل استاندارد از این گونه خودروهای امنیتی در آلمان بود. در سال ۲۰۰۴، BMW طراحی جدید و انقلابی خود را برای جایگزینی با مدل E39 معرفی کرد. این مدل چیزی نبود جز E60! طراحی این مدل در ابتدا با انتقادهای فراوانی از سوی هواداران وفادار BMW مواجه شد اما زمانی که این مدل در حال ترک خط تولید بود، تبدیل به محبوبترین سری ۵ تا آن زمان شد! سری ۵ همیشه بالاترین استانداردها را دارا بوده و اغلب به عنوان یک سنگ محک برای مقایسه با سایر خودروها در این کلاس بوده است. در سال ۲۰۱۰، سری ۵ جدید کد F10 را به خود اختصاص داد و موفقیتهای BMW را ادامهدار کرد. این خودرو توسط آدریان فن هوی دونک طراحی شده است که دارای همان سنت همیشگی BMW یعنی طراحی سنتی و جلوپنجره ی کلیوی شکل است. بهینهسازیهای این مدل نسبت به مدل E60 شامل سیستم تعلیق با بازوی کوتاه در جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب است. طراحی داخلی خلاف معمول BMW در مدل E60 در این مدل تا حدی تعدیل و اصلاح شده و کنسول مرکزی نسبت به راننده زاویهدار شده است. بسیاری از گزینههای انتقال قدرت در این مدل بدون تغییر از E60 به ارث رسیدهاند. F10 جدید در آمریکای شمالی با گیربکس ۸ سرعته ی جدید ZF عرضه میگردد.
yasin
۲۳ تیر ۱۳۹۳دمت گرم شاهین جان .ولی من سری پنج 2004 روازمدل جدیدش هم بیشتر دوست دارم!
چون ابهت فوق العاده ای داره و از اون طرح های ماندگاره که همیشه زیبایی
خودشو حفظ می کنه.
جی تی ار
۲۳ تیر ۱۳۹۳یعنی این بی ام وحرفی برای گفتن باقی نمی ذاره.شاهین جون دمت گرم.
انصافاتوی هرنسل مخصوصادوسه نسل آخر Eکلاس روتوکف خودش می ذاره.البته که منEکلاس رو خیلی دوست دارم.مخصوصانسل یکی مونده به آخرکه چراغ های جلوش گردبود.واقعاماشین باشخصیتی بود.اماازاون بهترهم وجودداشت اونم سری5بود.البته توی شخصیت ظاهری خیراما درموارددیگر…
Japan & Germany
۲۳ تیر ۱۳۹۳دقیقا ، منم نسل قبلشو خیلی دوست داشتم ، راستی بچه ها کسی خبر نداره یورو کی می خواد ارزون شه نسبت به الآن تا 1 ماه آینده ؟؟
مک میسل
۲۳ تیر ۱۳۹۳محمد جان هرموقع به یه توافقاتی برسن تیم هسته ای اونوقت یورو ارزون میشه…راستی به ما نگفتی تو خارج چه کشوری اقامت گرفتی؟
شایعاتی میشنویم ، حاکی از اینه که دلار و یورو میخواد تا 2ماه اینده حدود500-1000تومان ارزون شه……..
Japan & Germany
۲۳ تیر ۱۳۹۳آلمان مک میسل جان
مک میسل
۲۵ تیر ۱۳۹۳وایییییییییییییییییی المان……………..منم3-4 سال دیگه میام اونجا…..هر جور شده………به هر قیمتی..از این جا بری حتی ترکیه باز می ارزه…..بخدا عالیه…..
حالا اقامت دادن به شما؟خاله ی منم اونجاست اقامت رو میتونه برام بگیره
Ehsan
۲۳ تیر ۱۳۹۳محمد جان من احتمال میدم قیمت یورو و دلار افزایش پیدا کنه حتی اگر مذاکرات تمدید بشه ، مگر اینکه به توافق برسند و یورو بیاد پایین
Japan & Germany
۲۴ تیر ۱۳۹۳آدم آخه زورش میاد کل دار و ندارش فقط بشه 250 هزار یورو
مک میسل
۲۳ تیر ۱۳۹۳عکس مطلبو دیدم فهمیدم اینو چه اقای خوبی مثل شاهین نوشته!مطلبو هم نخوندم…ولی از شاهین نخونده متشکرم.حالا با خاطری اسوده میخونمش…
شاهین
۲۳ تیر ۱۳۹۳ممنون از دوستان گرامی
عزیزانی که میخوان معنی “اصالت” رو واقعا درک کنن،عکس آخری رو با دقت
تماشا کنن.
ممنون
hamid z4
۲۴ تیر ۱۳۹۳سلام
اقا شاهین لطف میکنی ایملتو اینجا واسم بذاری.1 سوال تخصصی داشتم
ممنون میشم
خاوری مزراتی
۲۳ تیر ۱۳۹۳سری 5 کد E60مدل2004 بهترین مدل تاریخ کارخانه بی ام دبلیو بود…مدل M5این ماشین هرگز تکرار نمیشه…طراحی این نسل باعث شد تا کل خودروسازا در شیوه طراحیشون تغییرات عمده ای ایجاد کنن…به نظر من این مدل یه افسانه بود
ممنون از شاهین جون که این متن خوب رو کار کردن
Omid
۲۱ شهریور ۱۳۹۳ابهت یعنی مدل E34 M5
hero
۲۳ تیر ۱۳۹۳سلام از صمیم قلب پیروزی آلمان رو تبریک میگم
hero
۲۳ تیر ۱۳۹۳سلام به آرژانتینی های عزیز!
یه گل تو دقایق اضافه به ایران زدین! حالا اون گل بسیار زیبا و مرگبار دقایق اضافه نوش جانتون باشه
حالا چه ایران بزنه چه آلمان! مهم اینه که توسط آریایی ها له شدین!
Japan & Germany
۲۳ تیر ۱۳۹۳آقا ما دیشب از 3 نفر شرط رو بردیم خدا آلمان رو خیرش بده
hero
۲۳ تیر ۱۳۹۳سری 5 تورینگ واقعا زیبا و نازه
از سدانش خیلی قشنگتره
camaro
۲۳ تیر ۱۳۹۳دستت درد نکنه شاهین جان.
مثل همیشه عالی!!
شاهین
۲۳ تیر ۱۳۹۳از همه ی دوستان بسیار ممنونم.
مک میسل
۲۳ تیر ۱۳۹۳شاهین جون همین عکس اخریه رو کالایاب خودرو تو برسی سری5 جدید گذاشته بود……….ولی باز ممنونم ازت
Ehsan
۲۳ تیر ۱۳۹۳طراحی نسل سومش فوق العاده بوده ، هست و . . .
اگر به اندازه ماشین ها در این نسل های متوالی نگاه کنید به یک نتیجه میرسید ، ماشین ها در هر نسل بزرگتر شده اند ، شاید به این دلیل که نسل بشر بلند قد تر شده بخصوص المان ها از دهه میانی قرن 20 تا کنون که میانگین قد مردمشون رشد قابل توجهی داشته
ممنون شاهین جان
PEUGEOT
۲۳ تیر ۱۳۹۳طراحی های جدید mmw به سمت تعادل و همچنین قشنگی بیشتر پیش میره
تاریخ جالبی داشت
Japan & Germany
۲۴ تیر ۱۳۹۳چراغ جلوی نسل قبل از نیم رخ زیبا نیست ، البته نسبت به نسل قبل ، قبول دارین؟؟
yashar
۲۳ تیر ۱۳۹۳آقا ما هنوزم یکی از اون 518 های کاربراتوری نسل اولو نگه داشتیم! :)
مهدی ف
۲۳ تیر ۱۳۹۳کار بسیار درستی کردید اقا یاشار ماشینای باحالی هستند
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۳ تیر ۱۳۹۳تو یه سایتی یه دیدکاه میخوندم که طرف جنسیس داشت میکفت جنسیس بی ام دابلیو و بنز رو میخوره بولتونو جای بنز و بی ام دابلیو ندید یه جنسیس بخرید حالشو ببرید… یکی نیست بکه لکن سوار برو با لکنت خوش باش
عرفان
۲۷ تیر ۱۳۹۳درست گفته جنسیس کوپه با اون موتور ۳۸۰۰ سى سى خیلى خیلى از مدلاى بنز و بى ام و رو قورت میده اگه تو رنج قیمتى خودش یهنى ۲۲۰ تومن باشه که کل بنز و بى ام و هارو میبره تو اون رنج
Saeed
۲۳ تیر ۱۳۹۳ای خدا به این آلمانی ها چه دادی به ما چه ؟
اونا تیمشون قهرمان شد
اونا شوماخر دارن
اونا امپراطوری خودروسازی دنیارو دارن
ولی ما
تیم والیبال مون میترکونه
ما کوروش منصوری داریم
ما کمپانی رضوانی موتورز و آرش داریم
یه بار هم از خودمون تعریف کردم بده؟!!!!
mehran911
۲۳ تیر ۱۳۹۳شاهین جان ممنون کارت حرف نداره
تو همه ی مدل های BMW بیشتر با 518 و M3 GT که سال 1994 تولید شد حال میکنم. بی ام و کلا همیشه خوب بوده.
می خواهم یه خورده در مورد بی ام و اطلاعات بدم حال کنین !!! اولش اینکه آرم شرکت BMW از پرچم منطقه ای به نام باواریا از آلمان گرفته شده و با چند بار تغییر به این که الان می بینید رسیده دوم اینکه همینطور که میدونید BMW اول یه شرکت هواپیما سازی بوده و به دلیل سود بیشتر وارد صنعت خودرو سازی میشه و اینکه در اولین ماشینی که از این جلوپنجره خاص و مختص BMW استفاده شد مدل 303 در سال 1933 بود
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۲۳ تیر ۱۳۹۳مهران جان ب ام و به دلیل سود بیشتر وارد ماشین نشد . بعد از جنگ جهانی اول به دلیل محدودیت های نظامی که برندگان واسه آلمان بازنده ایجاد کردن ، نیرو هوایی المان هم دیگه گسترش پیدا نکرد. به همین دلیل ب ام و برای سر پا موندن رفت دنبال تولید موتور سیکلت و دو چرخه و چند سال بعدش هم ماشین . بعد از اینکه هیتلر روی کار اومد با عوض شدن فضا و اوضاع و احوال سیاسی و البته گاها زیر پا گذشتن توافق نامه های جنگ جهانی اول، آلمان دوباره شروع به گسترش نیروی هوایی کرد و ب ام و هم دوباره شروع به تولید موتور هواپیما البته این بار در کنار ماشین و موتور سیکلت و دوچرخه پرداخت .
حسين
۲۳ تیر ۱۳۹۳سلام. بعد از یه غیبت نسبتا طولانی دوباره برگشتم. مهران جان من خونده بودم آرم ب ام و نشان دهنده پره های در حال چرخش هواپیما در آسمان آبیه. راستی اینم بگم ب ام و اوایل ماشینای دست ساز و گرون تولید میکرده و وقتی شروع به تولید انبوه میکنه طی چند دوره تغییراتی رو روی ماشیناش اعمال میکنه که سری 5، پنجمین دوره ی این تغییرات بوده و اولین مدلی میشه که اسم سری رو روش میذارن.
mehran911
۲۴ تیر ۱۳۹۳ممنون از شما و خوشحالم که برگشتین
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۲۳ تیر ۱۳۹۳راستی مهران جان در مورد لوگوش هم بگم که چهارخونه آبی سفید پرچم باواریاست . اما نوع به کارگیری این رنگ توی لوگوی ب ام و که یه دایره است با 4 ربع به پروانه هواپیما مربوط میشه. اگه دقت کنی به ملخ موتور هواپیما وقتی میچرخه دو تا هاله میبینی . ب ام و پرچم باواریا رو با ملخ در حال چرخش ترکیب کرده.اون آبی هاش شده هاله ملخ
mehran911
۲۴ تیر ۱۳۹۳مممنون از این اطلاعات خوب حمید جان متشکرم وببخشید من یکی دو روز نبودم دیر دیدگاه شما رو دیدم
Alpha
۲۶ تیر ۱۳۹۳قسمت سفید هاله ملخ هست
hamid3x
۲۳ تیر ۱۳۹۳یادش بخیر اولین بار با دیدن فیلم هشدار برای کبری 11 و ماشین سمیر که یه بی ام دبلیو بود عاشق طراحی زیبا و هیجان انگیز این ماشین شدم.به نظر من در طراحی جلو پنجره این ماشین جزء 3 طراحی خاص و منحصر به فرد در دنیای خودرو هستش.
ژاپنی ها توان رقابت تمام عیار با BMW رو ندارند بعد جنسیس میخواد جلوی این باوری یایی قد علم کنه؟ادم خندش میگیره.
iman mclaren p1
۲۳ تیر ۱۳۹۳2004 محشره ولی m6 گرند کوپه هم تو مدلای جدید طراحی فوق العاده ای داره
hamid3x
۲۳ تیر ۱۳۹۳راستی همین دیروز صبح بود که شبکه آموزش یه مستند در مورد ساخت Z4 نشون داد.با اینکه من از شب قبلش نخوابیده بودم اما با دیدنش نتونستم یه پلک اروم بزنم واقاٌ خیلی پیشرفته بودش ، از نحوه ساخت موتور 6سیلندرش که با یک موتور برقی تست عملکردش انجام میشد تا اتاق رنگ چند مرحله ایش که خیلی پیشرفته بود.بعد با خودم فکر کردم ایرانخودرو یا سایپا چند قرن دیگه میتونند به کیفیت ساخت و مونتاژ امروز ژرمن ها برسند؟اصلاٌ میشه در موردش فکر کرد؟
خاوری مزراتی
۲۳ تیر ۱۳۹۳مستند فوق العاده ای بود…دیدمش
Nissan GTR
۲۳ تیر ۱۳۹۳بی ام و خدایش همه ماشیناش عالین ولی من بیشتر از همه سری m و مخصوصا m3 و m6 رو دوست دارم.
علی
۲۳ تیر ۱۳۹۳سنگ محک رو خوب امدی موافقم.نکته نکته کلیدی بود.ممنون
صادق
۲۳ تیر ۱۳۹۳مرسی داش شاهین، حرف نداشت
شاهین
۲۳ تیر ۱۳۹۳ممنون داداش صادق.
sahand
۲۳ تیر ۱۳۹۳شاهین موافقی از این به بعد(شاهین,ب ام و)صدات کنیم:-)
شاهین
۲۳ تیر ۱۳۹۳سهند جون واقعیتش بعضی دوستان هم اینو قبلا گفته بودن،خودم هم اوایل تصمیم داشتم که همچین کاری رو بکنم(حتی اولین روزی که تو پدال نظر گذاشتم آواتارم عکس یه BMW بود) ولی بعدش با خودم گفتم من که از همه ی ماشینا خوشم میاد پس چرا خودم رو محدود کنم؟! از طرفی هم ممکن بود که بعضی دوستان با دیدن آواتار یا اسم من،ذهنیتی راجع به اینکه کدوم ماشین رو دوس دارم داشته باشن،به همین دلیل هیچ وقت اسمم رو عوض نمیکنم و آواتار ماشین نمیذارم! این مطالب مربوط به BMW رو هم قبلا ترجمه کرده بودم و الان منتشر میشه.راجع به خودروهای دیگه هم چندتا مطلب هست که ان شاالله تو آینده میبینید.
فقط خواهش میکنم منو فقط دوستدار BMW ندونین! ماشینای دیگه رو هم اگه بیشتر از BMW دوست نداشته باشم،صد در صد همون اندازه دوست دارم.
ارادتمندم
sahand
۲۳ تیر ۱۳۹۳شوخی کردم
میخواستم بابت مطالبه جالبت ازت تشکر کنم.
شاهین
۲۳ تیر ۱۳۹۳مخلصم سهند جون.
سعی میکنم از ماشینای دیگه هم مطلب ترجمه کنم.
ممنون از توجهت.
احسان آرسنالی
۲۳ تیر ۱۳۹۳یه بار نشستم کنار خیابون یه مدت طولانی به بی ام دبلیو m3 مدل 2002 یا 2003 بود نیگا کردم نمیدونم چرا خسته نشدم دوبار نشستم پشت وولستر یه هفته بعدش که تو خیابون میدیدمش داشتم فکر میکردم اگه مالکش بودم چطوری میتونستم واسه یه مدت طولانی داشته باشمش حتما دیوونه میشم چون دقیقا 206 رو 14 ماه بیشتر نتونستم تحمل کنم
احمدرضا ب ام و
۲۳ تیر ۱۳۹۳شاهین جون دمت گرم شنیدم فیس لیفت جدیدش هم میاد تا 2016
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۲۳ تیر ۱۳۹۳شاهین جان شادم کردی . اصلا چی بگم موندم واقعا!!! من که دقایقی فقط به آخرین عکس خیره شده بودم! بچه ها اومدن منو Restart کردن
شاهین
۲۳ تیر ۱۳۹۳مخلصم حمید جان،باعث افتخار منه که این مطلب مورد توجهت قرار گرفته.ارادتمندم
Rafi
۲۳ تیر ۱۳۹۳زنده باد آریایى ها
کوشا
۲۳ تیر ۱۳۹۳مثل همیشه مطلب ناب از ب ام و از آقا شاهین عزیز.
واقعا اصالت تو ماشینای آلمانی خلاصه میشه
reza
۲۴ تیر ۱۳۹۳13-14 سال پیش یه 518 سپر امریکایی سبز (ارتشی) داشتیم بابام مینداخت کفی باهاش تا 190 تا هم میرفت آخ نمیگفت. لاستیکا فنر دار بود ادم حال میکرد
یادش بخیر
امیر
۲۴ تیر ۱۳۹۳من که دیوونه ی سری پنجم. به قول ریچارد هموند :m5 بهترین ماشین دنیاست.
شاهین جان ممنون بابت این مطلب زیبا.
pouya
۲۴ تیر ۱۳۹۳خیلی خوشحالم که منم توی نسل با اصلت سری 5 شریکم
Ahmad..F12
۲۴ تیر ۱۳۹۳شاهین جان مطلب خوبی بود ممنون
چراغ جلوی سری 5 نسل قبل بهتر بود
ولی باز چراغ های عقب این نسل بهتره
به نظر من!
امید
۲۶ تیر ۱۳۹۳این بی ام و چه میکنه
ياكان
۲۶ تیر ۱۳۹۳عشق است بی ام دبلیو. خدایا نسیب کن!
ASTON MARTin
۲۶ تیر ۱۳۹۳آلمانیام با ما هم نژاد بودنا
حالا اونا روز به روز بهتر میشن ما روز به روز بدتر : ))
میثم
۳ اسفند ۱۳۹۳سلام دوستان.به تازگی یه e34 m 50. 520i سفید خریدم.احتیاج به راهنمایی دارم.صفحه کلاچ نداره کجا ببرم مطمئن باشم؟ضمننا اتوماتش کنم یا نه.لطفا ایمیل بزنید ممنون.meisam.fallahi@chmail.ir