چندین دهه است که سدان های اسپورت وارد بازار شدهاند. برخی از آنها به موفقیت عظیمی دست یافته و اکثرشان نیز به در بسته خوردهاند. یکی از بهترین خودروهای این کلاس بامو سری ۳ است که حدود ۳۰ درصد از کل فروش باواریایی ها را به خود اختصاص داده و از سال ۱۹۷۵ تاکنون بیش از ۱۲ میلیون دستگاه از آن به فروش رفتهاند.
در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸ شاهد معرفی نسل جدید سری ۳ بودیم که هفتمین نسل این سدان است. در ادامه شما را با تاریخچه کامل این خودروی محبوب آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.
- آغاز ماجرا
خودرویی که یک الگو برای تولد موفقترین و مهمترین خودروی تاریخ BMW تولید شد با توجه به پیشرانهی خود ۱۵۰۲، ۱۶۰۲ (موجود در تصویر)، ۱۸۰۲ و یا ۲۰۰۲ خوانده میشد. این خودرو باعث شد بامو از لبهی پرتگاه بهسلامت عبور کند.
- بامو ۲۰۰۲ توربو
خودروی ۲۰۰۲ توربو بود که به فرم یک سدان جمعوجور خاطرهانگیز نه تنها دل خانوادهها را ربود بلکه مدلی باب میل رانندگان نیز بود. با معرفی مدلهای Tii و توربو شاهد پیشتازی ایدهی تولید یک سدان کوچک و بسیار اسپورت بودیم.
این خودروها اولین محصولات واقعی M بودند. تاریخ خیلی یاری نمیکند اما این ۲۰۰۲ بود که قهرمان واقعی داستان نام داشت ولی به خاطر تغییر استراتژی نامگذاری، امروزه از صحنه بیرون رفته است.
- اولین نسل سری ۳ (کد E21) – سال ۱۹۷۵
اولین نسل بامو سری ۳ ۴۰ سال پیش معرفی شد و در داخل کارخانه با کد E21 شناخته میشد. ولی همهی ما آن را سری ۳ میخوانیم.
این خودرو از نوع سدان دو درب بود موضوعی که امروزه یک تناقض آشکار به شمار میرود؛ اما در آن زمان از نظر ابعاد همهچیز را در نظر میگرفتند. سال ۱۹۷۵ بود که بامو اولین نمایندگیهای رسمی خود در آمریکا را افتتاح نمود. بازار بزرگ آمریکا برای موفقیت آتی بامو خصوصاً سری ۳ بسیار مهم بود. در کل ۱.۳۶ میلیون دستگاه از نسل E21 ساخته شد که عدد قابلتوجهی محسوب میشود.
- کابین E21
از نظر فنی، هیچ ساختارشکنیای رخ نداده بود اما از نظر کیفیت ساخت و مهندسی و همچنین کابین شاهد پیشرفت چشمگیری بودیم. کابین این خودرو دارای واضحترین و خوش نماترین پشت آمپرهایی بود که تا آن زمان در یک خودروی جادهای بکار رفته بود. عناصر طراحی این بخش را همچنان میتوان در محصولات کنونی بامو دید.
مدلهای اولیهی E21 در واقع کند و سنگین بودند اما به سرعت و با معرفی پیشرانههای ۶ سیلندر ۲ و ۲.۳ لیتری انژکتوری توجهات را به خود جلب کردند. آپشن های بسیار جالبی همچون دیفرانسیل لغزش محدود و گیربکس با نسبتهای نزدیک هم ارائه شدند. این موارد را حتی امروزه نیز به سختی میتوان مشاهده کرد.
- مدل 323i نسل E21
و مدل 323i با قدرت ۱۴۳ اسب بخار نیازمند هر دو آپشن یاد شده بود زیرا نه تنها پیشرانهای قوی داشت بلکه بازوی عقب سیستم تعلیق آن باعث بیش فرمانی مخصوصاً در زمینهای خیس میشد. این خودرو موفقیت بسیار زیادی به دست آورد و بامو را به فکر تولید مدلی سریعتر از سری ۳ انداخت.
- دومین نسل سری ۳ (کد E30) – سال ۱۹۸۲
با توجه به استانداردهای آن زمان، سری ۳ کد E21 جای خود را به مدل E30 در سال ۱۹۸۲ داد. این نسل احتمالاً مهمترین نسل تاریخ سری ۳ میباشد. درحالیکه E21 تنها بهصورت سدان دو درب عرضه میشد مدلهای E30 به فرمهای دو و چهار درب، تورینگ، ۵ درب و کانورتیبل ارائه شد.
- مدل M3 نسل E30 – سال ۱۹۸۶
اینجا بود که برای اولین بار شاهد ارائهی پیشرانههای دیزلی برای سری ۳ و مهمتر از همهی آنها تولید اولین خودروی تولید انبوه M بودیم. از نظر بسیاری از افراد، M3 بهترین خودرویی است که بامو در تاریخ خود ساخته است.
- مدل 318iS نسل E30
برای افرادی که نمیتوانستند مدلهای فول تر را بخرند بامو نسخهی کمتوانتر اما با دینامیک رانندگی عالی را معرفی کرد. یکی از این مدلها 318iS بود که از پیشرانه ۱.۸ لیتری سود میبرد و در میان مردم به عنوان M3 فقرا مشهور شد.
همانگونه که در تصویر مشاهده میشود، 318iS همانند برادران خود یک خودروی فوقالعاده برای آن دسته از افرادی بود که سبک زندگی خاصی داشتند. E30 با فروش ۲.۳ میلیون دستگاهی موفقیت فوقالعادهای را برای بامو به ارمغان آورد.
- سومین نسل سری ۳ (کد E36) – سال ۱۹۹۲
نسل دوم سری ۳ حدود ۱۰ سال در خط تولید بود و در سال ۱۹۹۲ جای خود را به E36 داد، خودرویی که هرگز موفقیت دو نسل پیشین را تکرار نکرد. تا آن زمان سری ۳ همیشه خودرویی هیجانانگیز و راحت بود که خانوادهها نیز میتوانستند از آن لذت زیادی ببرند اما در E36 اولویتها عوض شد.
اگرچه این خودرو در مقایسه با مرسدس بنز ۱۹۰ و بعدها C کلاس دینامیک بسیار بهتری داشت اما آن میزان موفقیت نسلهای پیشین و رضایت آنها را تکرار نکرد.
- کابین E36
بخشی از کاهش میزان موفقیت این نسل به کابین جادار و متریال بسیار بهتر مربوط میشود که سری ۳ را به حد متفاوتی از بلوغ و احساس رساند. شاید یک دلیل پنهان دیگر هم تغییر طراحی سیستم تعلیق عقب و استفاده از اکسل چند اتصالی Z بامو بود. این طراحی باعث میشد لذت کمتری در دریفت ایجاد شود ولی پایداری و کیفیت سواری سری ۳ همچنان زبانزد بود.
- مدل M3 نسل E36
مدلهای E36 منتقدان خاص خود را داشتند اما انتقادات به M3 این نسل بیش از هر زمان دیگری بود زیرا این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر عالی خود را از دست داده بود و احساس فوقالعاده و تیزی همیشگی را نداشت. البته این خودرو برای اکثر افراد نه تنها بهترین سری ۳ بود بلکه به عنوان بهترین سدان کوچک دنیا هم شناخته میشد. در کل ۲.۷ میلیون دستگاه از این نسل به فروش رفت.
- چهارمین نسل سری ۳ (کد E46) – سال ۱۹۹۸
عرضهی E46 در سال ۱۹۹۸ نشان میدهد که سری ۳ چقدر برای BMW مهم است. نسل چهارم این خودرو از طراحی بسیار زیبایی بهره برده بود. این خودرو بر پایهی پلتفرمی جدید شکل گرفت. بامو تمرکز خود را روی بهبود طراحی، آئرودینامیک، کاهش وزن و افزایش استحکام پیچشی چهارمین نسل سری ۳ گذاشت. این نسل از هر جنبهای در مقایسه با E36 بهبود یافته بود.
- مدل 320D نسل E46
البته این نسل نشان دهندهی پیشرفتهای مهمی بود. در این نسل بود که پیشرانهی دیزلی نقش مهمی را بر عهده گرفت و شاهد معرفی مدل 320d بودیم. خودرویی که سرعت بالا را با مصرف مناسب ترکیب کرده بود، ترکیبی که پیش از این هرگز در خودروهای جادهای دیده نشده بود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت 320d کمتر از ۸ ثانیه ثبت شد.
مدلهای دیزلی سری ۳ در اروپا به موفقیت زیادی دست یافتند چراکه مصرف سوخت برای مشتریان این بازار بسیار مهم است. در واقع 320d به پرفروشترین نسخهی سری ۳ در اروپا تبدیل شد.
- مدل M3 نسل E46 – سال ۲۰۰۰
در این نسل شاهد حکمرانی دوبارهی M3 بودیم. نسخهی سدان کم فروش جای خود را به مدلی با پیشرانهی ۳.۲ لیتری داد که ردلاین ۸۰۰۰ داشت و قدرت ۳۴۳ اسب بخاری را بدون کمک از توربو ارائه میکرد.
- مدل M3 CSL نسل E46
این خودرو برای اولین بار در تاریخ بامو از گیربکس پدال شیفتر SMG استفاده میکرد و شاید مهمترین ویژگی آن کاهش ۱۱۰ کیلوگرمی وزن بود. سقف فیبر کربنی به همراه سیستم تعلیق سفتتر و پیشرانهای با ۱۶ اسب بخار قدرت بیشتر از دیگر ویژگیهای شاخص M3 CSL به شمار میرفت.
تنها ۱۴۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شد. البته افرادی که نتوانستند این مدل را بخرند میتوانستند نسخهی ارزانتر CS را انتخاب نمایند که فاقد برخی عناصر چشمگیر CSL و پیشرانهی داغ آن بود اما همچنان از فرمان، ترمزها و سیستم تعلیق برادر بزرگتر سود میبرد.
در کل ۳.۳ میلیون دستگاه از E46 به فروش رفت که بازهم رکورد فروش دیگری را برای سری ۳ بر جای گذاشت.
- پنجمین نسل سری ۳ (کد E90) – سال ۲۰۰۵
در این سال جایگزینی نسل جدید سری ۳ کاملاً ضروری به نظر میرسد اما با توجه به قاعدهی کلی “اگر چیزی خراب نشده آن را تعمیر نکن)، نسل جدید e90 با تأکید روی نقاط قوت دو نسل پیشین روانه بازار شد. تعداد بدنههای ارائه شده تغییری نکرد اما قوای محرکهی بیشتری در اختیار مشتریان بود.
خودرویی که در تصویر مشاهده میکنید از نوع 335i است که از پیشرانهی توربوی ۳۰۲ اسب بخاری استفاده میکند. برای اولین بار در این نمونه شاهد استفاده از توربو بودیم.
- مدل M3 نسل E90
این مدل پیشرانههای ۶ سیلندر خطی دو نسل پیشین را کنار گذاشت و در دل آن پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری میتپید. در پنجمین نسل سری ۳ شاهد معرفی قویترین پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی تاریخ این خودروساز بودیم. این پیشرانه در مدل 335d خروجی ۲۸۶ اسبی داشت.
در مجموع تعداد ۳.۱ میلیون دستگاه از نسل E90 سری ۳ به فروش رفت.
- ششمین نسل سری ۳ (کد F30) – سال ۲۰۱۱
و از جنبههای زیادی این نسل از سری ۳ انقلابیترین نسخه از زمان معرفی E36 محسوب میشود. قوانین آلایندگی و مصرف سوخت هماکنون اهمیت زیادی پیدا کرده و به همین دلیل است که مدل 328i از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده کرده و مدلهای 335i، 330d و 335d پیشرانه ۶ سیلندر دارند. البته برای اولین بار M3 با پیشرانه توربو عرضه شد که یک تغییر بسیار مهم تلقی میشود.
- مدل سری ۳ GT نسل F30
شما میتوانستید سری ۳ چهار چرخ محرک را با بدنهی جدید هاچبک بزرگ GT بخرید. با آغاز سال ۲۰۱۶ شما حتی مدل پلاگین هیبریدی را هم میتوانستید انتخاب کنید؛ اما چیزی که دیگر در دسترس نبود یک سری ۳ کوپه یا کانورتیبل بود که جای خود را به سری ۴ داده است.
- هفتمین نسل سری ۳ (کد G20) – سال ۲۰۱۹
و به جدیدترین نسل سری ۳ با کد G20 میرسیم. نسل جدید بامو سری سه با کابین شیک و لوکس و پشت آمپرهای دیجیتال رونمایی شده است؛ اما همچون همیشه، تجربهی خوب سواری یک فاکتور کلیدی میباشد.
بر پایهی تستهای اولیه این خودرو میتوان گفت هفتمین نسل سری ۳ ترکیبی از چابکی در سرعتهای پایین، پایداری در سرعتهای بالا، کنترل بالای بدنه، کشش و مانور پذیری قابلتوجه و… میباشد. این خودرو چه در جاده و چه در پیست چسبندگی برجسته و دقت هندلینگ و پایداری دینامیکی خود را نشان داده و لایق تشویق به عنوان یک خودروی پرفورمنس است.
mahdy
۱۱ آبان ۱۳۹۷باعث و بانی ماشین باز شدن خیلی ها از جمله خودم
خیلی سخته ماشینی بخواد یه نفرو مجذوب دنیای خودرو کنه چه رسد به این که بخواد ده ها هزار نفر رو مجدوب خودش و دنیای خودرو کنه(ده ها هزاررو محافظه کارانه گفتم عشاق سری سه خیلی بیشتر از این حرفان تو دنیا)
mahdy
۱۱ آبان ۱۳۹۷دوستان اگر اشتباه نکنم کاربراتور M3 مدل 1986 دومخزنس درسته ؟
Mohammad
۱۱ آبان ۱۳۹۷خب مهدی جان یه سوال دارم سری سه سدانه ؟ کوپه اسپورت ؟ یا چی هست اخه هر چی نگاه میکنم نمیفهمم ولی برام راحته تشخیص بدم بقیه رو
mahdy
۱۱ آبان ۱۳۹۷حیف … !!!
حیف …!!!
حیف که گفتم جر و بحث بچه گانه نمیکنم
ممد جان این سدان کامپکته
..::Majidio Lamborghini::..
۱۱ آبان ۱۳۹۷تک تک نسل هاش رو تقریبا هممون دیدیم
سری 3 جزو معدود ماشینایی هست که تاریخش تماماً جلوی چشم ما ایرانی ها بوده.
برعکس ماشین هایی مثل ماستنگ یا 911 یا کامارو که فقط در برهه های خاصی و گاهی بسیار محدود وارد ایران شدن.
زمانی که نه پلی استیشن بود نه کامپیوتری که بتونیم لامبورگینی و فراری و پورشه ببینیم ، همین سری 3 و جذبه ی 2002 و E21 و E30 بود که دلمون رو برد و خیلی هامون رو عاشق ماشین کرد
از زمانی که 2002 داشتیم چندین سال میگذره … با ترفند های مختلف 7-8 نفری تا جایی که جون و نفس داشت سوارش میشدیم و تو جاده های دو طرفه و وحشتناک 20 سال پیش میرفتیم مسافرت …
ایمان
۱۱ آبان ۱۳۹۷نزدیک به نیم قرن همراه با یک اسطوره ? سری ۳ ?
shirko
۱۱ آبان ۱۳۹۷ماشینی که شده الگو ومعیار برای دیگر خودروسازان
Amin
۱۱ آبان ۱۳۹۷در طول این مدت زمان یک خودرو رو تو اوج نگه داشتن خیلی سخته،خیلی از مدلها یا حتی برندها بودن که یه زمانی قدرتمند بودن ولی الان اثری ازشون نیست
مهدی اکرمی
۱۱ آبان ۱۳۹۷همه ی نسل هاش فوقالعادن و هر کدوم شخصیت خاص خودشونو دارن، جوری که نمیشه هیچ کدوم رو به اون یکی ترجیح داد، m3 e46 و m3 e90 که وحشتناک خوبن، به نظر من m3 e46 زیباترین ساختهی تاریخ بی ام و هست، به خصوص نقرهایش
Hossein
۱۱ آبان ۱۳۹۷مگه اون m3 e92 نیستش؟
مهدی
۱۱ آبان ۱۳۹۷سری3 یکی بهترین خودروهای جهان بوده وهست.
کاوه
۱۱ آبان ۱۳۹۷یادمه در دهه پنجاه ب.ام.و بک ماشین متوسط محسوب می شد و اصلا در برابر اعتبار مرسدس اتومبیل مهمی نبود. ۵۱۸، ۳۲۰ و ۲۰۰۲ اتومبیل های خوبی بودند اما ممتاز نبودند.آنچه نشانه تمول و ثروت بود داشتن مرسدس بود. اینجاست که ارزش سری ۳ روشن می شود. این سری ۳ بود که طی چهاردهه ب.ام.و را شونه به شونه مرسدس بنز کرد
پیکان جوانان
۱۱ آبان ۱۳۹۷سری ۳ همیشه توی سگمنت خودش یه معیار بود.بقیه خودرو ساز ها برای جایگاه دومی میجنگن
پرهام
۱۲ آبان ۱۳۹۷پدرم یه 2002 داشت از اینا که چراغ عقبش گرد بود .یادمه زیاد خراب میشد البته یکی از دلایلش فشار زیاد به ماشین بود ولی واقعا از هرنظر بینظیر بود .هروقت سریع میرفت خوشحال بودم واقعا تو یه بی ام و نمیشه شیطونی نکرد مخصوصا m3 که یه هنجار شکن واقعیه . من الان همه ماشینارو دوست دارم چون این وسیله یه شاهکاره و انگار روح داره ولی اولین من بی ام و بوده و هست ! ممنون از پدال و لطفا تاریخچه سری 5 و اون نسل 10 سیلندرش که صداش دیوانه کنندست هم مطلب بزارید سپاس!
emad1990
۱۲ آبان ۱۳۹۷e30-e36-f30
اینا طراحی های خوبی داشتن
E 36
۱۳ آبان ۱۳۹۷همشون زیبان E36 از همه زیباتر