بی ام و

مهندسان ب‌ام‌و چگونه آب را به 50 اسب بخار تبدیل می‌کنند؟!

بیش از ۳ سال پیش ب‌ام‌و M4 GTS که اولین بیمر مجهز به سیستم تزریق آب بوش بود معرفی شد. این خودروی متمرکز روی پیست با استفاده از این سیستم قادر به تولید ۴۹۳ اسب بخار قدرت بود. البته این فرایند قبلاً توسط کرایسلر و ساب و همچنین در صنایع هوایی به کار گرفته شده اما خب تا این حد توسعه نیافته است.


خوشبختانه Engineering Explained با استفاده از وایت برد و اندکی علم به روز این فرایند پیچیده و پیشرفته را توضیح داده است.


هدف اصلی سیستم تزریق آب کاهش دما پیش از محفظه احتراق است تا به این منظور از ناک شدن پیشرانه یا احتراق خام جلوگیری شود. این کار با اسپری شدن آب مقطر به منیفولد جذب صورت می‌گیرد. آب مقطر یاد شده نیز در تانک آب ۵۰ لیتری نصب شده در صندوق‌عقب ذخیره می‌شود؛ اما این فرایند چگونه باعث تولید ۵۰ اسب بخار قدرت می‌شود؟


ظاهراً با استفاده از سیستم تراکم هوا و دماهای پایین، ب‌ام‌و قادر بوده بوست توربو را از ۱۷.۲ به ۲۱.۶ PSI افزایش دهد. البته که افزایش بوست توربو باعث می‌شود خروجی پیشرانه افزایش یابد و به همین خاطر است که قدرت ۴۹۳ اسب بخاری M4 GTS حدود ۴۹ واحد بیشتر از M4 استاندارد می‌باشد.


دیگر مزیت سیستم تزریق آب این است که می‌تواند استرس گرمایی در قطعاتی همچون پیستون‌ها، سوپاپ‌های دود و مبدل‌های کاتالیتیک را کاهش دهد.


از آنجایی که سیستم تزریق آب تنها در رانندگی پرفشار وارد مدار می‌شود بنابراین اگر خودرو تنها در حالت‌های نرمال رانده شود پر کردن تانک آب مقطر مشکل خاصی نخواهد بود. همچنین اگر پیشرانه تشخیص دهد که تانک آب خالی است به‌صورت خودکار وضعیتش را تنظیم خواهد کرد.


اگرچه این سیستم در بازار تیونرها موجود بوده اما این تقریباً اولین باری است که یک خودروساز به‌صورت استاندارد از سیستم تزریق آب در محصول کارخانه‌ای خود استفاده می‌کند. با دیدن آب به این فکر می‌افتیم که اگر از متانول و آب استفاده کنیم وضعیت چگونه خواهد بود؟ آیا بوست بالاتری ایجاد خواهد شد؟

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. hami

    ۲۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (34 ديدگاه)

    منظور از فناوری موتور اینه نه اینکه موتور پراید بردارن بذارن توی تیبا و ساینا .
    با افتخار هم معرفی کنن

  2. F22 RAPTOR

    ۲۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود
    بنظر میرسه مکلارن هم چنین سیستمی رو ۷۲۰ داشته باشه

  3. Amir

    ۲۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    در اینکه این کار مهندسان بیمر خیلی جالبه شکی نیست اما یاد اون قسمت گرندتور افتادم که جرمی m4 رو با پورشه ۹۱۱ مقایسه کرد.کلا این سیستم آبیاری رو خُرد و خاکشیر کرد?

  4. ایمان

    ۲۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    مهندسان BMW یعنی مهندسان آلمانی
    مهندسان آلمانی یعنی مهندسان پیشرو در علم و فناوری
    ولی ما هنوز تو فاز پراید و تیبا و پارس و سمند موندیم
    خیلی عقب افتادیم و این فاصله روز به روز بیشتر میشه

  5. مهدی

    ۲۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    زمان چندخودرو در پیست مجله motorsport magazine که توسط یک راننده زمان گیری شدن باهمشون.

    فراری488 پیستا 1.44.90
    آیودیr8 v10پلاس 1.53.10
    amg gts مرسدس 1.55.40
    M4CS بی ام و 1.56.07
    پورشه gt4کیمن 1.56.61
    استون مارتین ونتج 1.58.20
    M5 بی ام و 1.58.39
    BMW M2کامپتیشن 1.59.78
    M3 بی ام و 1.59.80
    کیمن 718S کیمن 1.59.80
    آئودی tt آراس 1.59.82
    CTS V کادیلاک 1.59.90
    rs4 آئودی 2.00.27
    آلفا رومئو جولیا 2.01.95
    مرسدس C63 کوپه 2.02.20
    شورولت V8 کامارو 2.02.50
    A110 آلپینا 2.03.25
    هوندا سویک تایپ آر 2.03.51

  6. بک زاده

    ۲۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این تکنولوژی جدیدی نیست این کار رو توی موتورهای دیزل سنگین برای پایین اوردن دمای احتراق و کم کردن دیزل ناک و…
    شاید بیش از 20 سال پیش انجام دادن

  7. emad1990

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    تیتر درست نیست
    این آب نیست که قدرت تولید میکنه بلکه بوست بیشتر توربو عه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا