اگر به یک مجله ماشین یا بروشور خودروی متعلق به دههٔ ۷۰ یا ۸۰ میلادی نگاهی بیندازید خواهید دید که محصولات خودروسازان در مقایسه با امروز چقدر محدود هستند. در آن زمان اسیوویها هنوز خودروهای کشاورزی بودند و نظر خریداران اصلی خودرو را جلب نکرده بودند و کراساوورها هم هنوز اختراع نشده بودند (بهجز AMC ایگل که چندان شناختهشده نبود). در آن زمان، برندهای لوکس هم فقط به تولید خودروهای لوکس واقعی میپرداختند و با مدلهای محرک جلوی کوچک، کلاس خود را پایین نیاورده بودند.
بهعنوانمثال، سبد محصولات بامو در اوایل دههٔ ۸۰ میلادی فقط شامل چهار مدل یعنی سدانهای سری ۳، سری ۵ و سری ۷ و کوپهٔ سری ۶ میشد. حال بیایید به سری ۳ نسل E30 آن زمان نگاهی داشته باشیم. این خودرو از زمان معرفی در سال ۱۹۸۲ تا چهار سال بعد فقط در نسخههای دودر و چهاردر و چهار سیلندر و شش سیلندر به بازار عرضه میشد. در آن زمان هیچ M3 و یا استیشنی وجود نداشت و هرچند میشد یک نسخهٔ روباز زشت که توسط شرکت اتاقسازی Baur ساخته میشد را خریداری کرد اما نسخهٔ کانورتیبل مناسبی هم توسط بامو تولید نمیشد.
اما خوشبختانه این روزها اوضاع متفاوت است. بازار خودرو به مکانی بسیار رقابتی و متنوع تبدیل شده و خودروسازان دائماً در حال یافتن روشهای جدید برای ساخت خودروهایی بدیع با قطعات موجود خود هستند که شاید ما نیازی به وجود آنها حس نکنیم. به همین خاطر است که حالا خانوادهٔ محصولات کامپکت بامو متنوعتر از همیشه شده و بیش از چهار مدل مختلف در آن وجود دارند؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب خانوادهٔ محصولات کامپکت باواریاییها را تشریح کنیم.
سری ۳ سدان
سری ۳ از اواسط دههٔ ۷۰ در بازار حضور دارد و هنوز هم پایه و اساس همهٔ محصولات کامپکت بامو است؛ بنابراین، سرآشپزهای بامو باید همهٔ غذاهای کامپکت خود را با یک نوع مواد غذایی درست کنند و فقط میتوانند با استفاده از ادویههای مختلف، طعم و عطر متفاوتی به آنها ببخشند. در بین همهٔ مدلهای کامپکت بامو، سری ۳ متنوعترین لیست پیشرانهها را دارد که از مدل کمتوان 318d با ۱۵۰ اسب بخار قدرت آغاز شده و نهایتاً به M3 کامپتیشن ۵۱۰ اسب بخاری ختم میشود. سری ۳ خودرویی خوشساخت است که رانندگی سرگرمکنندهای دارد و حتی در نسخههای پایین هم از همان حال و هوای اسپرتی برخوردار است که از یک بامو انتظار میرود. بااینحال، شاید برخی بگویند کاش بامو یک سری ۳ با صندوق بار بزرگتر و فضای کافی برای قرار دادن سگها تولید میکرد…
سری ۳ تورینگ
پسازاینکه یکی از مهندسان بامو اثبات کرد که ایدهٔ سری ۳ استیشن، موفق خواهد بود، سازندهٔ آلمانی در سال ۱۹۸۷ برای اولین بار سری ۳ تورینگ را معرفی کرد. هرچند این نسخه در حال حاضر در ایالاتمتحده عرضه نمیشود اما در اروپا خودروی محبوبی است و بهزودی برای اولین بار، در نسخهٔ M3 هم ارائه خواهد شد. بااینحال، همه نمیخواهند در هنگام رفتن به یک کنفرانس مثل یک مرد متأهل میانسال به نظر برسند و به همین دلیل شاید بگویند کاش یک بامو کامپکت در بازار وجود داشت که همهٔ وظایف سری ۳ را انجام میداد اما کمی جذابتر بود…
سری ۴
کسانی که خواهان یک سری ۳ جذابتر و جوانپسندتر هستند باید سراغ سری ۴ بروند به شرطی که بتوانند با طراحی بحثبرانگیز آن کنار بیایند. این خودرو که قبلاً با نام سری ۳ کوپه یا کانورتیبل به بازار عرضه میشد، همهٔ ویژگیهای عالی سری ۳ سدان را ارائه میکند اما با حذف درهای عقب، به راننده این امکان را میدهد که به خود و دیگران وانمود کند این فقط یک سدان با کفشهای اسپرت نیست. بااینحال، ممکن است نبود درهای عقب برای برخی خوشایند نباشد و شاید برخی بگویند کاش میشد یک سری ۴ خریداری کرد که چهار در داشته باشد و کمی بیشتر شبیه سری ۳ باشد…
سری ۴ گرن کوپه
بامو با ایدهٔ سری ۴ که کمی بیشتر به سری ۳ شبیه باشد، سری ۴ گرن کوپه را ارائه کرده است. در این خودرو با سقف کوتاه و شیبدار و پنجرههای بدون قاب، احساس یک کوپه وجود دارد اما با کارایی یک سدان چهاردر همراه است. درواقع، سری ۴ گرن کوپه کارایی خودرویی پنجدر را ارائه میکند زیرا درب صندوق بار آن بهصورت لیفتبک باز میشود و بنابراین میتوان آنرا کاربردیتر از سری ۳ دانست. بااینحال، هرچند سری ۴ گرن کوپه خودروی بسیار زیبایی است (بهجز جلوپنجره!) اما شاید برخی بگویند کاش یک سری ۳ وجود داشت که بهاندازهٔ استیشن کاربردی بود و مثل گرن کوپه پنجرههای بدون قاب داشت ولی بسیار زشتتر بود…
سری ۳ گرن توریسمو
بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹، بامو ایدهٔ ساخت یک سری ۳ کاربردی اما زشت و بدون جذابیت را با سری ۳ گرن توریسمو عملی کرد. این خودرو که بر اساس پلتفرم نسخهٔ کشیدهٔ سری ۳ (مخصوص بازار چین) ساخته شده بود، با قربانی گرفتن از لذت و جذابیت رانندگی، فضای پا، فضای سر و فضای بار زیادی را ارائه میکرد؛ اما گرن توریسمو در بازار موفق نشد و به همین دلیل هنگام معرفی نسل جدید سری ۳ در سال ۲۰۱۹، بامو ترجیح داد آنرا کنار بگذارد. بااینحال، این روزها اولویت اصلی بسیاری از افراد در خرید خودرو، فضای داخلی زیاد نیست بلکه آلایندگی صفر است. به همین دلیل، شاید برخی بگویند کاش یک بامو وجود داشت که بهاندازهٔ سری ۳ کاربردی باشد، پنجرههای بدون قاب مشابه سری ۴ گرن کوپه داشته باشد، مثل سری ۳ گرن توریسمو کمی سنگینوزن باشد اما تمام الکتریکی باشد…
i4
بامو با مدل جدید i4، به همهٔ خواستههای بالا پاسخ داده است. این یک سدان الکتریکی است که جلوپنجرهٔ غولپیکر و پنجرههای بدون قاب آن کاملاً شبیه به نسخهای پنجدر از نسخهای دودر از یک سدان چهاردر است! بنابراین، باواریاییها امیدوارند با عرضهٔ i4، کسی خواستهٔ دیگری نداشته باشد و نگوید ایکاش…!
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰تنوعی به درد نخور مثل بنز!
کوچیک تر کنید!
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰***
اما جدایه از بحث فشار ، و احترام به فنهای واقعیه bmw ، چیزی که داریم از کارشناسان این حوضه و اهل فن میبینین و میشنویم ، مصرفگرایی شدن خودروهای امروز آلمانی هست بخصوص bmw که اکثریت بعد از اتمام گارانتی ، مالک را بیچاره میکند چه به سبب خالی کردن جیب و چه به سبب اعصاب خوردیهای تعمیراتی !
اولین مشکل و معروفترینشان هم ارورهای فراوان کامپیوتری هست !
دومین مشکل نَشت روغن به سبب فشار بالای تقسیم روغن در بلوکهی موتورهای bmw هست !
سومین مشکل ایرادات فراوان ساعت گیربکسهای bmw هست !
این حرف من نیست !
این حرفی هست که دارین از اشخاصی میشنویم که یا تعداد بالایی bmw دارند ، یا تعمیرکار تخصصی محصولات bmw هستند یا کارشان در تخصص بررسی خودروهاست !
بله bmw از نظر هندلینگ و لذت رانندگی و جذبه و پرفورمنس خودروی برتری هست اما داریم میبینیم که هم بنز و هم bmw دارند پس از ۳۰ سال که لکسوس پیدایش شده ، بازار را به دستش میدهند !
همهی شرکتها تلاش میکنند برای بهتر شدن اما در دنیای امروز میبینیم که این لکسوس بوده که برنده شده و البته شاید فردا جنسیس از کره جایگاه ژاپنیها و آلمانیهای لوکس را بگیرد و شاید هم دوباره آلمانیها بقیهی رقبا را به عقب کشاندند !
لطفاً نقد پذیر باشید ، خودتان را برای حقیقتها داغون نکنید ، خودروی برای لذت بردن و کارایی هست و نه عذاب روح که میبینیم در این چند روزه چه فشاری به سبب من به برخیها وارد شده چون تعصب میکشند و اون فکر خودشون را به کار نمیاندازند آیا من حرفم دروغ میزنم یا حقیقت و حتی یه تحقیق میدانی خشک و خالی هم نمیکنند اما زبانشون درازتر از پاشون در حرکته !
باز هم میگویم ، تعصب خودرویی را نکشید ، از کرهای تا ژاپنی و آلمانی همه خوب هستند اما فلسفهی ساخت متفاوتی دارند که ما فقط بیننده هستیم و نه کارهای در این صنعت بزرگ جهانی !
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰آخی
ناراحت شدی !
میدانی چرا از ریپلای کردن من خوشت نمیآید ، چون دقیقاً دارم کاری را میکنم که جنابعالی در این چند وقته خودت و کاربر پوششیاَت آبتین انجام میدادید و میدهید !
همیشه میگویند وقتی کسی رفتارش اشتباه هست ، به مانند خودش با خودش برخورد کنید تا ببیند چقدر زشته این کار !!!
ریپلایهای مداوم و بیمورد کار زشتیه ، اما یا برای همه یا برای هیچکس !
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ببین اینقدر از کامنت های من خوشت میاد که دوست داری همه کامنت هات ریپلای من باشه!
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰طرز حرف زدنت ، نقد کردنت ، خبر میده از سِرّ درون !
Amirreza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰پگه ماشینای بنز چشونه ، متوجه منظورتون نمیشم ؟
علی turbo s
۲۶ خرداد ۱۴۰۰یه کامنت 5هزارتایی یه سری حرف ها راجع به بنز و bmwزده ٬حالا من یه سری حرف ها راجع به لکسوس میزنم.
هروقت خاستید ببینید محبوبیت یه شرکت چقدره به فروش خودروهای سوپراسپرت نگاه کنید.
مرسدس 275عدد هایپرکار پروجکت وان رو با قیمت 2,7میلیون دلار پیش فروش کرد درصورتی که خودش گفت بعد از پنجاه هزار موتور وگیربکس باید تعویض بشه.
اما لکسوس نتونست 500تا lfaبا قیمت 400هزارتایی رو بعداز ده سال بفروشه.
(البته تنها ژاپنی که دوسش دارم lfa)
تو امریکا واروپا هم فروش بیمر بالاتره.
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰حرفت عالی بود!
من منکر عالی بودنlfa اصلا نیستم و طرفدارش هم هستم!
ولی خداوندا هنوز نتونستند همه رو بفروشن😂😂😂😂😂😂😂😂
علی turbo s
۲۶ خرداد ۱۴۰۰پروجکت وان 4برابر ظرفیت متقاضی داشته٬اما مرسدس حاظر نشد حتی یه دونه بیشتر ازظرفیت تولید کنه.
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰کاربر علی turbo s عزیز
چرا جو میدی !
چرا تحریف میکنی کامنتی که کاملاً عیان هست !
مگه میشه کسی به پدر خودروسازی جهان ( بنز ) شکی داشته باشه .
یا bmw که اولین ۸ سیلندر آلمانی را تولید کرد .
فکر میکنم خیلی واضح و خوانا توضیح دادم که دیگر گفتنش قرقره کردن آبنمک هست !
بحث بازار امروز خودروهای لوکس در مهمترین بازار جهان ( آمریکا ) هست !
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰عجب ماست مالی کرد برای فروش افتضاح lfa!
مثل همیشه بازی کردن با کلمات!
akrh78
۲۷ خرداد ۱۴۰۰فروش نرفت به چند دلیل
تقریبا دو برابر فراری و لامبورگینی های اون زمان قیمت داشت و لکسس در اسپورت سازی به اندازه اونا پر آوازه نبود (تقریبا اصلا نبود)
و نکته مهم تر اینکه نمایندگی ها هم به قیمت خیلی بالاتر میخواستن (و میخوان) ماشین رو بفروشن
الان اون تعدادی که مونده شک نکن حداقل یک میلیون دلار قیمت گذاشتن براش
شما برو هرچی lfa با قیمت 400 هزار دلار پیدا کردی به من بگو همشو یه جا خریدارم
دقیقا مثل بازار کارت گرافیک الان شده که شما سری 30 رو به قیمت رسمی که هیچ، دو برابر قیمت هم پیدا نمیکنی چون افتاده دست دلال
رستمی نژاد شما هم که بزرگ و کلفت و… دوس داری، در نظر بگیر وایپر هم با قیمت زیر 200 هزارتا و یدک کشیدن اسم دوج و وایپر، همین سرنوشت رو داشته و هنوز نمونه صفر توی نمایندگی ها پیدا میشه :))
البته شما تازه با دنیای خودرو اشنا شدی انتظاری ازت نمیره بیشتر از یه سال قبل رو خبر داشته باشی عموییییی
ehsan fa
۲۶ خرداد ۱۴۰۰هیچی e46 مدل 2005 نمیشه بهترین سری 3 آخرین مدلی که راننده رو با لذت خالص رانندگی درگیر میکنه بدون کامپیوتری که همه چی رو کنترل بکنه
Reza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰چرا آخه کامپیوتر مرکزی اینقدر بدتون میاد
ehsan fa
۲۶ خرداد ۱۴۰۰نگفتم بدم میاد اتفاقا از تصادفات جلوگیری میکنه مثلا من با پرشیا elx زاغارت خودم لیز خوردم چپ کردم رفتم تو دره چون کنترل پایداری نداره . ولی چون حسرت بدلم مونده یه ماشین درست حسابی سوار بشم دوست دارم اون مدل رو تو پیست سوار بشم وگرنه کی مدل 2021 رو به مدل بیست سال پیش ترجیح میده برا مصرف عادی روزانه.
Amirreza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰اگه اینو تو اینستا بگین میگن elx سلطانه و شما فقط برای اینکه اسمشو خراب کنین از عمد چپش کردین 😑😑😑
Amirreza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰من با کامپیوتر و اینا مشکلی ندارم ولی دوستم ندارم کابین ماشین خیلی خلوت باشه یعنی اگرم همه خودر کامپیوتری شد یه چیزی مثل هایپر اسکرین مرسدس باشه که کابینو ساده نمیکنه و همچنان یه جورایی شلوغه
RezaRs
۲۶ خرداد ۱۴۰۰اتفاقا من خوشم اومد با هر متر و معیاری بخای خرید کنی میتونی بیمر سوار شی و تقریبا بی ام و و بنز سعی کردن با تنوع محصولات مناسب بخش مهمی از بازارو قبضه کنند و سبد خریدشونو کوچیک نذارند
charger
۲۶ خرداد ۱۴۰۰خوب شد گرن توریسمو رو حذف کردن هر وقت میبینم حالم گرفته میشه
🇩🇪👑MERCEDES BENZ👑🇩🇪
۲۶ خرداد ۱۴۰۰تازه فهمیدم از کجای جلو پنجرش بدم میاد بخش پایینیش ! میتونستن خیلی راحت درستش کنن .
امیرحسین
۲۶ خرداد ۱۴۰۰سلام جناب آبتین،من هرچی سعی کردم که گروه پدالو داخل تگلرام پیدا کنم نشد،یعنی زدم”هی pedal”ولی ۰یزی نیامد،میشه بیشتر راهنمایی کنید لطفا؟
HamiD
۲۶ خرداد ۱۴۰۰عه ابتین هم مگه توی گپ هست؟
گروه پدال به یک سری دلایل پرایوت هست و باید از ادمین های عزیز لینکش رو بگیرید.
Ejman
۲۶ خرداد ۱۴۰۰سلام دوست عزیز لینک شبکه های اجتماعی پدال توی دیسکریپشن پایین هست . کافیه کلیک کنید روی هر لوگو تا وارد اون بشید .
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ خرداد ۱۴۰۰جناب امیرحسین من گروه اصلی رو براتون دادم وگرنه خودمم توی گروه کاربرا عضو نیستم،از دوستان پرسیدم میگفتن گروه رو بستن حالا دیگه قضیه رو نمیدونم….
بهنام
۲۶ خرداد ۱۴۰۰330 is edition چقدر خوبه
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰من مجله ماشین هامو برای سال ۶۰ میبینم میگم هعییییییییی!
چه طرفدار های عجیبی اومدن!
جارو برقی فن!
چینی فن!
عجبا!
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰😂😂😂
چی چی میگه این !
کلاً تو فاز خودت دنیا را میگذرانی !
خوش به سعادتت ، کاش جایت بودم ، جدی میگم !
Reza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰به همدیگه احترام بزاریم
Aryan🥋🥋🥋judo
۲۶ خرداد ۱۴۰۰پدال چرا پیامی که توی فیس لیفت بنز نوشتم رو نصفه و نیمه گذاشتی؟؟؟
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰آرین جان در پست آخر نحوه تشکیل حساب اصلی رو بهت میگم یادت باشه که نگاهی بکنی❤
Aryan🥋🥋🥋judo
۲۶ خرداد ۱۴۰۰چشم ممنون از راهنماییتون🙏🏻🙏🏻🙏🏻
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰آرین جان برایت نوشتم
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۶ خرداد ۱۴۰۰این یک سدان الکتریکی است که جلوپنجرهٔ غولپیکر و پنجرههای بدون قاب آن کاملاً شبیه به نسخهای پنجدر از نسخهای دودر از یک سدان چهاردر است! بنابراین، باواریاییها امیدوارند با عرضهٔ i4، کسی خواستهٔ دیگری نداشته باشد و نگوید ایکاش…!
اینجاش خدا بود :))
Kf
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ما حسرت
ماکان
۲۶ خرداد ۱۴۰۰سلام . با اینکه شاید خیلی از انسان ها خواسته های نسبتاً مختلف و زیادتری از برند بی ام و نداشته باشند ، ولی من یکی از افرادی هستم که دوست دارم بی ام و سبد محصولاتش را تا جایی که امکان دارد گسترده تر کند و نسخه های بیشتری از مدل های مختلف بی ام و تولید کند ، مخصوصاً از مدل های میان سایز یا سایز متوسط مانند سری ۵ ، سری ۶ ، X5 ،X6 و ….. و همین طور مدل های فول سایز مانند سری ۷ ، X7 و ….
mahan
۲۶ خرداد ۱۴۰۰جناب دهقان عالی بود و تشکر می کنم.
برای بنز هم بنویسید.دبدی چه قدر جلوپنجره کوچکتر چه قدر جذابه اصلا فیس ماشین رو رییییی××××
یکی از بهترین تجربه های سواری کامپکت چون اصولاً طرفدار این کلاس نیستم ولی 330,428کانورتیبل و c200,c350 هست و بارها میگم اگه قراره کامپکت بشینی سی کلاس و سری ۳.۴, باید بشینی خیلی خواستم با isارتباط برقرار کنم چون یک موقعی دوست نزدیکم داشت برترین استهلاکه نسبت به رقبا سواری خیلی خوب و معقولی داره ولی هر چی سعی کردم نشد که بگم سواریش به رقبا میرسه البته از جدیدترین های هر ۳نسل و حتی نسل قبلترشون متاسفانه خبر ندارم که چندچندن ولی میشه تا حدودی حدس زد اول سری ۳بعد c و بعد لکسس البته گاهی ائودی دوم و سوم میشه ولی فقط یک نسل a4دوستمو نشستم و چون علاقه ای نداشتم نظر قطعی نمیتونم بدم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ خرداد ۱۴۰۰شما یه نگاه به تشریح خونواده شورولت بل ایر توی دهه ۵۰ بندازید کرک و پر براتون نمیمونه! نزدیک به ۵۰تا۶۰نسخه کلا از بل ایر هست تازه فقط برای سال ۱۹۵۷! باقی به کنار….