اگر مدل ۵۰۷ را کنار بگذارید، چرا که تنها ۲۵۲ نمونه از آن ساخته شده، بامو E9 میتواند اولین خودروی واقعاً زیبای پس از جنگ جهانی دوم لقب گیرد. سدانهای دوران دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی یک جذابیت خاص احمقانهای داشتند؛ مدل بهینه و تأیید شده «ایسِتا» به شکل فریبندهای گیج و حواسپرت بود و ظاهر بامو ۷۰۰ نیز بیشتر به یک نسخه مدرن از یک «آمفیکار»، یک نوع وسیله نقلیه آبی-خاکی، شبیه بود. امّا در این میان، E9 های کوپه که در آنها از موتورهایی با حجم ۲/۵ تا ۳ لیتر استفاده میشد و طیف گستردهای از خودروهای زیبا و لوکس تا آماده برای مسابقه را شامل میشدند، در واقع اولین خودروهای جذاب تولید انبوه بودند که از طرف بایریشه موتورن ورکه (بامو) به بازار میآمدند. امسال نیز در گردهمایی «کوپا دورو ویلا دِسته» ایتالیا که رقابتی برای خودروهای برجسته و کلاسیک است، قرار است تا از یک کانسپت خاص رونمایی شود: ۳.۰ CSL هامیج.
نسخه CSL سرآمد مدلهای E9 بوده است؛ یک مدل ویژه برای بامو تا بتواند در مسابقات اتومبیلرانی شرکت کند. شرایط CSl ها به گونهای بود که به موتوری با حجم بیشتر از ۳ لیتر نیاز داشتند. به همین خاطر بامو آنها را در کلاس بالاتر از ۳ لیتر وارد کرد و با استفاده از موتورهای بزرگتر آنها را برای مسابقات آماده ساخت. همچنین در این مدلها از المانهای تأثیرگذار آئرودینامیک استفاده میشد. باید گفت که هیچ چیز مانند یک «باکس فلیر» بزرگ در یک خودروی مسابقهای، حالت تهاجمی و وحشیانه ایجاد نمیکند. «بتموبیل»ها، همین مدلهای شناخته شده هستند که توانستند مسابقات قهرمانی تورینگ کار اروپا را در سال ۱۹۷۳ فتح کنند و این مقام را دوباره در بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ تکرار کنند. همچنین تون هیزمانس (Toine Hezemans) هلندی با دیتر کوئستر (Dieter Quester) همراه شد و آنها با یک مدل ۳.۰ CSL توانستند به یک برد کلاسیک در مسابقات «لمانز» برسند. این مدلهای ۳/۵ لیتری مخصوص مسابقات در مسابقات قهرمانی IMSA GT در سال ۱۹۷۵ در امریکا نیز نمایش قابلتوجهی از خود ارائه دادند. اولین خودروهای هنری بامو که توسط الکساندر کالدر (Alexander Calder) و فرانک استلا (Frank Stella) نقاشی شدهاند نیز CSL بودهاند. البته بامو تنها یک تصویر از این مدل منتشر کرده است که در آن مواردی چون یک طراحی سبک هافمیستر کینک (متشکل از یک خم رو به جلو در ستون عقب بدنه)، یک نوار مشکی مخصوص CSL در بدنه و یک طراحی پیچیده چراغهای عقب که به طرف بال عقب جمع شده، دیده میشود. به سال ۲۰۱۱ که برگردیم، بامو برای گردهمایی «ویلا دِسته» یک ۳۲۸ هامیج ساخته بود که در واقع ادای احترامی به موفقیتهای مدلهای اسپورت کمپانی در دوره پیش از جنگ جهانی به شمار میرفت. در این کانسپت، به نظر میآمد که اندکی بیش از حد بر روی طراحی آن کار شده است. شاید با معرفی ۳.۰ CSL هامیج نیز همین جمله را در مورد این کانسپت نیز بگوییم. بامو به زودی کانسپت جدیدش را در معرض دید علاقهمندان قرار خواهد داد.۱۶ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
ELDORADO
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴بی ام و هم خودشو کشت با این چاغ های معلقش.بابا بنزو حال کن با اون سادگیش اما و قارو پرستیژ البته گرچه بی ام و بنز راهشون جداس اونا اسپرت سازن
AHMADREZA
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴عزیزم بی ام و باهمون چراغهای معلقش الان بافاصله پرفروشترین لوکس ساز دنیاست
hadi. Only Bennnzzz ...
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴کدوم فاصلههههه؟؟ :-)
AHMADREZA
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴با این فاصله :)
این امار کل سال 2014 هست
http://www.statista.com/statistics/262921/global-production-of-luxury-cars-by-make/
حسین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴والا ب ام و اگه میخواست به ساز شما برقصه تا حالا ورشکست شده بود!!! یکی میاد میگه مزخرف و ساده و خسته کنندس، یکی میگه چرا چراغاش ساده نیستن!!!!
حسين
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴درود. عاشق E9 هستم. افسانه ای بود برای خودش.
امسال شایعات زیادی در مورد ب ام و به وجود اومد که بعضا حتی از طرف کمپانی هم تایید شدن ولی چند وقت پیش دوباره شایعه شد که کلا همه پروژه ها تعطیل شدن و قرار نیست ب ام و در سال آینده کارِ شاخی انجام بده!!! اما خب به هر حال امید وارم شایعات زودتر تموم شه و ما شاهد وقایع خوبی در کمپانی ب ام و باشیم
حسين
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴یه نکته هم یادم رفت بگم:
قابل توجه همه، مخصوصا کسایی که به ب ام و علاقه دارن
بچه ها مدیر ب ام و عوض شده و اعلام کردن که 10 سال آینده برای ب ام و به هر صورتی میتونه باشه غیر از آسون بودن!! گفته شده 10 سال آینده سخت ترین دوران ب ام و در طول تاریخش خواهد بود. همونطور که میدونید ب ام و یکی از ماهرترین اسپرت سازهاست که لذت رانندگی هیجانی رو در کنار ویژگیهای لوکس ارائه میده اما راهی که بازار پیش گرفته و رقبا هم درارن طی میکنن، باعث شده ب ام و تصمیم بگیره که یکم راحتی محصولاتشو افزایش بده!! این خبر گرچه برای هواداران ب ام و خبر بدیه اما ب ام و گفته ما نمیتونیم به خاطر میلیونها هوادار، قید بازار رو بزنیم. در گزارشی اومده که: جدیدا تست کننده های اتومبیل از ب ا م و انتقاد میکنن که (به عنوان مثال) فرمونش حس جاده رو به خوبی منتقل نمیکنه. در واقع تست کننده ها توقع ب ام و های دهه 90 رو دارن، اما در ب ام و های جدید به دلیل استفاده از سیستم فرمان برقی به جای هیدرولیکهای قدیمی، این مشکل به وجود اومده. این مشکلیه که اکثر اتومبیلهای امروزی دارن ولی انتقادات بیشتر متوجه ب ام و میشه، چرا که از ب ام و انتظار بیشتری میره. حالا کمپانی میگه من اگه از سیستم قدیمی فرمون استفاده کنم و اتاق رو خوب عایق بندی نکنم تا صدای موتور به داخل اتاق بیاد و رانندگی لذت بخش تر بشه، منتقدا و تست کننده ها خوششون میاد اما بازار خوشش نمیاد. اگر هم از سیستمهای جدید استفاده کنم، منتقدین و تست کننده ها خوششون نمیاد و در نتیجه روی ذهن خریدار تاثیر منفی میذارن طوری که خریدار فکر میکنه ب ام و دیگه ب ام و نیست!! حالا باید چیکار کنیم؟؟؟
ب ام و تصمیم گرفته به ویژگیهای لوکس توجه بیشتری بکنه و استارت کار رو از سری 7 جدید و سیستم تعلیق جدیدش زده. اما این تغییرات تدریجی خواهد بود و نباید انتظار داشته باشیم همه محصولات ب ام و در نسل جدیدشون تغییرات جدی کرده باشن. 10 سال آینده برای ب ام و یک دوران گذار خواهد بود که ممکنه با شکستهای پی در پی در مقایسه ها روبرو بشه و یا ممکنه با پیروزیهای پی در پی روبرو بشه. در هر صورت 10 سال (یا دو نسل) طول میکشه تا ب ام و به ثبات برسه. فقط امیدوارم روح اسپرتش رو از دست نده
صادق
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴خوبی حسین
آره، bmw تو فکر یه تغییر اساسی هستش، به نظرم حق هم داره، به هر حال اگه بازارو از دست بده خیلی بیشتر مشکلات براش پیش میاد تا اینکه هواداراش کم بشن (گرچه فک میکنم با این تغییر، خیلی هم هواداراش کم نشن)
یه نکته ی دیگه اینکه مطمئن باش بعضی محصولاتش اون حس اسپرت بودنشون کم نمیشه، چون برای اونا اسپرت بودن بازارشونو تعیین میکنه، مث سری ۳ و۴ یا مثلا سری ۲
در کل اینو بدون که بی ام یه کمپانی حدودا ۱۰۰ ساله اس، که ۱۰۰ ساله داره اسپرت تولید میکنه، مطمئن باش ژن اسپرتش مث هواکشای کلیوی میمونه، کوچیک و بزرگ میشن، ولی از بین نمیرن
ارادت
احمدرضا
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴فرق فرمان برقی با هیدرو لیک چیه ؟؟
صادق
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا احمدرضا فرمونای الکتریکی از یه موتور الکتریکی درست میشن ولی هیدرولیکی همونطور که میدونی از پمپ هیدرولیک و شیلنگ و … تشکیل میشه که یکم شلوغ بازیش بیشتره
تفاوت دیگه شون اینه که هیدرولیکی نیروی خودشو از موتور میگیره که تا حدودی رو توانایی موتور تاثیر میگذاره ولی الکتریکی نیروش از موتور ماشین تامین نمیشه
فرمونای الکتریکی چون مستقل کار میکنن و نیروشون رو از موتور نمیگیرن، حتی وقتی ماشین خاموشه حساس و نرم عمل میکنن
اما تفاوت اصلیشون توی فرمان پذیزیشونه که فرمونای الکتریکی خیلی منظم تر و دقیق تر و حساس تر عمل میکنن
در آخر اینم بگم که فرمونای الکتروهیدرولیکی هم هست که یه موتور الکتریکی به پمپ هیدرولیک اضافه میشه
ارادت
حسين
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴دورد. فرمان هیدرولیکی سیستم مکانیکی ای داره که لذت بیشتری در رانندگی ایجاد میکنه اما فرمان الکتریکی توسط یک موتور الکتریکی نیروی دست راننده رو تقویت میکنه (برعکس فرمان هیدرولیک که بوسیله پمپ روغن این کارو میکنه) و در نتیجه دست راننده ارتباطی با جاده نداره
البته ب ام و میگه ما تا جایی که میتونیم فرمون رو طوری تنظیم میکنیم که به فرمان هیدرولیک نزدیک باشه
کافر مقدس
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴اگر bmw e9 زیباترین خودرو پس از جنگ جهانی دو م اسست پس corvette stingray 427 چیست؟
یا Ferrari 246 GT
یا Chrysler300(دهه 60ی )
یا Lincoln Continental brochure بزرگوار!!!
یاBuick riveira گرانقدر!!!
http://celebritykustoms.com/wp-content/uploads/1968-BUICK-Riviera-1024×768.jpg
و خیلی از Dodge ها
واقعا بین اینا bwm e9 چجوری زیباترین ماشین بعد از جنگ جهانی دوم شده از نظر پدال!
BMW4ever
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴زیبا بودن به معنیه پر زرق و برق بودن وبزرگ بودن نیست در ضمن فراری 246برای دهه 70 هست کوروت ماشین زیباییه اما نه به اندازه بی ام و اما لینکلن کانتینتال کجاش خوشگله
GT-R'
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴عجب استعداد هایی تو پدال یافت میشه.
والا بقرآن اگه یکه شما هارو کشف میکرد آلان حال صنعت خودروسازی اینجور نبود.
انوقت میان یه از خدا بی خبر رو میزارن مدیر عامل ویران خودرو که روز به روز کیفیت میاد پایین فی میرد بالا.
درحالی که تو پدال تا بحث مقایسه پیش میاد یکه پیج معرفی میکنه یخکی اطلاعات فنیشو رو میکنه……
ببخشید اگه سرتونو درد آوردم
احمدرضا
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴وقتشه باب ا م و ی تغییر یافته روبرو شید
احمد باقري
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴زیبا. جادار. مطمئن.