در قسمت سوم دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال، نوبت به گروه هاچبکهای داغ رسیده است. گروهی که در دوئل قبلی آن هوندا سیویک تایپ R در برابر سوبارو WRX STI قرار گرفت. در این رقابت تمام ژاپنی مجموعاً ۱۵۱۹ رأی به ثبت رسیده است که سیویک تایپ R موفق شد با کسب ۹۸۳ عدد از آنها یا بهعبارتدیگر کسب ۶۴ درصد از کل آراء در دوئل پیروز گردد. این در حالی است که در طرف مقابل WRX STI موفق به کسب ۵۳۶ رأی شده است. حال امروز در پنجمین دوئل گروه هاچبکهای داغ شاهد رقابت بامو M140i با هیوندای i30 N خواهیم بود.
آئودی RS3 | سئات لئون کوپرا | مرسدس بنز A45 AMG | فورد فوکوس RS |
آئودی RS3 | مرسدس بنز A45 AMG | ||
فولکسواگن گلف R | پژو ۳۰۸ GTI | سوبارو WRX STI | هوندا سیویک تایپ R |
فولکسواگن گلف R | هوندا سیویک تایپ R | ||
بامو M140i | هیوندای i30 N | رنو مگان RS | اشکودا اکتاویا RS |
؟ | ؟ |
بامو M140i
بامو برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ از مدل سری ۱ خود رونمایی کرد. این خودرو که کوچکترین محصول بامو محسوب میشد، در اصل بهعنوان جایگزین مدل سری ۳ کامپکت معرفی شد اما برخلاف آن در چهار نسخهٔ مختلف شامل هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر، کوپه و کابریو به تولید رسید. در این نسل صرفاً مدل کوپه در نسخهٔ M تولید شد. سپس در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ نسل دوم سری یک با کد F20 رونمایی شد؛ اما به دلیل اعمال شیوهٔ جدید نامگذاری محصولات بامو در این نسل نسخههای کوپه و کابریو تحت نام سری ۲ عرضه شدند و سری ۱ تنها بهصورت هاچبک سهدر و پنجدر تولید میشود. این نسل از سری ۱ همچنان در حال تولید است که البته در سال ۲۰۱۵ فیسلیفتی را تجربه کرده است. در این فیسلیفت که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد، عمدهٔ تغییرات در قسمت جلو انجام گرفته و طراحی بحثبرانگیز قبلی تا حد زیادی بهبود یافته است. سری ۱ کنونی مانند نسل قبلی، خودرویی دیفرانسیل عقب است و تنها هاچبک دیفرانسیل عقب بازار محسوب میشود؛ اما متأسفانه نسل آیندهٔ این خودرو روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی جدید بامو ساخته خواهد شد. سری ۱ هماکنون با پیشرانههای مختلف بنزینی و دیزلی عرضه میگردد اما برخلاف نسل قبلی، در این نسل نسخهٔ M برای مدل هاچبک هم ارائه شده که M140i نام داشته و قویترین عضو خانوادهٔ سری ۱ محسوب میشود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی استفاده میکند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین M140i تنها هاچبک اسپرتی است که به پیشرانهٔ شش سیلندر مجهز است. برای انتقال نیروی این موتور دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده که یکی از آنها شش سرعتهٔ دستی است. همچنین بهصورت استاندارد نیروی پیشرانه به چرخهای عقب منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد.
هیوندای i30 N
هیوندای نسل نخست مدل i30 را بهعنوان هاچبکی کامپکت در سال ۲۰۰۷ رونمایی کرد. این خودرو که به کشورمان هم وارد شد، در دو نسخهٔ هاچبک پنجدر و استیشن تا سال ۲۰۱۲ به تولید رسید درحالیکه نسل دوم i30 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شده بود. در این نسل نسخهٔ هاچبک سهدر هم به خانوادهٔ i30 اضافه شد. سرانجام در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ نسل سوم یا کنونی این هاچبک کرهای رونمایی گردید. این نسل که در ایالاتمتحده با نام الانترا GT عرضه میشود، روی پلتفرم J4 کیا-هیوندای ساخته شده که با خودروهایی چون هیوندای الانترا و کیا سید مشترک است. در نسل سوم i30 دوباره نسخهٔ هاچبک سهدر حذف شده و در ابتدا صرفاً بهصورت هاچبک پنجدر و استیشن تولید گردید اما بهتازگی هیوندای نسخهٔ پنجدر لیفتبک این خودرو را هم معرفی کرده است. از سوی دیگر این شرکت کرهای مدتها بود که خبر از تأسیس بخش اسپرت و عملکردی خود بنام بخش N خبر داده بود. تا اینکه سرانجام چند ماه پیش هیوندای هاچبک اسپرت i30 N را بهعنوان اولین محصول بخش N خود معرفی کرده و برای اولین بار به بخش هاچبکهای داغ وارد شد. این خودرو فعلاً فقط بهصورت هاچبک پنجدر ارائه شده است. i30 N به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که در دو نسخهٔ مختلف پایه و پرفورمنس ارائه میگردد. نسخهٔ پایه ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد درحالیکه مدل پرفورمنس از قدرت بیشتری معادل ۲۷۵ اسب بخار سود میبرد و ما نیز در این دوئل همین نسخه را انتخاب کردهایم؛ اما گشتاور هردوی این مدلها یکسان و برابر با ۳۵۳ نیوتن متر است. برای انتقال نیرو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده که قدرت را به چرخهای جلو میرساند. هیوندای i30 N در سراسر اروپا عرضه خواهد شد اما برنامهای برای عرضهٔ آن در ایالاتمتحده وجود ندارد.
مشخصات فنی
بامو M140i | هیوندای i30 N | |
پیشرانه | ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی | ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار | ۲۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۳۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۴.۸ ثانیه | ۶.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر (ترکیبی) | ۷.۱ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۵۰ کیلوگرم | ۱۵۰۹ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۲ متر | ۴.۳۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۹ متر | ۲.۶۵ متر |
قیمت پایه | ۳۱,۸۷۵ پوند | ۲۷,۹۹۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید
[polldaddy poll=9843635]
SERIAL WINNER
۱۱ مهر ۱۳۹۶.
معلومه BMW … .
سعید
۱۱ مهر ۱۳۹۶کلا این تیتر توهین بود به ماشین بازا این کجا و آن کجا
علیx76
۱۱ مهر ۱۳۹۶تفاوت فنی رو ک دیدم گفتم حتما هیوندای ۳۰-۴۰ درصد ارزونتره حتما
ولی با این اختلاف قیمته کم …
Moh
۱۱ مهر ۱۳۹۶قیمت بی ام دبلیو اشتباست، این قیمت مربوط به مدل پایه با موتور دیزل هستش، مدلای ام پکیج حدود ۴۵ هزار پوند هست.
فرامرز
۱۲ مهر ۱۳۹۶این مدل که اینجا ذکر شده تو آلمان از ۴۲۰۰۰ یورو شروع میشه ولی احتمالاْ شامل تخفیف هایی هم بشه. مثلاْ ارزونترین تیپ سری ۱ حدود ۲۵۰۰۰ یورو قیمت خورده تو سایت ب ام و ولی بعضی نمایشگاه ها حتی ۲۱۰۰۰ یورو هم میفروشن. این تخفیف ها معمولاْ برای برندهای اقتصادی کمتر هست.
حامد
۱۱ مهر ۱۳۹۶و این افتخاریست برای هیوندای که با bmw مقایسه بشه
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶همچین میگین که انگار دارن سایپا رو بامو مقایسه میکنن! هیوندای چه از نظر آمار فروش و چه از نظر قابلیت اطمینان، تو آمارهای ارائه شده، بالاتر از باموست.
SERIAL WINNER
۱۱ مهر ۱۳۹۶.
به 100 دلیل میگم ، آمار JD power منعکس کننده ی واقعیتی که من و شما فکر میکنیم نیست.
قابلیت اعتماد : I30 N ? ، وجدانا خودت خندت نمیگیره ؟!؟
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶یه موسسه بینالمللی با تعداد زیادی کارشناس، وقت میذارن از چند صد یا گاهی چند هزار مالک خودرو نظرسنجی میکنن، نتیجه نهایی رو اعلام میکنن و همه جا هم به آمارشون استناد میشه، بعد از نظر دوستان پدالی، واقعیت چیز دیگست!!! اصلا آمار این موسسه به کنار، بررسیهای شخصی هم دروغ میگن؟
شایان
۱۲ مهر ۱۳۹۶ماشینای 2 لیتری بی ام و از این هیوندای کمتر قدرت تولید میکنن
Behnam.xan
۱۱ مهر ۱۳۹۶سلطان قلبها بیمر???
تلاش هیوندای هم ستودنیست?
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶به نظرم بامو اونجور که باید و شاید رو سری ۱ وقت نذاشته و بازی رو به A۴۵ و RS3 میبازه.
Behnam.xan
۱۱ مهر ۱۳۹۶برعکس من ازش خوشم میاد.
از نظر ظاهر هم بگی که کم از اون دوتا نداره و این سلیقه است
از نظر فنی هم که بگی قدرت و شتاب ایدال داره و bmw ماشیناش تو لذت رانندگی از بهترین هاست
me84
۱۱ مهر ۱۳۹۶.
به BMW رای دادم چون ندید میگم لذت رانندگی BMW چند سرو گردن از هیوندای بالاتره اما خدایی طراحی هیوندای از BMW هیچ چی کم نداره که هیچ، از بعضی زوایا “””به نظر من””” از BMW هم خوش فرم تره. مثلا تو نمای جلو.
کاملا بیطرفانه گفتم چون من طرفدار اول آمریکایی و بعد ژاپنیها هستم.
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶ظاهر بیرون: i30 N
ظاهر داخل: هر دو
مجموعه فنی: M140
قابلیت اطمینان: i30 N
AK_007
۱۱ مهر ۱۳۹۶دوستان توجه کنن ک چیزی حدود 16 میلیون تومن یا ب عبارتی 4000 دلار بین این دو ماشین اختلاف قیمته
charger
۱۱ مهر ۱۳۹۶این دوستمون راست میگه میتونی هیوندای رو بخری با بقیه پولشم یه پراید مدل 90 بگیری تازه کم مصرف هم هست
AK_007
۱۱ مهر ۱۳۹۶اره, پرایده حتما بدرد شما میخوره
شاهين
۱۱ مهر ۱۳۹۶در عجب بودم که چه کسایی به هیوندای رای دادن! که دلیل فوق العاده منطقیه شما رو دیدم :)
AK_007
۱۱ مهر ۱۳۹۶دوست عزیز
من خودم ب دلیل موتور شش سیلندر خطی و دیفرانسیل عقب ب BMW رای دادم
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶دلیل نداره همه به بامو رای بدن! ظاهر i30 N بهتره، استهلاکش پایینتره، قیمتش مناسبتره. . .
sunmartin
۲۴ مهر ۱۳۹۶اصلا این مقایسه اشتباهه
خودوری 2000 سی سی با 3000 مقایسه کردن و نتیجه گیری کردن بی ام دبلیو بهتره
از هر لحاظ هیوندای آی سی n برنده است
قیمت
نوآوری
استهلاک صفر
گارانتی
مصرف
PaRHaM
۱۱ مهر ۱۳۹۶توی لیست جای RS5 نباید RS3 باشه؟
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶دقیقا باید RS3 تو این لیست باشه. . .
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶محصولات N هیوندای آینده درخشانی دارن اما فعلا در حد امثال بامو نیستن.
ماتئوس
۱۲ مهر ۱۳۹۶اینقد دیسلایک گرفتی تا مجبور شدی از بیمر تعریف کنی …اینقد مقاومت نکن فرشاد جان ، شل کن ❤️?
M
۱۱ مهر ۱۳۹۶تنها هاچبک دیفرانسیل عقب و شش سیلندر. .. بینظره این bmw …
شاهین یزدین
۱۱ مهر ۱۳۹۶اون دوستانی که به بی ام و رای ندادن واقعا چرااااااااا؟؟؟؟!!!!!!
حسین
۱۱ مهر ۱۳۹۶از نمای پشت آی 30 خیلی طراحی خوبی داره
ولی نباید این دو ماشین باهم مقایسه بشن
احمد
۱۱ مهر ۱۳۹۶28 هزار پوند خیلی زیاده برای این ماشین کره ای ها قیمتشون غیر منطقی بالا بردند
Mohamad
۱۱ مهر ۱۳۹۶مقایسه ی هیوندای با بی ام و مثل مقایسه مگس با فانتوم می مونه…
مختار
۱۱ مهر ۱۳۹۶کاش دوئل هایی که نتیجه اش معلومه برگذار نشه تا وقت هم تلاف نشه
Pooya
۱۱ مهر ۱۳۹۶جان! چی شده؟ هیوندای در برابر بی ام و!؟
قبول دارم هیوندای پیشرفت چشمگیری در این چند سال داشته مخصوصا کلاس سدان های لوکس، ولی برای رقابت در کلاس هاچبک های داغ که تازه وارد حساب میشه خیلی کار داره تا مثل رقبا بشه.
aston martin
۱۱ مهر ۱۳۹۶بی ام و کجاش دنده دستی بود که جدول زده دستی؟ :/
حمیدرضا
۱۱ مهر ۱۳۹۶رای من بی ام دبلیو و در دنیای واقعی هم باز چشم گیر تره منتهی شاید اگر قرار باشه خرید کنم و بودجم کم باشه نگاهی هم به هیوندای میکنم
Pooriya_German_BMW
۱۱ مهر ۱۳۹۶با اینکه عاشق ب ام و هستم ولی باید اعتراف کرد ب ام و هاچ بک ساز خوبی نیست چون هیچ کدام از شاخصه های یک هاچ بک درون این ماشین نیست هاچ بک عموما طراحی دیفرانسیل جلو دارن و از موتور ۴ سیلندر استفاده میکنن در این کلاس خودرویی فولکس واگن با مدل گلف و پژو با مدل ۳۰۸ سردمدار این کلاس هستند حتی آئودی و مرسدس بنز برای این کلاس مدل دیفرانسیل جلو طراحی کردند
همان طوریکه ساخت یک سدان سایز بزرگ(مثل سری۷ یا اس کلاس) دیفرانسیل جلو خنده داره یک هاچ بک دیفرانسیل عقب با موتور شش سیلندر هم خنده داره
امیرحسین
۱۱ مهر ۱۳۹۶دقیقا به خاطر همین خصوصیاتشه که من عاشقشم
امیدوارم bmw این مدلو عوض نکنه
mohammad_FM 480
۱۱ مهر ۱۳۹۶قطعا بی ام و
فنی که واقعا بهتره
اوووه 6 سیلند رو دف عقب هم که هست…
البته طراحی هیوندای هم بد نیست ولی به بی ام و نمیرسه
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶انصافا طراحی i30 N بهتر از سری یک باموست. از نظر من زشتترین طراحی بامو، مال سری یک هاچبکه.
mohammad_FM 480
۱۲ مهر ۱۳۹۶البته فرشاد جان بر میگرده به سلیقه همش.
شاید درست باشه که میگی سری یک زشت ترین طراحی بی ام و هست ولی بنظرم نمیشه گفت چون زشت ترین طرح بی ام و هست از i 30 تو طراحی کم داره.
بازم تاکید میکنم همه چیز نهایتا به سلیقه و علاقه به برند بر میگرده.
مگه نه؟
:::فرشاد:::
۱۲ مهر ۱۳۹۶حق با شماست عزیز ❤
امیر
۱۱ مهر ۱۳۹۶درسته بی او و بهتره ولی انصافا مشخصات فنی و نمای بیرونی و کابین هیوندا هم چیزی کم نداره
:::فرشاد:::
۱۱ مهر ۱۳۹۶i30 N به عنوان یه تازه کار خیلی خوب عمل کرده و فقط از نظر فنی هیجانش کمتر از باموست، وگرنه طراحی بهتری داره، امکاناتش بیشتر نباشه، کمترم نیست، کیفیت ساختشم ایدهآله.
Omid622
۱۱ مهر ۱۳۹۶واقعا قیاس مع الفارقی بود
اصلا نمیخورن بهم
amin
۱۱ مهر ۱۳۹۶آخه اصلا هیوندای رو چه به بزرگان این صنعت؟؟؟؟؟