شاید ایدهی تولید یک BMW سلول سوختی یا هیدروژنی از نظر برخی افراد کاملاً جذاب باشد اما طرفداران سرسخت این شرکت احتمالاً با دیدن این خبر به یاد کانسپت H2R خواهند افتاد که دارای پیشرانهای ۱۲ سیلندر بود و ۹ رکورد جهانی را در دههی میلادی قبل ثبت کرده بود. چند سال بعد شاهد عرضهی مدل تولید محدود هیدروژن ۷ بودیم که بر پایهی سدان پرچمدار 760Li و با پیشرانهی ۱۲ سیلندر شکل گرفته بود.
باواریایی ها در سال ۲۰۱۳ با تویوتا توافق کردند تا بهطور مشترک روی تکنولوژی سلول سوختی کار کنند و هر دو شرکت اقدام به تست دستهی کوچکی از سری ۵ GT هیدروژنی در سال ۲۰۱۵ نمودند. بامو در همان سال اقدام به معرفی خودروی مطالعاتی i8 هیدروژن سلول سوختی کرد.
بامو سال پیش برنامههای خود برای ادامهی توسعهی خودروی هیدروژنی جدید را اعلام کرد و حالا این خودروساز محبوب با نمایش خودروی جدید i هیدروژن NEXT بر پیشبرد برنامههای خود تأکید کرده است. این شاسیبلند که بر پایهی جدیدترین نسل X5 شکل گرفته تقریباً طراحی مشابه با مدل استاندارد داشته اما عناصر آبیرنگ واضحی روی بدنه و رینگهای آن به چشم میخورند. نبود اگزوز مشهود در بخش عقب نیز مهر تأکید دیگری بر ماهیت هیدروژنی این خودرو میباشد و البته جای خروجی اگزوز را پانلهای آبیرنگ گرفتهاند.
بامو جزئیات مربوط به مشخصات فنی این خودرو را اعلام نکرده اما میدانیم که i هیدروژن NEXT در سال ۲۰۲۲ به یک خودروی تولیدی سلول سوختی تبدیل خواهد شد و سوختگیری دوبارهی آن زیر ۴ دقیقه طول خواهد کشید. البته درست همانند مدل قبلی هیدروژن ۷، این خودرو به تعداد بسیار محدود تولید خواهد شد. اگرچه همهچیز طبق برنامه پیش برود نسخهی تولیدی این خودرو در سالهای آتی وارد بازار میشود.
مک وال
۲۰ شهریور ۱۳۹۸آیا کار کردن روی سوخت هیدروژنی آینده ای دارد؟
فکر نکنم سوخت هیدروژن به این زودیا جا بیفته.
البته معلوم نیست.
فعلا دور ماشینهای الکتریکی است
مرتضی
۲۰ شهریور ۱۳۹۸اینا هم تمام الکتریکی اند ، به جای باطری پیل سوختی دارن که با تولید اب برق درست میکنه. البته یک باتری کوچک هم برای تراز کردن ولتاژ و توان دارن
MAHDI
۲۰ شهریور ۱۳۹۸X5 واقعا زیباست
Mad.z.Max
۲۰ شهریور ۱۳۹۸چه عجب جلوپنجرش اندازه یخچال سایدبای ساید نیس!
اینجوری که جلوپنجره کوچیکتره و چراغا به خط(!!) تبدیل نشدن، خیلی شکیل و متوازنه ظاهر ب ام و..
meysam
۲۰ شهریور ۱۳۹۸.
شباهت ماشینای الکتریکی و هیدروژنی اینه که هر دو از موتور الکتریکی بعنوان قوای محرکه استفاده میکنن. تفاوتشون هم اینه که منبع انرژی الکتریکیها باتریه و هیدروژنیها هم تانک هیدروژن. دلیل اینکه بعضی شرکتها مثل تویوتا دست از هیدروژن نمیکشن اینه که میگن منابع تولید باتری خیلی محدود هستن و جدای از تولیدشون که خیلی هم آلاینده هستن، بازیافتشون هم خیلی آلاینده است و برنامه خاصی هم برای بازیافتشون نیست. ولی اعتقاد دارن هیدروژن این مشکلات رو نداره و موانع موجود هم بمرور زمان حل میشن و اونوقته که ماشین هیدروژنی خیلی بهتر از باتری عمل میکنه.
تو یه مقاله ای به نقل از مدیر تویوتا خوندم که میگفت آینده مال ماشینای هیدروژنیه و ماشینهای الکتریکی پل ارتباطی هستن برای گذر از موقعیت الان به آینده و حتی اشاره کردن به اینکه ماشینهای هیبریدی هم همین نقش رو داشتن و پلی بودن برای گذر از درونسوز به الکتریکی که البته تویوتا با دور اندیشی در این زمینه پیشرو ترین شرکت بود.
ولی بنظر من الان علم و تکنولوژی با چنان سرعتی دارن پیشرفت میکنن که باید خیلی محتاطانه در مورد آینده صحبت کرد. یکدفعه میبینی یک سال دیگه یه راه هایی باز شد برای تولید انرژیهای پاک جدید از منابع جدید و بدون دردسر و ارزان قیمت.
Bilbo
۲۰ شهریور ۱۳۹۸تا جایی که من اطلاع دارم یکی از مشکلات اساسی هیدروژنی ها دمای مخزنشون هست که حساس هست به دمای بالا و احتمال انفجارشون خیلی بیشتر از حتی همین سی ان جی هم میشه، چالش اصلی فعلا بنظر میرسه این باشه، بعد هم ظاهراً اگر همه گیر بشه، افزایش رطوبت هوا هم چالش برانگیز میشه.
خلاصه اینکه توی این جهان هیچ چیز کاملی وجود نداره و این قاعده هستی هست و تا ابد هم ادامه داره?
Mohammadreza
۲۰ شهریور ۱۳۹۸“یکی از مزایای هیدروژن این است که در صورت بروز حادثه و آسیب دیدن مخزن، هیدروژن منفجر نمیشود بلکه تنها نشت میکند و خطر خاصی ندارد”
افزایش رطوبت هوا؟
یچیزایی ادم میشنوه شاخ در میاره
میدونی حجم ابی که روزانه از دریا های سرار جهان توسط خورشید تبخیر میشه چقدره؟ بعد تو با بخار اب خروجی از اگزوز ماشینها مقایسش میکنی.
اگه این حرفت منبعی داره لطفا معرفی کن منم بخونم
meysam
۲۰ شهریور ۱۳۹۸.
محمدرضا هیدروژن از بنزین و cng خیلی خطرناک تره. چون خیلی فعاله و درجه اشتعالش از سوختهای متداول خیلی بالاتره و اگه منفجر بشه خیلی بدتر از اوناست. cng و lpg بارها اتفاق افتاده که تو تصادفات مخزنشون نشت کرده ولی منفجر نشده. ولی در مورد هیدروژن این احتمال خیلی خیلی کمه و احتمال انفجارش بالاست. همین چندوقت پیش اگه اشتباه نکنم تو بلژیک یه جایگاه هیدروژن با اون سطح استانداردها و ایمنی اروپایی منفجر شد و دولتشون اعلام کرد موقتا تمام ایستگاه های هیدروژن این کشور تعطیل میشه تا بیشتر درمورد امنیتش کار کنن و شرکتهای تویوتا و هوندا هم به کسانی که ماشینای هیدروژنی داشتن ماشین معمولی یا هیبریدی رایگان دادن.
در کل کارکردن با هیدروژن دقت و ایمنی فوق العاده بالایی میخواد.
ولی دارن روش کار میکنن و ایراداتش رو بمرور زمان برطرف میکنن. بخصوص شرکتی مثل تویوتا که به محافظه کاری خیلی معروفه در حدی که سر استفاده از اندروید تو ماشیناش کلی با گوگل کشمکش داشت که ایمنی سیستم عاملشون پایینه. حالا وقتی این شرکت در مورد هیدروژن حرف میزنه ببین با چه سطح ایمنی به بازار ارائه میده.
Mohammadreza
۲۰ شهریور ۱۳۹۸انفجار جایگاه سوخت در نروژ رخ داد.
میثم جان اینکه گفتم نظر خودم نیست. من به این موضوع علاقه مندم و مطالب و اخبارشو دنبال میکنم.
باتوجه به درس هایی که داشتیم اینو یادمه که واکنش هیدروژن و اکسیژن انرژی فعال سازی زیادی نیاز داره به بیان ساده تر برای سوختن هیدروژن به جرقه نیاز داریم پس اگه مخزن فلزی نباشه(فعلا از فیبر کربن دارن استفاده میکنن) و سیستم برقی هم در نزدیکی مخزن نباشه ( جرقه زدن سیستم های برقی بعد از تصادف بیشتر مربوط به فیلم های هالیوودی و خودرو های جدید با سیستم های پیشرفته اجازه این اتفاق رو نمیدن) انفجاری رخ نخواهد داد. کلا احتمال انفجار و اتش سوزی هیدروژنی ها از برقی و بنزینی کمتره.
Mohammadreza
۲۰ شهریور ۱۳۹۸خودروهای هیدروژنی دو مزیت خیلی بزرگ نسبت به الکتریکی دارن :
یکی راندمان بهتر خودروهای هیدروژنیه که حتی از خودروهای بنزینی و گازوئیلی هم بهتره و دوم زمان سوخت گیری خیلی کمتر اوناست. کلا فرایند سوخت گیری هیدروژنی ها کاملا مشابه بنزینی هاست.
MAHDI
۲۰ شهریور ۱۳۹۸امیدوارم بودن آلپیناB3 سدان معرفی بشه امافقط نسخه استیشن آلپینا B3 معرفی شده یا همون آلپیناB3 تورینگ.
وهمینطور انتظار داشتم سری2 گرن کوپه که در حقیقت مدل گرن کوپه سری1 میشه هم معرفی بشه که نشد!!!!