در سال ۱۹۸۳ نلسون پیکت، اولین رانندهی تاریخ مسابقات فرمول ۱ بود که با خودرویی که از پیشرانهی توربوی Brabham BMW BT52 نیرو میگرفت قهرمان جهان شود.
پیشرانهی برابم بامو BT52 با آن وضعیت استثنایی توسط بامو موتوراسپورت و با هدایت مدیر فنی پاول روش توسعه یافت. گروه او خودروهای مسابقهای تیم برابم را به پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز کرد. این پیشرانه دارای توربو،۱۶ سوپاپ و سیستمهای الکترونیکی دیجیتال پیشرانه (برای اولین بار در فرمول ۱) بود.
این ترکیب باعث ایجاد قدرت شگفتانگیزی شده بود به گونهای که متخصصان تخمین میزدند خروجی نهایی آن به ۱۴۰۰ اسب بخار میرسد. پاسخ روش به چنین حدس و گمانهایی جالب بود: “ما نمیدانیم چرا دستگاه داینو بالاتر از ۱۲۸۰ اسب بخار را نشان نداد.”
پیشرانهی M12/M13 توربوی بامو اولین بار در آغاز مسابقات فرمول ۱ سال ۱۹۸۲ بکار گرفته شد. ۶۰ روز بعد Nelson Piquet با برابم بامو BT52 عملکردی فوقالعاده داشت و در نهایت قهرمان شد.
بیدلیل نیست که این برند باوارایی در بحث موتور یکهتاز بوده و همیشه تحسین متخصصان و کارشناسان را برانگیخته است.
FERRUCCIO LAMBORGHINI
۱۱ بهمن ۱۳۹۵.
شرکتی که اینجور موتورهایی میسازه ، شرکتی که اینقدر دانش و لیاقت داره ، حیفه که هنوز یک هایپرکار غول کش نداشته باشه.
BMW واقعا یکی از افتخارات بزرگ خودروسازی جهانه.
الهی که همیشه زنده باشه این معشـوقه ی همه ی ما ماشین باز ها.
امیدوارم BMW یکی از برند های پرافتخار ایتالیایی رو بخره. مثل آلفا یا مزراتی. نه به خاطر خودش. چون BMW خودش هزار برابر اون ها افتخارات داره. بلکه برای خلاص کردن این 2 شرکت از دستان بی لیاقت فیات و تزریق خون تازه در رگ هاشون. اونم نه خون معمولی. بهترین خون ممکن. خون سلطان باواریا …
فرشاد سجادیان
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ب.ام.و توانایی ساخت موتورش واقعا بالاست اما از نظر دوام در بلند مدت، هنوز نتونسته در حد بنز عمل کنه. از طرفیم این شرکت با همچین استعدادی، نباید رو ساخت سوپراسپورت خط قرمز میکشید، حیفه واقعا.
مهدی
۱۱ بهمن ۱۳۹۵درود .
من خیلی کم تو این چندسال پست گذاشتم
اما!
میشه توضیح بدید این آمار و استهلاک بلندمدت در موتورهایی با مقیاس مشابه رو از کجا آوردید؟
میشه علمی و مستند صحبت کنید؟
پ.ن
چطوری رو آواتارم عکس بزارم دوستان
ممنون
با تشکر
فرشاد سجادیان
۱۱ بهمن ۱۳۹۵درود مهدی جان. بنده چند سال نویسنده و خبرنگار تخصصی حوزه خودرو در نشریه خودروامروز، وبسایت شخصیم و. . . بودم، اگر میگم ب.ام.و استهلاکش نسبت به بنز بالاست، از رو تعصب و بی اطلاعی نیست، من با توجه به تستهای متعددی که شخصا انجام دادم و نظر دوستانی که مالک خودروهای این برند بودن و هستن، حرف میزنم. ❤⚘
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۱ بهمن ۱۳۹۵من اصلا قبول ندارم.
در رده بندی 2016 جی دی پاور BMW رتبه ی 3 شد و بنز رتبه ی 12.
در مورد بنز جایگاه دقیقش مطمئن نیستم 12 بود. ولی شک ندارم جزو 10 تای اول نبود.
من وب سایت شخصی ندارم، تست هم شخصا انجام ندادم، خبرنگار هم نبودم.
اصلا مگه میشه استهلاک رو با تست تشخیص داد؟؟!؟!
مگه شتاب و سرعته که بخوای تست کنی ؟؟!
همه جای دنیا استهلاک رو با نظر سنجی بررسی میکنن.
.
آمار JD Power و Comsumer Report در هر 2 رتبه ی BMW در مشکلات گزارش شده بهتر از بنزه.
از طرفی با اطمینان میگم با چندین نفر که در دراز مدت تجربه ی مالکیت Bmw رو داشتن از سری 3 گرفته تا سری 7 و X1 تا X5 ، بصورت حضوری ، در فروم های اینترنتی و گروه های تلگرام و وایبر در مورد تجربه ی مالکیت BMW پرسیدم. شاید از 25 نفر، حتی 1 نفر اسمی از استهلاک و خراب شدن و تعمیر نزد.
خودمون هم مدت 12 سال BMW 2002 داشتیم. تو این مدت یک بار اعصاب ما رو خرد نکرد.
.
گفته های همه ی اون 25 نفر رو در یک پاراگراف خلاصه میکنم.
فناوری موتور های ب ام و فوق العاده بالاست. با بنزین بی کیفیت ایران ، با روغن موتور های تقلبی بازار ایران، با آب و هوای پر از ریزگرد و گرم ایران ، نیاز به مراقبت بیشتری داره. برای همین سرویس ها ، تعویض قطعات و روغن باید زود به زود انجام بشه. هزینه ی سرویس ها هم نسبتا بالاست.
بنابراین مالکیت BMW نسبتا گرون در میاد.
فقط همین.
Ferrari
۱۱ بهمن ۱۳۹۵درود بر شما.
اقا مجید عزیز استهلاک موتورهای بی ام و واقعا بالاست.در مجله ماشین شماره407 که bmw650 گرن کوپه و مرسدس cls550 و پورشه پانامرا4s رو تست کردن ضعف های بی ام و رو ضعف کیفیت کابین،استهلاک شدید و مصرف بالا عنوان کردن. یا در شماره 406 در مقاله ای با عنوان کم خرج ترین و پرهزینه ترین برندهای خودروسازی که یک موسسه ی امریکایی در طول 10 سال اعلام کرد به ترتیب بی ام و با 17800،مرسدس بنزبا12900،کادیلاک 12500،ولوو12500،ائودی با 12400دلار قرار داشتن و رتبه های اخر رو ژاپنی خا اشغال کردن که لکسوس با 7000 دلاررتبه ی 27و تویوتا با 5500 دلار اخر شد . در کل بی ام و استهلاکش بالاست و اخیرا ضعف کیفت کابین هم بهشون اضافه شده ،البته من ازbmw خوشم.میاد ولی اینا چیزایی بود که درموردش خوندم
Bavaria
۱۱ بهمن ۱۳۹۵بله هزینه نگهداری و استهلاک بامو بالاست
جالبه پر خرجترین خودروی بامو، سری هفت یا شش نیست، بلکه سری سه هست
.
بدون تعصب میگم:
یک جوون که میخواد حرفه ایی رانندگی کنه نمیره بنز سی کلاس بخره، بهترین گزینه بامو ۳۲۵ هست
.
بازم میگم،استهلاک بامو بالاست ولی اکثرا کسی میخواد ماشین دست دوم برای پیست بخره،میره سری سه میخره
امیرحسین
۱۱ بهمن ۱۳۹۵آقا مجید ! من خودم از طرفدارای BMW هستم و تو میتینگ هایی که ماشین های آلمانی حضور دارن سعی میکنم شرکت کنم از چند تا از صاحب های BMW های کلاسیک مثل e36 یا 2002 هم سوال کردم اونا هم میگن خرج ماشین واقعا بالاست در صورتی که ژاپنی یا آمریکایی های کلاسیک خرج کم تری دارن
فرشاد سجادیان
۱۲ بهمن ۱۳۹۵مجید جان، تستهای بلند دقیقا برای همین منظور انجام میشن. مثلا من یه سری شش رو بعد از سه سال کارکرد بررسی کامل میکنم ببینم چقدر افت کیفیت داشته، چه قطعاتی با چه هزینههایی تعویض شدن، افت قیمتش چقدر بوده و. . . هدف تست بلند مدت دقیقا رسیدن به جواب این سواله که خودروی مورد نظر بعد از فلان مدت کارکرد چقدر افت ظاهری، فنی و قیمتی داشته و ارزش خریدش چقدره؟
FERRUCCIO LAMBORGHINI
۱۲ بهمن ۱۳۹۵بله فرشاد جان.
منظورت رو فهمیدم.
TRX
۱۲ بهمن ۱۳۹۵در مورد این موضوع آقا شاهین قبلا یک مقاله نوشته بود .
ولی به هر حال حرفتون رو قبول ندارم فقط توربو های دهه ی قبل اونم بختطر استفاده ی غیر اصولی استهلاک بالایی داشت مگر نه اینکه بنز دوام بیشتری داره فقط در حد حرفه
AK_007
۱۱ بهمن ۱۳۹۵خب شرکتی که با زیرمجموعش ینی رولزرویس یکی از بزرگترین شرکت های تولید موتور هواپیما هستن و همچنین ماشین هایی عالی داره, چنین چیزی چندان دور از ذهن نیست
صدرا
۱۱ بهمن ۱۳۹۵شرکت رولزرویس قسمت خودروی خودش رو حدود 40 سال پیش به یک کمپانی دیگه فروخت و جدا شدند چندین سال بعد ( سال 1998) ب.ام.و قسمت خودرو رو خرید .
منبع :
http://www.carscoops.com/2017/01/rolls-royce-aerospace-not-automaker.html
AK_007
۱۱ بهمن ۱۳۹۵البته منظور بنده قسمت موتور هواپیمای Bmw و تکنولوژی رولز رویس بود
منظورمو اشتباه رسوندم
ali a.j.g
۱۱ بهمن ۱۳۹۵شاهین جان دستت درد نکنه
حجم و مدت زمان ویدئویی که برای دانلود گذاشته شده چقدره ؟
سوال دیگه ای هم داشتم آیا خودروسازان شرکت کننده مسابقات فرمولا وان پیشرانه مسابقه های فرمول ۱ رو روی خودروهای تولید انبوه نصب کردن ؟
آرمین
۱۲ بهمن ۱۳۹۵آخر دنیا تموم میشه ولی مشخص نمیشه بنز بهتره یا بی ام و ولی این دو تا اول و دومن سوم نمیدونم کیه
ياسر
۱۲ بهمن ۱۳۹۵درسته تویوتا کم خرجه ولی منظورم بی احترامی نیست به تویوتا ولی خدایی اصن مقایستون از ریشه اشتباس
ادم میخاد زن بگیره میتونه بره پایین شهر یه بیوه بگیره کم خرج و کم استهلاک یا میتونه بره بالا شهر یه داف بگیره پر خرج این کجا و اون کجا
وقتی ادم واسه دلت خرج میکنی حتی وقتی داری پول میدی لذت میبری چه برسه به سواریش
FERRUCCIO LAMBORGHINI
۱۲ بهمن ۱۳۹۵هلاک استدلال و مثالت شدم.
Bavaria
۱۲ بهمن ۱۳۹۵عالی بود?
نویدی
۱۲ بهمن ۱۳۹۵استهلاک هر خودرو بیشتر بستگی به طرز رانندگی و نحوه نگهداری داره.
هر چه بیشتر به ماشین فشار بیاری و باهاش بی رحمی کنی بیشتر خرج رو دستت میذاره.
بنز لوکسه و برای افراد جا افتاده،ولی bmw لوکس و اسپورت و جوون پسنده و بخاطر اسپورت بودنش ممکنه از جانب راننده فشار بیشتری به موتور و گیربکس و … وارد بشه.
وگرنه اصلا با عقل جور در نمیاد که bmw با صد سال سابقه خودروسازی و ساخت بهترین انجینهای دنیا نتونه استهلاک خودروهاشو کنترل کنه.