چند وقت پیش بامو با شریک تجاریاش در چین یعنی برلیانس نسخهٔ سدان سری یک خود را خاص بازار چین معرفی کرد. این خودرو بهطور خاص با توجه به نیازها و خواستههای خریداران چینی طراحی شده است. حالا بامو سری ۱ سدان رسماً به بازار چین عرضه شده است و به همین مناسبت بامو مشخصات کامل آنرا منتشر کرده است. همانطور که اشاره شد، سری ۱ سدان بهوسیلهٔ بامو و برلیانس توسعه پیدا کرده است و این یعنی در طراحی آن خواستهها و سلایق خریداران چینی منعکس شده است.
این ماشین دارای ۴.۴۵ متر طول، ۱.۸۰ متر عرض و ۱.۴۴ متر ارتفاع است درحالیکه اوورهنگهای کوتاه و فاصلهٔ محوری و کاپوت کشیدهٔ آن نمایی اسپرت به این سدان کامپکت بخشیده است. فضای داخلی سری ۱ سدان نیز راننده محور بوده و از لحاظ طراحی با سری ۱ هاچبک متفاوت است. این در حالی است که از نظر راحتی نیز بامو میگوید که فضای پا و سر زیادی در قسمت عقب آن وجود دارد یعنی همان ویژگیهای که برای خریداران چینی بسیار اهمیت دارد.
تأمین انرژی سری ۱ سدان توسط سه واحد از جدیدترین پیشرانههای بامو صورت میگیرد که با نامهای 118i، 120i و 125i عرضه میشوند. همانطور که مشخص است، مدل 118i تیپ پایه محسوب میشود که از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر بنزینی با ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور سود میبرد. نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک منتقل میشود و خودرو را ظرف ۹.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرساند درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۲ کیلومتر در ساعت است. این پیشرانهٔ سه سیلندر در هر صد کیلومتر ۵.۵ لیتر سوخت مصرف میکند.
مدل بعدی 120i است که به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز شده است که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو که توسط یک گیربکس هشت سرعتۀ اتوماتیک منتقل میشود، این سدان کامپکت آلمانی را در ۷.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر در ساعت میرساند. مصرف سوخت 120i سدان نیز در هر صد کیلومتر ۶.۲ لیتر بنزین است؛ و درنهایت بالاترین مدل یعنی 125i هم مانند مدل قبلی از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی نیرو میگیرد که البته قدرت و گشتاور بیشتری معادل ۲۳۰ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر تولید میکند. گیربکس این مدل هم مشابه 120i بوده اما در ۶.۸ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را دارد درحالیکه در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین مصرف میکند.
در جادهها اما بامو این خودرو را نهفقط برای ارائهٔ رانندگی اسپرت که بهعنوان خودرویی راحت هم تنظیم کرده است تا جایی که سرنشینان سواری آرام و راحتی را در هر نوعی از جاده تجربه خواهند کرد. بدین منظور، سری ۱ سدان به ترمزهای دیسکی قدرتمند، فرمان الکترومکانیکی و سیستم کنترل پایداری پویا مجهز شده است. در بین بسیاری از تجهیزات و امکانات استاندارد این خودرو میتوان تهویه مطبوع اتوماتیک با ویژگی آکوستیک را نام برد. این سیستم تهویهٔ خاص، سازگار با شرایط آب و هوایی چین طراحی شده و تا حد مؤثری هوای آلودهٔ بیرون را فیلتر میکند.
بامو علاوه بر این برای سری یک سدان سیستمهای کمکرانندهٔ سفارشی را هم ارائه کرده است که ازجملهٔ آنها میتوان به دستیار رانندگی با هشدار برخورد و ترمز شهری، سیستم دستیار پارک و… اشاره کرد که سطح ایمنی و راحتی سری ۱ سدان را ارتقاء میبخشند؛ اما سازندهٔ آلمانی به ویژگیهای اتصالی این ماشین نیز توجه داشته و به همین دلیل قابلیتهایی چون اتصال گوشیهای هوشمند، ساعتهای هوشمند و تبلتها به خودرو را برای آن ارائه کرده است.
E 36
۱۱ اسفند ۱۳۹۵فقط تو همون چین ارائه بشه بهتره ! …
حسین
۱۱ اسفند ۱۳۹۵اتفاقا بنظر من مدل ۱۲۰ اگر به صورت لو اپشن و نیمه فول و مدل ۱۲۵ بصورت نیمه فول و فول در ایران ارائه بشه ، ازش استقبال بشه !
البته اگر به قیمت معقول وارد شه!
Archi KHAN
۱۱ اسفند ۱۳۹۵بدبختی اینه اگه ” فَنگ مَنگ دانگ پَنگ ” هم تو ایران وارد بشه
حتی با قیمت غیر معقولانه !
بازهم ازش استقبال میشه …
محمد
۱۱ اسفند ۱۳۹۵همین ماشین باعث پیشرفت چینی ها میشه و انتقال دانش و تکنولوژی