هرچند ممکن است این روزها سدانها به دلیل محبوبیت کراساوورها به حاشیه رفته باشند اما بامو هنوز هم فکر میکند این خودروها ارزش سرمایهگذاری دارند. به همین دلیل، باواریاییها با معرفی مدل جدید سری ۲ گرن کوپه، خانوادهٔ سدانهای خود را گسترش دادهاند. البته بامو قبلاً با سری ۱ سدان در این کلاس حضور داشته است اما آن خودرو فقط مخصوص بازارهای خاصی مثل چین و مکزیک است درحالیکه سری ۲ گرن کوپه در همهٔ بازارهای جهانی ازجمله ایالاتمتحده عرضه خواهد شد.
مهمترین ویژگی سری ۲ گرن کوپه این است که ارتباطی با سری ۲ کوپه و کابریولت دیفرانسیل عقب ندارد و روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی نسل جدید هاچبک سری ۱ ساخته شده است؛ بنابراین این خودرو رقیب مستقیم مرسدس بنز CLA محسوب میشود. هرچند طراحان بامو تمام تلاش خود را برای الهام گیری از مدل بزرگتر، لوکستر و جذابتر سری ۸ گرن کوپه بکار بردهاند اما سری ۲ گرن کوپه همچنان نشان میدهد که ریشههای آن به یک هاچبک دیفرانسیل جلو بازمیگردد.
نتیجهٔ این موضوع ایجاد بدنهای کشیدهتر از حد معمول برای یک کوپهٔ چهاردر کوچک و تناسبات ناخوشایند از بسیاری از زوایا بوده است که هردو روی استایل کلی خودرو تأثیر منفی داشتهاند. سری ۲ گرن کوپه ۴,۵۲۶ میلیمتر طول، ۱,۸۰۰ میلیمتر عرض و ۱,۴۲۰ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۶۷۰ میلیمتر است. صندوق بار این خودرو نیز ۴۳۰ لیتر ظرفیت دارد که امکان افزایش آن با خواباندن صندلیهای عقب با نسبت ۴۰/۲۰/۴۰ وجود دارد.
طراحی و جزئیات داخلی سری ۲ گرن کوپه تقریباً بهطور کامل با نسل جدید سری ۱ یکسان است که این یعنی در اینجا هم صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که کمی به سمت راننده زاویه دارد و نمایشگر سربالای ۹.۲ اینچی وجود دارد. مثل سدان بزرگتر سری ۳، برای سری ۲ گرن کوپه هم دستیار شخصی هوشمند بامو قابل سفارش خواهد بود که امکان دسترسی به کارکردهای مختلف خودرو از طریق صحبت کردن را فراهم میکند. بهعنوانمثال، میتوان گفت «هی بامو، مرا به خانه ببر» تا سیستم ناوبری تنظیم گردد.
حتی نسخهٔ پایهٔ سری ۲ گرن کوپه از تجهیزات استاندارد زیادی برخوردار است که ازجملهٔ آنها میتوان به غربیلک فرمان اسپرت چرمی، دوربین دید عقب، چراغهای جلو و مه شکنهای LED، صندلیهای برقی، کروز کنترل پویا و سازگاری با اپل کارپلی اشاره کرد. علاوه بر این، ویژگیهای ایمنی زیادی هم مثل هشدار برخورد جلو، تشخیص نقاط کور فعال و سیستم هشدار خروج از خط با قابلیت بازگرداندن به خط بین سرعتهای ۷۰ تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، در این خودرو بهصورت استاندارد ارائه شده است.
سری ۲ گرن کوپه در ابتدا در چهار مدل مختلف با پیشرانههای بنزینی و دیزل به بازار عرضه خواهد شد که از بین آنها فقط دو مدل راهی بازار ایالاتمتحده میشود. مدل اول که 228i XDrive نام دارد، فقط مخصوص بازار آمریکا بوده و در دیگر کشورها عرضه نمیشود. این مدل به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که این نیروی توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک بهصورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل میشود.
این مدل ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن با لاستیکهای چهارفصل بهصورت الکترونیکی روی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما در صورت تجهیز به لاستیکهای پرفورمنس، این عدد به ۲۴۳ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا میکند. مدل دوم که قویترین نسخهٔ سری ۲ گرن کوپه محسوب میشود، M235i XDrive نام داشته و برخلاف مدل قبلی، علاوه بر ایالاتمتحده در اروپا هم عرضه خواهد شد. این مدل به نسخهٔ قویتری از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری قبلی مجهز است که در اینجا ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این موتور که زیر کاپوت مدلهای M135i و X2 M35i هم قرار میگیرد، قویترین پیشرانهٔ چهار سیلندر گروه بامو محسوب میشود. نیروی این موتور اما مثل قبلی توسط گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد به هر دو محور منتقل میشود. M235i با این قوای محرکه ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و با لاستیکهای پرفورمنس توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. M235i همچنین از ویژگیهای دیگری مثل کیت بدنهٔ M اسپرت، تعلیق، فرمان و ترمزهای ارتقاءیافته، رینگهای ۱۸ اینچی و دیفرانسیل جلوی لغزش محدود تورسن هم برخوردار است.
در اروپا اما علاوه بر M235i، دو مدل دیگر هم عرضه میشود که یکی بنزینی و دیگری دیزلی است. مدل بنزینی پایه که 218i نام دارد، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۴۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند و ظرف ۸.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه مدل دیزلی با نام 220d به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت مجهز شده است.
اولین نمایش بامو سری ۲ گرن کوپه در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۹ در ماه نوامبر صورت خواهد گرفت و تولید آن از ژانویهٔ ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد اما خریداران برای دیدن آن در نمایندگیهای فروش باید تا مارس ۲۰۲۰ صبر کنند. قیمت این کوپهٔ چهاردر در آلمان برای مدل 218i از ۳۱,۹۵۰ یورو، برای 220d از ۳۹,۹۰۰ یورو و برای بالاترین مدل یعنی M235i XDrive از ۵۱,۹۰۰ یورو آغاز میشود.
Ferrari Fxx K Evo
۲۵ مهر ۱۳۹۸کابین، مرسدس CLA ، خیلی لوکستر و جذاب ، تر هست
همینطور نمای عقب و فرم LED های CLA جذاب تر هست
MAHDI
۲۵ مهر ۱۳۹۸کابین CLA یا کلاس A لوکس تر نیست.هرکدوم طراحی خودشون رو دارن. جالب اینجاست در اولین رقابت کلاسA جدید و سری1 نسل قبل از مجله CARWOW گفتش که کیفیت کابین سری1 تا حدودی بهتره و حالا این دیگه نسل جدید هم هستش.
طراحی عقب این ماشین بدون شک جذاب ترین در کلاس خودشه. طراحی کناری سری2 گرن کوپه و مرسدس CLA و آئودی A3 هرسه جذابیت خودشون رو دارن.
اما طراحی جلویی CLA و سری2 گرن کوپه هردو خیلی جذاب نیستن و طراحی جلویی آیودی A3 تاحدودی جذاب تره!!!!
یانکی
۲۵ مهر ۱۳۹۸تمام تاریخ طراحی بی ام و رو دارن نابود میکنن.این چیه آخه.درست مثل x2 که میگن کوپس هیچ نشانی از کوپه بودن ندارن.فقط کلاف پنجرها رو حذف کردن یه شیب نا موزون دادن.بهترین کوپه سدان نسل اول cls بهترین کراس اوور کوپه هپ نسل اول x6.
علیx76
۲۵ مهر ۱۳۹۸ای کاش ب ام و برای جلوگیر از سردرگمی خریداران ، در مورد پلت فرم دف عقب و دف جلو یه کاری بکنه
مثلا تمام دف جلو ها بشن از خانواده سری ۱
و خانواده سری ۲ فقط دف عقب باشه
ارش
۲۵ مهر ۱۳۹۸طراحیش افتضاخه گند زده به تمام تاریخ بی ام و این چه وضعشه اون از z4 اینم از این.
MAHDI
۲۵ مهر ۱۳۹۸طراحی عقیش جذاب و هیجان انگیز هستش. طراحی کابین وکیفیت کابین که عالی هستش.طراحی کناری هم جذاب و دوست داشتنیه. اما طراحی جلویی مثل طراحی جلویی CLA به جذابیت طراحی جلویی آیودی A3 نیست.
درهرصورت خوبه و کاملا در سطح رقبا. عملکردش هم مثل مدل هاچبک سری1 مشخص شد که خیلی خیلی خوبه بعد 2 تستی که اتواکسپرس روش انجام داده بود!!!!
Ferrari Fxx K Evo
۲۵ مهر ۱۳۹۸چرا میخوای بگی طراحیش بده اسمشو کنار CLA میاری
اتفاقا CLA طراحی جلویی ،اسپرت تر و تهاجمی تری داره
مخصوصا با پکیج جلو پنجره الماسی شکل خود مرسدس
..Hossein
۲۵ مهر ۱۳۹۸کاش بجای اینکه شبیه X2 باشه شبیه همون سری ۲ کوپه بود، بنظرم اونجوری جذاب تر میشد
من اصلا این طراحی عقب بی ام و رونمیپسندم مخصوصا روی این ندل که انکار عقبش رو به بالا تمایل داره ، در کل همونقدر که بنظرمنمای عقب X3 و X5 سری 5 جذابه وفوق العادس نمای عقب X4 جدید و X6 جدید و x2 اصلا جذابیت نداره ( نظر شخصی )
اما نمای داخلیش ومخصوصا پشت آمپراش. زیباست
سروش
۲۵ مهر ۱۳۹۸من cla رو به این ترجیح میدم
sina
۲۵ مهر ۱۳۹۸فرم بدنه و حجم هاش به بی ام و شبیه نیست واقعا
من دوست نداشتم
مهدی اکرمی
۲۵ مهر ۱۳۹۸طراحیش بیش از حد زمخته. جوری که احساس میشه سعی داشتن المان های طراحی مدلهای بزرگتر رو در این ابعاد کوچیک بگنجونن که باعث شده کمی نامتناسب به نظر بیاد، به خصوص وقتی از زاویه سه رخ بهش نگاه میکنی. نمای جلو و عقب سطح بالا و بزرگ، نیمرخ ساده و کوچیک.!!!
بهتر بود کمی ظریف تر کار کنن به خصوص در طراحی چراغ ها و جلو پنجره و سپر عقب
البته که بی ام و کارش رو بلده و این صرفا نظر شخصی منه
F22RAPTOR
۲۵ مهر ۱۳۹۸اصلا طراحی جالب و خوش تراشی نیست
مهردادكمال
۲۵ مهر ۱۳۹۸طراحیش خیلی برا این کلاس سطح بالاس عاشقش شدم
رامتین
۲۵ مهر ۱۳۹۸در کل طراحی خوبی داره و موتور بسیار عالی. یک سدان کامپکت در حد و اندازه های ابعادی پژو405 . حدود بیست سانت طویلتر از این میرسیم به سری3 و بیست سانت بیشتر سری 5 و بیست سانت بیشتر به سری7. قشنگ فواصل خالی را BMW پر کرده و کاملا مهندسی شده طراحی میکنن. البته من عاشق سری4 و خصوصا M4 جدید هستم که بنظر کل دنیا منتظر ورود این خودرو خصوصا از نظر طراحی آن، در کنار بهترین موتور 3 لیتری دنیا یعنی S58 هستند.
مانی
۲۵ مهر ۱۳۹۸نسبت بهcla خیلی زشته
باز مرسدس یه غلطی کرد BMW هم زود تند سریع اسکی
Mohsen.g
۲۵ مهر ۱۳۹۸به نظر من مشکل طراحی به نمای کناری بر میگرده… قسمتی از زیبایی بنز و ب ام و بر میگرده به فاصله کوتاه لبه بالایی گلگیر جلو از خط افقی که مماس رو کاپوت باشه. ولی اینجا میبینیم که این فاصله زیاده و شبیه یه سدان کامپکت هیوندایی و کیا شده… در کل زیباست وای حس یه ب ام و رو نداره…
ارمان
۲۶ مهر ۱۳۹۸یا بی ام و راهش رو کاملا گم کرده یا داره واسه بازار چین طراحی میکنه
احمد
۲۶ مهر ۱۳۹۸دلیلش اینکه متر و معیار طراحی هیوندا و کره ای ها هستند از این واضح تر که النترای 2016 رو بی ام و باز طراحی کرده بی ام و النترا بقیه خودرو های بی ام هم در همین مسیر هستند سری 8 همینطور شاسی بلندها همه سبک چراغ جلو هیوندای النترا شکل جلو پنجره همینطور الا ماشالا