بامو آخرین شرکتی بود که از معماری دیفرانسیل عقب برای هاچبک کامپکت خود استفاده میکرد اما حالا این برند آلمانی هم در نسل جدید سری ۱ که بهتازگی معرفی شده مثل سایر خودروسازان به سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو روی آورده و قصد دارد با این طرح جدید با سایر خودروهای مشابه این سگمنت مثل آئودی A3 و مرسدس بنز A کلاس به رقابت بپردازد. حال قصد داریم در این مطلب نسل قدیم و جدید این هاچبک لوکس آلمانی را با یکدیگر مقایسه کنیم.
همانطور که انتظار میرفت، تغییر معماری از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو موجب تغییرات قابلتوجهی در طراحی و ابعاد سری ۱ شده بهگونهای که نسل جدید با ۴,۳۱۹ میلیمتر طول، پنج میلیمتر کوتاهتر از قبل شده و فاصلهٔ محوری آنهم با دو میلیمتر کاهش به ۲,۶۷۰ میلیمتر رسیده است. از سوی دیگر اما عرض و ارتفاع نسل جدید به ترتیب ۳۴ میلیمتر و ۱۳ میلیمتر نسبت به قبل افزایش یافته است.
طراحی نسل جدید سری ۱ نیز بهطور کامل متحول شده است. در این ماشین طبق زبان طراحی اخیر بامو، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بزرگتر شده و در وسط به هم متصل شده است. در مدل پرچمدار سری ۱ جدید یعنی M135i نیز طراحی داخل جلوپنجرهٔ با دیگر مدلها متفاوت بوده و زه کرومی اطراف آنهم به رنگ مشکی درآمده است؛ اما در بخش جلویی سری ۱ جدید فقط چهرهٔ خودرو تغییر نکرده بلکه اندازهٔ کاپوت و کابین هم دستخوش تغییر شده است زیرا پیشرانههای سه و چهار سیلندر در نسل جدید نیاز به فضای کمتری دارند و به همین دلیل شاهد کاپوت کوتاهتر و طراحی داخلی جادارتری هستیم.
وقتی نسل قدیم و جدید سری ۱ کنار هم قرار میگیرند بهوضوح باهم متفاوت هستند. نسل جدید در پروفیل جانبی بیشتر به کراساوور X1 شباهت دارد تا یک هاچبک و با خط شانه و خط کمر شیبدار، خودرو بیشتر همانند کراساووری با ارتفاع کمتر به نظر میرسد. در همین حال، طراحی موسوم به دماغهٔ کوسه، استایلی اسپرت به نسل جدید بخشیده و با طرحهای اخیر بامو هماهنگ شده است. چراغهای جلو نیز جدید بوده و طراحی باریکتری دارند. از همین ایده در چراغهای عقب هم استفاده شده و در اینجا نیز شاهد چراغهای L شکل باریکتر و کشیدهتری هستیم که ماشین را عریضتر نشان میدهند.
در کابین نسل جدید سری ۱ هم مثل بیرون تغییرات قابلتوجهی صورت گرفته است. در اینجا بیشتر از همه ویژگیهای طراحی نسل جدید سری ۳ دیده میشود و بامو از این طریق فضای لوکستری را با قیمتی کمتر در اختیار خریداران گذاشته است. در این هاچبک جدید طرح کلی داشبورد مثل سایر محصولات جدید بامو راننده محور بوده و دکمههای جدید آن، هم آنالوگ و هم دیجیتالی هستند. در اینجا همچنین دو نمایشگر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی هم ارائه شده که یکی از آنها جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بامو را ارائه کرده و دیگری نقش صفحه آمپر را بازی میکند.
معماری دیفرانسیل جلو با پیشرانههای عرضی و تونل مرکزی پایینتر بهطور قابلتوجهی فضای داخلی بیشتری را نسبت به نسل قبلی در اختیار سرنشینان قرار داده است که این ویژگی بیشتر برای سرنشینان عقب اعمال شده است. در این قسمت ۳۳ میلیمتر فضای زانوی بیشتری وجود دارد درحالیکه فضای سر نیز ۱۹ میلیمتر افزایش پیدا کرده است. در همین حال، حجم صندوق بار سری ۱ جدید نیز با ۲۰ لیتر افزایش به ۳۸۰ لیتر رسیده است که با خواباندن صندلیهای عقب این عدد به ۱۲۰۰ لیتر میرسد. علاوه بر این، حالا دسترسی به صندوق بار نیز آسانتر از قبل شده زیرا حداقل عرض دهانهٔ صندوق ۶۷ میلیمتر است که از قبل بیشتر شده است. در همین حال برای اولین بار درب صندوق برقی هم برای سری ۱ قابل سفارش خواهد بود.
در بخش پیشرانههای نسل جدید سری ۱ هم شاهد تغییرات بزرگی هستیم. برای مقایسه، مدل پرچمدار نسل قبلی که M140i نام داشت به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز بود که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد درحالیکه در مدل M135i نسل جدید آن موتور جای خود را به یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور داده است. علاوه بر این، در M140i نیروی موتور به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد و سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش بود اما M135i بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است هرچند که پایه و اساس سیستم انتقال قدرت آن از نوع دیفرانسیل جلو است.
درمجموع، سری ۱ یکی از موفقترین محصولات بامو محسوب میشود بهگونهای که تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. حالا نیز سازندهٔ باواریایی اعتقاد دارد نسل جدید این خودرو با قیمت و تطبیقپذیری مناسب همراه با پویایی رانندگی عالی، به همان اندازهٔ اسلاف خود محبوب و موفق خواهد بود هرچند که شاید دیفرانسیل جلو شدن این خودرو به مذاق طرفداران بامو چندان خوش نیاید.
مشخصات فنی
M140i (نسل قدیم) | M135i (نسل جدید) | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو | ۲ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار | ۳۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۴ ثانیه | ۴.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر ترکیبی | ۷.۱ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۳۲۴ میلیمتر | ۴,۳۱۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۶۵ میلیمتر | ۱,۷۹۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۱۱ میلیمتر | ۱,۴۳۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۹۰ میلیمتر | ۲,۶۷۰ میلیمتر |
وزن | ۱۵۴۰ کیلوگرم | ۱۵۲۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۶۰ لیتر | ۳۸۰ لیتر |
منبع: BMWBlog
مهزیار
۱۴ خرداد ۱۳۹۸پس رفت عجیب… نسل به نسل
نسل اول سری یک یه چیز دیگه بود… این آخری که شوخیه
Mad.z.Max
۱۵ خرداد ۱۳۹۸نسل قبل بسیار زیبا و از هر نظر خاص بود..
من ایده آلم ظاهر بیرونی و دیفرانسیل عقب و انجین سری قبلی به همراه طراحی داخلی نسل جدیده.
ادبته نسل قبلی واقعا خواستنی بود..
راستی نمیشه یه لفظ جدیدی بجا “جلوپنجره کلیوی شکل” پیدا کرد؟
از وقتی یادمه به این میگن کلیوی:| به جلوپنجره لکسوسم میگن دوکی : )) حتما که نباید تشبیه کرد!
عین والیبالیستامون که فقط بلدن بشون بگن سرو قامتان ??
ساسان
۱۴ خرداد ۱۳۹۸نمای جلوی خودرو در نسل قبل بسیار زیبا تره .درای دیفیوز و ورودی هوای زیبا.. درنمای عقب زیباتر شده .در کابین هم کمی زیباتر.با باریکتر کردن تمام اضلاع هندسی در اینترو داخلی…کم ریسک و محتاط
کوشا
۱۴ خرداد ۱۳۹۸نمیدونم هنوز برام هضم نشده یا واقعن نسل قبلش قشنگتره؟
MAHDI
۱۴ خرداد ۱۳۹۸نسل قبل لذت بخش ترین هاچبک دنیا بود.
اما بازارخواهان مدل محرک جلو یا چهارچرخ محرک بود چون کابین جادارتر وراحتری دارن.
البته مدل جدید خیلی مدرن تر.خوش ساخت تر. وطراحی جذاب تری داره.واحتمالا مدلM140 هم چندوقت دیگه معرفی بشه
MAHDI
۱۴ خرداد ۱۳۹۸نسل قبل سری1 تنها هاچبک دنیا با این طراحی بود که قسمت کابین کشیده به عقب با یه کاپوت کشیده.اما نسل جدید طراحی شبیه به تمام رقبا مثلaکلاس داره ویه حالت تخم مرغی شکل
ایلیا
۱۴ خرداد ۱۳۹۸از َدیدن نسل قبلش سیر نمیشم. با اون چهره ی خاص و خمارش
چهره ی نسل جدید حس خوبی، مخصوصا اون تصاویری که از نیمرخ هست رو مقایسه کنید، نسلذقبل بمراتب زیباتره
MAHDI
۱۴ خرداد ۱۳۹۸هیچ خودرو سازی حداقل درکلاس خودروسازیBMW خودروهاش به اندازه این شرکت راننده محور نیست.یعنی طراحی کابینBMW بهترین ارگونومی رو بین تمامی رقبا داره.که یعنی حتی اگه برای اولین بار وارد کابین خودروهای این شرکت بشید حس آشنا وجدا از سردرگمی رو دارن.که همه چیز آماده برای لذت ناب رانندگی هستش.(واسه اینکه که این شرکت کابینش به شلوغی کابین رقبا نیست. حتی نورهایی که در قسمت هایی از کابین اسفاده شده سعی میشه که طوری باشه که کمترین آزاری به چشم راننده نرسونه.این مطلب رو سالهای قبل در همین سایت پدال دیدم.
البته این حس رو در خیلی از بررسی ها از خودروهای شرکت فراری هم مطالعه کردم.
همه چیز آماده برای چشیدن لذت ناب رانندگی!!!!
sina
۱۴ خرداد ۱۳۹۸قبلی قشنگتر بود
MAHDI
۱۴ خرداد ۱۳۹۸میدونیدM140 در رقابتی که auto motor sport انجام داد از همه رقباش در پیست سریع تربود!!!
MAHDI
۱۴ خرداد ۱۳۹۸https://www.google.com/amp/s/www.auto-motor-und-sport.de/test/s3-rs3-m140i-m2-focus-rs-civic-type-r-a-45-leon-cupra-300-golf-r-test/amp/
MAHDI
۱۴ خرداد ۱۳۹۸دوستان لینک اون رقابت رو براتون فرستادم که بین 9 خودرو هستش وزمان گیری دور پیست.کمی طول میکشه تایید بشه اما چندساعت دیگه به همین پست سربزنید.
MAHDI
۱۴ خرداد ۱۳۹۸ببخشید بجای M2 نوشتم M140
درستش اینه که M2معمولی سریع ترین زمان رو بین تمام رقباش بدست آورده.
چون مطلب بالا درموردM140 بود به اشتباه M2 روM140 تایپ کردم.
مانی
۱۵ خرداد ۱۳۹۸هاچ بک های مرسدس و آودی خیلی کم سریع تر بودن
اما خوب کوپه بی ام و 3 ثانیه جلو زد
بالانس ماشین کوپه کجا و هاچ بک کجا
نسل جادید A45 خیلی وحشیه فکر نکنم به رقبا باج بده
احمد
۱۴ خرداد ۱۳۹۸چراغ جلوی زیبای النترا کپی کامل زده حتی طراحی عقب چراغ عقب هم نمایی از چراغ عقب النترا نسل قبل که شاهکار طراحی قرن به نظر من هیوندا حداقل میتونست این طراحی زیبا رو روی آی 40 آی 30 اجرا کنه که نفهمید نسل قبلش چی طراحی کرده
ZXEN
۱۴ خرداد ۱۳۹۸شرکت ب ام و سه شعار تبلیغاتی داره .
با لذت برانید
نهایت یک خودرو
لذت واقعی رانندگی
.
۱۴ خرداد ۱۳۹۸به عنوان یه فن سری ۱ به نظرم افتضاحه چیه آخه این انگار لباشو پروتز کردن چشماشم خط چشم کج و کوله کشیدن از کنار هم شبیه گلفه تا یه ب ام و