آئودیبی ام وهفته نامهولوو

مصاف ولوو XC60 با آئودی Q5 و ب‌ام‌و X3

شاسی بلندها و کراس اوورها به خاطر موقعیت رانندگی بالاتر، کابینی کاربردی و هندلینگی تقریباً مشابه با خودروهای سواری مورد علاقه‌ی طیف وسیعی از مردم هستند. در این کلاس ولوو XC60، آئودی Q5 و ب‌ام‌و X3 از محبوب‌ترین انتخاب‌ها به شمار می‌روند؛ اما کدام‌یک از این سه خودرو بهترین گزینه‌اند؟

  • استایل ظاهری

طراحی ب‌ام‌و زننده نیست ولی تنها نسخه‌ی M اسپورت گران‌تر است که در بین همه‌ی مدل‌ها می‌درخشد.

xc60-q5-x3-lead
آئودی Q5 یکی از قدیمی‌ترین خودروهایی است که توسط این برند ساخته می‌شود بنابراین کاملاً از مد افتاده احساس می‌شود. چراغ‌های LED عادی آئودی سریعاً شناسایی می‌شوند اما تنها در تریم S-Line و بالاتر است که به این مورد به همراه رینگ‌های بزرگ‌تر و شیشه‌های دودی دست پیدا می‌کنید.

ولوو XC60 دیگر خودروی کهن‌سالی است که با فیس لیفتی سنگین سر پا مانده است. هم‌اکنون این خودرو ظاهری نزدیک به مدل‌های جدید ولوو دارد.
  • کابین

با وارد شدن به کابین خودرو سن بالای ولوو واقعاً خودش را نشان می‌دهد. طراحی کابین غیر جذاب بوده و ردیف دکمه‌ها و طراحی کلی با رقبا فاصله دارد. صفحه‌نمایش کوچک مربوط به سیستم اطلاعات سرگرمی باعث شده تا بگوییم که فضای زیادی برای بهبود وجود دارد. البته ولوو یکی از راحت‌ترین صندلی‌ها را در این کلاس ارائه می‌کند.

xc60q5x3interior_0
در کابین Q5 از مواد بهتر استفاده شده و حس بهتری نسبت به ولوو دارد اما طراحی داخلی آئودی نیز از مد افتاده به نظر می‌رسد. سیستم اطلاعات سرگرمی MMI آئودی یکی از کمک‌های مؤثر راننده بود و درحالی‌که جدیدترین نسخه‌ی آن نیست اما هنوز هم کاربری آسانی دارد. ایزوله‌ی کابین Q5 برجسته است اما در مقایسه با رقبا و خصوصاً مدل‌های جدیدتر این خودروساز کمی عقب می‌افتد.

xc60q5x3dials_0
مالکان X3 کابین این خودرو را نزدیک به دیگر ساخته‌های این خودروساز خواهند یافت. استفاده از دکمه‌ها و کابین آسان بوده و البته این خودرو به سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive فوق‌العاده مجهز می‌باشد. طراحی خودرو در مقایسه با مرسدس بنز GLC خیلی خیال‌انگیز نیست اما جالب‌توجه‌تر از رقبا بوده و کیفیت ساخت آن نیز درجه‌یک است.

  • کاربردی بودن

هر سه خودرو فضای کافی برای حمل ۴ نفر و بار را دارند اما X3 از این نظر بیشترین و بزرگ‌ترین فضا را داراست. صندوق ۵۵۰ لیتری این خودرو فضای قابل استفاده‌ی زیادی داشته و با تا کردن صندلی‌ها این مقدار به ۱۶۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند. سرنشینان در عقب همچنین فضای زیادی دارند اما صندلی کمی تخت بوده و حمایت کمی را به عمل می‌آورد.

xc60q5x3sideinterior_0
آئودی از نظر فضای بیرونی کوچک‌تر است اما با صندوق بار ۵۴۰ لیتری بدون وجود لبه‌ی بارگیری مواجه خواهید شد. با تا کردن صندلی‌ها این فضا به ۱۵۶۰ لیتر افزایش می‌یابد اما این خودرو به اندازه‌ی ب‌ام‌و جادار احساس نمی‌شود. صندلی عقبی لغزشی یک ویژگی جالب است اما تونل گیربکس خودرو باعث محدود شدن فضای پا برای افرادی که در وسط صندلی عقب می‌نشینند خواهد شد.

از نظر فضا ولوو XC60 در پسِ دو رقیب خود قرار می‌گیرد اما صندوق بار ۴۹۵/۱۴۵۵ لیتری برای اکثر افراد کافی است.
  • سواری

شاسی بلندها به خاطر جذابیت رانندگی خریداری نمی‌شوند اما X3 بهترین تجربه‌ی رانندگی را در کل ارائه می‌کند. فرمان تیز و سواری مستحکم و با اعتمادبه‌نفس خودرو باعث شده تا X3 یکی از بهترین‌ها در کلاس خود باشد اما اگر خواهان رقبایی واقعی باشید باید به جگوار اف پیس و پورشه ماکان نگاهی بیندازید. برای به وجود آمدن بهترین بالانس ما دامپرهای تطبیق شونده یا تنظیمات پایه را به جای سیستم تعلیق اسپورت M انتخاب کردیم.

xc60q5x3driving_1
آئودی Q5 بر پایه‌ی مدل پیشین A4 شکل گرفته و به‌صورت استاندارد با سیستم چهارچرخ محرک فوق‌العاده‌ی کواترو عرضه می‌شود. هندلینگ خودرو بسیار پایدار و ثابت‌قدم بوده اما فاقد حس اسپورت ب‌ام‌و است. سواری خودرو نیز به اندازه‌ی ب‌ام‌و مناسب نیست و در ناهمواری‌های کوچک احساس جالبی ندارد.

Volvo XC60 T6 Drive-E

2017-audi-q5-06

this-is-the-new-bmw-x3-photo-gallery_12
ولوو XC60 در راحتی می‌درخشد اما برای سواری گزینه‌ی هیجان‌انگیزی نیست. این خودرو با خونسردی قابل‌احترامی ناهمواری‌ها را پشت سر می‌گذارد اما کنترل‌ها به اندازه‌ی ب‌ام‌و خلاقانه نیستند و در سرعت‌های بالا فرمان خودرو مبهم به نظر می‌آید. سیستم چهارچرخ محرک به عنوان یک آپشن قابل سفارش است اما توصیه می‌کنیم که پول خود را برای سفارش آن هدر ندهید.

  • پیشرانه

شما فقط می‌توانید ب‌ام‌و را با پیشرانه‌ی دیزلی در بریتانیا بخرید و محبوب‌ترین گزینه در این میان نسخه‌ی ۲ لیتری است. با قدرت ۱۸۴ اسب بخاری این خودرو در ۸.۵ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. گیربکس ۶ سرعته ی دستی به‌صورت استاندارد موجود است اما توصیه می‌کنیم که گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک را سفارش دهید. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری بزرگ‌تر از این گیربکس به‌صورت استاندارد برخوردار است و می‌تواند بسیاری از هاچبک ها را در بحث سرعت به چالش بکشد.

2015 BMW X3
آئودی Q5 انتخاب‌های بیشتری را پیش روی شما قرار می‌دهد و چهار نسخه‌ی دیزلی و یک پیشرانه‌ی بنزینی در دسترس شماست. بسیاری از خریداران پیشرانه‌ی ۲ لیتری دیزلی با قدرت های ۱۴۸ یا ۱۸۷ اسب بخاری را انتخاب خواهند کرد. پیشرانه‌ی ۱۴۸ اسبی با گیربکس دستی قابل سفارش است. البته پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری ۲۵۵ اسب بخاری دیزلی نیز به همراه مدل SQ5 وجود دارد که با قدرت ۳۳۵ اسبی در مدت ۵.۱ ثانیه این خودرو را به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

2015-audi-sq5-engine

Volvo XC60 T6 AWD
پیشرانه‌های در دسترس برای ولوو بسته به تک یا دو دیفرانسیل بودن خودرو متفاوت است. نسخه‌های تک دیفرانسیل می‌توانند از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۹۰ اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ی سفارشی بهره ببرند. با خرید نسخه‌ی دو دیفرانسیل باید با پیشرانه‌ی قدیمی‌تر و پر سر و صداتر ۵ سیلندر ۲.۴ لیتری با قدرت‌های ۱۹۰ یا ۲۲۰ اسب بخاری کنار بیایید. این نسخه‌ها منحصراً با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می‌شوند. سطح بالاترین مدل دارای پیشرانه‌ی بنزینی ۲ لیتری با قدرت ۲۴۵ اسب بخار و شتاب ۷.۲ ثانیه‌ای است. سریع‌ترین مدل دیزل در ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

  • ارزش در برابر مبلغ پرداختی

ب‌ام‌و X3 بهایی زیر ۳۴ هزار پوند دارد اما پیشنهاد می‌کنیم که با پرداخت ۱۵۰۰ پوند بیشتر گیربکس اتوماتیک را نیز سفارش دهید. مدل‌های پایه‌ی SE در واقع از تجهیزات مناسبی سود می‌برند اما مدل اسپورت M با بهای آغازی ۳۹۵۸۵ پوندی به‌صورت استاندارد گیربکس اتوماتیک دارد. پیشرانه‌های ۳ لیتری بسته به مدل ۵ تا ۸ هزار پوند گران‌تر هستند اما با وجود کارایی بالا مصرف سوخت خوبی دارند.

xc60q5x3infotainment_0
آئودی اندکی ارزان‌تر بوده و با پرداخت حدود ۳۲۵۰۰ پوند مدل پایه‌ با تمام تجهیزات موردنیاز را دریافت می‌کنید اما این مدل کندتر از مدل برابر رقبا است. در کل این خودرو بین هزار تا ۲ هزار پوند ارزان‌تر از ب‌ام‌و است اما سفارش آپشن ها می‌تواند به آسانی بهای خودرو را به بیشتر از ۴۰ هزار پوند برساند. مصرف سوخت نسخه‌های دیزلی Q5 نسبت به رقبا کمی ناامیدکننده است.

قیمت پایه‌ی ولوو XC60 مشابه آئودی است اما علیرغم داشتن پیشرانه‌ی قدرتمند فاقد سیستم چهارچرخ محرک می‌باشد. انتخاب این سیستم ۱۵۰۰ پوند به بهای خودرو می‌افزاید اما پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که واقعاً نیازی به آن ندارید نسخه‌های کم‌مصرف‌تر تک دیفرانسیل را انتخاب کنید.

  • قضاوت نهایی

هر سه خودرو پکیجی راحت و آرام را برای اکثر خریداران ارائه می‌کنند اما این ب‌ام‌و X3 بوده که نظر ما را به خود جلب کرده است. ترکیب جذابیت رانندگی، تکنولوژی کابین و فضای زیاد آن را به انتخابی عالی برای خانواده‌هایی که خواهان خودرویی مناسب هستند بدل نموده است.

xc60q5x3styling_0
آئودی Q5 و ولوو XC60 هم جذابیت‌های خاص خود اعم از ایمنی، راحتی و کیفیت ساخت را دارند اما آئودی را به خاطر کابین بهتر تجربه‌ی رانندگی خوب به ولوو ترجیح می‌دهیم. XC60 نیز انتخاب بدی نیست و صندلی‌های آن از بهترین نمونه‌های بازار است.

[polldaddy poll=9566446]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    حسی که ماشین های آئودی دارن در هیچ خودرویی نیست.
    اسم این ماشین قلب منو میلرزونه.
    عشقمه.
    دوستش دارم خیلی زیاد.

    با تمام وجود فریاد میکشم :
    آآآآئئئئئئئئئئووووووووووودددددددی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ !!!!
    AAAAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUDDDDDDDDDDDIIIIIIIIIIIIIIII !!!!
    アウディ !!!

    1. ADAK

      ۱۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      احساسات خودت را کنترل کن دوست عزیز …

      1. Elemento

        ۱۱ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        اینجا هم یکی پیدا شد زد تو ذوق ما ????!!!!

  2. ali

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    just X4

  3. سوشا حمیدford

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (42 ديدگاه)

    هر 3مثل هم هستن از قسمت پشت ولوو خیلی خوبه عاشق چراغ های بزرگشم خیلی طراحیه مدرن و ساده و ردیفیه

  4. رضا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    نرمی و راحتیه ولوو رو با هیچی عوض نمیکنم

  5. فرشاد سجادیان

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    بین این سه تا، ولوو واسم جذاب‌تره اما در کل GLC رو به همشون ترجیح میدم

    1. Elemento

      ۱۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      این SLR722 آخرش منو داغون میکنه. !!
      عکسش رو بردار از روی پروفایلت !!
      هر بار میبینمش آتیش میزنه به قلبم
      عاشقشم.

      1. فرشاد سجادیان

        ۱۰ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        SLR خداوندگار طراحیه

      2. Daniel

        ۱۰ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (955 ديدگاه)

        ماشاا.. یوزپلنگ ایرانی… .

        1. Elemento

          ۱۱ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          عزیزی.
          ما باید ازش حمایت کنیم.
          سرمایه ی ماست.

  6. فقط آمریکایی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اگه GLCبود حتما اون اول می شد

  7. arash66

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (433 ديدگاه)

    بالاخره تست نسول اول کیو 5 هست یا نسل دوم ؟
    بعضی از تصاویر نسل دوم کیو 5 هست .

  8. X5

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (122 ديدگاه)

    من که قبلا گفتم شاسی بلند میخواین فقط bmw

    1. فرشاد سجادیان

      ۱۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      اتفاقا ب ام و هیچوقت تو شاسی بلندها انتخاب اول عموم نبوده و نیست. تا وقتی امثال رنجرور، بنز، لکسوس، کادیلاک و. . . هستن، ب ام و جذابیت خاصی تو این کلاس نداره.

      1. Daniel

        ۱۰ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (955 ديدگاه)

        البته از نظر خودت
        نظرسنجی چیز دیگه ای داره میگه
        ی 10 تا برند دیگه نام ببر تو رو به خدا… .

        1. فرشاد سجادیان

          ۱۱ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          باشه ?

  9. سجاد

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    این چه عکسایی بود که انتخاب کردین
    هر عکس مال یه نسل بود!
    منکه نفهمیدم مدل های چه سالی رو بررسی کرد!

    1. TRX

      ۱۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (320 ديدگاه)

      میخواستم بگم یکی در میون نسل ها عوض شدن

  10. احمد باقری

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ولوو و بی ام و قشنگ هستند.

  11. ایرانی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (640 ديدگاه)

    اینا قدیمی شدن… Xc60 مدل جدیدش داره میاد…

  12. علیرضا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (757 ديدگاه)

    انتخاب من جگوار f pace پورشه ماکان یه رنج قیمت بالاتر از ایناست وگرنه اونم خوب بود

  13. mohammad fm480

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    من اگه بخوام بین این ها یکدوم رو بگیرم انتخاب من اکسی 60.
    چون میدونم ماشینی راحت و ایمنیه .و قطعا هم از یک شاسی بلند خواص اسپرت نمیخوام که بی ام و بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا