بهتازگی بامو اعلام کرده است که نسخههای اسپرت سریهای ۱ و ۲ به پیشرانهٔ توربوشارژ ۳ لیتری جدید مجهز خواهند شد. این موتور ۶ سیلندر خطی سال گذشته برای اولین بار در مدل 340i نصب شد و حال در سینهٔ کوچکترین محصولات باواریایی ها یعنی سری ۱ و ۲ خواهد تپید. نام مدلهایی که به این موتور جدید مجهز میشوند به M140i و M240i تغییر پیدا خواهد کرد. این مدلها ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارند که ۱۴ اسب بخار بیشتر از مدلهای قدیمی M135i و M235i است.
هر چهار مدل M240i سه در، M240i پنج در، M240i کوپه و M240i کانورتیبل بهصورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی ارائه میشوند درحالیکه گیربکس اسپرت اتوماتیک ۸ سرعتهٔ استپ ترونیک نیز برای آنها قابل سفارش است. همچنین هرچند در هر چهار مدل قدرت بهصورت استاندارد به چرخهای عقب منتقل میشود اما سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive نیز برای آنها قابل سفارش است.
مدل M140i در هر دو نسخهٔ سه در و پنج در و همینطور نسخهٔ کوپهٔ مدل M240i مصرف سوختی معادل ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی دارند درحالیکه مصرف سوخت ترکیبی M240i کانورتیبل ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر است. مدلهای جدید M140i و M240i هماکنون قدرتی مشابه مدل M1 کوپه سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ دارند درحالیکه قدرت آنها فقط ۲۵ اسب بخار کمتر از مدل M2 فعلی است. این دو مدل جدید ۰.۳ ثانیه سریعتر از مدلهای قدیمی M135i و M235i هستند و این یعنی با گیربکس اتوماتیک ظرف تنها ۴.۶ ثانیه از صفر بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسند درحالیکه اگر مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک باشند این عدد به ۴.۴ ثانیه کاهش پیدا میکند.
هاچبک اسپرت M140i در بازار با دو رقیب سرسخت بانامهای مرسدس بنز A45 AMG و آئودی RS3 روبروست. A45 با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۳۷۵ اسب بخار قدرت دارد و موتور ۲.۵ لیتری ۵ سیلندر RS5 قدرتی معادل ۳۶۰ اسب بخار تولید میکند. حال باید دید موتور ۶ سیلندر بامو عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد یا موتورهای ۴ و ۵ سیلندر مرسدس بنز و آئودی برتری خود را به رخ رقیب میکشند. هر دو مدل M140i و M240i در اروپا عرضه خواهند شد اما در ایالاتمتحده فقط مدل M240i از تابستان امسال بفروش خواهد رسید.
منبع: motor1
Bimmer
۱ خرداد ۱۳۹۵درود بر بهترین موتور ساز جهان
زنده باد بی ام و ❤️❤️
احمد باقری
۱ خرداد ۱۳۹۵بی ام دبلیو، همیشه موتورهای خیلی خوبی ساخته. البته 14 اسب بخار بیشتر، میتونه کمک خوبی بکنه، ولی به نظرم بهتر بودبا معرفی موتور جدید، افزایش بیشتری در اسب بخار لحاظ میشد، به هر حال، روز به روز از وزن ماشینها هم کاسته میشه و این هم کمک کننده هست.
بهنام طیبی
۱ خرداد ۱۳۹۵خیلی ایده و طراحی هایی خوبی در ذهن پرورش میده کمپانی بی ام و
خیلی قبولش دارم
حسین
۱ خرداد ۱۳۹۵یه بیاموه سری یک با ظاهر معمولی میبینی ، در حالی که خودت تو سری ۳ با موتور 2لیتری نشستی و بش میخندی!
و بعد اون گاز میده و تو سوسک میشی!
این خوبه نه یه امپاور که هرکی ببینی جفت کنه!
نوید جهرمی
۱ خرداد ۱۳۹۵قبلن از اعداد ب ام و میشد هم مدلش رو فهمید هم حجم موتورش رو.
این دو رقم آخر ارقام هر سری الان چه چیزی رو نشون میدن؟(چطور فرق 218 و 220 و 230 وجدیدا 240 رو باید تشخیص داد؟)
حسین
۲ خرداد ۱۳۹۵نمیشه،
نه به حجم موتور ،نه اسب بخار ،نه گشتاور الزاما ربطی نداره! فقط معمولا در یک سال ، هر چه عدد دوم بیشتر باشه سریع تر هس!
یعنی در مدل های ۲۰۱۶ معمولا 140 از ۱۳۰ سریع تر هس البته به شرطی که هردو یه سوخت مصرف کنن!
بنز هم اینجوری شده!
فرامرز
۲ خرداد ۱۳۹۵به نظرم ب ام و خودش نمیخواد یه موتوری با بوست توربو خیلی بالا مثل آ۴۵ درست کنه و دو تا دلیل هم براش دارم:
۱- صدای موتور ۶ سیلندر زیباتره و هیجان بیشتری میده
۲- استهلاک و مصرف سوخت در موتورهای با بوست بالا زیاده. به عنوان مثال مجله Auto Trader مصرف متوسط آ۴۵ مرسدس آ ام گ تو پیست بالای ۳۰ لیتر (حدود ۹ مایل به ازای هر گالن) اندازه گیری کرد که به نسبت اسب بخار تولیدی از مصرف بوگاتی (۷۸ لیتر در بدترین حالت) هم بیشتره.